Skip to main content




The trailers of 'Neeyum Njanum' that released way in advance suggested a love story set in Malabar, a narrative told quite often. But, 'Neeyum Njanum' is a pleasant departure from the suspected narrative.

Yakub Muhammad, a special branch officer, falls in love with Hashmi while tailing her as a person of interest in an investigation. He pursues her enough that they end up a happily-married couple. But life has far more hurdles in store for them, including a stranger from her past that could shake her marriage to its core.

'Neeyum Njanum' is a love story, alright. But the plot goes beyond the realms of a conventional love story. It's a love story neatly packed in layers of thrill and comedy. With Sharaf U Dheen and Vishnu Unnikrishnan in the cast one is to expect comedy, no doubt. But given Sharaf U Dheen is the leading man here, his humour is quite subtle, honest and believable. 

Given her recent performances, Anu Sithara, as Hashmi, is as good as one may expect. Vishnu Unnikrishnan is also commendable for his performance of subtle humour. Music being an important factor in the narrative, the songs of 'Neeyum Njanum' are thoroughly enjoyable. Kudos to Vinu Thomas. It keeps us engaged in the narrative without overdoing the Malabar cliche. Clinto Antony also gives the film a lift with his visuals full of life. However, written and directed by AK Sajan, 'Neeyum Njanum' is a narrative of our time, touching on themes of moral policing, religion, and politics. He creates Mylanchivalavu, a fictional village in Malabar, and its people as a reflection of the characteristic human instincts. And he uses sharp wit and wry sarcasm as his story telling tools, making it a somewhat intelligent cinema.

The story of 'Neeyum Njanum' makes a slow start, shifting gears till it finds its sweet spot in the second half. It is safe to say, that only then does the story catch up. So, some level of patience is advised. There is fine line between a Roadside Romeo and Romeo himself. And Sharaf U Dheen has famously played the creepy Roadside Romeo in many films (Premam), of which even references are made here. 'Neeyum Njanum' shows Yakub start as a Roadside Romeo transform into a Romeo by sheer persistence. And it's problematic implying that even though a woman has specifically stated her discomfort, it is ok to pursue her, often stalk her, so that she will eventually concur to your wish. Yes, this is a pattern being followed in cinemas since time immemorial, however, we as a society are, at the very least, learning to understand that 'a woman's no means no'. 

'Neeyum Njanum' is a love story at heart which does not ignore the politics of religion and morality, that we see around us.



കോക്കേഴ്സ് ഫിലിംസ് നിർമ്മിച്ചു എ കെ സാജൻ എഴുതി സംവിധാനം ചെയ്തിരിക്കുന്ന 'നീയും ഞാനും' പ്രണയവും ഇന്നത്തെ സാമൂഹിക പശ്ചാത്തലത്തിൽ പ്രണയം നേരിടുന്ന വെല്ലുവിളികളുമാണ് പ്രതിപാദിക്കുന്നത്. ഷറഫുദീനും അനു സിത്താരയും പ്രധാന വേഷങ്ങളിലെത്തുന്ന ചിത്രം കോഴിക്കോട് കേന്ദ്രികരിച്ചാണ് കഥ പറയുന്നത്. നീയും ഞാനും നമ്മളായി ഒഴുകുന്ന പ്രണയ സാഫല്യത്തിന്‍റെ കഥ സംവിധായകൻ അവതരിപ്പിച്ചിരിക്കുന്നത് പരമ്പരാഗത രീതിയിൽ തന്നെയാണ്. 

