Skip to main content

Luka Chuppi





'Luka Chuppi' is a situational comedy from the word go. And the situation in question is live-in relationships. What starts as a news story for a local reporter Guddu, turns into his own love story with hilarious complications. But peddling along are a host of other societal issues like misogyny, gender inequality, caste bias and moral policing that are tackled in a funny and harmless way. However, there is hardly a dull moment in the film that never takes itself too seriously. 

As a debutante, director Laxman Utekar does a fine job of throwing in a bunch of quirky characters in unusual situations. Starting with the film’s hero Kartik Aaryan, who looks way too polished for his small-town character, but along the way, you soon start rooting for him. Whether he is covering a story or running for cover himself - Kartik exudes an endearing charm that is relatable. Ditto for Kriti. With all her prettiness and poise, she portrays the character of a girl-next-door without being over-the-top. However, the funny thing is, the two stand out as the only gorgeous couple in the entire town, what with the perfect touch of makeup and hairdo at all times. Their chemistry is not exactly crackling, but quite easy going, which works well for the narrative. 

While Aparshakti Khurana plays the supportive friend Abbas adequately well, there is a very noticeable lack of enough comic punches in his dialogues. Pankaj Tripathi, a regular in this genre, is largely wasted in a role that could have been etched out far more elaborately. The rest of the actors, get ample chance to contribute generously. Be it the eccentric members of Guddu’s joint family or Rashmi’s politician dad, who uses his clout to rally against inconsequential issues. 

But what really makes 'Luka Chuppi' an entertaining watch is the nuanced writing by Rohan Ghoge and its execution. The first half is swift and packed with funny moments that end in an unpredictable twist. The second half too, is marked by quite a few laugh-out-loud moments. At some point, the humour becomes repetitive, but it’s the short run-time that comes to the film’s rescue. Film’s two most popular songs (Coca-Cola & Poster) are thrown in at the end, during the credit roll.

Overall, 'Luka Chuppi' is a fun ride that never gets too preachy or uncomfortable for the family audience. It’s a clean entertainer with a message that’s not too loud, but clear, for sure. 


फिल्म की कहानी मथुरा जैसे छोटे से शहर की है, जहां गुड्डू एक लोकल केबल चैनल का स्टार रिपोर्टर है। रश्मि एक राजनीतिक दल और संस्कृति ग्रुप के सर्वेसर्वा त्रिवेदी जी (विनय पाठक) की इकलौती बेटी है, जो दिल्ली से मीडिया की पढ़ाई करके आई है। इंटर्नशिप के तहत वह गुड्डू के लोकल केबल चैनल से जुड़ती है, जहां दोनों में प्यार हो जाता है। यहां तक तो ठीक था, मगर कहानी में ट्विस्ट तब आता है जब रश्मि गुड्डू के साथ लिव इन करके उसे परखना चाहती है। मुद्दा यह है कि रश्मि के पिता त्रिवेदी जी अभिनेता नाजिम खान के लिव इन का कड़ा विरोध कर उसकी फिल्मों को बैन करवा चुके हैं। अब उनके पार्टी सदस्यों का कहर मथुरा के लव कपल्स पर बरस रहा है। उसकी पार्टी के मेंबर्स प्रेमी जोड़ों को देखते ही उनका मुंह काला करने से नहीं चूकते। ऐसे में गुड्डू का दोस्त अब्बास (अपारशक्ति खुराना) तिकड़म लगाता है कि चैनल के लिए की जानेवाली एक स्टोरी के लिए वे लोग ग्वालियर जा ही रहे हैं, तो 20 दिन के इस असाइनमेंट में दोनों ग्वालियर में लिव इन करके एक-दूसरे को आजमा सकते हैं। 

ग्वालियर में दोनों किराए का घर लेकर लिव इन करने के बाद शादी का फैसला कर ही लेते हैं, मगर तभी उनके प्यार पर नजर लग जाती है। गुड्डू के भाई का साला बाबूलाल (पंकज त्रिपाठी) दोनों को साथ देख लेता है और उन्हें मैरिड कपल समझकर गुड्डू के पूरे परिवार को ग्वालियर ले आता है। गुड्डू को कोसने-पीटने के बाद दोनों के परिवार उन्हें शादीशुदा मानकर अपना लेते हैं, मगर गुड्डू और रश्मि की मुसीबत यह है कि दोनों की शादी नहीं हुई है और अब दोनों लुक छिप कर तरह-तरह से शादी करने की तिकड़में लगाते हैं। 

