Skip to main content

Athiran





 Sai Pallavi, who plays Nitya, portrays an autistic royal heir who is now in a mental asylum with a difference. Atul Kulkarni, who is the doctor here, has unconventional treatment methods. But while the other five patients roam free, Nitya is literally under lock and key; that is till Fahadh Faasil, who is there as the government-appointed Dr M K Nair, arrives there. 

He is immediately at loggerheads with Atul Kulkarni and the thrills begin. As a thriller, the movie lives up its name. There are endless edge of seat, heart in mouth moments, which almost leave you wondering if you saw some things for real or just imagined them. Fahadh’s character has a tender spot for Nitya, but this is not ‘Ulladakkam’, ‘Thalavattam’ territory, the beloved 1980 and 90 movies set in mental asylums. There is always something more than that meet the eye and debut director Vivek plays it to the hilt with the creepy elements – but this is not a horror film – almost till you are ready to scream out ‘I don’t know if I can take anymore’. He is aided ably and amply by the amazing location, smaller characters, and background score done by Mohamaad Ghibran, but there are moments when this is so pulsating, you wish they would tone it down.

The screenplay in the early parts feels almost like a play and there are some amateurish moments, even though it is scripted by veteran P F Mathews. There are plenty of, what seem like, loose ends in the first half than you want a proper explanation for. That is adequately dealt with in the second half of the film, which is set in 1972. 

Fahadh does an able job and Atul Kulkarni, as usual, shines in his part, but surprisingly, this is Sai Pallavi’s movie. With almost-zero dialogues and the body language of someone with mental shortcoming, she still manages to fill the screen with a lovability and reaches out to the audience. In flashback, it is revealed that Nitya’s father, played nicely by Renji Panicker, felt that kalaripayatu was the way to help her cope with her ailment. And she gets to do some kickass stunts.
While the film has thrills and is a venture with a difference, it lacks in some heft. There is a ‘thrills for the sake of thrills’ feel to the movie. But if you are in the mood for a adrenalin rush, ‘Athiran’ won’t disappoint.

It is not the usual Vishu fare, which would be family entertainer. This is serious from start to finish and isn't really suitable for young kids.



പുറംലോകവുമായി ഒരു ബന്ധവുമില്ലാതെ ഹിൽ സ്റ്റേഷനിൽ ഒറ്റപ്പെട്ട് നിൽക്കുന്ന മാനസികാരോഗ്യ കേന്ദ്രം. അവിടെ നടക്കുന്ന ഞെട്ടിപ്പിക്കുന്ന സംഭവങ്ങളെക്കുറിച്ച് പരിശോധിക്കാൻ ഒരു ഡോക്ടറെത്തുന്നു. നായകനായ ഡോക്ടറിലൂടെ കഥ തുടങ്ങുകയാണ്. ആശുപത്രിയിലെ പ്രശ്നങ്ങൾ പരിശോധിക്കുന്നതിനായി തിരുവനന്തപുരം മെഡിക്കൽ കോളേജിൽ നിന്നും ഇവിടെയെത്തുന്നത് സൈക്കാട്രി തലവനായ മൂലേടത്ത് കണ്ണൻ നായർ എന്ന എം.കെ നായരാണ്.
മാനസികാരോഗ്യ കേന്ദ്രങ്ങൾ ഇതിവൃത്തമായി നിരവധി സിനിമകൾ പുറത്തു വന്നിട്ടുണ്ടെങ്കിലും മലയാളം ഇന്നുവരെ കണ്ടിട്ടില്ലാത്ത വ്യത്യസ്തമായ പ്രമേയം. താളവട്ടം, ഉള്ളടക്കം, സുന്ദരപുരുഷൻ പോലെയുള്ള ചിത്രങ്ങൾ നമ്മൾ കണ്ടിട്ടുണ്ടെങ്കിലും മറ്റൊരു സിനിമയുമായും താരതമ്യം ചെയ്യാൻ കഴിയാത്ത വ്യത്യസ്തമായ മേക്കിംഗാണ് അതിരനിൽ സ്വീകരിച്ചിരിക്കുന്നത്.
ഗോവൻ സ്വദേശിയായ ഡോക്ടര്‍ ബെഞ്ചമിനാണ് (അതുല്‍ കുല്‍ക്കര്‍ണി) മാനസികാരോഗ്യ കേന്ദ്രം നടത്തുന്നത്. ഇവിടെ രോഗിയായി വർഷങ്ങളായി പൂട്ടിയിട്ടിരിക്കുന്ന നിത്യ (സായ് പല്ലവി) യുടെ കഥയിലൂടെയാണ് ചിത്രം മുന്നോട്ട് പോകുന്നത്. ഒരു സസ്‌പെന്‍സ് ത്രില്ലറായാണ് ചിത്രം ഒരുക്കിയിരിക്കുന്നത്. സായ് പല്ലവിയും ഫഹദ് ഫാസിലും (ഡോ. എംയകെ നായർ) തങ്ങളുടെ വേഷങ്ങൾ മികച്ചതാക്കി. 'ഷമ്മി'യിൽ നിന്ന് ഒരുപാട് ഒരുപാട് ഉയരത്തിലേക്ക് എത്തിയപ്പോൾ സായ് പല്ലവിയും കട്ടക്ക് പിടിച്ചു നിൽക്കുന്നുണ്ട്.
അതിരനിലെ ഫഹദ് ഫാസിൽ, സായ് പല്ലവി
അതുൽ കുൽക്കർണി മുതൽ പ്രകാശ് രാജ് വരെയുളളവര്‍ അവരവരുടെ വേഷങ്ങൾ തന്മയത്വത്തോടെ കൈകാര്യം ചെയ്തു. ഓട്ടിസം എന്ന അവസ്ഥയെയും കളരി രംഗമുള്‍പ്പടെയുള്ള ആക്ഷന്‍ രംഗങ്ങളിലൂടെയും മലയാളികൾ ഇന്നുവരെ കണ്ടുപരിചയമില്ലാത്ത നായികയെയാണ് സായി പല്ലവി പ്രേക്ഷകർക്ക് പരിചയപ്പെടുത്തുന്നത്.
ഒരു നിമിഷം പോലും ചിത്രം ബോറടിപ്പിക്കുന്നില്ല. ആകാംക്ഷ നിലനിർത്തി പ്രേക്ഷകരെ അവസാനനിമിഷം വരെ പിടിച്ചുനിർത്തിയത് നവാഗതനായ വിവേകിന്‍റെ സംവിധാനമികവ് തന്നെയാണ്. ഈ.മ.യൗ എന്ന ശ്രദ്ധേയ ചിത്രത്തിന്‍റെ തിരക്കഥാകൃത്ത് പി.എഫ് മാത്യൂസ് അതിരനിലും പ്രേക്ഷകരെ നിരാശപ്പെടുത്തിയില്ല.
അമ്പരപ്പും ഭയവും ആകാംഷയും ജനിപ്പിക്കുന്ന അതിരന്‍റെ ടീസറും ട്രെയിലറും പ്രേക്ഷകർക്ക് വലിയ പ്രതീക്ഷയും ആകാഷയുമാണ് നൽകിയത്. ഇത് അവസാന രംഗം വരെ നിലനിർത്തുന്നതിൽ ഒരു പുതുമുഖ സംവിധായകനാണ് എന്ന് തോന്നിപ്പാക്കാത്ത രീതിയിൽ ചിത്രത്തിന്‍റെ സംവിധായകന് സാധിച്ചു. ഛായാഗ്രാഹകൻ അനു മൂത്തേടത്തും പശ്ചാത്തല സംഗീതം നിര്‍വ്വഹിച്ച ജിബ്രനും ചിത്രത്തെ വേറൊരു തലത്തിലേക്ക് എത്തിച്ചു.

