Skip to main content

Uriyadi 2





Like in the first Uriyadi, the protagonist in this sequel-in-spirit, Lenin Vijay (Vijay Kumar) is a youngster whose ambition in life is to be jolly. But he also has social conscience and a seething anger against injustice. Unlike the first film, which was set in the 1990s, this story happens in the present day, and revolves around a chemical plant that is flouting environmental norms (think Union Carbide or Sterlite Copper) and poses a great threat to the people living nearby. Lenin is one of them. He and his two friends are in fact newly recruited employees at this plant.

When a couple of tragic accidents (one involving his own friend) occur at his workplace, Lenin realises that poor maintenance is the cause behind them and tries to alert the authorities, the local leaders and his people. The owner already has his sight set on a copper mining project as he knows the plant isn’t profitable and is reluctant to spend on maintenance. The two major political leaders in the region are more concerned about an upcoming election, and are busy striking deals with the owner. So, when a leak occurs, it results in disaster, leading to loss of many lives. Can Lenin ensure that justice is done?

If Uriyadi was an action thriller, Uriyadi 2 feels more like a disaster movie — at least for two-thirds of its running time. We get the build-up to the disaster in the first act; the second act involves the actual disaster; and the third, narrates the aftermath. Vijay Kumar makes the first two acts compelling. In the first, he introduces the various characters and their relationships, including the romance, which is suitably kept short and sweet. The socio-political aspects, like how caste comes into play, are nicely detailed, with hard-hitting dialogues. And he presents the actual disaster in harrowing fashion. Unlike in other films, even the protagonist is clueless about stopping it and is helpless when it comes to saving his people. All that he can do is stay cooped up with a few other factory workers inside the plant while the chemical wreaks havoc on the people in the locality. The tone of this film is more melodramatic, but that sits well with the story. It also helps that Govind Vasantha’s score is somewhat grungy and lends some edge.

It is in the third act that Uriyadi 2 feels like a lesser film than the first one. Part of the reason is because in the first film, the conflict, despite revolving around caste, and the tragedy were more or less personal, so the actions of the protagonist were entirely satisfying. But here, both the conflict and the tragedy are not only on a personal scale; and they also come loaded with practical questions about the future. And it is in the addressing of this issue that the film feels a little underwhelming. Perhaps Vijay Kumar realises this, too — that collective justice, in today’s socio-political climate, cannot become reality. And that is why, in the end, he makes Lenin resort to a form of revenge that is more or less personal and not very convincing.




தொழிலாளி ஒருவர், தொழிற்சாலையில் விபத்து ஏற்பட்டு உயிரிழக்கிறார். அதே தொழிற்சாலையில், டாக்டராக பணிபுரியும் நாயகி விஸ்மயாவும் விஜய்குமாரும் ஒருவரை ஒருவர் காதலித்து வருகிறார்கள்.
இந்நிலையில், தொழிற்சாலையில் ஏற்படும் விஷவாயுகசிவாலதன்னுடைய நண்பர் ஒருவர் இறக்கிறார். ஏற்கெனவே வேறு ஒரு விபத்தில் இறந்த தொழிலாளியும், விஜய்குமாரின் நண்பரும் இறந்ததற்கான காரணம் ஒன்றுதான் என்று விஜய்குமாருக்கு தெரியவருகிறது.தொழிலாளிகள் இறந்ததை வைத்து அந்த ஊரில் அரசியல்வாதியாக இருக்கும் சங்கர், போராட்டம் நடத்தி 
தொழிற்சாலையை மூட வைக்கிறார். பின்னர்தொழிற்சாலையின்முதலாளி பணத்திற்குஆசைப்பட்டு ஆலையை அவரே திறக்க வைத்து விடுகிறார்.சில நாட்களில் போதுமான பாதுகாப்பு வசதி இல்லாமல், தொழிற்சாலையில் இருந்து விஷவாயு வெளியேறி காற்றில் கலக்கிறது. இதனால், ஊரில் உள்ள மக்கள் பலரும் பாதிப்படைந்து இறக்கிறார்கள்.
 இதில், தன்னுடைய பெற்றோரை இழக்கிறார் விஜய்குமார்.
அதன்பின் தொழிற்சாலைக்கு எதிராக போராட்டம் நடத்துகிறார் விஜய்குமார். இதற்கு காரணமாக
 செயல்படும் தொழிற்சாலை முதலாளி துரை ரமேஷுக்கு தண்டனை வாங்கிக் கொடுக்க முயற்சி 
செய்கிறார்.இறுதியில் விஜய்குமார் வெற்றி பெற்றாரா? இல்லையா? என்பதே படத்தின் மீதிக்கதை.
உறியடி படம் போலவே இப்படத்திலும் ஆழமான, அழுத்தமான கருத்தை பதிவு செய்து இயக்கி 
நடித்திருக்கிறார் விஜய்குமார். தொழிற்சாலையினால் ஏற்படும் பாதிப்பு, அதற்கு பின்னால் இருக்கும்
 அரசியல், பொது மக்களை கண்டுக்கொள்ளாத அரசியல்வாதிகள் என அனைத்தையும் தோலுறித்து
 காட்டியிருக்கிறார். முதல்பாதி துள்ளலான நடிப்பையும், பிற்பாதியில் போராடும் இளைஞராகவும்
 நடித்து கவர்ந்திருக்கிறார். ஏய் இங்க வாடா என்று போலீஸ் கூப்பிடும் காட்சியிலும், 
500 அரசியல்வாதிகள் கோடி கணக்கில் இருக்கும் மக்களின் வாழ்வாதாரத்தை தீர்மானிப்பதா... 
என பேசும் வசனங்களில் கைத்தட்டல் பெறுகிறார். இடைவெளிக்கு முன்பு பதற்றத்தையும், 
இடைவெளிக்குப் பின் பரிதாபத்தையும் ஏற்படுத்தி இருக்கிறார். படம் பார்ப்பவர்களை அந்த 
கிராமத்திற்கே அழைத்து சென்று விடுகிறார். மருத்துவராக திரையில் தோன்றும் நாயகி விஸ்மயா, காதல், மக்களுக்காக போராடுவது என நடிப்பில் தேர்ச்சிபெற்றிருக்கிறார். ஜாதி கட்சிநடத்தும் அரசியல்வாதியாக வரும் சங்கர் வில்லத்தனத்தில் மிரட்டி இருக்கிறார். விஜய்குமாரின் நண்பர்களாக வரும் சுதாகர் மற்றும் அப்பாஸ் இருவரும் கதாபாத்திரத்தை உணர்ந்து நடித்திருக்கிறார்கள். தொழிற்சாலை முதலாளியாக வரும் துரை ரமேஷ், கதாபாத்திரத்திற்கு கச்சிதமாக பொருந்திருக்கிறார்.படத்திற்கு பெரிய பலம் இசை. 96 படத்தில் மெலோடி இசையை கொடுத்து மயக்கிய கோவிந்த் வசந்தா,இப்படத்தின் காட்சிகளில் நம்மை கடத்தி இருக்கிறார். இவருடைய பின்னணி இசை பார்ப்பவர்களுக்கு உத்வேகத்தை கொடுத்திருக்கிறது. நம்பள ரொம்ப பீல் பண்ண வைத்திருக்கிறார்மனுஷன். பிரவீன் குமாரின் ஒளிப்பதிவு கிராமத்து அழகையும், ம


