Skip to main content

Unda





                   In a volatile election season, a team from Kerala Police, led by SI Manikandan has been dispatched to Basthar, a Maoist area for election duty. But the team is abysmally armed with just lathis, shields, and guns they are hardly trained to use. Will they survive the impending Maoist attack, the land mines, et al? Or will they be provided ammunition on time?

Unda Review: Anuraga Karikkin Vellam fame Khalid Rahman is back with a police story. With the megastar in the lead and a band of youngsters behind him, it could remind one of Nair Saab, Valyettan or the umpteen other movies where Mammootty plays the protector/savior of the pack. But Unda is quite far from the cliché. Written by Khalid Rahman himself along with Harshad, Unda has a different story to tell.

During an election season, SI Manikandan (Mammootty) leads a group of freshly trained policemen to a Maoist stronghold to overlook the election duty. Coming from down south, the team is armed with hardly any ammunition that can help defend them from any attack. Unda is not just their tale of survival but one of their honor.

Remember the movie Newton, with a similar theme where Rajkummar Rao is sent to oversee election in a Maoist belt? If one is to draw parallels, that is where they cease. Unda has an entirely different space and vibe from it. Without heavily depending on nationalism, Khalid Rahman takes us into the very heart of the police force. With sufficient help from Sajith Purushan's cinematography and Nishad's tight snips, the narrative achieved a smooth and undeterred flow. Prashanth Pillai's original music score elevates the tension and holds us in.

SI Manikandan, a simpleton, is far from invincible. He gets scared, is vulnerable, and yet knows his duty. After a long, long, time Mammootty feels like a real man in flesh and blood than a demi-god, and that's thanks to some solid writing, directing, and of course the actor's merit. And hence, when the scared and vulnerable Manikandan redeems himself in the line of duty you root for him with all your heart. The writing deserves more applause here. Neatly written humor that makes you laugh without puncturing the suspense and tension is a feat not many can achieve. And the humor is in a league of its own. Dark and situational humor cracks you up in the film. But the impending suspense just keeps you hooked.

Unda makes a meek socio-political statement, in that it doesn't exactly follow it through. And it is more of a story than a political statement and hence one may argue about its political correctness. However, that doesn't take away the fact that Unda is an unbridled entertainer with a heart that makes you root for the Kerala Police. It opens your eyes to the gap between the administration, the bureaucracy, and the working force. It opens your eyes to the fact that the police force is but made of men with human needs, feelings and flaws. And that all the shortcomings and flaws withstanding, they too give up lot for the state machinery to function.


യവനികയിലെ ജേക്കബ് ഈരാളിയിൽ തുടങ്ങി ആവനാഴിയിലെ ഇൻസ്‌പെക്ടർ ബൽറാമും ഓഗസ്റ്റ് 1 ലെ പെരുമാളും ഒക്കെയായി അര നൂറ്റാണ്ടു നീളുന്ന സിനിമാ ജീവിതത്തിൽ ഭാവ, വേഷ പകർച്ചകളിൽ തനി പൊലീസുകാരനായി നിറഞ്ഞാടിയ മമ്മൂട്ടി ഒരിക്കൽ കൂടി കാക്കി അണിയുന്നു. സബ് ഇൻസ്‌പെക്ടർ സി.പി. മണികണ്ഠൻ അഥവാ സഹപ്രവർത്തകരുടെ പ്രിയപ്പെട്ട മണി സാർ ആണ് ഉണ്ടയിലെ മമ്മൂട്ടി. മാവോയിസ്റ് ഭീഷണി നിലനിക്കുന്ന ഛത്തീസ്‌ഗഡിലെ പ്രദേശത്തെ തെരഞ്ഞെടുപ്പ് ഡ്യൂട്ടിക്കുള്ള കേരള പോലീസ് സംഘത്തെ നയിക്കുന്നത് മണികണ്ഠൻ ആണ്.