സ്പെഷ്യൽ ബ്രാഞ്ച് ഓഫീസർ യാക്കൂബ് അന്വേഷണത്തിനിടയിൽ കണ്ടുമുട്ടുന്ന പെൺകുട്ടിയുമായി അടുപ്പത്തിലാകുന്നതും പ്രണയം അയാളുടെ തൊഴിലിലും ജീവിതത്തിലും ഉണ്ടാക്കുന്ന മാറ്റങ്ങളുമാണ് 'നീയും ഞാനും' പറയുന്നത്. ആൾക്കൂട്ടത്തിന്‍റെ ബലത്തിൽ സാമൂഹിക വിരുദ്ധ ശക്തികൾ വ്യക്തിബന്ധങ്ങൾക്കിടയിൽ നടത്തുന്ന അനാവശ്യ ഇടപെടലുകൾ തുറന്നു കാണിക്കാൻ പ്രതിപത്തിയേതുമില്ലാതെ ഈ സിനിമ ശ്രമിക്കുന്നുണ്ട്. വലിയ ബഹളങ്ങൾ ഒന്നുമില്ലാതെ നേരെ കഥയിലേക്ക് പോകുന്ന സിനിമ ആദ്യ പകുതിയിൽ തന്നെ നയം വ്യക്തമാക്കുന്നുണ്ട്. 

ഒരു പ്രത്യേക സാഹചര്യത്തിൽ ദുബായിലെ ജയിലിൽ അകപ്പെടുന്ന നായകൻ നാട്ടിൽ തിരിച്ചെത്തുന്നതുമായി ബന്ധപ്പെട്ട സംഭവങ്ങളുടെ നീട്ടി വലിച്ചുള്ള അവതരണമാണ് കോഴിക്കോടൻ മൊഞ്ചുള്ള ഈ ചിത്രത്തിപ്രതിപത്തിയേതുമില്ലാതെ കഥകഴിച്ചത്. ക്ലൈമാക്സ് വരെ കൊണ്ടെത്തിക്കാൻ ആകസ്മികതയുടെ പരിസീമകൾ ഒക്കെയും സംവിധായകൻ ലംഘിച്ചു. ചില സമയങ്ങളിൽ അടുത്തിടെ പുറത്തിറങ്ങിയ ചിത്രങ്ങളായ 'അങ്കിൾ', 'വരത്തൻ ' എന്നിവയെ ഈ സിനിമ വീണ്ടും ഓർമ്മിപ്പിച്ചു. എങ്കിലും ഈ കഥയ്ക്ക് നാടൻ കാഴ്ചകളുടെ ചാരുതയുണ്ട്. നിലവാരമുള്ള തമാശകളും പാട്ടുകളുമുണ്ട് . 

വരത്തനു ശേഷം ഷറഫുദീന്‍റെ മികച്ച പ്രകടനമാണ് ചിത്രത്തിലെ എടുത്തു പറയാവുന്ന കാര്യം, നായികാവേഷത്തിൽ അനു സിത്താരയും ഒപ്പം നിന്നു . സിജോ വിൽസൺ , വിഷ്ണു ഉണ്ണികൃഷ്ണൻ എന്നിവരാണ് മറ്റു പ്രധാന വേഷങ്ങൾ കൈകാര്യം ചെയ്യുന്നത്. ദിലീഷ് പോത്തൻ , അജു വർഗീസ് , സുരഭി തുടങ്ങിയവരും ചിത്രത്തിലുണ്ട്. 

വിനു തോമസ് സംഗീതവും ക്ലിന്‍റോ ആൻ്റണി ഛായാഗ്രഹണവും നിർവഹിച്ചിരിക്കുന്ന 'നീയും ഞാനും' സാങ്കേതിക വശങ്ങളിൽ കുറവൊന്നും വരുത്തിയില്ല. കണ്ണിനും കാതിനും ഇമ്പമുള്ള ഒട്ടേറെ രംഗങ്ങൾ പ്രേക്ഷകനു മുന്നിലെത്തിക്കാൻ അണിയറ പ്രവർത്തകർക്കു കഴിഞ്ഞു എന്നതിൽ അഭിമാനിക്കാൻ വകയുണ്ട്. 

