Skip to main content

Mikhael




 There’s a ‘The Great Father’ like flavour sprinkled all over Mikhael - both of which are directed by Haneef Adeni. The trigger of all things that make up the story is school kids. The non-linear narration, the family member who decides to handle out justice thanks to an unhelpful and ineffective law and order system and more, though Nivin Pauly’s Micheal John isn’t George Ninan. The film, right from the outset, is conscious that it is supposed to give Nivin Pauly that Don’t-mess-with-me hero appeal at every turn and tries to be a launch vehicle for his likeable action hero status in Malayalam. 

Gangster-businessman George (Siddique)’s son Gerard (Parava fame Amal) challenges one of his schoolmates, a girl, for a karate spar. Things don’t go as planned and the issue spirals beyond their control and the walls of the schools, children’s egos and parents’ worries. 

Just as in Adeni’s previous film, swanky cars, hoodie-wearing characters, suave get-ups, slow-motion sequences, sunglasses, costly watches and cocktail rings are what fill the scenes one after the other. There is enough for the ardent fans of Nivin Pauly and other actors to cheer. Punch lines after punch lines are lined up in each of the scenes. Siddique looks his menacing best as George. The final fight sequence, though a bit long and senseless while the viewers get to watch it, probably evoke some thrill as a few interesting details about it get revealed towards the climax.

At the same time, by the first half itself, the reasons for the events yet to unfold are almost clear and those waiting to be revealed post intermission hardly evoke any thrill as they arrive. The long second half is all about waiting to see what all the hero gets to do to the villains, to punish them. 

Nivin Pauly has earnestly tried to fit into the role of a roundhouse kicking, surgical-knife-wielding Dr Micheal John, but he hardly looks the part, be it as the MBBS student Micheal or the eventual hero that he becomes. The fight sequences seem forced, the delivery of the lines artificial and his style of executing justice, sans any thrill. One of the scenes in which he explains to his ‘victim’ how he would die, is quite similar to another in 22 Female Kottayam. Unni Mukundan looks good, but the makers have tried to use his looks even to cover up the pointlessness of certain scenes, for instance the one in which he emerges from someone else’s bathroom, in his boxers. A handful of his supposedly punch-filled lines are also bland. There is also scant regard for logic in many scenes.




ഒരു മുഴുനീള ക്രൈം ചിത്രം  . കുടുംബ ബന്ധങ്ങളിൽ പുറത്തുനിന്നുമുള്ള ആക്രമണങ്ങൾ സംഭവിക്കുമ്പോൾ, അവിടെ രൂപപ്പെടുന്നൊരു ഗ്യാങ്സ്റ്റർ. ഗ്രേറ്റ് ഫാദർ, ഏബ്രഹാമിന്റെ സന്തതികൾ എന്നിവയ്ക്ക് ശേഷം ഹനീഫ് അദേനിയുടെ രചനയിൽ ചേർത്തുവയ്ക്കാവുന്നൊരു ഗ്യാങ്സ്റ്റർ ചിത്രം കൂടി- മിഖായേൽ. ആദ്യമായി വില്ലനും നായകനുമായി നിവിൻ പോളി അഭിനയിക്കുന്ന ചിത്രം. ഇതിൽ നല്ല വില്ലനായി നിവിൻ തിളങ്ങുമ്പോൾ, ക്രൂര വില്ലന്മാരുടെ പട്ടിക നിറയ്ക്കുന്നത്, സിദ്ധിഖ്, ഉണ്ണി മുകുന്ദൻ, സുദേവ് നായർ എന്നിവർ ചേർന്നും.
സൂപ്പർമാൻ അച്ഛനും മകളും ആണ് ഗ്രേറ്റ് ഫാദർ എങ്കിൽ, ജ്യേഷ്ഠാനുജന്മാരുടെ ബന്ധം കൊണ്ടൊരു ക്രൈം ത്രില്ലെർ ആയി ഏബ്രഹാമിന്റെ സന്തതികൾ മാറിയെങ്കിൽ ഇവിടെ പ്രധാനം മൈക്കിൾ എന്ന ജ്യേഷ്ഠനും അയാളുടെ അനുജത്തി ജെനിയുമാണ്. ജെനിയൊരു അപകടത്തിൽപ്പെടുമ്പോൾ കാവൽ മാലാഖയായി ചുറ്റും നിൽക്കുന്ന മൂത്ത സഹോദരൻ. അത്തരമൊരു കഥാപാത്രത്തിന് പ്രതീക്ഷിക്കാവുന്ന ഗുണങ്ങളെല്ലാം മൈക്കിൾ അഥവാ മിഖായേൽ എന്ന നായകനുമുണ്ട്. അനുജത്തി അപകടത്തിൽപ്പെടുമ്പോൾ അയാൾ കൃത്യമായ കണക്കുകൂട്ടലുകളിലൂടെ അവളെ രക്ഷിക്കാൻ എത്തുന്നു, ഏതു ദുർഘടമായ സന്ധിയിലും പിടിച്ചു നിൽക്കുന്നു, ഗുണ്ടകൾ അടിച്ചു നിലംപരിശാക്കിയപ്പോഴും അവിടെ നിന്നും ഉയർത്തെഴുന്നേൽക്കുന്ന സൂപ്പർ ഹ്യൂമൻ ആങ്ങളയായ നിവിൻ.
കായംകുളം കൊച്ചുണ്ണിയിൽ ധീരനായ മോഷ്ടാവിനെ അവതരിപ്പിച്ച നിവിനിൽ നിന്നും വില്ലനായ ഡോക്ടറിലേക്കുള്ള ദൂരം അളന്നാൽ അധികം വ്യത്യാസമുണ്ടാവില്ല. സംഘട്ടനരംഗങ്ങളിൽ കൂടുതലും ഒരു സ്ലോ പേസ് ഉപയോഗിച്ചിരിക്കുന്നത് നിവിന് ഇണങ്ങുന്ന രീതിയിൽ തന്നെയാണ്. വി.എഫ്.എക്സ്. ഫൈറ്റ് സീനുകൾ മലയാള സിനിമയിലും അരങ്ങു വാഴുമ്പോൾ സ്ലോ മോഷനും, ആയാസരഹിതമായ സ്റ്റണ്ട് സീക്വന്സുകളും കൊണ്ട് മിഖായേൽ നിറഞ്ഞു നിൽക്കുന്നു.
പുരുഷ കഥാപാത്രങ്ങൾ പെരുമഴ പോലെ പെയ്തിറങ്ങുമ്പോൾ ഇവിടെ നായികക്ക് ലഭിക്കേണ്ട പ്രസക്തി അനുജത്തിയുടെ വേഷം ചെയ്ത പെൺകുട്ടിക്കാണ്. അത് കൊണ്ട് തന്നെ വർഷങ്ങൾക്കു ശേഷം മലയാള സിനിമയിലേക്കുള്ള മഞ്ജിമ മോഹന്റെ തിരിച്ചു വരവിനോ, വടക്കൻ സെൽഫിയിലെ നിവിൻ-മഞ്ജിമ കൂട്ടുകെട്ട് വീണ്ടും കാണുന്നതിലുള്ള ആകാംഷക്കോ ചിത്രം അത്ര കണ്ടു പ്രാധാന്യം നൽകുന്നില്ല.

