Skip to main content

Odiyan







The brilliance of Odiyan's lead actors Mohanlal and Manju Warrier are showcased in two scenes - one in which Odiyan Manikyan begs on his knees to make Prabha believe his is innocent of the crime he is accused of and another in which she bows her head in gratitude for him helping return light in her life.

For most part, Odiyan is a drama and an aptly paced one at that too. The relationships of its three characters - Manikyan, Prabha and Ravunni (Prakash Raj) - are what the movie explores in detail and all the marketing about the movie playing to the gallery takes a backseat as Harikrishnan's script delves deep into telling their stories.

The only times where the movie picks up speed is during its four action scenes, each better than the other, and climax battle of Odiyans taking the cake. 

The movie begins with an aged Odiyan Manikyan returning to his village in Thenkurissi after a self imposed exile of 15 years. He is reviled and even derided for returning, and soon his is forced to take up a challenge to scare a youngster using the tricks of his tribe. Soon the film traces Manikyan's journey through flashbacks and introduces the audience to his childhood friend Prabha and her lustful , scheming cousin Ravunni. The rivalry between Manikyan and Ravunni simmers till two deaths in Prabha's family pushes Manikyan to leave the village. How his return affects those in the village forms the rest of the plot.

Director Shrikumar has ably executed Harikrishnan's script that doesn't have mass dialogues or scenes but goes for grounded storytelling. It's quite contrary from all the hype and buildup the film had pre-release and might leave the fans wanting more. 

Mohanlal as the shape shifting Odiyan is on top form, both during the scenes that require to do action and also emote. Mammootty's narration about how Odiyans strike fear to those they are paid to scare by taking the form of animals and Shrikumar's use of graphics to execute the concept has helped the film to a great extent.

Manju Warrier aces her scenes with Mohanlal, with a meaty role after quite some time. Prakash Raj too puts on a decent performance, however, the dubbing does take away the impact from his villainy.

Shaji Kumar's frames are another highlight of the film along with M Jayachandran's songs that are well picturised, especially the track Kondaram. However, what steals the scenes are Peter Hein-choreographed action sequences that also add some much-needed punch to sometimes stretched out 167 minute-long movie.

If the length could have been further trimmed, Odiyan would have been a highly engaging film even for the fans expecting a 'mass’ movie. Even otherwise Odiyan has good acting, a well thought-out script and brilliant action scenes that the family audience would enjoy.



നിഗൂഢതയുടെ ഇരുളിൻ മറവിൽ നിന്നും ഒടുവിൽ ഒടിയൻ തിരശ്ശീലയിലെ വെള്ളി വെളിച്ചത്തിലേക്ക്; മലയാള സിനിമാചരിത്രത്തിലെ സമാനതകളില്ലാത്ത കാത്തിരിപ്പിനും ആകാംക്ഷയ്ക്കുമൊടുവിൽ ബിഗ് സ്ക്രീനിൽ ഇനി ഒടിയൻ്റെ ഒടിക്കാഴ്ചകൾ . വൈദ്യുതിയുടെയും പുരോഗമന പ്രസ്ഥാനങ്ങളുടെയും വരവോടുകൂടി കാലയവനികയുടെ പിന്നാമ്പുറങ്ങളിൽ മറഞ്ഞുപോയ വടക്കൻ കേരളത്തിലെ നാടോടിക്കഥകളിലെ ഒടിയന്മാർക്കു മലയാളത്തിൻ്റെ മഹാനടൻ മോഹൻലാലിലൂടെ പുനർജനനം. പുതുകാല പരസ്യചിത്രങ്ങൾക്ക് പുതിയ മാനം സൃഷ്ടിച്ചു നൽകിയ വി എ ശ്രീകുമാർ മേനോൻ ആദ്യമായി സംവിധാനം ചെയ്യുന്ന ചിത്രം മലയാളത്തിനു പുറമേ തെലുങ്കിലും പ്രദർശനത്തിനെത്തിക്കുന്നു മാക്സ് ക്രീയേഷൻസ് റിലീസ്. ആശിർവാദ് സിനിമാസിനു വേണ്ടി ആൻ്റണി പെരുമ്പാവൂർ നിർമ്മിക്കുന്ന ഒടിയനു തിരക്കഥയൊരുക്കിയിരിക്കുന്നത് 'കുട്ടിസ്രാങ്കി'ലൂടെ മികച്ച തിരക്കഥയ്ക്കുള്ള ദേശീയ പുരസ്കാരം മലയാളത്തിലെത്തിച്ച മുതിർന്ന മാധ്യമ പ്രവർത്തകൻ ഹരികൃഷ്ണനാണ്. 