Comments

Popular posts from this blog

Kuthiraivaal

  Kuthiraivaal Movie Review:  Manoj Leonel Jahson and Shyam Sunder’s directorial debut Kuthiraivaal brims with colours and striking imagery. This is apparent as early as its first scene, where its protagonist Saravanan alias Freud squirms in his bed, suspecting a bad omen. As some light fills his aesthetic apartment wrapped with vintage wall colours, his discomfort finally makes sense—for he has woken up with a horse’s tail! The scene is set up incredibly, leaving us excited for what is to come. But is the film as magical as the spectacle it presents on screen? Kuthiraivaal revolves around Saravanan (played by a brilliant Kalaiyarasan) and his quest to find out why he suddenly wakes up with a horse’s tail, and on the way, his existence in life. Saravanan’s universe is filled with colourful characters, almost magical yet just real enough—be it his whimsical neighbour Babu (Chetan), who speaks about his love for his dog and loneliness in the same breath, or the corner-side cigar...

Maaran

Even as early as about five minutes into Maaran, it’s hard to care. The craft seems to belong in a bad TV serial, and the dialogues and performances don't help either. During these opening minutes, you get journalist Sathyamoorthy (Ramki) rambling on about publishing the ‘truth’, while it gets established that his wife is pregnant and ready to deliver ANY SECOND. A pregnant wife on the cusp of delivery in our 'commercial' cinema means that the bad men with sickles are in the vicinity and ready to pounce. Sometimes, it almost feels like they wait around for women to get pregnant, so they can strike. When the expected happens—as it does throughout this cliché-ridden film—you feel no shock. The real shock is when you realise that the director credits belong to the filmmaker who gave us Dhuruvangal Pathinaaru, that the film stars Dhanush, from whom we have come to expect better, much better. Director: Karthick Naren Cast: Dhanush, Malavika Mohanan, Ameer, Samuthirakani Stre...

Valimai

  H Vinoth's Valimai begins with a series of chain-snatching incidents and smuggling committed by masked men on bikes in Chennai. The public is up in arms against the police force, who are clueless. In an internal monologue, the police chief (Selva) wishes for a super cop to prevent such crimes. The action then cuts to Madurai, where a temple procession is underway.then we are introduced to ACP Arjun (Ajith Kumar), the film’s protagonist, whose introduction is intercut with scenes from the procession. Like a God who is held up high, we see this character rising up from the depths. In short, a whistle-worthy hero-introduction scene. We expect that Vinoth has done away with the mandatory fan service given his star's stature and will get around to making the film he wanted to make. And it does seem so for a while when Arjun gets posted to Chennai and starts investigating a suicide case that seems connected to the chain-snatching and drug-smuggling cases from before. Like in his pr...