ബാബു ആൻ്റണി, സുരാജ് വെഞ്ഞാറമൂട്, കലാഭവൻ ഷാജോൺ, കെ.പി.എ.സി. ലളിത, ശാന്തികൃഷ്ണ തുടങ്ങിയ താരങ്ങൾക്കു നൽകിയ കഥാപാത്രങ്ങൾ അതിഥി വേഷത്തിനു സമാനമായി ചുരുങ്ങുന്നതും കാണാം. അടുത്തിടെ വിവാദമായ മലയാള സിനിമയിലെ അവയവദാന പരാമർശങ്ങളെ മിഖായേലും കൂട്ടുപിടിക്കുന്നുണ്ട്. ക്രൈമിന്റെ പല വശങ്ങൾ കൂട്ടിയിണക്കി ചേർത്തിരിക്കുന്നൊരു രണ്ടര മണിക്കൂർ ക്രൈം ഡ്രാമ എന്ന് മിഖായേലിനെ വിളിക്കാം.

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Maaran

Even as early as about five minutes into Maaran, it’s hard to care. The craft seems to belong in a bad TV serial, and the dialogues and performances don't help either. During these opening minutes, you get journalist Sathyamoorthy (Ramki) rambling on about publishing the ‘truth’, while it gets established that his wife is pregnant and ready to deliver ANY SECOND. A pregnant wife on the cusp of delivery in our 'commercial' cinema means that the bad men with sickles are in the vicinity and ready to pounce. Sometimes, it almost feels like they wait around for women to get pregnant, so they can strike. When the expected happens—as it does throughout this cliché-ridden film—you feel no shock. The real shock is when you realise that the director credits belong to the filmmaker who gave us Dhuruvangal Pathinaaru, that the film stars Dhanush, from whom we have come to expect better, much better. Director: Karthick Naren Cast: Dhanush, Malavika Mohanan, Ameer, Samuthirakani Stre...

Android Kunjappan Version 5.25

  A   buffalo on a rampage ,   teenaged human beings   and a robot in addition, of course, to adult humans – these have been the protagonists of Malayalam films in 2019 so far. Not that serious Indian cinephiles are unaware of this, but if anyone does ask, here is proof that this is a time of experimentation for one of India’s most respected film industries. Writer-director Ratheesh Balakrishnan Poduval’s contribution to what has been a magnificent year for Malayalam cinema so far is  Android Kunjappan Version 5.25 , a darling film about a mechanical engineer struggling to take care of his grouchy ageing father while also building a career for himself.Subrahmanian, played by Soubin Shahir, dearly loves his exasperating Dad. Over the years he has quit several big-city jobs, at each instance to return to his village in Kerala because good care-givers are hard to come by and even the halfway decent ones find this rigid old man intolerable. Bhaskaran Poduval (Suraj ...

Kuthiraivaal

  Kuthiraivaal Movie Review:  Manoj Leonel Jahson and Shyam Sunder’s directorial debut Kuthiraivaal brims with colours and striking imagery. This is apparent as early as its first scene, where its protagonist Saravanan alias Freud squirms in his bed, suspecting a bad omen. As some light fills his aesthetic apartment wrapped with vintage wall colours, his discomfort finally makes sense—for he has woken up with a horse’s tail! The scene is set up incredibly, leaving us excited for what is to come. But is the film as magical as the spectacle it presents on screen? Kuthiraivaal revolves around Saravanan (played by a brilliant Kalaiyarasan) and his quest to find out why he suddenly wakes up with a horse’s tail, and on the way, his existence in life. Saravanan’s universe is filled with colourful characters, almost magical yet just real enough—be it his whimsical neighbour Babu (Chetan), who speaks about his love for his dog and loneliness in the same breath, or the corner-side cigar...