Skip to main content

Dear Comrade







                The day I become more important to you than cricket, Vijay Deverakonda tells Rashmika at a key moment in Bharat Kamma's Dear Comrade. At the time of viewing, the scene just seems like an aside, a minor cog in the narration. However, Bharat Kamma carefully weaves his narration to circle back to this underlying message — no woman should give up their passion for love. Dear Comrade has drama, anger and loads of passion but the storytelling is elevated by the lead cast and some brilliant cinematography that ensures the film stays with you for long after you leave the theatre. 

When Bobby (Vijay Deverakonda) meets Lilly (Rashmika Mandanna) for the first time, he's a brash, hot-headed student union leader. Inspired by his grandfather, Bobby and his gang of friends call each other Comrade, which we are means a person who stay with you through thick and thin. If Bobby finds anything remotely unjust, he's ready to bash people up for it. He doesn't care about the optics or the politics of it, even if it lands him in trouble. But Lilly takes him by surprise. Not only is she unimpressed by his machismo, she effortlessly holds her own among a gang of men and even thrashes them in a game of cricket. But having lost her brother in a college conflict, Lilly senses danger when she looks at Bobby's violent streak and anger management issues. Can she keep him in check or risk losing him forever? 

Dear Comrade's greatest plus is that it never becomes one-dimensional. There are moments when you feel like you can predict what happens next from a mile away, but what follows next takes you by surprise. It's not just about Bobby's anger or Lilly's despair. At each juncture, the story takes a different turn, and more often than not, it's for the better. The storytelling is enhanced with some excellent background music and terrific cinematography. 

Dear Comrade, however, is let down by its screenplay, which is sluggish and inconsistent. The climax is weak and brings the film down a notch, although it has some powerful performances. A tighter second half would have lifted this film a bit higher. The director tries one too many story arcs as the film progresses and they don't always work.

What does work wonderfully is the lead pair's acting. Vijay, in particular, is sensational. Given the number of times his character arc changes and the ease with which he moves with it is testament to his talent as an actor and he shows in Dear Comrade that he's not just an angry man or a compulsive flirt — he's the complete package. Rashmika impresses in one of her more intense roles till date, and makes you root for her. 

Although slow and sluggish at times with a slightly below-par climax, Dear Comrade is a good attempt. It's a film that makes you think, keeps you guessing and plays with your emotions. After the film, there's a good chance you'll walk out with your collar up and ready to raise your voice against anything that doesn't sit right with you — even if it's just for a while. That's the effect good cinema can have on you. 