ഇരുട്ടിനെ മറയാക്കി വേഷപ്പകർച്ചകളിലൂടെ ആകാര പരിവർത്തനം നടത്തി ഒടിവിദ്യ കാണിച്ചു ഭയപ്പെടുത്തുന്ന മുത്തശ്ശിക്കഥകളിലെ ഒടിയൻ സങ്കല്പത്തെ മോഹൻലാൽ എന്ന സൂപ്പർതാരത്തിലേക്ക് സന്നിവേശിപ്പിച്ചു ചിത്രത്തിൻ്റെ ടൈറ്റിലിൽ പറയുമ്പോലെ ഒരു ദേശി സൂപ്പർ ഹീറോയാക്കി മാറ്റുകയാണ് അണിയറപ്രവർത്തകർ. 

വാരണാസിയിൽ നിന്നും ഒടിയൻ തേങ്കുറിശ്ശിയിലേക്കു പതിനഞ്ചു വർഷങ്ങൾക്ക് ശേഷം മടങ്ങിയെത്തുന്നത് ചിലതു ചെയ്തു കാണിക്കുവാൻ വേണ്ടിയാണ്. നാട്ടിൽ തിരിച്ചെത്തുന്ന ഒടിയൻ കാണുന്ന ഓരോരുത്തരിൽ നിന്നും ഒടിയൻ്റെ പൂർവ്വകാല കഥകൾ പ്രേക്ഷകനു മുന്നിലെത്തുന്നു. എല്ലാവരാലും വെറുക്കപ്പെട്ടു നാട്ടിൽ നിന്നും ഓടിയൊളിക്കുന്ന ഒടിയൻ മടങ്ങിയെത്തുന്നത് എന്തിനെന്ന ചോദ്യത്തിനുള്ള ഉത്തരമാണ് സിനിമയുടെ ആകെത്തുക. കോലോത്തെ കുട്ടിയോടുള്ള സ്നേഹവും കൂറും മനസ്സിൽ സൂക്ഷിക്കുന്ന ഒടിയനു നാടുവിടേണ്ടി വരുന്നതും ആ സ്നേഹത്തിൻ്റെ പേരിലാണ്. കണക്കുകൾ ഒക്കെ തീർത്തു ഒടിയൻ കൈ കഴുകുമ്പോൾ ഇത്രേം നാൾ കാത്തിരുന്നിട്ട് കുറച്ചുകൂടെ എന്തേലും ആകാമായിരുന്നു എന്നു തോന്നിപ്പോകുന്നു കണ്ടിരിക്കുന്ന പ്രേക്ഷകർക്ക്. 

ഒടിയൻ്റെ എൻട്രി കഴിഞ്ഞുള്ള ആദ്യ രംഗങ്ങൾ പതിഞ്ഞ താളത്തിൽ ഉള്ളതായിരുന്നു. കാത്തിരിപ്പു വെറുതെയായെന്നു തോന്നാൻ തുടങ്ങുന്നിടത്തു നിന്നുമാണ് ഒടിവിദ്യകളുമായി ഒടിയൻ കളം നിറയുന്നത്. പിന്നീടങ്ങോട് മോഹൻലാലിൻ്റെ ഒറ്റയാൾ പ്രകടനമായിരുന്നു. മലയാളികളുടെ എക്കാലത്തെയും പ്രിയപ്പെട്ട ഓൺ സ്ക്രീൻ താരജോഡികളായ മോഹൻലാൽ - മഞ്ജു വാരിയർ കൂട്ടുകെട്ടിൽ നിന്നും പ്രതീക്ഷിച്ച കോമ്പിനേഷൻ സീനുകൾ സ്‌ക്രീനിൽ കണ്ടില്ല . രണ്ടാം വരവിനു ശേഷമുള്ള മഞ്ജു വാര്യർ കഥാപാത്രങ്ങളിലെ ഏറ്റവും സുന്ദരിയായി കാണപ്പെട്ട മുഴുനീള കഥാപാത്രമായി രാധാ . എന്നാൽ കാര്യമായ അഭിനയ സാധ്യത ഈ റോളിൽ ഉണ്ടായിരുന്നില്ല. 