ചെറിയ തീം മികച്ച അവതരണം കൊണ്ട് ശ്രദ്ധിക്കപ്പെടുന്ന സിനിമകളും മികച്ച കഥയുടെ അവതരണത്തിലെ പാളിച്ച കൊണ്ട് മാറ്റു കുറഞ്ഞു പോകുന്ന സിനിമകളുമുണ്ട്. രണ്ടാം ഗണത്തിൽ പെടുത്താവുന്ന ഒരു ചിത്രമായി 'നീയും ഞാനും ' മാറുന്നത് വലിച്ചു നീട്ടിയ വൈകാരിക രംഗങ്ങളും ആകസ്മികതയുടെ അതിപ്രസരവും കൊണ്ടാണ്. ഈ സിനിമ നടത്തുന്ന സാമൂഹിക ഇടപെടലുകൾ തീർത്തും കയ്യടി അർഹിക്കുന്ന ഒന്നാണ്. ആക്ഷനും മാസിനും പ്രാധാന്യമൊന്നും ഇല്ലാത്തതെങ്കിൽക്കൂടിയും ഏവർക്കും ഒരു തവണ കാണാവുന്ന സിനിമയാണിത് 

Comments

Popular posts from this blog

Maaran

Even as early as about five minutes into Maaran, it’s hard to care. The craft seems to belong in a bad TV serial, and the dialogues and performances don't help either. During these opening minutes, you get journalist Sathyamoorthy (Ramki) rambling on about publishing the ‘truth’, while it gets established that his wife is pregnant and ready to deliver ANY SECOND. A pregnant wife on the cusp of delivery in our 'commercial' cinema means that the bad men with sickles are in the vicinity and ready to pounce. Sometimes, it almost feels like they wait around for women to get pregnant, so they can strike. When the expected happens—as it does throughout this cliché-ridden film—you feel no shock. The real shock is when you realise that the director credits belong to the filmmaker who gave us Dhuruvangal Pathinaaru, that the film stars Dhanush, from whom we have come to expect better, much better. Director: Karthick Naren Cast: Dhanush, Malavika Mohanan, Ameer, Samuthirakani Stre...

Kuthiraivaal

  Kuthiraivaal Movie Review:  Manoj Leonel Jahson and Shyam Sunder’s directorial debut Kuthiraivaal brims with colours and striking imagery. This is apparent as early as its first scene, where its protagonist Saravanan alias Freud squirms in his bed, suspecting a bad omen. As some light fills his aesthetic apartment wrapped with vintage wall colours, his discomfort finally makes sense—for he has woken up with a horse’s tail! The scene is set up incredibly, leaving us excited for what is to come. But is the film as magical as the spectacle it presents on screen? Kuthiraivaal revolves around Saravanan (played by a brilliant Kalaiyarasan) and his quest to find out why he suddenly wakes up with a horse’s tail, and on the way, his existence in life. Saravanan’s universe is filled with colourful characters, almost magical yet just real enough—be it his whimsical neighbour Babu (Chetan), who speaks about his love for his dog and loneliness in the same breath, or the corner-side cigar...

Valimai

  H Vinoth's Valimai begins with a series of chain-snatching incidents and smuggling committed by masked men on bikes in Chennai. The public is up in arms against the police force, who are clueless. In an internal monologue, the police chief (Selva) wishes for a super cop to prevent such crimes. The action then cuts to Madurai, where a temple procession is underway.then we are introduced to ACP Arjun (Ajith Kumar), the film’s protagonist, whose introduction is intercut with scenes from the procession. Like a God who is held up high, we see this character rising up from the depths. In short, a whistle-worthy hero-introduction scene. We expect that Vinoth has done away with the mandatory fan service given his star's stature and will get around to making the film he wanted to make. And it does seem so for a while when Arjun gets posted to Chennai and starts investigating a suicide case that seems connected to the chain-snatching and drug-smuggling cases from before. Like in his pr...