ഫഹദ് ഫാസില്‍ നായകനാകുന്ന സൈക്കോ ത്രില്ലര്‍. കലിക്ക് ശേഷം സായി പല്ലവി മലയാളത്തില്‍ തിരികെ എത്തുന്നു. പ്രകാശ് രാജ്, അതുല്‍ കുല്‍ക്കര്‍ണി, സുദേവ് നായര്‍, സുരഭി, നന്ദു, ലെന തുടങ്ങിയ വൻ താരനിര. അങ്ങനെ പ്രതീക്ഷകൾ ഒരുപാടാണ് തിയറ്റിലെത്തുന്ന പ്രേക്ഷകർക്കുള്ളത്. ഈ പ്രതീക്ഷകളുമായി എത്തുന്ന പ്രേക്ഷകരെ ഒട്ടും നിരാശപ്പെടുത്താത്ത ചിത്രമാണ് അതിരൻ.


Comments

Popular posts from this blog

Maaran

Even as early as about five minutes into Maaran, it’s hard to care. The craft seems to belong in a bad TV serial, and the dialogues and performances don't help either. During these opening minutes, you get journalist Sathyamoorthy (Ramki) rambling on about publishing the ‘truth’, while it gets established that his wife is pregnant and ready to deliver ANY SECOND. A pregnant wife on the cusp of delivery in our 'commercial' cinema means that the bad men with sickles are in the vicinity and ready to pounce. Sometimes, it almost feels like they wait around for women to get pregnant, so they can strike. When the expected happens—as it does throughout this cliché-ridden film—you feel no shock. The real shock is when you realise that the director credits belong to the filmmaker who gave us Dhuruvangal Pathinaaru, that the film stars Dhanush, from whom we have come to expect better, much better. Director: Karthick Naren Cast: Dhanush, Malavika Mohanan, Ameer, Samuthirakani Stre...

Android Kunjappan Version 5.25

  A   buffalo on a rampage ,   teenaged human beings   and a robot in addition, of course, to adult humans – these have been the protagonists of Malayalam films in 2019 so far. Not that serious Indian cinephiles are unaware of this, but if anyone does ask, here is proof that this is a time of experimentation for one of India’s most respected film industries. Writer-director Ratheesh Balakrishnan Poduval’s contribution to what has been a magnificent year for Malayalam cinema so far is  Android Kunjappan Version 5.25 , a darling film about a mechanical engineer struggling to take care of his grouchy ageing father while also building a career for himself.Subrahmanian, played by Soubin Shahir, dearly loves his exasperating Dad. Over the years he has quit several big-city jobs, at each instance to return to his village in Kerala because good care-givers are hard to come by and even the halfway decent ones find this rigid old man intolerable. Bhaskaran Poduval (Suraj ...

Kuthiraivaal

  Kuthiraivaal Movie Review:  Manoj Leonel Jahson and Shyam Sunder’s directorial debut Kuthiraivaal brims with colours and striking imagery. This is apparent as early as its first scene, where its protagonist Saravanan alias Freud squirms in his bed, suspecting a bad omen. As some light fills his aesthetic apartment wrapped with vintage wall colours, his discomfort finally makes sense—for he has woken up with a horse’s tail! The scene is set up incredibly, leaving us excited for what is to come. But is the film as magical as the spectacle it presents on screen? Kuthiraivaal revolves around Saravanan (played by a brilliant Kalaiyarasan) and his quest to find out why he suddenly wakes up with a horse’s tail, and on the way, his existence in life. Saravanan’s universe is filled with colourful characters, almost magical yet just real enough—be it his whimsical neighbour Babu (Chetan), who speaks about his love for his dog and loneliness in the same breath, or the corner-side cigar...