Skip to main content

Kathanam






Kathanam is a film that tries oh-so-hard to not just be unique, but also intelligent and fast-paced, and yet it fails at it all. By the end of the film you wonder why some of the scenes are even placed in the film and come up short of a logical conclusion, just like the film. Director Rajesh Nadendla tries so hard to fool the audience and distract them from the ‘twist’ in hand; he ends up losing track of the story he wants to tell.

Anu (Anasuya Bharadwaj) is an assistant director to Maruthi who is waiting for that big break in the film industry. Her best friend Dhana (Dhanraj) is also looking for an opportunity to play varied roles instead of the usual side roles he plays in films. But what happens when Anu pens a story for four old producers and realises that everything she has written is coming true, including the gruesome murders. Do Anu and the ACP (Ranadhir) she has teamed up with and who never questions her motives manage to save the day? 

In the film there’s a scene where after Vennela Kishore’s character, writer CK is brought in by Dhana, he says that the best way to make a movie is by picking up plot points from two flop films and no one will notice. Except, Rajesh’s film seems awfully reminiscent of hit films like A Film by Aravind, Arundhati and even Bhaagamathie in bits and pieces. Putting aside the fact that the film seems like an awful mish-mash of other films, one never knows why CK existed in the first place, especially seeing as how he takes up a major portion of the first half.

Kathanam is also anything but the gripping or thought-provoking thriller it seems to sell itself as. Devoid of any commercial tropes and with Anasuya leading the show, one truly goes in expecting more. The film's story just goes from bad to worse in no time, with the melodramatic climax being the cherry-on-top. Anasuya too, after her powerhouse performance as Rangamatta in Rangasthalam, fails to hold the audience’s attention, delivering a subpar act. Srinivasa Avasarala is the only actor who shines in the muck, except the way his character is handled is supremely laughable. The film’s RR is extremely loud and the cinematography has nothing to write home about. Give this one a major skip unless you’re a fan of Anasuya. You’re not missing out on much. 



అను(అనసూయ) ఓ మూవీ డైరెక్టర్ కావాలని ప్రయత్నాలు చేస్తూ ఉంటుంది. ఆ క్రమంలో నిర్మాత కోరిక మేరకు ఆమె ఓ క్రైమ్ స్టోరీ రాయడం జరుగుతుంది. అయితే ఆమె రాసిన కథలో పోలిన పాత్రలు.. నిజజీవితంలో నిజంగానే హత్యకు గురవుతూ ఉంటాయి. దీనితో ఆ హత్యల వెనుకగల అసలు రహస్యం తెలుసుకోవాలని అను, పోలీస్ ఆఫీసర్ రణధీర్ ని కలవడం జరుగుతుంది. ఆసక్తికరమైన రణధీర్ విచారణలో ఆయనకు నమ్మలేని నిజాలు తెలుస్తాయి. ఏమిటా నిజాలు ?, అసలు ఆ హత్యల వెనుక ఎవరున్నారు ?, ఆ హత్యలకు అనుకు ఉన్న సంబంధం ఏమిటి ? అనేది మిగతా కథ.

ఈ మూవీలో ప్రధాన పాత్ర పోషించిన అనసూయ రెండు విభిన్న పాత్రల్లో నటించి సినిమా మొత్తం తానై నడిపిస్తూ ప్రేక్షకులను మెప్పించింది. ముఖ్యంగా మూవీ దర్శకురాలు కావాలనే లక్ష్యంగల మోడ్రన్ అమ్మాయిగా, అలాగే గ్రామీణ నేపథ్యంలో సాగే పాత్రలో సాంప్రదాయ బద్దమైన ఆమ్మాయిగా ఇలా రెండు పాత్రలను చాల చక్కగా పోషించింది.
ఇక విరామానికి ముందు వచ్చే ఆసక్తి రేగేలా కథలో ట్విస్ట్ చక్కగా కుదిరింది. ఇంటర్వెల్ సన్నివేశం రెండవ భాగం పై ఆసక్తికలిగేలా చేయడంలో విజయం సాధించింది. ఇక స్టార్ కమెడియన్ వెన్నెల కిషోర్ చాలా సన్నివేశాల్లో నవ్వులు పంచడంతో సినిమాలో మంచి ఫన్ కూడా వర్కౌట్ అయింది.అలాగే మరో కమెడియన్ ధన్ రాజ్ కూడా తన టైమింగ్ తో, తన కామిక్ హావభావాలతో కొన్ని సన్నివేశాల్లో బాగా నవ్విస్తారు. చాల రోజుల తరువాత ధన్ రాజ్ కి మంచి పాత్ర పడింది. మొత్తానికి ధన్ రాజ్ తన పాత్రకు పూర్తి న్యాయం చేశారు. చాలా కాలం తరువాత మంచి పాత్ర చేసే అవకాశం దక్కించుకున్న రణధీర్ ఆకట్టుకున్నారు. వరుస హత్యల వెనుక అసలు కారణాలు తెలుసుకొనే పోలీస్ అధికారి పాత్రలో ఆయన చక్కగా నటించారు. మిగిలిన నటీనటులు కూడా తమ పాత్ర పరిధి మేరకు బాగానే చేశారు.
ఈ మూవీలో సస్పెన్సు చివరివరకు దర్శకుడు కొనసాగించినప్పటికీ, సన్నివేశాలను దర్శకుడు తెర పై ఆవిష్కరించిన విధానం మాత్రం ఆకట్టుకోదు. అయితే ఈ చిత్రానికి ప్రధాన బలం సెకండ్ హాఫ్, మొదటి సగం సో సో గానే నడుస్తోంది. పైగా కీలక సన్నివేశాలు సాగతీసినట్లు చాల స్లోగా సాగుతాయి.
సినిమాలో ప్రేక్షకులకు కనెక్ట్ అయ్యే అంశాలు పెట్టడానికి ఇంకా స్కోప్ ఉన్నప్పటికీ ముఖ్యంగా సెకెండ్ హాఫ్ లో.. కానీ దర్శకుడు మాత్రం ఆ దిశగా సినిమాను మలచలేకపోయింది. దానికి తోడు సీరియ‌స్ గా సాగే ఈ సినిమాలో బిసి ప్రేక్షకుల ఆశించే ఆశించే సాంగ్స్, గ్లామర్ డోస్ లేకపోవడం కూడా కథనం ఫలితాన్ని దెబ్బ తీసింది.
ఇక చిత్రంలో నెగెటివ్ రోల్స్ చేసిన వారిలో ఏ ఒక్కరి పాత్ర బలంగా తెరపై చూపించలేదు. సీనియర్ ఆక్టర్ పృధ్వి రాజ్, శ్రీనివాస్ అవసరాలను సరిగా ఉపయోగించుకోలేకపోవడం, సినిమా ఇంట్రస్ట్ గా సాగకపోవడం వంటి అంశాలు సినిమాకు మైనస్‌ పాయింట్స్ గా నిలుస్తాయి.

