Skip to main content

Drama




 All the world’s a stage 
The men and women are merely players 
They have their exists and entrances... 

Drama, the latest venture of director Ranjith and actor Mohanlal, is an introspection of the popular phrase from William Shakespeare’s As You Like It. The film literally is a drama where we see even talented actors just staging a show than giving life to the characters they are enacting. 

The movie is a drama that revolves around the confusion of six children of Rossamma on her funeral. It also throws light on the act every human being performs during the course of their life. Some play well to forge ahead in life, a few just go with the flow, while some others rest remain silent witness to everything that happens to and with them. However, there are always some rare human beings who rise up to occasions and change the lives of everyone around them and themselves.

Ranjith’s latest flick tells the tale of Rossamma (Arunthathi Nag) from Kattapana. She while leaving her native with her younger daughter to London had insisted that no matter what, she should be put into rest near to her husband in their parish church’s cemetery. Unfortunately, the death happens so quickly that her children who are all settled in different parts of the world find it convenient to conduct the funeral in London. The funeral service is coordinated by Dixon Lopez Funeral Services run by Lopez (Dileesh Pothan) and Raju (Mohanlal). While this rare opportunity provides them a chance of milk the most out his privileged client, Raju gets to know about Rossamma’s last wish. Raju’s attempts to fulfill it is jist of the movie. 

A drama in all senses, one would feel a bit disappointed to see how two promising talents who had created magic on screen have failed to make a mark just like their previous movie ‘Loham’. Though the film can be enjoyed as it is packed with some of the regular faces in a Renjith movie, the unengaging dialogues and weakly woven script can make it difficult for audience to sit through the entire movie. The movie also has the regular done-to-death elements of a Renjith movie - A nagging wife/woman, talks of men and their infidelity, alcohol and Mohanlal.

The one actor who has done justice to their role is Arunthathi Nag as Rossamma. Thanks to her impeccable acting skills! Every other actor, including Mohanlal in his new avatar, try hard to make their conversations and performances ‘comedy-like’ only to establish the title of the movie. Mohanlal tries to bring on screen almost all the latest emojis on social media which turns out to be a pitiable attempt. 

However, if one tries to decipher the intricacies of the movie intellectually considering the director’s philosophies, the film is a mirror to contemporary families where everything is a performance. 

Ranjith’s Drama is a half-baked attempt to establish where the biggest dramas in the world take place - FAMILY.


ഒരു മരണ വീടിനുള്ളിലെ വ്യഥകളും , വേദനകളും , ചിരികളും ലിജോ ജോസ് പള്ളിശ്ശേരിയുടെ ഇ.മ. യൗ വിലൂടെ അതിസുന്ദരമായി അവതരിപ്പിക്കപ്പെട്ടത് മലയാള സിനിമ കണ്ടത് സമീപ കാലത്താണ്. അവിടെ കടലോരത്തെ , പിന്നോക്ക ലത്തീന്‍ കുടുംബത്തിലെ മൃതസംസ്ക്കാരമാണ് പറഞ്ഞതെങ്കില്‍ , ലണ്ടനിലെ കോടികള്‍ ആസ്തിയുള്ള കുടുംബത്തിലെ ഒരു “ ഫൈവ് സ്റ്റാര്‍ മൃതസംസ്ക്കാരത്തെ “ചുറ്റിപ്പറ്റിയുള്ള കഥയുമായാണ് “ഡ്രാമാ” എന്ന രഞ്ജിത് ചിത്രം ഇന്ന് തീയറ്ററില്‍ എത്തിയത്. മൃതസംസ്കാര കർമങ്ങൾ പ്രൊഫഷണലായി ചെയ്യുന്ന ഫ്യൂണറൽ മാനേജ്മെന്‍റ് കൂട്ടത്തെ പരിചയപ്പെടുത്തുന്ന ആദ്യമലയാള സിനിമയാകും ഡ്രാമാ.മോഹൻലാലിനെ നായകനാക്കി ,ഒരു ഇടവേളക്ക് ശേഷം രഞ്ജിത് സംവിധാനം ചെയ്ത “ഡ്രാമാ” ഈ വ്യത്യസ്ത പശ്ചാത്തലം എന്നതിനപ്പുറം ഓര്‍ത്തുവെക്കാന്‍ ഒന്നും അവശേഷിപ്പിക്കാത്ത കാഴ്ച മാത്രമായി. 

