Skip to main content

2.0






                               What would it be like if the characters from Endhiran find themselves inside the plot of a typical Shankar movie? 2.0 is what you would get. Using his pet theme - a wronged individual taking revenge on the people who ruined his life (or in this case, the birds he cares for) - the director gives us a film that is part sci-fi, part horror, part vigilante movie and part special effects spectacle. 

The film begins with an old man committing suicide from atop a mobile phone tower. We are then introduced to scientist, Dr Vasigaran (Rajinikanth) and his now assistant Nila (Amy Jackson), a humanoid robot. Soon, mobile phones start flying off the shelves and out of everyone's hands, and Vasigaran is called in to investigate this mysterious occurrence. And when a giant bird, made up of mobile phones, starts attacking the city, the scientist is forced to bring back Chitti (Rajinikanth), the now dismantled robot.

The plot of 2.0 feels familiar; in fact too familiar. There is no mystery in the supernatural occurrences that we see on screen, and for the entire first half, we are forced to wait for the mandatory flashback involving Pakshirajan (Akshay Kumar), the ornithologist who is the old man who we saw at the start of the film. Even the flashback doesn't hit us hard emotionally the way similar episodes in the director’s Indian and Gentleman made us feel. There is a distinct sense of just going through the motions in the first half, which unfolds like a generic horror movie - except that here, the spirit gets a sci-fi explanation and is described as a person's aura, made up of micro-photons. 

But, plot is not what we go to Shankar's films for these days. It is the grand canvas in which this director mounts his oft-told stories that makes us look forward to his films. And in 2.0, we get spectacle that is satisfying. In the first half, we get some striking visuals - mobile phones crawling on the road, a forest of glowing phones, a monstrous bird that crackles with energy. There are also visual nods to Hollywood films like Alien (a mobile phone bursting out of a man's stomach), Terminator 2 (a seemingly indestructible entity that regroups itself) and even Ghostbusters (a contraption that Vasigaran designs to trap the aura). The visual effects, barring a few instances, are competently realised, and the 3D is quite immersive without causing a strain on our eyes. 

And yet, despite the entry of Chitti (Rajinikanth), the film seems to be missing a je ne sais quoi. We get an extravagant clash between Chitti and the giant bird, but that's all. Unlike its predecessor, the film doesn't find a way to inject humour and inventiveness into the proceedings. Barring a reference to the famous dialogue from Nayakan, the lines are hardly memorable, and the characters pretty functional. The sub-plot involving Dhirendra Bhora (Sudhanshu Pandey), the son of the first film's villain, Dr Bhora, is underdeveloped. That said, Shankar, who is known for his song picturisation, wisely refrains from introducing songs into this narrative. 

It is only with the entry of 2.0 (Rajini, again), which happens a little late than it should have, that the film gets some much-needed energy. As he did in the first film, Rajinikanth digs into this role with his inimitable style and performs with relish. There is even a self-referential punchline that he utters after Nila tells him that he is no longer the No 1, that sends fans into a tizzy. Akshay Kumar is also a solid presence as the antagonist whose heart is in the right place. And the climactic battle between 2.0 and Pakshiraja ensures that we get the bangs we deserved for our bucks. Even though some of the surprises in this segment have been let out in the trailer, Shankar manages to pack in a cute, little surprise that's 3.0 aka Kutti. If only had he found a way to get these two characters into his plot earlier, 2.0 would have soared.





                                  இன்றைய அறிவியல் உலகத்திற்கு அப்பாற்பட்ட ஒரு அதி பயங்கரமான பயமுறுத்தலுடன் கூடிய பேரழிவுக்குப்பின் , அரசாங்கம் , அறிவியல் அறிஞர்களின் உதவியை நாடி தீர்வு காண களம் இறங்குகிறது. 

பிரபல சயின்டிஸ்ட் டாக்டர் வசீகரன் - ரஜினி ., இதற்கு தீர்வு காண ., தனது "எந்திரன்" படைப்பான சிட்டியால் தான் முடியும் எனக் கருதி ., அன்று , "எந்திரனி"ல் அழிவு சக்தி பின்னால் போனதால் ., பிளேட் பிளேட்டாக கழற்றிப் போட்ட "எந்திரன்" சிட்டியை "ஆக்க சக்திக்கு உதவு... "என புத்தி புகட்டி மீண்டும் சர்வ வல்லமை பொருந்திய எந்திர மனிதனாக உருவாக்கி உலாவ விடுகிறார். 

சிட்டி - ரஜினி ., அறிவியலுக்கு அப்பாற்பட்ட பேரழிவுக்கு காரணமான வில்லன் டாக்டர்.ரிச்சர்டு -அக்‌ஷய் குமாரால் ., அழிவு சக்திக்காக உருவாக்கப்பட்ட எமி ஜாக்சனை எப்படி , தன் காதலால் வீழ்த்தி ., மோதலால் வில்லன் அக்‌ஷய் குமாரையும் வீழ்த்தி ,எப்படி ? உலகத்தை காப்பாற்றுகிறார் ...?என்பது தான் "2.0 " கதையும், களமும். 