 निर्देशक लक्ष्मण उतेकर ने अपनी फिल्म के जरिए लिव इन जैसे बेहद ही सामयिक विषय को बहुत ही खूबसूरती से उठाया है। फिल्म बहुत ही लाइट मोमेंट्स के साथ शुरू होती है। फर्स्ट हाफ में ज्यादा कुछ घटता नहीं, मगर सेकंड हाफ में कहानी कई मजेदार टर्न्स और ट्विस्ट के साथ आगे बढ़ती है। निर्देशक ने शादी और लिव इन के बहाने मोरल पुलिसिंग पर भी कटाक्ष किया है, मगर बहुत ही हलके-फुलके अंदाज में। फिल्म जेंडर इक्वॉलिटी, कास्ट सिस्टम और छोटे शहर की सोच को भी छूती है। फिल्म के फर्स्ट हाफ में गुड्डू और रश्मि के लिव इन के दौरान घरवालों का उनकी खोज-खबर न लेना खटकता है। हालांकि सिचुएशनल कॉमिडी के मजेदार पल पूरी फिल्म में भरपूर मनोरंजन करते हैं। 

गुड्डू के रूप में कार्तिक बेहद प्यारे लगे हैं। उनके एक्सप्रेशन का भोलापन और आंखों की ईमानदारी किरदार को बेचारा होने के साथ-साथ विश्वसनीय भी बनाती है। कार्तिक की बालसुलभ निश्चलता उनके किरदार को मजबूती देती है। कृति सेनन ने 'बरेली की बर्फी' के बाद एक बार फिर अपनी भूमिका को अपने अंदाज में निभाया है। दोनों की केमस्ट्री कमाल की रही है। फिल्म में पंकज त्रिपाठी ने बाबूलाल की भूमिका में अपने खास कॉमिक अंदाज में दर्शकों को खूब हंसाया है। अपारशक्ति खुराना भी अब्बास के रूप में याद रह जाते हैं। सपॉर्टिंग कास्ट फिल्म का मजबूत आधार स्तंभ साबित हुई है। सभी की कॉमिक टाइमिंग गजब की है। 

फिल्म का संगीत कई संगीतकारों ने मिलकर दिया है और उनका यह प्रयास सफल साबित हुआ है। फिल्म का गाना 'कोका कोला' रेडियो मिर्ची के 8वें पायदान पर और 'पोस्टर लगवा दो' 13वें पायदान पर है। 

Comments

Popular posts from this blog

Maaran

Even as early as about five minutes into Maaran, it’s hard to care. The craft seems to belong in a bad TV serial, and the dialogues and performances don't help either. During these opening minutes, you get journalist Sathyamoorthy (Ramki) rambling on about publishing the ‘truth’, while it gets established that his wife is pregnant and ready to deliver ANY SECOND. A pregnant wife on the cusp of delivery in our 'commercial' cinema means that the bad men with sickles are in the vicinity and ready to pounce. Sometimes, it almost feels like they wait around for women to get pregnant, so they can strike. When the expected happens—as it does throughout this cliché-ridden film—you feel no shock. The real shock is when you realise that the director credits belong to the filmmaker who gave us Dhuruvangal Pathinaaru, that the film stars Dhanush, from whom we have come to expect better, much better. Director: Karthick Naren Cast: Dhanush, Malavika Mohanan, Ameer, Samuthirakani Stre...

Kuthiraivaal

  Kuthiraivaal Movie Review:  Manoj Leonel Jahson and Shyam Sunder’s directorial debut Kuthiraivaal brims with colours and striking imagery. This is apparent as early as its first scene, where its protagonist Saravanan alias Freud squirms in his bed, suspecting a bad omen. As some light fills his aesthetic apartment wrapped with vintage wall colours, his discomfort finally makes sense—for he has woken up with a horse’s tail! The scene is set up incredibly, leaving us excited for what is to come. But is the film as magical as the spectacle it presents on screen? Kuthiraivaal revolves around Saravanan (played by a brilliant Kalaiyarasan) and his quest to find out why he suddenly wakes up with a horse’s tail, and on the way, his existence in life. Saravanan’s universe is filled with colourful characters, almost magical yet just real enough—be it his whimsical neighbour Babu (Chetan), who speaks about his love for his dog and loneliness in the same breath, or the corner-side cigar...

Valimai

  H Vinoth's Valimai begins with a series of chain-snatching incidents and smuggling committed by masked men on bikes in Chennai. The public is up in arms against the police force, who are clueless. In an internal monologue, the police chief (Selva) wishes for a super cop to prevent such crimes. The action then cuts to Madurai, where a temple procession is underway.then we are introduced to ACP Arjun (Ajith Kumar), the film’s protagonist, whose introduction is intercut with scenes from the procession. Like a God who is held up high, we see this character rising up from the depths. In short, a whistle-worthy hero-introduction scene. We expect that Vinoth has done away with the mandatory fan service given his star's stature and will get around to making the film he wanted to make. And it does seem so for a while when Arjun gets posted to Chennai and starts investigating a suicide case that seems connected to the chain-snatching and drug-smuggling cases from before. Like in his pr...