കട്ടപ്പനയിലെ ധനികരായ ക്രിസ്ത്യന്‍ കുടുംബത്തില്‍ നിന്ന് ലണ്ടനിലുള്ള മകൾ മേഴ്സിയെ ( കനിഹ) കാണാന്‍ എത്തിയ അമ്മച്ചി മരണപ്പെടുന്നു. മരിച്ചാല്‍ മൃതസംസ്ക്കാരം നാട്ടില്‍ നടത്തണം എന്നാണ് അമ്മച്ചിയുടെ ആഗ്രഹമെങ്കിലും , ലണ്ടനില്‍ മൃതസംസ്കാരത്തിനുള്ള തയ്യാറെടുപ്പുകൾ നടത്താൻ, ഒരു ഫ്യൂണറൽ മാനേജിങ് കമ്പനിയെ മക്കള്‍ സമീപിക്കുന്നു. ചടങ്ങുകൾ നടത്താൻ വിദേശ രാജ്യങ്ങളിലുള്ള മക്കൾ എത്തുന്നതും ,അവർ തമ്മിലുണ്ടാകുന്ന അഭിപ്രായവ്യത്യാസങ്ങളും, അവിടെ രാജഗോപാൽ (മോഹൻലാൽ) നടത്തുന്ന അവസരോചിതമായ ഇടപെടലുകളുമാണ് ചിത്രം പറയുന്നത്. അമ്മച്ചിയുടെ ആഗ്രഹം പോലെയുള്ള ഒരു മൃതസംസ്ക്കാരം കിട്ടുമോ? അതറിയാന്‍ സിനിമ കാണണം. 

ഫ്യൂണറല്‍ മാനേജിംഗ് കമ്പനിയുടെ പാര്‍ട്നറായി എത്തുന്ന മോഹന്‍ലാല്‍ സിനിമയിലുടനീളം ജോളി മൂഡിലാണ്. മോഹന്‍ലാല്‍ മാനറിസങ്ങള്‍ നന്നായെങ്കിലും അദേഹത്തിന്റെ സാധ്യതകളെ പൂര്‍ണ്ണമായി ഉപയോഗിക്കാനുള്ള കഥയോ മുഹൂര്‍ത്തങ്ങളോ രഞ്ജിത് കരുതി വെച്ചിരുന്നില്ല. ചിത്രത്തിലെ ശ്രദ്ധേയ കഥാപാത്രമായ റോസമ്മ ജോൺ ചാക്കോ എന്ന അമ്മച്ചിയെ സ്ക്രീനിൽ എത്തിച്ച അരുന്ധതി നാഗിൻ്റെ പ്രകടനം ചിത്രത്തിന്‍റെ ഹൈലൈറ്റായി. ബൈജുവിൻ്റെ കോമഡി ചിത്രത്തിൽ ആശ്വാസമായപ്പോള്‍ , ദിലീഷ് പോത്തനും മികച്ചു നിന്നു. ദിലീഷ് പോത്തന്‍, ജോണി ആൻ്റണി, രണ്‍ജി പണിക്കര്‍ എന്നീ മൂന്നു സംവിധായകര്‍ അഭിനേതാക്കളാകുന്നു എന്നത് ചിത്രത്തിന്‍റെ പ്രത്യേകതയാണ്. 

വളരെ ചെറിയ ഒരു ത്രെഡിനെ ,നീട്ടി പറയാനുള്ള ശ്രമത്തിനിടയിൽ സംവിധായകനും താരങ്ങളും വിയർക്കുന്ന കാഴ്ചയാണ് സിനിമയിലുടനീളം കാണാൻ കഴിഞ്ഞത്. ചിത്രം അൽപമെങ്കിലും ശ്രദ്ധിക്കപ്പെട്ടത് ആദ്യപകുതിയിലെ ഇൻറർവെല്ലിനോട് അടുക്കുമ്പോൾ മാത്രമാണ്. പശ്ചാത്തല സംഗീതം അധികം ഉപയോഗിക്കാത്ത ചിത്രത്തില്‍ സംഭാഷണത്തിനു പ്രാധാന്യമുണ്ടെങ്കിലും , പ്രേക്ഷകനെ പിടിച്ചിരുത്താന്‍ കഴിയും പാകത്തിലായിരുന്നില്ല. എന്നാൽ ലണ്ടനിലെ സുന്ദരമായ കാഴ്ചകള്‍ ഒപ്പിയെടുത്ത ഛായാഗ്രഹണം മികച്ചു നിന്നു 

ഫ്യൂ ണറല്‍ മാനേജ്മെന്‍റ് കമ്പനിയും ലണ്ടനും കാണിച്ചു എങ്കിലും മാതാപിതാക്കളുടെ മരണവും തുടര്‍ന്നുണ്ടാകുന്ന സ്വത്തുതർക്കവും , ആഗ്രഹസാഫലീകരണവുമൊക്കെ എത്രയോ വർഷമായി മലയാളസിനിമയിൽ കണ്ടിട്ടുള്ളതിനാല്‍ ഡ്രാമയില്‍ പുതുമകള്‍ ഒന്നുമില്ല. 

ജീവിതം എന്ന നാടകത്തിനും , മരണം എന്ന സത്യത്തിനും മുമ്പില്‍ ബന്ധങ്ങളുടെ പൊള്ളത്തരങ്ങള്‍ തുറന്നു കാട്ടാനുള്ള ശ്രമം എന്ന നിലയില്‍ ഡ്രാമ നല്‍കുന്ന സന്ദേശം കേള്‍ക്കേണ്ടതാണ്. മാതാപിതാക്കളുടെ ആഗ്രഹം നടത്തിക്കൊടുക്കുവാൻ മക്കൾ ബാധ്യസ്ഥരാണെന്ന ഓർമ്മപ്പെടുത്തലും ചിത്രം നല്‍കുന്നുണ്ട്. 