லைகா புரொடக்‌ஷன்ஸ் பேனரில் சுபாஷ்கரன் அல்லி ராஜா & ராஜு மகாலிங்கம் 76 மில்லியன் (75. 29) யு.எஸ். டாலர்ஸ் செலவில் இந்திய பண மதிப்பில் சுமார் 543 கோடியில், தமிழ் உள்பட 15 மொழிகளில் எஸ்.ஷங்கர் , , இயக்கத்தில் ஏ.ஆர் ரஹ்மானின் இசையில் ரஜினி , அக்‌ஷய் குமார் , எமி ஜாக்சன் உள்ளிட்டோர் நடிக்க உருவாகி ., இருக்கும் "2.0 "வில் செல்போன்கள் ஒவ்வொருவர் கையில் இருந்தும் பறிபோகும் காட்சிகள் உள்பட , அந்த செல்போன்கள் கோடி கணக்கில் சேர்ந்து கொண்டு மனித உயிர்களை பறிக்கும் காட்சிகள் எல்லாம் காட்சிப்படுத்தப்பட்டிருக்கும் விதம் ரசனை. ஆனால் ஒரு கட்டத்திற்கு மேல் எல்லோரும் வானத்தைப் பார்த்து யாருய்யா நீ , எங்கிருந்து பேசுறே ... என ஒரே மாடுலேஷனில் கேட்பது மாதிரியான காட்சிப்படுத்தல்கள் ஒரு கட்டத்திற்கு மேல் படுத்துகின்றன. 

 டாக்டர் வசீகரனாகவும் வசீகரனால் வடிவமைக்கப்பட்ட சிட்டி யாகவும் ரஜினி சும்மாவே தன் ஸ்டைலால் தூள் பறக்க விடுவார். இதில் கிராபிக்ஸ் தொழில் நுட்ப உதவியுடன் மிரட்டியிருக்கிறார் மிரட்டி. 

 டாக்டர் . வசீகரனின் நைஸ் இன்டலிஜென்ட் அசிஸ்டென்டாக எமி ஜாக்ஸன் தான் ஒரு நல்ல நடிகை என்பதை மீண்டும் நிரூபித்திருக்கிறார். அதிலும் ,சிட்டி ரஜினி இழுத்த இழுப்புக்கு ஓடி வந்து ஒட்டிக் கொள்ளும் எமி ஜாக்சன் ஹாசம். 

 உலகை அழிக்க வந்த டாக்டர்.ரிச்சர்டாக அக்‌ஷய் குமார் அசத்தல் . அதுவும் அந்த பிரமாண்ட பறவையாக அவர் காட்டும் பாவங்கள் அசத்தலோ அசத்தல் .சில காட்சிகளில் ரஜினியையே ஒவர்டேக் செய்து விடுகிறார் மனிதர். வாவ்! 

எமி ஜாக்ஸன் , சுதர்ஸன பாண்டே , அடில் ஹுசைன் , கலாபவன் ஷாஜான் , மயில்சாமி , ரியாஸ் கான் , ஐசரி கணேஷ் , மாயா எஸ்.கிருஷ்ணன் .... உள்ளிட்ட ஒவ்வொருவரும் தங்களது பிரமாண்ட பாத்திரமறிந்து பளிச்சிட்டுள்ளனர். 

 இயக்குனர் எஸ்.ஷங்கர் , எழுத்தாளர் பி.ஜெயமோகன் , எழுத்துக்களில் உள்ள வசீகரம் காட்சிகளாகவும் கவர முற்பட்டுள்ளன பாராட்டுக்கள். ஆண்டனியின் படத்தொகுப்பில் படத்தின் பிரமாண்டம் பிரேம் டூ பிரேம் தெரிகிறது. நீரவ்ஷாவின் ஒளிப்பதிவில் அதே ப்ரேம்கள் காட்சிக்கு காட்சி மிளிர்கின்றன. ஏ.ஆர் ரஹ்மானின் இசையில் மதன் கார்கியும், மறைந்த பாடலாசிரியர் நா.முத்துகுமாரும் எழுதிய "ராஜாளி ...", "புலி நாங்கள் .. ", "எந்திரலோகத்து சுந்தரியே ...." உள்ளிட்ட பாடல்களும் அவை படமாக்கப்பட்டுள்ள விதமும் வசீகரம். பின்னணி இசையும் காட்சிகளுக்கு கூடுதல் பிரமாண்டம் கொடுக்கும் பிரமாதம். 

 ஷங்கர் , ரஜினி , ரஹ்மான் மூவருடன் படத்தில் காட்சிக்கு காட்சி இடம் பிடித்திருக்கும் பிரமாண்ட தொழில்நுட்பமும் பலம். 

சில இடங்களில் காட்சிக்கு காட்சி இடம் பிடித்திருக்கும் பிரமாண்ட தொழில்நுட்பமே பலவீனமாகத் தெரிகிறது. 