సెన్సేషనల్‌ స్టార్ విజయ్‌ దేవరకొండ హీరోగా భరత్‌ కమ్మను దర్శకుడిగా పరిచయం చేస్తూ తెరకెక్కించిన సినిమా డియర్‌ కామ్రేడ్. అర్జున్‌ రెడ్డి, గీత గోవిందం లాంటి సినిమాల తరువాత విజయ్‌ మార్కెట్ స్టామినాకు ఈ సినిమా యాసిడ్‌ టెస్ట్ లాంటిదని భావిస్తున్నారు ఇండస్ట్రీ వర్గాలు. విజయ్ కూడా ఈ సినిమాను ప్రతిష్టాత్మకంగా భావించి అన్ని తానే అయి ప్రమోట్ చేస్తూ వచ్చాడు. టీజర్‌, ట్రైలర్‌, సాంగ్స్ ఆకట్టుకోవటంతో సినిమా సక్సెస్‌ మీద కూడా చాలా ఆశలు పెట్టుకున్నాడు. మరి డియర్‌ కామ్రేడ్‌తో విజయ్ ఆశించిన సక్సెస్ వచ్చిందా..?
చైతన్య అలియాస్ బాబీ (విజయ్‌ దేవరకొండ) విప్లవ భావాలున్న కాలేజీ స్టూడెంట్‌. కాకినాడలోని కాలేజ్‌లో చదువుకునే బాబీ తన కోపం కారణంగా చాలా మందితో గొడవలు పడతాడు. అపర్ణా దేవీ అలియాస్‌ లిల్లీ (రష్మిక మందన్న) స్టేట్‌ లెవల్‌ క్రికెట్ ప్లేయర్‌. తన కజిన్‌ పెళ్లి కోసం కాకినాడ వచ్చిన లిల్లీ, బాబీతో ప్రేమలో పడుతుంది. కానీ అతని కోపం, గొడవల కారణంగా వారిద్దరూ దూరమవుతారు. లిల్లీ దూరం అవ్వటంతో బాబీ పిచ్చివాడైపోతాడు. మూడేళ్ల పాటు కుటుంబానికి దూరంగా ట్రావెల్ చేస్తూ ఉంటాడు.
నెమ్మదిగా ఆ బాధను మరిచిపోయిన బాబీ ఓ ప్రాజెక్ట్ పని మీద హైదరాబాద్‌ వస్తాడు. అక్కడ లిల్లీని కలుస్తాడు. తను మానసిక సమస్యలతో ఇబ్బంది పడుతుందని తెలుసుకొని ఆమె కోలుకునేలా చేస్తాడు. అదే సమయంలో లిల్లీ ఆరోగ్యం పాడవ్వడానికి, క్రికెట్కు దూరమవ్వటానికి క్రికెట్ అసోసియేషన్‌ చైర్మన్ వేదింపులే కారణమని తెలుస్తుంది. ఈ విషయం తెలిసి బాబీ ఏం చేశాడు..? లిల్లీ తిరిగి క్రికెటర్‌ అయ్యిందా? లేదా? అన్నదే మిగతా కథ.
డిఫరెంట్ షేడ్స్ ఉన్న పాత్రలో విజయ్‌ దేవరకొండ మరోసారి ఆకట్టుకున్నాడు. విద్యార్థి నాయకుడిగా, ప్రేమికుడిగా, ప్రేమ దూరమై బాధలో ఉన్న వ్యక్తిగా మంచి నటన కనబరిచాడు. విజయ్ మార్క్‌ అగ్రెసివ్‌ సీన్స్‌ సినిమాకు ప్లస్ అయ్యాయి. చాలా సందర్భాల్లో అర్జున్‌ రెడ్డిని గుర్తు చేస్తాడు విజయ్‌. రష్మిక మందన్న లిల్లీ పాత్రలో ఒదిగిపోయారు. రొమాంటిక్‌ సీన్స్‌లో సూపర్బ్ అనిపించిన రష్మిక, ఎమోషనల్ సీన్స్‌లోనూ మెప్పించారు. అక్కడక్కడా డబ్బింగ్ చెప్పటంలో కాస్త ఇబ్బంది పడినట్టుగా అనిపిస్తుంది. మల్టీ లింగ్యువల్ సినిమా కావటంతో ఇతర పాత్రల్లో ఎక్కువగా పరభాష నటులే కనిపించారు. అంతా తమ పరిధి మేరకు ఆకట్టుకునే ప్రయత్నం చేశారు.
విప్లవ భావాలున్న ఓ వ్యక్తి ప్రేమలో పడటం. ఆ తరువాత తన భావాలకు, ప్రేమకు మధ్య జరిగే సంఘర్షణ, వాటి వల్ల ఎదురైన పరిస్థితుల, మహిళా క్రికెట్ అసోషియేషన్‌లో వేదింపుల నేపథ్యంలో తెరకెక్కిన సినిమా డియర్‌ కామ్రేడ్‌. కథా పరంగా బాగానే ఉన్న కథనంలో మాత్రం దర్శకుడు మెప్పించలేకపోయాడు. తను అనుకున్న కథను సుధీర్ఘంగా చెప్పిన దర్శకుడు ప్రేక్షకులకు బోర్ కొట్టించాడు. కథనంలోనూ కొత్తదనం లేకపోవటం నిరుత్సాహం కలిగిస్తుంది.
కథ అంతా సెకండ్ హాఫ్ కోసం దాచిపెట్టిన దర్శకుడు, ఫస్ట్ హాఫ్‌ అంతా హీరో క్యారెక్టర్ ఎలివేషన్‌ కోసం తీసుకున్నాడు. ప్రథమార్థంలో హీరో హీరోయిన్ల మధ్య కెమిస్ట్రీ, లవ్‌ ట్రాక్‌, కాలేజ్‌ సీన్స్‌తో కాస్త పరవాలేదనిపిస్తాయి. కానీ ద్వితీయార్థం మరీ సాగదీసినట్టుగా ఉంది. అయితే కొన్ని రియలిస్టిక్‌ సీన్స్‌, లోకేషన్స్‌, ఎమోషనల్‌ సీన్స్‌ ఆకట్టుకుంటాయి. పోయిటిక్‌ స్టైల్‌ టేకింగ్, నేరేషన్‌ ఓ సెక్షన్‌ ఆడియన్స్‌ను మెప్పించినా అన్ని వర్గాలను అలరించటం కష్టమే.
సినిమాకు మేజర్‌ ప్లస్ పాయింట్ పాటలు. జస్టిన్‌ ప్రభాకరన్‌ సంగీతానికి సాహిత్యం, టేకింగ్ అన్నీ కలిసి పాటలను విజువల్ ఫీస్ట్‌గా మార్చాయి. దర్శకుడు మెప్పించలేకపోయిన సన్నివేశాల్లో కూడా జస్టిన్ సంగీతం ఆకట్టుకుంటుంది. సినిమాటోగ్రఫి సినిమాకు మరో ప్లస్‌ పాయింట్‌. కేరళ అందాలతో పాటు నార్త్‌లో తెరకెక్కించిన రోడ్‌ సీన్స్‌ విజువల్స్‌ కూడా మెప్పిస్తాయి. ఎడిటర్‌ కత్తెరకు ఇంకాస్త పని చెప్పి ఉంటే బాగుండేది. ప్రతీ సన్నివేశం సుధీర్ఘంగా సాగుతూ ప్రేక్షకుడి సహనాన్ని పరీక్షిస్తుంది. నిర్మాణ విలువలు బాగున్నాయి. 