നീതിന്യായ വ്യവസ്ഥ അരക്കിട്ടുറപ്പിക്കാൻ ഇറങ്ങുന്ന സേവകർക്കുള്ള കൃതജ്ഞത കൂടിയാണ് ഉണ്ട. മറ്റൊരർത്ഥത്തിൽ നോക്കിയാൽ പട്ടാള കഥകൾ നിറയുന്ന ബോളിവുഡ് മുതൽ മലയാള സിനിമ വരെയുള്ള ഇടങ്ങളിൽ പറയാൻ മറന്നു പോകുന്ന പോലീസുകാരുടെ ജീവിതത്തിന്റെ നേർക്കാഴ്ചയുമായാണ് ഉണ്ട വരുന്നത്. ദേശസുരക്ഷയിൽ ഇവർ വഹിക്കുന്ന പങ്ക് തള്ളിക്കളയേണ്ടതല്ല എന്ന ഓർമ്മപ്പെടുത്തലാവുന്നു ഉണ്ട.

രസകരമായ പേര് കൊണ്ട് തുടക്കം മുതലേ ശ്രദ്ധനേടിയ ചിത്രമാണ് ഉണ്ട. തോക്കിലെ തിര എന്ന് അർഥം വരുന്നെങ്കിലും പലപ്പോഴും ഇതിന് മലയാളികൾ നൽകുന്ന രസകരമായ നിർവ്വചനങ്ങൾ തന്നെയാണ് കാരണവും. പക്ഷെ ഫ്രയിമുകൾ ഉരുളുന്തോറും എന്ത് കൊണ്ട് ഈ പേര് തന്നെ തിരഞ്ഞെടുത്തു എന്ന് മനസ്സിലാവും. ഗൗരവമേറിയ കാര്യത്തിന് ഇറങ്ങിപുറപ്പെടുന്ന പോലീസുകാർക്ക് ലഭിക്കുന്ന അവഗണനയിലൂടെ ഇത് സ്ക്രിപ്റ്റ് സമർത്ഥിച്ചെടുക്കുന്നു. ആസ്വാദനത്തിന് പുത്തൻ തലങ്ങൾ നൽകുന്ന ആദ്യ പകുതി, സിനിമ അവസാനിക്കും വരെ നിലനിർത്തുന്നു എന്നതാണ് ഉണ്ടയുടെ ഹൈലൈറ്.

ഒരുപാട് നാളുകൾക്കു ശേഷം ജെമിനി സ്റ്റുഡിയോസ് മലയാളത്തിലേക്ക് മടങ്ങിയെത്തുന്ന ചിത്രമാണ് ഉണ്ട. ഈ ചിത്രം മികച്ചതാവാൻ ഇതിലെ ഓരോ കണികയും കൈകാര്യം ചെയ്തവരുടെ പരിശ്രമം തെളിഞ്ഞു നിൽക്കുന്നു. സംവിധാനം, ക്യാമറ, അഭിനയം, പശ്ചാത്തല സംഗീതം, എഡിറ്റിംഗ് തുടങ്ങി എല്ലാ മേഖലയിലും മികച്ചത് മാത്രം നിഴലിക്കുന്ന ചിത്രമാണിത്. അനുരാഗ കരിക്കിൻ വെള്ളം എന്ന ചിത്രത്തിലൂടെ സംവിധാനത്തിൽ അരങ്ങേറ്റം കുറിച്ച ഖാലിദ് റഹ്മാൻ എന്ന സംവിധായകന്റെ കഴിവിനെ ഊട്ടിയുറപ്പിക്കുന്നു ഉണ്ട. ഹർഷദിന്റെ മൂർച്ചയേറിയ തിരക്കഥ, സജിത്ത് പുരുഷന്റെ ക്യാമറ, പ്രശാന്ത് പിള്ളയുടെ സംഗീതം ഒക്കെയും ഇതിൽ അലിഞ്ഞു ചേരുന്നു.