ஷங்கரின் இயக்கத்தில் ., ஹாலிவுட் படங்களுக்கு இணையான சயின்ஸ் பிக்ஷன் & சஸ்பென்ஸ் ஸ்டோரி படமாக வந்திருக்கிறது" 2.0". செல்போன் வைத்திருப்போரை எல்லாம் டார்கெட் செய்து படத்தின் ஆரம்பத்தில் ஒவ்வொருவர் கையில் இருந்தும் ,செல் போன்கள் பிடுங்கப்பட்டு ஒன்று சேரும் காட்சியில் தொடங்கி .,கை நிறைய எந்திர துப்பாக்கிகளுடன் ரஜினி எதிரிகளை துவம்சம் செய்வது ., அந்த ராட்ஷச பறவை கெட்அப்பில் வில்லன் அக்‌ஷய் குமாருடன் சிட்டி -ரஜினி புட்பால் கிரவுண்ட் உள்ளிட்ட இடங்களில் மோதும் காட்சிகள் ஆரம்ப செல்போன் டவர் தூக்கு காட்சி உள்ளிட்டவை ஷங்கரின் பிரமாண்ட இயக்கத்திற்கு கட்டியம் கூறுகின்றன. 

மற்றபடி ., நம்ப முடியாத வித்தை எல்லாம் காட்டியிருக்கும் "2.0 " மனிதன் இறந்த பிறகும் உலா வரும் நெகடீவ் தாட்ஸ் -ஆரா., அப்படி , இப்படின்னு ரஜினி ஜோரா பிரசங்கம் செய்வது சற்றே போராக இருக்கிறது. 

மொத்தத்தில் ரஜினி ரசிகர்களுக்கும் ,ரசிகர்களைக் காட்டிலும் ., சிறுவர் சிறுமியருக்கும் பிடிக்கும் வகையில் பிரமாண்டத்தை மட்டுமே நம்பி எடுக்கப்பட்டிருக்கும் "2.0 "ஆஹா , ஒஹோ இல்லை என்றாலும் ரொம்ப சுமாரும் இல்லை ... என்பது ஆறுதல்! 

 "2.0'- '0.K " அவ்வளவே! 

ஒட்டுமொத்தமாக 2.0 படம் நமக்கு பழக்கப்பட்ட ஒன்றாக தெரிகிறது. சூப்பர் நேச்சுரல் ஆற்றல் காட்சிகளில் புதிதாக எதுவும் இல்லை. முதல் பாதி முழுவதும் பக்‌ஷிராஜன்(அக்‌ஷய் குமார்) பிளாஷ்பேக்கிற்காக கட்டாயப்படுத்தி காத்திருக்க வைக்கிறது. 

பின்னர் வரும் பிளாஷ்பேக் கதையும், இந்தியன் மற்றும் ஜென்டில்மேன் போன்று பெரிதும் மனதை உருக்கவில்லை. பொதுவான ஹாரர் படங்களைப் போன்றே கதை பின்புலம் அமைந்துள்ளது. ஆனால் படத்தில் அறிவியல் ரீதியில் தொழில்நுட்ப உதவியுடன் எடுக்கப்பட்ட காட்சிகளே, சற்று புதிய அனுபவத்தை அளிக்கின்றன. 







                                        ഇന്ത്യൻ സിനിമയെ ഇളക്കിമറിച്ചു പ്രേക്ഷകഹൃദയം കവർന്ന ചിട്ടി റോബോട്ടിന്റെ തിരിച്ചു വരവിനു കൊതിച്ചിരുന്നവരുടെ കാത്തിരിപ്പിനു ഒടുവിൽ അവസാനമായി. സിനിമാസ്വാദകർ ഒന്നടങ്കം കാത്തിരുന്ന രജനികാന്തിൻറെ ബ്രഹ്മാണ്ഡ ചിത്രമായ 2.0 പ്രദർശനത്തിനെത്തിയിരിക്കുന്നത് ഇന്ത്യൻ ചലച്ചിത്രലോകം ഇന്നോളം കണ്ടിട്ടില്ലാത്ത പ്രത്യേകതകളോടുകൂടിയാണ്. 540 കോടിയോളം മുതൽമുടക്കിൽ യന്തിരനു പിന്തുടർച്ചയായെത്തുന്ന ശങ്കർ ചിത്രം പൂർണ്ണമായും 3D യിലാണ് ചിത്രീകരിച്ചിരിക്കുന്നത്. 

ബോളിവുഡ് സൂപ്പർസ്റ്റാർ അക്ഷയ് കുമാർ ആദ്യമായി തമിഴിൽ അഭിനയിക്കുന്ന ചിത്രം കൂടിയായ 2.0 വിന് സംഗീതം നൽകിയിരിക്കുന്നത് ഓസ്കർ ജേതാവായ എ ആർ റഹ്മാനാണ്. തമിഴ് സിനിമ ലോക സിനിമക്ക് സമർപ്പിക്കുന്ന മികച്ച സയൻസ് ഫിക്ഷൻ -ഒറ്റ വാക്കിൽ 2.0 അതാണ് . ഒരു ദിവസം നാട്ടിലുള്ള മുഴുവൻ മൊബൈൽ ഫോണുകളും അപ്രത്യക്ഷമാകുന്നതോടെയാണ് 2.0ക്ക് ചൂട് പിടിക്കുന്നത്. 

