Skip to main content

Sammohanam



స్క్రీన్ ప్లే : మోహన్ కృష్ణ ఇంద్రగంటదర్శడు మోహన్ కృష్ణ ఇంద్రగంటి దర్శకత్వంలో రూపొందిన చిత్రం ‘సమ్మోహనం’. సుధీర్ బాబు, అదితి రావ్ హైదరిలు జంటగా నటించిన ఈ చిత్రం ఈరోజే విడుదలైంది. మరి ఈ సినిమా ప్రేక్షకుల్ని ఏ స్థాయిలో ఆకట్టుకుందో ఇప్పుడు చూద్దాం..



కథ:
చిన్నపిల్లల కథలకు సంబంధించి బొమ్మలు గీసే విజయ్ (సుధీర్ బాబు)కు మొదటి నుండి సినిమాలన్నా, సినిమా వాళ్ళన్నా పెద్దగా ఆసక్తి ఉండదు. సినిమాలంటే తెగ ఇష్టపడే వాళ్ళ నాన్నతో కూడ ఎప్పుడూ విభేదిస్తూనే ఉంటాడు. అలాంటి విజయ్ జీవితంలోకి సమీరా (అదితి రావ్ హైదరి) అనే స్టార్ హీరోయిన్ ప్రవేశిస్తుంది.
విజయ్ ఆమెను ప్రేమిస్తాడు. కానీ వాళ్ళ ప్రేమకు మొదట్లోనే అడ్డంకులు ఏర్పడతాయి. విజయ్ సమీరా నుండి దూరంగా వెళ్ళిపోతాడు ఒకానొక దశలో ఆమెను ద్వేషిస్తాడు. అలా దూరమైన ఆ ఇద్దరూ మళ్ళీ ఎలా కలుసుకున్నారు, మొదట్లో ఎందుకు విడిపోయారు, పెద్ద స్టార్ అయిన సమీరా జీవితం ఎలాంటిది అనేదే ఈ సినిమా.
ప్లస్ పాయింట్స్ :
దర్శకుడు మోహన్ కృష్ణ ఇంద్రగంటి రాసుకున్న సున్నితమైన కథే ఈ సినిమాకు ప్రధాన బలం. బలమైన పాత్రలతో, సన్నివేశాలతో, భావోద్వేగాలతో నిండిన ఈ కథ ప్రేక్షకుడ్ని సినిమాతో పాటే ప్రయాణించేలా చేసింది. ఇంద్రగంటి టేకింగ్ సినిమాకు కావాల్సినంత సహజత్వాన్ని అందించడంతో కథ మన చుట్టూ జరుగుతున్నట్లే అనిపిస్తుంది. కథనంలో ఫ్లో తగ్గుతుంది అనుకునే సమయానికి ఒక ఎమోషనల్ సీన్ లేదా ఫన్ సీన్ వస్తూ సినిమాను గాడిలో పెడుతుంటాయి. నిజ జీవితంలో స్టార్స్ ఎలా ఉంటారు, వాళ్ళ జీవితాలు ఏంటి అనే సున్నితమైన అంశాన్ని ఎంతో కన్విన్సింగా డీల్ చేశారు ఇంద్రగంటి.
ఇక హీరో తండ్రి పాత్ర సినిమాకు మరొక హైలెట్. బోలెడంత హ్యూమర్ దట్టించి ఆ పాత్రను రాశారు ఇంద్రగంటి. ఆ పాత్రపై వచ్చే ప్రతి సీన్ బాగా నవ్వించింది. పాత్ర ఒక ఎత్తైతే అందులో నరేష్ గారి నటన మరొక ఎత్తు. ప్రతి 10 నిముషాలకొకసారి కనిపించే ఆయన ఏ సందర్భంలో కూడ బోర్ కొట్టలేదు. మొదటి అర్ధభాగాన్ని సరదాగా, కొంచెం ఎమోషనల్ గా నడిపిన ఇంద్రగంటి సెకండాఫ్ లో కూడ భావోద్వేగాల్ని బాగానే పలికించారు.
ఇక హీరో సుధీర్ బాబు తన పాత్రలో సెటిల్డ్ పెర్ఫార్మన్స్ కనబర్చి తనలోని నటుడ్ని చాలా వరకు బయటపెట్టి తాను కేవలం మాస్ సినిమాలకే పరిమితం కాదు ఎలాంటి కథనైనా, పాత్రలనైనా మోయగలను అని నిరూపించుకున్నారు. ఇక హీరోయిన్ అదితి రావ్ హైదరి అందంగా కనిపిస్తూ, తన ఇన్నోసెంట్ పెర్ఫార్మన్స్ తో కట్టిపడేశారు. తన పాత్ర చుట్టూ ఉన్న స్టార్ హీరోయిన్ అనే ఇమేజ్ ను చివరి వరకు అలాగే క్యారీ చేయగలిగారామె. ఆమెను చూస్తున్నంతసేపు నిజంగా ఒక స్టార్ ను చూస్తున్న ఫిలింగ్ కలిగింది.
