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Luka Chuppi





'Luka Chuppi' is a situational comedy from the word go. And the situation in question is live-in relationships. What starts as a news story for a local reporter Guddu, turns into his own love story with hilarious complications. But peddling along are a host of other societal issues like misogyny, gender inequality, caste bias and moral policing that are tackled in a funny and harmless way. However, there is hardly a dull moment in the film that never takes itself too seriously. 

As a debutante, director Laxman Utekar does a fine job of throwing in a bunch of quirky characters in unusual situations. Starting with the film’s hero Kartik Aaryan, who looks way too polished for his small-town character, but along the way, you soon start rooting for him. Whether he is covering a story or running for cover himself - Kartik exudes an endearing charm that is relatable. Ditto for Kriti. With all her prettiness and poise, she portrays the character of a girl-next-door without being over-the-top. However, the funny thing is, the two stand out as the only gorgeous couple in the entire town, what with the perfect touch of makeup and hairdo at all times. Their chemistry is not exactly crackling, but quite easy going, which works well for the narrative. 

While Aparshakti Khurana plays the supportive friend Abbas adequately well, there is a very noticeable lack of enough comic punches in his dialogues. Pankaj Tripathi, a regular in this genre, is largely wasted in a role that could have been etched out far more elaborately. The rest of the actors, get ample chance to contribute generously. Be it the eccentric members of Guddu’s joint family or Rashmi’s politician dad, who uses his clout to rally against inconsequential issues. 

But what really makes 'Luka Chuppi' an entertaining watch is the nuanced writing by Rohan Ghoge and its execution. The first half is swift and packed with funny moments that end in an unpredictable twist. The second half too, is marked by quite a few laugh-out-loud moments. At some point, the humour becomes repetitive, but it’s the short run-time that comes to the film’s rescue. Film’s two most popular songs (Coca-Cola & Poster) are thrown in at the end, during the credit roll.

Overall, 'Luka Chuppi' is a fun ride that never gets too preachy or uncomfortable for the family audience. It’s a clean entertainer with a message that’s not too loud, but clear, for sure. 


फिल्म की कहानी मथुरा जैसे छोटे से शहर की है, जहां गुड्डू एक लोकल केबल चैनल का स्टार रिपोर्टर है। रश्मि एक राजनीतिक दल और संस्कृति ग्रुप के सर्वेसर्वा त्रिवेदी जी (विनय पाठक) की इकलौती बेटी है, जो दिल्ली से मीडिया की पढ़ाई करके आई है। इंटर्नशिप के तहत वह गुड्डू के लोकल केबल चैनल से जुड़ती है, जहां दोनों में प्यार हो जाता है। यहां तक तो ठीक था, मगर कहानी में ट्विस्ट तब आता है जब रश्मि गुड्डू के साथ लिव इन करके उसे परखना चाहती है। मुद्दा यह है कि रश्मि के पिता त्रिवेदी जी अभिनेता नाजिम खान के लिव इन का कड़ा विरोध कर उसकी फिल्मों को बैन करवा चुके हैं। अब उनके पार्टी सदस्यों का कहर मथुरा के लव कपल्स पर बरस रहा है। उसकी पार्टी के मेंबर्स प्रेमी जोड़ों को देखते ही उनका मुंह काला करने से नहीं चूकते। ऐसे में गुड्डू का दोस्त अब्बास (अपारशक्ति खुराना) तिकड़म लगाता है कि चैनल के लिए की जानेवाली एक स्टोरी के लिए वे लोग ग्वालियर जा ही रहे हैं, तो 20 दिन के इस असाइनमेंट में दोनों ग्वालियर में लिव इन करके एक-दूसरे को आजमा सकते हैं। 

ग्वालियर में दोनों किराए का घर लेकर लिव इन करने के बाद शादी का फैसला कर ही लेते हैं, मगर तभी उनके प्यार पर नजर लग जाती है। गुड्डू के भाई का साला बाबूलाल (पंकज त्रिपाठी) दोनों को साथ देख लेता है और उन्हें मैरिड कपल समझकर गुड्डू के पूरे परिवार को ग्वालियर ले आता है। गुड्डू को कोसने-पीटने के बाद दोनों के परिवार उन्हें शादीशुदा मानकर अपना लेते हैं, मगर गुड्डू और रश्मि की मुसीबत यह है कि दोनों की शादी नहीं हुई है और अब दोनों लुक छिप कर तरह-तरह से शादी करने की तिकड़में लगाते हैं। 

 निर्देशक लक्ष्मण उतेकर ने अपनी फिल्म के जरिए लिव इन जैसे बेहद ही सामयिक विषय को बहुत ही खूबसूरती से उठाया है। फिल्म बहुत ही लाइट मोमेंट्स के साथ शुरू होती है। फर्स्ट हाफ में ज्यादा कुछ घटता नहीं, मगर सेकंड हाफ में कहानी कई मजेदार टर्न्स और ट्विस्ट के साथ आगे बढ़ती है। निर्देशक ने शादी और लिव इन के बहाने मोरल पुलिसिंग पर भी कटाक्ष किया है, मगर बहुत ही हलके-फुलके अंदाज में। फिल्म जेंडर इक्वॉलिटी, कास्ट सिस्टम और छोटे शहर की सोच को भी छूती है। फिल्म के फर्स्ट हाफ में गुड्डू और रश्मि के लिव इन के दौरान घरवालों का उनकी खोज-खबर न लेना खटकता है। हालांकि सिचुएशनल कॉमिडी के मजेदार पल पूरी फिल्म में भरपूर मनोरंजन करते हैं। 

गुड्डू के रूप में कार्तिक बेहद प्यारे लगे हैं। उनके एक्सप्रेशन का भोलापन और आंखों की ईमानदारी किरदार को बेचारा होने के साथ-साथ विश्वसनीय भी बनाती है। कार्तिक की बालसुलभ निश्चलता उनके किरदार को मजबूती देती है। कृति सेनन ने 'बरेली की बर्फी' के बाद एक बार फिर अपनी भूमिका को अपने अंदाज में निभाया है। दोनों की केमस्ट्री कमाल की रही है। फिल्म में पंकज त्रिपाठी ने बाबूलाल की भूमिका में अपने खास कॉमिक अंदाज में दर्शकों को खूब हंसाया है। अपारशक्ति खुराना भी अब्बास के रूप में याद रह जाते हैं। सपॉर्टिंग कास्ट फिल्म का मजबूत आधार स्तंभ साबित हुई है। सभी की कॉमिक टाइमिंग गजब की है। 

फिल्म का संगीत कई संगीतकारों ने मिलकर दिया है और उनका यह प्रयास सफल साबित हुआ है। फिल्म का गाना 'कोका कोला' रेडियो मिर्ची के 8वें पायदान पर और 'पोस्टर लगवा दो' 13वें पायदान पर है। 

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