എന്നാല്‍ വിരസമായി ഷേക്സ്പിയര്‍ ഫിലോസഫി കാട്ടി രണ്ടര മണിക്കൂര്‍ പ്രേക്ഷകനെ പിടിച്ചിരുത്താന്‍ കഴിയുന്ന കാലമൊക്കെ മലയാള സിനിമയില്‍ മാറിയെന്നു പുതുമുഖ സംവിധായകരുടെ മിഴിവുറ്റ ചിത്രങ്ങള്‍ കാണിച്ചു തരുന്നതിനിടയിലാണ് ഇത്തരം “നാടകങ്ങളുമായി” പ്രമുഖര്‍ മലയാളത്തില്‍ എത്തുന്നത്‌ എന്ന് കൂടി ഓര്‍ക്കണം. ഒരു കാലത്ത് ഹിറ്റുകള്‍ മാത്രം സമ്മാനിച്ചിരുന്ന രഞ്ജിത് - മോഹന്‍ലാല്‍ കൂട്ടുകെട്ടിന് ഇതെന്തു പറ്റി എന്ന ചോദ്യമാകും പ്രേക്ഷകര്‍ തീയറ്റര്‍ വിട്ടിറങ്ങുമ്പോള്‍ ചോദിക്കുക. 

നായര്‍ മഹിമയും, തറവാട്ട്‌ പെരുമയും പറയുന്നതിന് രഞ്ജിത് ഡ്രാമയിലും മുടക്കം വരുത്തുന്നില്ല. ജാതി മഹിമയുടെ പെരുമ്പറ കൊട്ടാന്‍ കാണിക്കുന്ന മിടുക്ക് ആ തിരക്കഥയില്‍ വരുത്തിയിരുന്നെങ്കില്‍ , “പുത്തന്‍ പണം” എന്ന ചിത്രം നല്‍കിയ പരാജയ പ്രഹരത്തില്‍ നിന്ന് കരകയറാന്‍ ഒരു വഴി ആയേനെ ഡ്രാമ. 

Comments

Popular posts from this blog

Kuthiraivaal

  Kuthiraivaal Movie Review:  Manoj Leonel Jahson and Shyam Sunder’s directorial debut Kuthiraivaal brims with colours and striking imagery. This is apparent as early as its first scene, where its protagonist Saravanan alias Freud squirms in his bed, suspecting a bad omen. As some light fills his aesthetic apartment wrapped with vintage wall colours, his discomfort finally makes sense—for he has woken up with a horse’s tail! The scene is set up incredibly, leaving us excited for what is to come. But is the film as magical as the spectacle it presents on screen? Kuthiraivaal revolves around Saravanan (played by a brilliant Kalaiyarasan) and his quest to find out why he suddenly wakes up with a horse’s tail, and on the way, his existence in life. Saravanan’s universe is filled with colourful characters, almost magical yet just real enough—be it his whimsical neighbour Babu (Chetan), who speaks about his love for his dog and loneliness in the same breath, or the corner-side cigar...

Maaran

Even as early as about five minutes into Maaran, it’s hard to care. The craft seems to belong in a bad TV serial, and the dialogues and performances don't help either. During these opening minutes, you get journalist Sathyamoorthy (Ramki) rambling on about publishing the ‘truth’, while it gets established that his wife is pregnant and ready to deliver ANY SECOND. A pregnant wife on the cusp of delivery in our 'commercial' cinema means that the bad men with sickles are in the vicinity and ready to pounce. Sometimes, it almost feels like they wait around for women to get pregnant, so they can strike. When the expected happens—as it does throughout this cliché-ridden film—you feel no shock. The real shock is when you realise that the director credits belong to the filmmaker who gave us Dhuruvangal Pathinaaru, that the film stars Dhanush, from whom we have come to expect better, much better. Director: Karthick Naren Cast: Dhanush, Malavika Mohanan, Ameer, Samuthirakani Stre...

Valimai

  H Vinoth's Valimai begins with a series of chain-snatching incidents and smuggling committed by masked men on bikes in Chennai. The public is up in arms against the police force, who are clueless. In an internal monologue, the police chief (Selva) wishes for a super cop to prevent such crimes. The action then cuts to Madurai, where a temple procession is underway.then we are introduced to ACP Arjun (Ajith Kumar), the film’s protagonist, whose introduction is intercut with scenes from the procession. Like a God who is held up high, we see this character rising up from the depths. In short, a whistle-worthy hero-introduction scene. We expect that Vinoth has done away with the mandatory fan service given his star's stature and will get around to making the film he wanted to make. And it does seem so for a while when Arjun gets posted to Chennai and starts investigating a suicide case that seems connected to the chain-snatching and drug-smuggling cases from before. Like in his pr...