റിയാലിറ്റി എക്കാലത്തേതിലും മികച്ച രീതിയിൽ മലയാള സിനിമയിൽ നിറഞ്ഞു നിൽക്കുന്ന ഇക്കാലത്ത്, മുൻപെങ്ങും അവതരിപ്പിച്ചു ഫലിപ്പിച്ച പോലീസ് വേഷങ്ങളിൽ നിന്നും മമ്മൂട്ടിയുടെ മണി സാർ വേറിട്ട് നിൽക്കുന്നു. സഹ താരങ്ങളും മികച്ച രീതിയിൽ തിളങ്ങുന്നു. ഷൈൻ ടോം ചാക്കോ, അർജുൻ അശോകൻ, ജേക്കബ് ഗ്രിഗറി, റോണി ഡേവിഡ് എന്നിവരിൽ തുടങ്ങി പുതുമുഖങ്ങൾ വരെ മികച്ച പ്രകടനം കാഴ്ച വച്ചിരിക്കുന്നു. പാടിപ്പതിഞ്ഞ പോലീസ് കഥകളിൽ നിന്നും മാറി ഉണ്ട പ്രേക്ഷകർക്കൊരു നവ്യാനുഭവം സമ്മാനിക്കും എന്നുറപ്പ്.





Comments

Popular posts from this blog

Kuthiraivaal

  Kuthiraivaal Movie Review:  Manoj Leonel Jahson and Shyam Sunder’s directorial debut Kuthiraivaal brims with colours and striking imagery. This is apparent as early as its first scene, where its protagonist Saravanan alias Freud squirms in his bed, suspecting a bad omen. As some light fills his aesthetic apartment wrapped with vintage wall colours, his discomfort finally makes sense—for he has woken up with a horse’s tail! The scene is set up incredibly, leaving us excited for what is to come. But is the film as magical as the spectacle it presents on screen? Kuthiraivaal revolves around Saravanan (played by a brilliant Kalaiyarasan) and his quest to find out why he suddenly wakes up with a horse’s tail, and on the way, his existence in life. Saravanan’s universe is filled with colourful characters, almost magical yet just real enough—be it his whimsical neighbour Babu (Chetan), who speaks about his love for his dog and loneliness in the same breath, or the corner-side cigar...

Maaran

Even as early as about five minutes into Maaran, it’s hard to care. The craft seems to belong in a bad TV serial, and the dialogues and performances don't help either. During these opening minutes, you get journalist Sathyamoorthy (Ramki) rambling on about publishing the ‘truth’, while it gets established that his wife is pregnant and ready to deliver ANY SECOND. A pregnant wife on the cusp of delivery in our 'commercial' cinema means that the bad men with sickles are in the vicinity and ready to pounce. Sometimes, it almost feels like they wait around for women to get pregnant, so they can strike. When the expected happens—as it does throughout this cliché-ridden film—you feel no shock. The real shock is when you realise that the director credits belong to the filmmaker who gave us Dhuruvangal Pathinaaru, that the film stars Dhanush, from whom we have come to expect better, much better. Director: Karthick Naren Cast: Dhanush, Malavika Mohanan, Ameer, Samuthirakani Stre...

Valimai

  H Vinoth's Valimai begins with a series of chain-snatching incidents and smuggling committed by masked men on bikes in Chennai. The public is up in arms against the police force, who are clueless. In an internal monologue, the police chief (Selva) wishes for a super cop to prevent such crimes. The action then cuts to Madurai, where a temple procession is underway.then we are introduced to ACP Arjun (Ajith Kumar), the film’s protagonist, whose introduction is intercut with scenes from the procession. Like a God who is held up high, we see this character rising up from the depths. In short, a whistle-worthy hero-introduction scene. We expect that Vinoth has done away with the mandatory fan service given his star's stature and will get around to making the film he wanted to make. And it does seem so for a while when Arjun gets posted to Chennai and starts investigating a suicide case that seems connected to the chain-snatching and drug-smuggling cases from before. Like in his pr...