വില്ലനായി പ്രകാശ് രാജ്, ഒടിയൻ്റെ മുത്തപ്പനായി മനോജ് ജോഷി എന്നിവർ മികച്ചു നിന്നു. സന അൽത്താഫ്, നരേൻ, സിദ്ദിഖ്,ഇന്നസെൻ്റ്, നന്ദു തുടങ്ങിയവരാണ് മറ്റു വേഷങ്ങളിൽ എത്തിയിരിക്കുന്നത്. 

മെഗാസ്റ്റാർ മമ്മൂട്ടിയാണ് ഒടിയൻ്റെ കഥ പറഞ്ഞു തുടങ്ങുന്നത്. സ്ക്രീൻ പ്രെസെൻസ് ഇല്ലെങ്കിലും മമ്മൂട്ടിയുടെ ശബ്ദത്തിൽ ഒടിയൻ മാണിക്യൻ്റെ കഥ ആസ്വാദകരമായിരുന്നു. മോഹൻലാൽ ഒടിയനായി കളം നിറഞ്ഞാടി. അതു തന്നെയാണ് ചിത്രത്തിൻ്റെ ഏറ്റവും ആകൃഷ്ടമായ എലമെൻ്റ്. ചിത്രത്തിലെ 35 വയസ്സുകാരനായ ഒടിയനു വേണ്ടി മോഹൻലാൽ നടത്തിയ ബോഡി ട്രാൻസ്ഫോർമേഷൻ കഴിഞ്ഞ വർഷത്തെ വലിയ സിനിമ വാർത്തയായിരുന്നു. 

പുലിമുരുകനിലെ ആക്ഷൻ രംഗങ്ങളുടെ ചിത്രീകരണത്തിനു ദേശീയ അവാർഡ് നേടിയ പീറ്റർ ഹെയിൻ മോഹൻലാലുമായി വീണ്ടുമൊന്നിച്ചപ്പോൾ ആ കൂടിച്ചേരൽ പ്രേക്ഷകനു അവിസ്മരണീയ കാഴ്ചയായിയെങ്കിലും പുലി മുരുകനോളം മികച്ചതായില്ല . വെളിച്ച ക്രമീകരണവും പശ്ചാത്തല സംഗീതത്തിൻ്റെ മികവും നിഗൂഡത ഉണ്ടാക്കിയെടുക്കുന്നതിൽ നിർണ്ണായകമായി. എന്നാൽ കളർ ടോണും ഗ്രെഡിങ്ങും ശരാശരിയിൽ ഒതുങ്ങി . 

രണ്ടു മണിക്കൂറിൽ താഴെ പറയാൻ കഴിയുമായിരുന്ന കഥയെ വിരസമായ രംഗങ്ങൾ തിരുകി കയറ്റി രണ്ടേ മുക്കാൽ മണിക്കൂറാക്കി അവതരിപ്പിച്ചതാണ് ഒടിയൻ്റെ ആസ്വാദ്യതക്ക് വിലങ്ങു തടിയാകുന്നത് . “കേട്ടറിവിനേക്കാൾ വലുതാണ് മുരുകൻ എന്ന സത്യം “ പോലെ നായകനെ പ്രകീർത്തിച്ചുള്ള ഡയലോഗുകൾക്ക് വേണ്ടി അനാവശ്യമായി സമയം കളയുന്നുണ്ട് . അടിക്കടി എത്തിയ ഗാനങ്ങളിൽ പലതും സിനിമയുടെ ഒഴുക്കിനെ പ്രതികൂലമായി ബാധിച്ചു . റിലീസിന് മുമ്പ് സംവിധായൻ നൽകിയ ഹൈപ്പിനു ഒപ്പം പിടിച്ചു നിൽക്കാനുള്ള ആവേശ ചേരുവകൾ സ്‌ക്രീനിൽ എത്തിക്കാൻ കഴിഞ്ഞില്ല . തിരക്കഥയിൽ മാസ് ഡയലോഗുകൾ ഒന്നും കാത്തുവെച്ചതുമില്ല . 

