Skip to main content

Helicopter Eela




 Sunita Rao’s lilting ‘Pari Hoon Main’ playing on radio welcomes you to the world of Eela Raiturkar (Kajol). A budding singer of the 90s, she doesn’t live in the past, but her world now revolves around her 20-year-old son Vivaan (Riddhi Sen). She follows him around in the real and virtual world; all the way to his college, where she turns up as a fellow student, too. 


It’s an exciting premise and director Pradeep Sarkar sets the stage for a generational confrontation right at the beginning. However, he chooses to spend the first half taking us back into the good ol’ nineties, where Indie Pop ruled music charts and Baba Sehgal’s raps were a rage. 


In the first half, writers Anand Gandhi and Mitesh Shah convey the ups and downs in the life of a young couple (Kajol and Tota Roy Chowdhury) with conviction. The film stays on course with light banter between the characters and the story progresses consistently without much melodrama. A fun soundtrack by Amit Trivedi, with quirky lyrics, also adds to the momentum.


Kajol hits all the right notes, be it as a singer on the cusp of hitting super stardom, or as a doting mother. She lights up the screen with an effortless charm. Tota Roy Chowdhury adequately pitches in as her supportive partner. However, there is a visible lack of chemistry between the two. National Award-winner Riddhi Sen, who is acclaimed for his performances in Bengali cinema, pulls off the emotional scenes with finesse, but his comic timing could have been better. Neha Dhupia performs well in her limited role, too. But the film belongs to Kajol, who dominates every frame. Her portrayal of a single mom’s love for her only child is convincing, enduring and deserves applause. 


In the second half, director Pradeep Sarkar often comes close to giving wings to his protagonist, but that doesn’t happen till the very end. During this half, the mother joins the son in college and there’s ample opportunity for comedy, but that doesn’t ever play out. While the mother-son conflict is the core of the story, their confrontational scenes become a tad too repetitive. 


Overall, Helicopter Eela is a fun ride that manages to land safely despite some turbulence. Watch this simple and endearing tale of motherly love with your mom in tow.


काजोल की हेल‍िकॉप्‍टर ईला की कहानी से कई मह‍िलाएं जुड़ा महसूस करेंगी, हालांक‍ि फ‍िल्‍म को अभी और कसने की जरूरत थी। ईला रायतुर्कर (काजोल) एक सिंगल मदर है। उसका बेटा विवान (रिद्धि सेन) एक कॉलेज स्टूडेंट है। व‍िवान की मां की नजर हमेशा उस पर टिकी रहती है, इसलिए वह शर्मिंदा महसूस करता है।
आगे बढ़ने से पहले बता दें क‍ि हेलीकॉप्टर पैरेंट्स उनको कहा जाता है जो अपने बच्चों के जीवन और अनुभवों पर ज्यादा ध्यान गड़ाए रहते हैं। ईला बिल्कुल ऐसी ही सिंगल मदर है। वह विवान को उसके डब्बे ( टिफिन) की याद दिलाती है, विवान को अपना सेलफोन अलग रखकर उसे ज्यादा समय देने को कहती है, विवान की प्राइवेसी की परवाह नहीं करती और बगैर सोचे उसके कमरे में घुस जाती है, उसके फोन पर बातचीत को छुप कर सुनती है।
विवान उसके व्यवहार पर चिल्लाता है तो वह अपनी पढ़ाई पूरी करने के बहाने उसका कॉलेज जॉइन कर लेती है। जब ईला विवान पर नजर रखने के लिए विकल्पों की खोज में निकलती है तो विवान को और 'अपना स्पेस' गंवाना पड़ता है, परिणामस्वरूप दोनों के रिश्तों में तनाव पैदा होने लगता है।

ईला पार्टटाइम मॉडलिंग करती हुई दिखायी जाती है। वह इसके साथ प्लेबैक सिंगर बनने का सपना देखती है। लेकिन इसके पहले की वह जिंदगी में कुछ बड़ा कर पाती कि वह विवान को जन्म देती है। अब उसका पूरा जीवन उसका बेटा हो जाता है।