കേട്ട് കേൾവിയില്ലാത്ത ഈ പ്രതിഭാസത്തിനു മുമ്പിൽ സർക്കാരും പട്ടാളവും പകച്ചു നിൽക്കുമ്പോൾ ശാസ്ത്രജ്ഞനായ വസീഗരൻ (രജനികാന്ത് ) ചിട്ടി റോബോട്ട് കൊണ്ട് മറുപടി നൽകാനൊരുങ്ങുന്നു . നെഗറ്റിവ് എനർ ജിയെ പോസിറ്റീവ് എനെർജി കൊണ്ട് മെരുക്കാനുള്ള വസീഗരന്റെ ശ്രമം ഫലം കാണുമോ ? കണ്ടറിഞ്ഞു തന്നെ കാണണം . മൊബൈൽ ഫോൺ വിപ്ലവത്തിന്റെ നൂറ്റാണ്ടിൽ നാം ജീവിക്കുമ്പോൾ പലപ്പോഴും മൊബൈൽ ടവറുകൾ വരുത്തുന്ന റേഡിയേഷനെക്കുറിച്ചു ചിന്തിക്കാറില്ല . 

അത്യന്തം അപകടകരമായ ഈ വികിരണങ്ങൾ മനുഷ്യരെക്കാൾ അധികമായി പക്ഷികളെ ബാധിക്കുന്നുണ്ട് എന്ന വസ്തുതയോട് ചേർത്താണ് 2.0 യുടെ കഥ എഴുതപ്പെട്ടിരിക്കുന്നത് . ഇത്ര ആഴമായി ഒരു ആരോഗ്യ -പരിസ്ഥിതി പ്രശ്നം സമീപകാല ഇന്ത്യൻ സിനിമ ചർച്ച ചെയ്തിട്ടുണ്ടാകില്ല . മൊബൈൽ ഫോണുകൾ ചേർത്ത് വെക്കപ്പെട്ട വലിയ പക്ഷിയെ ട്രെയിലറിൽ നമ്മൾ കണ്ടതാണ് . എന്നാൽ പക്ഷിയും മൊബൈൽ ഫോണും , അക്ഷയ് കുമാർ കഥാപാത്രവും തമ്മിലുള്ള ബന്ധമാണ് 2.0 കഥയുടെ കേന്ദ്ര ബിന്ദു . 

ആദ്യ പകുതിയിൽ പ്രതിനായകനെ വെളിച്ചത്തു കൊണ്ടുവന്ന് ഇന്റർ വെൽ പഞ്ചിൽ എത്തുന്ന ചിത്രം രണ്ടാം പകുതിയുടെ ആദ്യ രംഗങ്ങളിൽ തീർത്തും വ്യത്യസ്തമായ കഥാ പരിസരങ്ങളിലൂടെ സഞ്ചരിക്കുന്നു . അക്ഷയ് കുമാറിനുള്ളിലെ അഭിനേതാവിനെ മുമ്പെങ്ങും കാണാത്ത വിധം ,പുറത്തെടുക്കുന്ന കാഴ്ചകളാണ് പിന്നീട് കണ്ടത് . രജനികാന്തും അക്ഷയ് കുമാറും തന്നെയാണ് ചിത്രത്തിന്റെ ജീവൻ . എയ്മി ജാക്സൺ , സുധൻഷു പാണ്ഡേ ,ആദിൽ ഹുസ്സൈൻ എന്നിവർക്കൊപ്പം മലയാളത്തിന്റെ അഭിമാനമായി കലാഭവൻ ഷാജോണും ചിത്രത്തിലുണ്ട് . 

പല വേഷങ്ങളിൽ , പല ഭാവങ്ങളിൽ രജനി കാന്ത് മിന്നുന്ന പ്രകടനം കാഴ്ച വെക്കുമ്പോൾ , പ്രതിനായക വേഷം നന്നായി ഇണങ്ങുമെന്നു കാണിച്ചു കൊണ്ട് അക്ഷയ് കുമാർ അഭിനന്ദനാർഹമായ പ്രകടനം കാഴ്ച വെച്ചു . എന്നാൽ രജനി ഫാൻസിനു ആർപ്പുവിളിക്കാനുള്ള നിമിഷങ്ങൾ അധികം സംവിധായകൻ ഒരുക്കിയിട്ടില്ല . ഒരു സയൻസ് ഫിക്ഷൻ ചിത്രത്തിന് വേണ്ട ചേരുവകൾ കൃത്യമായി പാകപെടുത്തിയ ശങ്കർ , സംവിധാനത്തിൽ പാളിച്ചകൾ വരാതെ പരമാവധി ശ്രമിച്ചിട്ടുണ്ട് . ഗൗരവമായ കഥ പറച്ചിലിനിടയിൽ കല്ലുകടിയായി മാറാമായിരുന്ന പാട്ടു സീൻ ക്ളൈമാക്സിനു ശേഷമാക്കിയതും , അനാവശ്യ റൊമാൻസ് രംഗങ്ങൾ ഒഴിവാക്കിയതും നന്നായി .എന്നാൽ രജനി ചിത്രങ്ങളുടെ കൂടെപ്പിറപ്പായ തീയറ്റർ ഇളക്കി മറിക്കുന്ന പഞ്ച് ഡയലോഗുകൾ ചിത്രത്തിൽ കാര്യമായി സംവിധായകൻ ഉപയോഗിച്ചിട്ടില്ല . എന്തിരനിൽ ഉണ്ടായിരുന്ന അത്ര പോലും കോമഡി ചിത്രത്തിൽ ഉപയോഗിക്കാനും കഴിഞ്ഞില്ല . നായികാ പ്രാധാന്യം തീരെ ഇല്ലാത്ത ചിത്രത്തിൽ എയ്മി ജാക്സണ് കാര്യമായി ഒന്നും ചെയ്യാനുണ്ടായിരുന്നില്ല . എന്തിരനിലെ പ്രതിനായകന്റെ മകനായി എത്തിയ (സുധൻഷു പാണ്ഡേ) ദിരേന്ദ്ര ബോരയുടെ ഉപകഥയെ കൃത്യമായി അടയാളപെടുത്താൻ ചിത്രത്തിന് കഴിഞ്ഞിട്ടില്ല . 