എന്നിരുന്നാലും കൈവിട്ടു പോകാൻ സാധ്യത ഏറെയുണ്ടായിരുന്നു ഒരു ആശയത്തിന്റെ കയ്യടക്കമുള്ള അവതരണത്തിനു ശ്രീകുമാർ മേനോനും കയ്യടി അർഹിക്കുന്നു. സമീപ കാല മോഹൻലാൽ സിനിമകളുടെ കൂടെ പിറപ്പായ അമിത ഹൈപ്പ് നൽകിയ പ്രതീക്ഷകളുമായി തീയറ്ററിൽ എത്തുന്നവർ ഒടിയനെ എങ്ങനെ സ്വീകരിക്കുമെന്ന് കാത്തിരുന്നു കാണാം 

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Maaran

Even as early as about five minutes into Maaran, it’s hard to care. The craft seems to belong in a bad TV serial, and the dialogues and performances don't help either. During these opening minutes, you get journalist Sathyamoorthy (Ramki) rambling on about publishing the ‘truth’, while it gets established that his wife is pregnant and ready to deliver ANY SECOND. A pregnant wife on the cusp of delivery in our 'commercial' cinema means that the bad men with sickles are in the vicinity and ready to pounce. Sometimes, it almost feels like they wait around for women to get pregnant, so they can strike. When the expected happens—as it does throughout this cliché-ridden film—you feel no shock. The real shock is when you realise that the director credits belong to the filmmaker who gave us Dhuruvangal Pathinaaru, that the film stars Dhanush, from whom we have come to expect better, much better. Director: Karthick Naren Cast: Dhanush, Malavika Mohanan, Ameer, Samuthirakani Stre...

Android Kunjappan Version 5.25

  A   buffalo on a rampage ,   teenaged human beings   and a robot in addition, of course, to adult humans – these have been the protagonists of Malayalam films in 2019 so far. Not that serious Indian cinephiles are unaware of this, but if anyone does ask, here is proof that this is a time of experimentation for one of India’s most respected film industries. Writer-director Ratheesh Balakrishnan Poduval’s contribution to what has been a magnificent year for Malayalam cinema so far is  Android Kunjappan Version 5.25 , a darling film about a mechanical engineer struggling to take care of his grouchy ageing father while also building a career for himself.Subrahmanian, played by Soubin Shahir, dearly loves his exasperating Dad. Over the years he has quit several big-city jobs, at each instance to return to his village in Kerala because good care-givers are hard to come by and even the halfway decent ones find this rigid old man intolerable. Bhaskaran Poduval (Suraj ...

Kuthiraivaal

  Kuthiraivaal Movie Review:  Manoj Leonel Jahson and Shyam Sunder’s directorial debut Kuthiraivaal brims with colours and striking imagery. This is apparent as early as its first scene, where its protagonist Saravanan alias Freud squirms in his bed, suspecting a bad omen. As some light fills his aesthetic apartment wrapped with vintage wall colours, his discomfort finally makes sense—for he has woken up with a horse’s tail! The scene is set up incredibly, leaving us excited for what is to come. But is the film as magical as the spectacle it presents on screen? Kuthiraivaal revolves around Saravanan (played by a brilliant Kalaiyarasan) and his quest to find out why he suddenly wakes up with a horse’s tail, and on the way, his existence in life. Saravanan’s universe is filled with colourful characters, almost magical yet just real enough—be it his whimsical neighbour Babu (Chetan), who speaks about his love for his dog and loneliness in the same breath, or the corner-side cigar...