 ईला, एक मदर, को कालेज के गलियारों में टहलते हुए दिखाया जाता है। काजोल जबरदस्त फार्म में हैं। ऑडियंस को अपने संघर्ष में बांधकर रखती हैं। लेकिन कई जगहों पर ये गैरवाजिब लगता है।
रिद्धि सेन (20) एक राष्ट्रीय पुरस्कार विजेता अभिनेता हैं और वह विवान के रूप में प्रभाव छोड़ते हैं। वे किशोरावस्था में गुजरते एक युवा के मानसिक विक्षोभ को भलीभांति चित्रित करते हैं। काफी तर्कपूर्ण हैं, कभी-कभी अधिक भावुक और नाटकीय नजर आते हैं। ठीक अपनी सिंगल मदर की तरह विवान भी उस पर (अपनी मां पर) अपने संगीत के सपने को पूरा करने के लिए जोर डालता है। मां और बेटे के बीच भावुकता लेखक की कमजोरी के बावजूद फिल्म को दर्शनीय बनाती है। जब वे भावनाओं के उतार-चढ़ाव से गुजरते हैं तो हमें दिल को छू लेने वाले क्षण देखने को मिलते हैं।

हेलीकॉप्टर ईला आनंद गांधी के गुजराती नाटक 'बेटा कागदो' पर आधारित है। नेहा धूपिया कालेज में नाटक निर्देशक के रोल में हैं। जब कोई अपेक्षित सुर में नहीं गाता है तो वह तुरंत गुस्‍से में आ जाती है। हालांकि अपने इस व्‍यवहार के बावजूद वह ईला को सपोर्ट करती है। फ‍िल्‍म की स्क्रिप्ट कुछ फीकी है, फिर भी कुछ सीन हैं जो आपका दिल जीतने में कामयाब होते हैं। इसका श्रेय काजोल को जाता है। स्क्रीन पर ज्यादा समय वही नजर आती हैं और आपका ध्यान खींचती हैं।
फिल्म के कुछ छोर कमजोर हैं,जो फिल्म के प्रवाह में बाधा बनते हैं। बेटे और मां के बीच द्वंद्व सुविधाजनक ढंग से हल हो जाता है। क्लाइमैक्स में काजोल का परफॉर्मेंस देखते बनता है। फिल्म बॉलीवुड के तमाम इमोशंस भरे हैं  और इस वजह से फ‍िल्‍म कई बार अटकी नजर आती है। 

Comments

Popular posts from this blog

Maaran

Even as early as about five minutes into Maaran, it’s hard to care. The craft seems to belong in a bad TV serial, and the dialogues and performances don't help either. During these opening minutes, you get journalist Sathyamoorthy (Ramki) rambling on about publishing the ‘truth’, while it gets established that his wife is pregnant and ready to deliver ANY SECOND. A pregnant wife on the cusp of delivery in our 'commercial' cinema means that the bad men with sickles are in the vicinity and ready to pounce. Sometimes, it almost feels like they wait around for women to get pregnant, so they can strike. When the expected happens—as it does throughout this cliché-ridden film—you feel no shock. The real shock is when you realise that the director credits belong to the filmmaker who gave us Dhuruvangal Pathinaaru, that the film stars Dhanush, from whom we have come to expect better, much better. Director: Karthick Naren Cast: Dhanush, Malavika Mohanan, Ameer, Samuthirakani Stre...

Android Kunjappan Version 5.25

  A   buffalo on a rampage ,   teenaged human beings   and a robot in addition, of course, to adult humans – these have been the protagonists of Malayalam films in 2019 so far. Not that serious Indian cinephiles are unaware of this, but if anyone does ask, here is proof that this is a time of experimentation for one of India’s most respected film industries. Writer-director Ratheesh Balakrishnan Poduval’s contribution to what has been a magnificent year for Malayalam cinema so far is  Android Kunjappan Version 5.25 , a darling film about a mechanical engineer struggling to take care of his grouchy ageing father while also building a career for himself.Subrahmanian, played by Soubin Shahir, dearly loves his exasperating Dad. Over the years he has quit several big-city jobs, at each instance to return to his village in Kerala because good care-givers are hard to come by and even the halfway decent ones find this rigid old man intolerable. Bhaskaran Poduval (Suraj ...

Kuthiraivaal

  Kuthiraivaal Movie Review:  Manoj Leonel Jahson and Shyam Sunder’s directorial debut Kuthiraivaal brims with colours and striking imagery. This is apparent as early as its first scene, where its protagonist Saravanan alias Freud squirms in his bed, suspecting a bad omen. As some light fills his aesthetic apartment wrapped with vintage wall colours, his discomfort finally makes sense—for he has woken up with a horse’s tail! The scene is set up incredibly, leaving us excited for what is to come. But is the film as magical as the spectacle it presents on screen? Kuthiraivaal revolves around Saravanan (played by a brilliant Kalaiyarasan) and his quest to find out why he suddenly wakes up with a horse’s tail, and on the way, his existence in life. Saravanan’s universe is filled with colourful characters, almost magical yet just real enough—be it his whimsical neighbour Babu (Chetan), who speaks about his love for his dog and loneliness in the same breath, or the corner-side cigar...