Skip to main content

Thamaasha







                  Body shaming has been used as a template for humour in our films for many years, though on and off, there has been isolated attempts at normalising characters who are generally prone to the same. Thamaasha, starring Vinay Forrt and Chinnu in the lead, is a simple, sweet movie that tells a tale that most are familiar with, though in a hearty manner.

A college faculty aged 31, Sreeni's bald head and simple looks are often talking points in his family, which is obsessed with finding him a match. And the marriage market, which feeds on the tall, fair and handsome has no mercy. One after the other, his attempts at finding love go for a toss leaving him in despair, each time.

Though titled Thamaasha, the film deals which a subject that isn't the least funny - body shaming. Be it someone's weight, hair or complexion, our society is quite 'smart enough' to find something or the other to bodyshame most people. And only God can save you if you are of the 'marriageable age' and is looking for a companion via the 'arranged' route. 

Thamaasha, alongside ridiculing the shamers, also shows convincingly how what's most important is the reconditioning of the mind and spirit of those who turn victims. It shows the plight of those who have endured a host of insults and verbal jabs for the kind of bodies they have. Growing a thick skin and confident attitude is of utmost importance in today's world of trollers.

Thamaasha's story isn't something one hasn't heard before - you might have seen or heard very similar stories a thousand times in real life, short films or even in movies. 

Regardless, it succeeds in keeping you glued to the screen for the whole two hours. And when the end credits roll, it can even leave a lump in the throat, if you have endured at least ten per cent of what the characters have gone through - be it in love or in the battle of 'fitting in' to the conventional. The performances of Vinay Forrt, Chinnu, Grace Antony and others are all quite touching and effortless that you feel with them. Its songs are also beautiful.

This film has got what it takes to both entertain and educate the audience and if what you care the most about isn't star power but moving cinema, Thamaasha deserves your time without a doubt.





'വെളുത്ത് മെലിഞ്ഞ യുവതി, സുന്ദരി', 'യുവാവ്, സുമുഖൻ', 'പ്രായക്കൂടുതൽ ഉണ്ടെങ്കിലും കണ്ടാൽ 25'. കേരളത്തിലെ കല്യാണ പരസ്യങ്ങൾ നോക്കിയാൽ ഇത് രണ്ടു പേർ തമ്മിലെ വിവാഹം ഉദ്ദേശിച്ചു കൊണ്ടാണോ അതോ മോഡലിംഗിന് ആളെ അന്വേഷിക്കുന്ന പരിപാടിയാണോ എന്ന് തോന്നിയില്ലെങ്കിൽ മാത്രം അത്ഭുതപ്പെട്ടാൽ മതി. 'എങ്ങനെ വെളുക്കാം' പരസ്യങ്ങൾ പോലും ഈ മനോഭാവം ഉടലെടുത്തു പിറക്കുന്നതാണ് എന്നതിൽ സംശയമുണ്ടോ? ബോഡി ഷെയിമിങ് എന്ന കളിയാക്കലുകൾക്കെതിരെ ഘോര ഘോര പ്രസംഗം നടത്തുന്ന, നടക്കുന്ന, എന്നാൽ സാഹചര്യത്തിന് വലിയ മാറ്റം ഒന്നും സംഭവിച്ചിട്ടില്ലാത്ത,  ഈ നാട്ടിൽ ഇറങ്ങേണ്ടുന്ന സിനിമയാണ് തമാശ. കഷണ്ടിയുള്ള ഒരു യുവാവിന് സമൂഹത്തിൽ നേരിടേണ്ടി വരുന്ന, അയാളുടെ മനസ്സിൽ ചാട്ടുളി പോലെ തറയ്ക്കുന്ന അനുഭവങ്ങളെ അടിസ്ഥാനപ്പെടുത്തിയാണ് ചെയ്തിരിക്കുന്നത്.