మైనస్ పాయింట్స్ :
కథ, పాత్రల పరంగా ఎలాంటి వంకా పెట్టలేని పనితీరుని కనబర్చిన దర్శకుడు మోహన్ కృష్ణ ఇంద్రగంటి కథనంలో మాత్రం కొన్ని చోట్ల నెమ్మదిగా కనిపించారు. ఫస్టాఫ్ ను అన్ని విధాలా బాగానే నడిపిన ఆయన కీలకమైన చోట్ల సన్నివేశాలను సాగదీశారు ముఖ్యంగా క్లైమాక్స్ ను అవసరం లేనంత పొడవుగా రాశారు.
సినిమా చూసేటప్పుడు హీరో హీరోయిన్ల మధ్యన ప్రేమ ఉంది, అది కొన్ని సమస్యల కారణంగా ఘర్షణలో నలిగిపోతోంది అని తెలుస్తుంటుంది కానీ ప్రేక్షకుడి మనసుని కదిలించలేకపోయింది. సినిమాలో బరువైన భావోద్వేగాల్ని పలికించే సందర్భాల్ని ఏర్పాటు చేయగల స్కోప్ ఉన్నా ఇంద్రగంటిగారు ఎందుకో వాటి జోలికి పోకుండా నరేషన్ ను కొంత తేలిగ్గానే నడిపేశారు అనే ఫీలింగ్ కలిగింది. ఇక కొన్ని సెక్షన్ల ప్రేక్షకులు విధిగా కోరుకునే మాస్ ఎలిమెంట్స్ ఈ సినిమాలో పెద్దగా దొరకవు.
సాంకేతిక విభాగం :
మోహన్ కృష్ణ ఇంద్రగంటి దర్శకుడిగా సినిమాకు దాదాపుగా పూర్తి న్యాయం చేశారు. మంచి కథ, ఆసక్తికరమైన పాత్రలతో చిత్రాన్ని అందంగా తీర్చిదిద్దరాయన. ఫన్, ఎమోషన్ వంటి అంశాలని సమపాళ్లలో ఉంచి సగటు ప్రేక్షకుడిని అలరించే సినిమాను తయారుచేశారు. వీటన్నిటితో పాటే సన్నివేశాల సాగదీతను తగ్గించి లవ్ ట్రాక్ ను ఇంకాస్త బరువుగా రాసుకుని ఉంటే ఇంకా బాగుండేది.
సంగీత దర్శకుడు వివేక్ సాగర్ అందించిన సంగీతం వినసొంపుగా ఉంది. పాటలన్నీ బాగున్నాయి. పి.జి.విందా సినిమాటోగ్రఫీ చాలా బాగుంది. సన్నివేశాలన్నీ అందంగా కనబడ్డాయి. మార్తాండ్ కె వెంకటేష్ గారి ఎడిటింగ్ బాగానే ఉంది. నిర్మాత శివలెంక కృష్ణప్రసాద్ గారు మరోసారి మంచి సినిమాను అందించి నిర్మాతగా తన అభిరుచిని చాటుకున్నారు.
తీర్పు :
దర్శకుడు మోహన్ కృష్ణ ఇంద్రగంటి ఈసారి కూడ తనదైన శైలిలో అందమైన, ఆహ్లాదకరమైన సినిమానే అందించారు. మంచి కథ, ఆసక్తికరమైన పాత్రలు, ఫన్, ఎమోషన్లు సమపాళ్లలో ఉండటం, హీరో హీరోయిన్ల పెర్ఫార్మెన్స్ , నటుడు నరేష్ గారి నటన, మంచి సంగీతం వంటి ఎంటర్టైనింగ్ ఎలిమెంట్స్ కలిగిన ఈ సినిమాలో కొద్దిగా నెమ్మదించిన ద్వితీయార్థం, లెంగ్త్ ఎక్కువైన క్లైమాక్స్, లవ్ ట్రాక్లో కొంత బరువు తగ్గడం వంటివి ప్రతికూలాంశాలుగా ఉన్నాయి. ఒక్కమాటలో చెప్పాలంటే.. సరదాగా కుటుంబంతో కలిసి సినిమా చూడాలనుకునే వాళ్లకి ఈ సినిమా మంచి ఛాయిస్.