Comments

Popular posts from this blog

Maaran

Even as early as about five minutes into Maaran, it’s hard to care. The craft seems to belong in a bad TV serial, and the dialogues and performances don't help either. During these opening minutes, you get journalist Sathyamoorthy (Ramki) rambling on about publishing the ‘truth’, while it gets established that his wife is pregnant and ready to deliver ANY SECOND. A pregnant wife on the cusp of delivery in our 'commercial' cinema means that the bad men with sickles are in the vicinity and ready to pounce. Sometimes, it almost feels like they wait around for women to get pregnant, so they can strike. When the expected happens—as it does throughout this cliché-ridden film—you feel no shock. The real shock is when you realise that the director credits belong to the filmmaker who gave us Dhuruvangal Pathinaaru, that the film stars Dhanush, from whom we have come to expect better, much better. Director: Karthick Naren Cast: Dhanush, Malavika Mohanan, Ameer, Samuthirakani Stre...

Kuthiraivaal

  Kuthiraivaal Movie Review:  Manoj Leonel Jahson and Shyam Sunder’s directorial debut Kuthiraivaal brims with colours and striking imagery. This is apparent as early as its first scene, where its protagonist Saravanan alias Freud squirms in his bed, suspecting a bad omen. As some light fills his aesthetic apartment wrapped with vintage wall colours, his discomfort finally makes sense—for he has woken up with a horse’s tail! The scene is set up incredibly, leaving us excited for what is to come. But is the film as magical as the spectacle it presents on screen? Kuthiraivaal revolves around Saravanan (played by a brilliant Kalaiyarasan) and his quest to find out why he suddenly wakes up with a horse’s tail, and on the way, his existence in life. Saravanan’s universe is filled with colourful characters, almost magical yet just real enough—be it his whimsical neighbour Babu (Chetan), who speaks about his love for his dog and loneliness in the same breath, or the corner-side cigar...

Valimai

  H Vinoth's Valimai begins with a series of chain-snatching incidents and smuggling committed by masked men on bikes in Chennai. The public is up in arms against the police force, who are clueless. In an internal monologue, the police chief (Selva) wishes for a super cop to prevent such crimes. The action then cuts to Madurai, where a temple procession is underway.then we are introduced to ACP Arjun (Ajith Kumar), the film’s protagonist, whose introduction is intercut with scenes from the procession. Like a God who is held up high, we see this character rising up from the depths. In short, a whistle-worthy hero-introduction scene. We expect that Vinoth has done away with the mandatory fan service given his star's stature and will get around to making the film he wanted to make. And it does seem so for a while when Arjun gets posted to Chennai and starts investigating a suicide case that seems connected to the chain-snatching and drug-smuggling cases from before. Like in his pr...