31 വയസ്സുകാരനായ മലയാളം കോളേജ് അധ്യാപകനാണ് ശ്രീനിവാസൻ മാഷ് എന്ന വിനയ് ഫോർട്ട് കഥാപാത്രം. സൗമ്യനും, എല്ലാവരാലും ബഹുമാനിക്കപ്പെടുന്നതുമായ വ്യക്തി. ആളുടെ കഷണ്ടി ആർക്കൊക്കെയോ പ്രശ്നമാണ്. അത് തന്നിലേക്ക് ഉൾവലിയാൻ ശ്രീനി മാഷിനെ ഇടയാക്കുന്നു. വിനയ്‌ ഫോർട്ട് എന്ന നടന്റെ സ്വതസിദ്ധമായുള്ള നേരും ഈ കഥാപാത്രത്തിനാവശ്യമായ മാനറിസങ്ങളും ചേർന്നാൽ ശ്രീനി എന്ന ശ്രീനിവാസൻ സാർ ആവും. വിനയ് ഫോർട്ടിന്റെ കരിയർ ബ്രേക്ക് തന്നെയാണ് ഈ കഥാപാത്രം എന്ന് നിസംശയം പറയാം. സിനിമയിൽ ഉടനീളം ശ്രീനിയുടെ മനോവ്യാപാരങ്ങളിലൂടെ മാത്രം സഞ്ചരിച്ചാലേ ഈ ചിത്രത്തെ ഉൾക്കൊള്ളാൻ കഴിയൂ. മൂന്നു വ്യക്തികൾ ശ്രീനിയുടെ ജീവിതത്തിലൂടെ കടന്നു പോകുന്നത് മൂന്നു ഘട്ടങ്ങളായി തോന്നിപ്പിക്കാതെ ഒഴുക്കിൽ, താളത്തിൽ പറഞ്ഞു പോകുന്ന തിരക്കഥയാണ്.


എടുത്തു പറയേണ്ട മികച്ച പ്രകടനം കാഴ്ചവയ്ക്കുകയാണ് മൂന്നു നായികമാരിൽ ഒരാളായ ചിന്നു നായർ. അനുരാഗ കരിക്കിൻ വെള്ളത്തിലെ എലിയുടെ കൂട്ടുകാരി ജെസ്‌ലിൻ ആയി അവതരിച്ച ചിന്നു നായിക വേഷം തനിക്കു എത്രത്തോളം ഇണങ്ങും എന്ന് പയറ്റി തന്നെ തെളിയിക്കുന്നു ഇവിടെ. ശരീരപ്രകൃതം എന്തായാലും തെല്ലും കൂസാതെ കഥാപാത്രങ്ങളെ മിഴിവോടെ അവതരിപ്പിക്കുന്ന ഈ അഭിനേത്രിയുടെ പ്രകടനം കാണേണ്ടത് തന്നെയാണ്. സ്വന്തം പേര് തന്നെയുള്ള ചിന്നു എന്ന കഥാപാത്രം ആദ്യ പകുതിക്കു ശേഷം വരുന്നതോടു കൂടി സോഷ്യൽ മീഡിയയിൽ ഇന്ന് ആവോളം നടക്കുന്ന അധിക്ഷേപിക്കലിന് കണക്കിന് മറുപടി നൽകുകയാണ് ഈ ചിത്രം. കാലണ വരുമാനം ഇല്ലെങ്കിൽ പോലും കഠിനാധ്വാനം ചെയ്ത് മുഖം നോക്കാതെ വായിൽ തോന്നിയത് കമന്റ്റ് അടിച്ച് ആശ്വാസം കണ്ടെത്തുന്ന ജനതയെ തിരക്കഥ സ്മരിക്കേണ്ട രീതിയിൽ സ്മരിച്ചിട്ടുണ്ട്. സംവിധായകൻ അഷ്‌റഫ് ഹംസ തന്നെ കഥാകാരൻ കൂടിയായതിന്റെ മേന്മ കാണാനുണ്ട്.