 On the surface, the storyline of Indraganti Mohana Krishna's 'Sammohanam' is as stereotypical as love stories go. A guy who hates cinema meets a superstar and falls for her. Despite being a big star, the woman’s real side is shown, sans make-up and starry airs. And our hero has complete access to her. Just when you think a romance is brewing, it all comes crashing down. But in Sammohanam, the lines between reality and fantasy are often blurred - and much like the lead pair's romance, a promising entertainer comes crashing down. 

Vijay (Sudheer Babu) is a cartoonist who sketches for children’s books. He looks down upon cinema and thinks it’s a fake world with fake people in it, and constantly argues with his father (Naresh), whose lifelong dream is to act in films. As fate would have it, shooting for a major film takes place in their house. The lead actress Sameera (Aditi Rao Hydari) is one of the biggest superstars in the industry, but she has a weakness - she can’t speak Telugu. Sameera requests Vijay to help coach her in Telugu, and by the time the shoot is complete, he falls for her. But falling in love with a superstar isn't always easy, and Vijay soon realises that he may not be getting the happy ending he had dreamt of. 

Interestingly, despite the characterisation of the two, Vijay comes across as the egoistic man who thinks it's beneath him to talk to people from the cinema and a guy who can't take no for an answer, while the superstar Sameera is shown as a simple, vulnerable woman with no starry airs at all.
Picture this, one of the biggest stars of the industry is shooting the protagonists' house. The guy, who looks at film stars with disdain, mocks her for her dialogue delivery in Telugu. Instead of being upset, she invites him into her caravan and requests him to teach her Telugu. She then stays back at their house to eat his mother's food, goes on bike rides with him, without caring about being recognised (In fairness, she does put on a hoodie, but it obviously doesn't work). When the shooting is done and the unit moves from Vijay's house to an outdoor location in the himalayas, our hero manages to travel by himself all the way to the exact shoot location to meet the crew (despite not being in touch with any of them). From there on, it just gets farcical. 

But the real problem with 'Sammohanam' lies in its predictability. Right from the first scene when Sameera invites Vijay into her caravan and she gets a troubled phone call, you know something is brewing which we will only come to know later. And when the story behind that is finally revealed, it's underwhelming (to put it mildly). 

But in a film full of cliches, Sammohanam has its moments of magic. Actor Naresh, who plays Sudheer Babu's father, steals the show with his fabulous comic timing. In fact, every scene that he is a part up is hilarious and he single-handedly makes this a watchable film. As does Pavithra Lokesh as Vijay's mother, who lights up the screen with a terrific performance. Sudheer Babu is understated yet effective, but it's Aditi who surprises with an impressive start to her Telugu career. But when you have such good performances (ably supported by the ever reliable Tanikella Bharani and the extremely witty Rahul Ramakrishna), you can't help but feel let down by a story, which is insipid and uninspiring.

The flashes of brilliance are overshadowed by a predictable storyline and by the time the climax is over, the only feeling you're left with is one of disappointmen

Comments

Popular posts from this blog

Kuthiraivaal

  Kuthiraivaal Movie Review:  Manoj Leonel Jahson and Shyam Sunder’s directorial debut Kuthiraivaal brims with colours and striking imagery. This is apparent as early as its first scene, where its protagonist Saravanan alias Freud squirms in his bed, suspecting a bad omen. As some light fills his aesthetic apartment wrapped with vintage wall colours, his discomfort finally makes sense—for he has woken up with a horse’s tail! The scene is set up incredibly, leaving us excited for what is to come. But is the film as magical as the spectacle it presents on screen? Kuthiraivaal revolves around Saravanan (played by a brilliant Kalaiyarasan) and his quest to find out why he suddenly wakes up with a horse’s tail, and on the way, his existence in life. Saravanan’s universe is filled with colourful characters, almost magical yet just real enough—be it his whimsical neighbour Babu (Chetan), who speaks about his love for his dog and loneliness in the same breath, or the corner-side cigar...

Maaran

Even as early as about five minutes into Maaran, it’s hard to care. The craft seems to belong in a bad TV serial, and the dialogues and performances don't help either. During these opening minutes, you get journalist Sathyamoorthy (Ramki) rambling on about publishing the ‘truth’, while it gets established that his wife is pregnant and ready to deliver ANY SECOND. A pregnant wife on the cusp of delivery in our 'commercial' cinema means that the bad men with sickles are in the vicinity and ready to pounce. Sometimes, it almost feels like they wait around for women to get pregnant, so they can strike. When the expected happens—as it does throughout this cliché-ridden film—you feel no shock. The real shock is when you realise that the director credits belong to the filmmaker who gave us Dhuruvangal Pathinaaru, that the film stars Dhanush, from whom we have come to expect better, much better. Director: Karthick Naren Cast: Dhanush, Malavika Mohanan, Ameer, Samuthirakani Stre...

Valimai

  H Vinoth's Valimai begins with a series of chain-snatching incidents and smuggling committed by masked men on bikes in Chennai. The public is up in arms against the police force, who are clueless. In an internal monologue, the police chief (Selva) wishes for a super cop to prevent such crimes. The action then cuts to Madurai, where a temple procession is underway.then we are introduced to ACP Arjun (Ajith Kumar), the film’s protagonist, whose introduction is intercut with scenes from the procession. Like a God who is held up high, we see this character rising up from the depths. In short, a whistle-worthy hero-introduction scene. We expect that Vinoth has done away with the mandatory fan service given his star's stature and will get around to making the film he wanted to make. And it does seem so for a while when Arjun gets posted to Chennai and starts investigating a suicide case that seems connected to the chain-snatching and drug-smuggling cases from before. Like in his pr...