സംഗീതത്തിന് അധികം സ്കോപ്പ് ഇല്ലെങ്കിലും , എ ആർ റഹ്‌മാന്റെ പശ്ചാത്തല സംഗീതം ഓരോ രംഗങ്ങളെയും ചടുല മാക്കി .റസൂൽ പൂക്കുട്ടിയുടെ ശബ്ദ മിശ്രണം ചിത്രത്തിന്റെ മറ്റു കൂട്ടി . 3 ഡിയിൽ തന്നെ ആസ്വദിക്കേണ്ട ദൃശ്യ വിസ്മയം തന്നെയാണ് 2.0. ഹോളി വുഡിലെ ചില 'വമ്പൻ ' സിനിമകളുമായി താരതമ്യപെടുത്താതെ ആസ്വദിക്കേണ്ട ഈ ചിത്രം , തമിഴ് സിനിമക്കും , ഇന്ത്യൻ സിനിമക്കും അഭിമാനിക്കാവുന്ന കാഴ്ച തന്നെയാണ് .






                            చెన్నైలో ఉన్నట్టు ఉండి సడెన్ గా ప్రజల సెల్ ఫోన్స్ గాలిలోకి వెళ్ళిపోయి మాయమవుతూ ఉంటాయి. అసలా ఫోన్స్ ఎలా మయమవుతున్నాయో ఎక్కడికి వెళ్తున్నాయో పోలీసులకు, ప్రజలకు ఏం అర్ధం కాదు. దాంతో ఆ ఫోన్స్ గురించి తెలుసుకోవడానికి సైంటిస్ట్ వశీకరన్ (రజినీ కాంత్ ) తన టెక్నాలజీని ఉపయోగించి.. చివరకి ఆ సెల్ ఫోన్స్ ను ఓ నెగిటివ్ ఫోర్స్ మాయం చేస్తుంది అని తెలుసుకుంటాడు. ఆ తరువాత జరిగే కొన్ని నాటకీయ పరిణామాల మధ్య ఆ సెల్ ఫోన్స్ అన్ని కలిసి ఒక పక్షి ఆకారంలో మారి అతి దారుణంగా కొంతమందిని చంపుతుంది. ఇక ఈ పరిస్థితిని అదుపు చేయడానికి తప్పని పరిస్థితుల కారణంగా సైంటిస్ట్ వశీకరన్ కి చిట్టి ని రీ లాంచ్ చెయ్యటానికి ప్రభుత్వం అనుమతి ఇస్తోంది. రీ లాంచ్ అయిన చిట్టి ఆ నెగిటివ్ ఫోర్స్ ని అంతం చెయ్యడానికి ఎలాంటి ప్రయత్నాలు చేశాడు ? చివరకి అంతం చేశాడా లేడా ? ఈ క్రమంలో చిట్టి 2.ఓ గా రీ లోడ్ ఎలా చెయ్యబడతాడు ? అసలు ఆ నెగిటివ్ ఫోర్స్ కు సెల్ ఫోన్స్ కు ఉన్న సంబంధం ఏమిటి ? దీని వెనకాల ఉన్న కథ ఏమిటి ? చిట్టి 2.ఓ ఈ పరిస్థితి ని ఎలా అదుపులోకి తీసుకువస్తాడు ? లాంటి విషయాలు తెలియాలంటే ఈ సినిమా చూడాల్సిందే.