സുഡാനി ഫ്രം നൈജീരിയക്കു ശേഷം സമീര്‍ താഹിറും ലിജോ ജോസ് പെല്ലിശ്ശേരിയും ഒന്നിച്ചതിന്റെ വിശേഷം ഈ സിനിമയിൽ കാണാം. സമീർ, ലിജോ, ഷൈജു ഖാലിദ്, ചെമ്പൻ വിനോദ് എന്നിവർ ചേർന്നുള്ള ഹാപ്പി അവേഴ്സ് എന്ന ബാനറിലാണ് ഈ ചിത്രം പുറത്തു വന്നിരിക്കുന്നത്. സ്വന്തം രൂപത്തിന്റെ പേരിൽ നാട്ടുകാർക്ക് ഇരിക്കപ്പൊറുതി ഇല്ലെങ്കിൽ 'പോയി പണി നോക്കൂ' എന്ന് തന്റേടത്തോടെ പറയാൻ ഈ ചിത്രം കണ്ടിറങ്ങുന്ന ഒരാൾക്ക് സാധിച്ചേക്കും



Comments

Popular posts from this blog

Kuthiraivaal

  Kuthiraivaal Movie Review:  Manoj Leonel Jahson and Shyam Sunder’s directorial debut Kuthiraivaal brims with colours and striking imagery. This is apparent as early as its first scene, where its protagonist Saravanan alias Freud squirms in his bed, suspecting a bad omen. As some light fills his aesthetic apartment wrapped with vintage wall colours, his discomfort finally makes sense—for he has woken up with a horse’s tail! The scene is set up incredibly, leaving us excited for what is to come. But is the film as magical as the spectacle it presents on screen? Kuthiraivaal revolves around Saravanan (played by a brilliant Kalaiyarasan) and his quest to find out why he suddenly wakes up with a horse’s tail, and on the way, his existence in life. Saravanan’s universe is filled with colourful characters, almost magical yet just real enough—be it his whimsical neighbour Babu (Chetan), who speaks about his love for his dog and loneliness in the same breath, or the corner-side cigar...

Maaran

Even as early as about five minutes into Maaran, it’s hard to care. The craft seems to belong in a bad TV serial, and the dialogues and performances don't help either. During these opening minutes, you get journalist Sathyamoorthy (Ramki) rambling on about publishing the ‘truth’, while it gets established that his wife is pregnant and ready to deliver ANY SECOND. A pregnant wife on the cusp of delivery in our 'commercial' cinema means that the bad men with sickles are in the vicinity and ready to pounce. Sometimes, it almost feels like they wait around for women to get pregnant, so they can strike. When the expected happens—as it does throughout this cliché-ridden film—you feel no shock. The real shock is when you realise that the director credits belong to the filmmaker who gave us Dhuruvangal Pathinaaru, that the film stars Dhanush, from whom we have come to expect better, much better. Director: Karthick Naren Cast: Dhanush, Malavika Mohanan, Ameer, Samuthirakani Stre...

Valimai

  H Vinoth's Valimai begins with a series of chain-snatching incidents and smuggling committed by masked men on bikes in Chennai. The public is up in arms against the police force, who are clueless. In an internal monologue, the police chief (Selva) wishes for a super cop to prevent such crimes. The action then cuts to Madurai, where a temple procession is underway.then we are introduced to ACP Arjun (Ajith Kumar), the film’s protagonist, whose introduction is intercut with scenes from the procession. Like a God who is held up high, we see this character rising up from the depths. In short, a whistle-worthy hero-introduction scene. We expect that Vinoth has done away with the mandatory fan service given his star's stature and will get around to making the film he wanted to make. And it does seem so for a while when Arjun gets posted to Chennai and starts investigating a suicide case that seems connected to the chain-snatching and drug-smuggling cases from before. Like in his pr...