ఈ చిత్రం అద్భుతమైన విజువల్స్ తో భారీ నిర్మాణ విలువలతో మరియు భారీ తారాగణంతో తెరకెక్కించబడటమే ఈ సినిమా ప్రధాన బలం. టెక్ మాంత్రికుడు శంకర్ భారతీయ సినీ తెర పై చేసిన ఇంద్రజాలమే.. ఈ విజువల్ వండర్ అని చెప్పడంలో ఎలాంటి సందేహాం లేదు. ఇన్నాళ్లు ఈ సినిమా కోసం ఎంతో ఆసక్తిగా ఎదురుచూసిన సినీ అభిమానులకు శంకర్ గుర్తుపెట్టుకునే మంచి విజువల్ ట్రీట్ ఇచ్చారు. సినిమా చూస్తున్నంతసేపూ ఓ అత్యుత్తమైన హాలీవుడ్ సినిమా చూస్తున్న ఫీల్ తెచ్చిన దర్శకుడుకి మరియు ఆయన టీమ్ కు ప్రత్యేకంగా అభినందనలు తెలపాలి.
ఇక సూపర్ స్టార్ రజనీకాంత్ తన పరిపక్వతమైన నటనతో ఈ చిత్రంలో ఉత్తమమైన నటనను కనబర్చారు. ముఖ్యంగా క్లిష్టమైన కొన్ని యాక్షన్ సన్నివేశాల్లో ఆయన తన మార్క్ నటనతో సినిమాకే హైలెట్ గా నిలిచారు. ముఖ్యంగా 2.ఓ గా రీ లోడ్ అయ్యాక రజిని తన మ్యానరిజమ్స్ తో తన శైలి నటనతో బాగా అలరిస్తారు. ఇక సినిమాకే అతి కీలక మైన పాత్రలో అత్యంత క్రూరమైన పాత్రలో మరియు క్రో మ్యాన్ గా నటించిన అక్షయ్ కుమార్ తన పాత్రకి పూర్తి న్యాయం చేశారు. ఆయనకు సంబంధించిన కొన్ని యాక్షన్ సీక్వెన్సెస్ లో అక్షయ్ నటన సినిమాకే ప్రత్యేక ఆకర్షణగా నిలుస్తోంది.
ఇక ఇతర పాత్రల్లో కనిపించిన మిగిలిన నటీనటులు కూడా తమ నటనతో ఆకట్టుకున్నారు. శంకర్ ఎక్కడా విజువల్ ట్రీట్ తగ్గకుండా.. మరియు కథలోని ఎమోషన్ని చాలా బ్యాలెన్స్ డ్ గా నడుపుతూ మంచి దర్శకత్వ పనితనం కనబర్చారు. సెల్ ఫోన్ కు సంబధించి ఆయన చెప్పాలనుకున్న అంశాలు కూడా బాగా ఆకట్టుకుంటాయి. అలాగే సినిమాలో ఆయన ఇచ్చిన గ్లోబల్ మెసేజ్ కూడా మెచ్చుకోతగినది.

దర్శకుడు శంకర్ విజువల్స్ మరియు టేకింగ్ మీద పెట్టినంత కాన్సన్ట్రేషన్ కథనం మీద పెట్టలేదనిపిస్తుంది. సినిమాలోని ఒక్కో సన్నివేశం వీడిగా చూస్తే, ఆ యాక్షన్ సన్నివేశాలు మరియు ఆ రిచ్ విజువల్స్ చాలా బాగా ఆకట్టుకుంటాయి. కానీ సినిమా మొత్తంగా చూసుకుంటే అక్కడక్కడ కథనం ప్లో తప్పగా.. కొన్ని సన్నివేశాలు కూడా ఆసక్తికరంగా సాగవు. దీనికి తోడు సినిమా మొత్తం చాలా సీరియస్ గా సాగుతూ ఉండటం వల్ల.. ఎంటర్ టైన్మెంట్ కోరుకునే ప్రేక్షకులు కొంత అసహనానికి గురి అవుతారు.
ముఖ్యంగా కొన్ని సన్నివేశాలను అనవసరంగా లాగడం వల్ల ఆ సాగ తీత సన్నివేశాల్లో ఇంట్రస్ట్ మిస్ అయింది. అమీ జాక్సన్ కూడా ఒక రోబో అవ్వటం వల్ల.. సినిమాలో హీరోయిన్ మిస్ అయిందనే ఫీల్ కూడా కలుగుతుంది. ఇంకా టైట్ స్క్రీన్ ప్లే మరియు ఎంగేజింగ్ ఎలిమెంట్స్ ఉండి ఉంటే ఈ సినిమా పూర్తి సంతృప్తికరంగా ఉండి ఉండేది.

దర్శకుడు శంకర్ భారీ విజువల్స్ తో భారీ చిత్రాన్ని తెరకెక్కించి గుర్తుపెట్టుకునే మంచి విజువల్ ట్రీట్ ఇచ్చారు. సినిమా చూస్తున్నంతసేపూ ఓ హాలీవుడ్ సినిమా చూస్తున్న ఫీల్ తెచ్చిన దర్శకుడు పనితనం మెచ్చుకోని తీరాలి. అయితే కొన్ని సన్నివేశాలను అద్భుత విజువల్స్ తో బాగా తెరకెక్కించినప్పటికీ.. కథనం మాత్రం ఆ స్థాయిలో ఆయన రాసుకోలేదు.
ఏఅర్ రెహమాన్ అందించిన సంగీతం బాగుంది. ఆయన అందించిన బ్యాక్ గ్రౌండ్ స్కోర్ కూడా ఉన్న విజువల్స్ ను ఇంకా ఎలివేట్ చేస్తూ బాగా ఆకట్టుకుంటుంది. నిరవ్ షా సినిమాటోగ్రఫీ చాలా బాగుంది. సినిమాలోని ప్రతి సన్నివేశాన్ని ఆయన, దర్శకుడి ఆలోచనకు తగ్గట్లు భారీ విజువల్స్ తో చాలా బ్యూటిఫుల్ గా చిత్రీకరించారు. ఇక ఆంటోని ఎడిటింగ్ కూడా బాగుంది. కానీ అక్కడక్కడా ఉన్న కొన్ని సాగతీత సీన్స్ ను తగ్గించాల్సింది. నిర్మాత ఎక్కడా కాంప్రమైజ్ కాకుండా ఈ చిత్రాన్ని నిర్మించారు. ఆయన నిర్మాణ విలువులు చాలా బాగున్నాయి. ఇలాంటి విజువల్ వండర్ ని అందించినందుకు సుభాష్ శరన్ కు ప్రత్యేక కృతజ్ఞతలు తెలియజేయాలి.

సూపర్‌ స్టార్ రజినీకాంత్ హీరోగా, అక్షయ్ కుమార్ విలన్ గా టాలెంటెడ్ డైరెక్టర్ శంకర్ దర్శకత్వంలో వచ్చిన ఈ చిత్రం అద్భుతమైన విజువల్స్ తో మరియు భారీ నిర్మాణ విలువలతో సాగుతూ ప్రేక్షకులకు మంచి విజువల్ ట్రీట్ ఇస్తోంది. సినిమా చూస్తున్నంతసేపూ ఓ అత్యుత్తమైన హాలీవుడ్ సినిమా చూస్తున్న ఫీల్ కలుగుతుంది.
అయితే దర్శకుడు శంకర్ విజువల్స్ మరియు టేకింగ్ మీద పెట్టినంత కాన్సన్ట్రేషన్ కథనం మీద పెట్టలేదనిపిస్తుంది. అక్కడక్కడ కొన్ని సన్నివేశాలు స్లోగా సాగుతాయి. దీనికి తోడు సినిమా మొత్తం చాలా సీరియస్ గా సాగుతూ ఉండటం వల్ల.. ఎంటర్ టైన్మెంట్ మరియు రొమాన్స్ కోరుకునే ప్రేక్షకులు కొంత అసహనానికి గురి అవుతారు. కాగా, ఓవరాల్ గా ఈ సినిమా విజువల్స్ పరంగా అద్భుతంగా అనిపిస్తూ.. యాక్షన్ థ్రిల్లర్ అంశాలతో మెప్పిస్తోంది. పైగా సినిమాలో ఉన్న గ్లోబల్ మెసేజ్ కూడా అన్ని వర్గాల ప్రేక్షకులను ఆకట్టుకుంటుంది అనడంలో ఎలాంటి సందేహం లేదు.




 मनुष्यों की प्रॉपर्टी नहीं है। इस पर पशु-पक्षियों समेत सभी प्राणियों का उतना ही हक है। आज पक्षियों ने हमला किया, तो कल को कोई और भी कर सकता है। फिल्म 2.0 के डायरेक्टर शंकर ने अपनी जबर्दस्त टेक्नॉलजी बेस्ड फिल्म के माध्यम आखिर में यही संदेश देने की कोशिश की है। भारतीय सिनेमा की सबसे महंगी फिल्म 2.0 के निर्माताओं ने इसमें हॉलिवुड लेवल की 3डी तकनीक और वीएफएक्स का इस्तेमाल किया है। यही वजह है कि इस फिल्म का बजट 600 करोड़ पार कर गया है। 2.0 को 2010 में आई 'रोबॉट' की सीक्वल की बजाय स्प्रिचुअल सक्सेसर बताया जा रहा है। यानी कि फिल्म की कहानी पिछली फिल्म से एकदम अलग है, लेकिन इसमें कुछ कैरक्टर पिछली फिल्म के भी हैं। हालांकि फिल्म की कहानी के तार पिछली फिल्म से भी जुड़ते हैं। 
फिल्म की कहानी कुछ यूं है कि पक्षियों को मोबाइल के रेडिएशन के चलते होने वाली परेशानी से तंग आकर एक पक्षी विज्ञानी पक्षीराजन (अक्षय कुमार) मोबाइल टावर पर फांसी लगाकर आत्महत्या कर लेता है। उसके कुछ अरसे बाद चेन्नै शहर में अचानक से लोगों के मोबाइल फोन उनके हाथों से छूटकर आसमान की ओर जाने लगते हैं। मोबाइल फोन लोगों की जान लेने लगते हैं और मोबाइल फोनों से बना एक खतरनाक पक्षी शहर पर हमला कर देता है। अचानक हुई इस घटना से अफरा-तफरी मच जाती है। ऐसे में, डॉक्टर वसीकरण (रजनीकांत) इस चुनौती से निपटने के लिए रोबॉट चिट्टी (रजनीकांत) को फिर जिंदा करने की सिफारिश करते हैं, जिसे कि पिछली फिल्म रोबॉट में म्यूजियम में पहुंचा दिया गया था। इस बार वसीकरण के साथ उनकी असिस्टेंट नीला (एमी जैक्सन) भी है, जो कि खुद एक रोबॉट है, लेकिन कुछ लोग जिनमें पिछली फिल्म के विलन डैनी का बेटा भी शामिल है, उनका विरोध करते हैं। लेकिन स्थिति काबू से बाहर होने पर डॉ वसीकरण क्रो मैन से मुकाबले के लिए चिट्टी को दोबारा जिंदा करना पड़ता है। उसके बाद होती है खतरनाक क्रोमैन और जबर्दस्त चिट्टी 2.0 में हैरतअंगेज जंग। इस जंग का नतीजा जानने के लिए आपको सिनेमाघर जाना होगा। 
फिल्म दर्शकों को बांधने की जबरदस्त कोशिश करती नजर आती है, जिसके फर्स्ट हाफ में मोबाइल फोन्स से लोगों की जान लेने के सीन्स बेहतरीन बन पड़े हैं। सड़कों पर मोबाइलों का रैला आपको हैरान कर देगा, तो मोबाइल फोन्स से बना खतरनाक पक्षी भी भयानक है। वहीं सेकंड हाफ में पक्षीराजन की कहानी आपको इमोशनल कर देती है। दिल्ली के जवाहरलाल नेहरू स्टेडियम में फिल्माए गए फिल्म के क्लाइमैक्स में क्रो मैन और चिट्टी रोबॉट की जंग आपको हिला कर रख देगी। एक बार तो आपको अहसास होगा कि आप कोई हॉलिवुड फिल्म ही देख रहे हैं, जिसमें आपको दम साधे बस स्क्रीन को देखते रहना है। फिल्म में आपके लिए 3.0 का सरप्राइज भी है और साथ में फिल्म के सीक्वल की पूरी गुंजाइश भी छोड़ी गई है। शंकर ने पूरी फिल्म में कहीं भी अपनी पकड़ नहीं ढीली नहीं पड़ने दी है। उनका बढ़िया स्क्रीनप्ले और डायरेक्शन पूरी फिल्म के दौरान आपको बांधकर रखता है। रजनीकांत ने फिल्म में हरेक अवतार में जबर्दस्त ऐक्टिंग की है। फिर चाहे वह वसीकरण हों, चिट्टी हों, चिट्टी 2.0 हों या फिर चिट्टी 3.0। वहीं अक्षय कुमार भी अपने पक्षीराजन से लेकर क्रो मैन तक के रोल में खूब जमे हैं, जबकि एमी जैक्सन का किरदार नीला रोबॉट तो आपका दिल ही चुरा लेगा। फिल्म में वीएफएक्स का काम जबर्दस्त है। फिर चाहे वह क्रो मैन हो या फिर चिट्टी या फिर उनके बीच लड़ाई के जबर्दस्त सीन।
अगर आप इस फिल्म का पूरा मजा उठाना चाहते हैं, तो इसे 3डी में ही देखें। आमतौर पर बॉलिवुड की 3डी फिल्मों में कुछ डांस या ऐक्शन सीक्वेंस ही 3डी में होते थे, लेकिन 2.0 पूरी फिल्म ही 3डी में शूट की गई है, इसलिए इसे 3डी में देखना आपके लिए बेहतर एक्सपीरियंस होगा। फिल्म को पसंद किया जा रहा है। इस हफ्ते अगर आप कोई जबर्दस्त हॉलिवुड टाइप ऐक्शन और टेक्नॉलजी वाली फिल्म देखना चाहते हैं, तो इस फिल्म को पूरी फैमिली के साथ देखना मिस न करें|

Comments

  1. 👌👌👌👌👌👌👌👌👆👆👆👆👆👆👆👆👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌

    ReplyDelete
  2. Babu-2january 2019 at 17.09 super movie

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Maaran

Even as early as about five minutes into Maaran, it’s hard to care. The craft seems to belong in a bad TV serial, and the dialogues and performances don't help either. During these opening minutes, you get journalist Sathyamoorthy (Ramki) rambling on about publishing the ‘truth’, while it gets established that his wife is pregnant and ready to deliver ANY SECOND. A pregnant wife on the cusp of delivery in our 'commercial' cinema means that the bad men with sickles are in the vicinity and ready to pounce. Sometimes, it almost feels like they wait around for women to get pregnant, so they can strike. When the expected happens—as it does throughout this cliché-ridden film—you feel no shock. The real shock is when you realise that the director credits belong to the filmmaker who gave us Dhuruvangal Pathinaaru, that the film stars Dhanush, from whom we have come to expect better, much better. Director: Karthick Naren Cast: Dhanush, Malavika Mohanan, Ameer, Samuthirakani Stre...

Android Kunjappan Version 5.25

  A   buffalo on a rampage ,   teenaged human beings   and a robot in addition, of course, to adult humans – these have been the protagonists of Malayalam films in 2019 so far. Not that serious Indian cinephiles are unaware of this, but if anyone does ask, here is proof that this is a time of experimentation for one of India’s most respected film industries. Writer-director Ratheesh Balakrishnan Poduval’s contribution to what has been a magnificent year for Malayalam cinema so far is  Android Kunjappan Version 5.25 , a darling film about a mechanical engineer struggling to take care of his grouchy ageing father while also building a career for himself.Subrahmanian, played by Soubin Shahir, dearly loves his exasperating Dad. Over the years he has quit several big-city jobs, at each instance to return to his village in Kerala because good care-givers are hard to come by and even the halfway decent ones find this rigid old man intolerable. Bhaskaran Poduval (Suraj ...

Kuthiraivaal

  Kuthiraivaal Movie Review:  Manoj Leonel Jahson and Shyam Sunder’s directorial debut Kuthiraivaal brims with colours and striking imagery. This is apparent as early as its first scene, where its protagonist Saravanan alias Freud squirms in his bed, suspecting a bad omen. As some light fills his aesthetic apartment wrapped with vintage wall colours, his discomfort finally makes sense—for he has woken up with a horse’s tail! The scene is set up incredibly, leaving us excited for what is to come. But is the film as magical as the spectacle it presents on screen? Kuthiraivaal revolves around Saravanan (played by a brilliant Kalaiyarasan) and his quest to find out why he suddenly wakes up with a horse’s tail, and on the way, his existence in life. Saravanan’s universe is filled with colourful characters, almost magical yet just real enough—be it his whimsical neighbour Babu (Chetan), who speaks about his love for his dog and loneliness in the same breath, or the corner-side cigar...