దర్శకుడు కథనం చిత్రాన్ని ఆసక్తికరంగా మలచడంలో కొంత వరకు విజయం సాధించాడని చెప్పొచ్చు. ఆసక్తికర మలుపులతో రాసిన కథ, కథనం ఆకట్టుకుంటాయి. ఐతే రెగ్యులర్ రివేంజ్ డ్రామాను విభిన్నమైన రీతిలో చెప్పడం జరిగింది. సామాజిక అంశాలను ప్రస్తావిస్తూ సెకండ్ హాఫ్ లో వచ్చే కొన్ని డైలాగ్ లు సందర్భానుసారంగా చక్కగా పేలాయి.
ఇక ఉద్దవ్ అందించిన స్క్రీన్ ప్లే, సతీష్ ముత్యాల కెమెరా పనితనం బాగున్నాయి. కీలక సన్నివేశాలలో మ్యూజిక్ డైరెక్టర్ సునీల్ కశ్యప్ అందించిన బ్యాక్ గ్రౌండ్ స్కోర్ సినిమాకు మంచి అనుభూతిని ఇచ్చింది. ఇక నిర్మాణ విలువ కూడా బాగున్నాయి.

ఇంతకుముందే చెప్పుకున్నట్లు ‘కథనం’ చిత్రం అక్కడక్కడా ఆకట్టుకునే రివేంజ్ డ్రామాగా అనిపిస్తోంది. సినిమాలో అనసూయ నటనతో పాటు పతాక సన్నివేశాల వరకు కొనసాగే సస్పెన్స్ ప్రేక్షకుడికి మంచి అనుభూతిని పంచుతాయి. ఐతే మూవీలో అసలు ట్విస్ట్ బయటపడ్డాక వచ్చే సన్నివేశాలు మాత్రం ప్రేక్షకుల ఊహకు అందుతూ ఆసక్తికోల్పోయేలా నడుస్తాయి. పైగా దర్శకుడు చాల సన్నివేశాలను తెర పై ఆవిష్కరించిన విధానం కూడా పెద్దగా ఆకట్టుకోదు. ఓవరాల్ గా సస్పెన్స్ మూవీస్ ఇష్టపడేవారు ఈ మూవీని సరదగా ఓ సారి చూడొచ్చు.

Comments

Popular posts from this blog

Maaran

Even as early as about five minutes into Maaran, it’s hard to care. The craft seems to belong in a bad TV serial, and the dialogues and performances don't help either. During these opening minutes, you get journalist Sathyamoorthy (Ramki) rambling on about publishing the ‘truth’, while it gets established that his wife is pregnant and ready to deliver ANY SECOND. A pregnant wife on the cusp of delivery in our 'commercial' cinema means that the bad men with sickles are in the vicinity and ready to pounce. Sometimes, it almost feels like they wait around for women to get pregnant, so they can strike. When the expected happens—as it does throughout this cliché-ridden film—you feel no shock. The real shock is when you realise that the director credits belong to the filmmaker who gave us Dhuruvangal Pathinaaru, that the film stars Dhanush, from whom we have come to expect better, much better. Director: Karthick Naren Cast: Dhanush, Malavika Mohanan, Ameer, Samuthirakani Stre...

Android Kunjappan Version 5.25

  A   buffalo on a rampage ,   teenaged human beings   and a robot in addition, of course, to adult humans – these have been the protagonists of Malayalam films in 2019 so far. Not that serious Indian cinephiles are unaware of this, but if anyone does ask, here is proof that this is a time of experimentation for one of India’s most respected film industries. Writer-director Ratheesh Balakrishnan Poduval’s contribution to what has been a magnificent year for Malayalam cinema so far is  Android Kunjappan Version 5.25 , a darling film about a mechanical engineer struggling to take care of his grouchy ageing father while also building a career for himself.Subrahmanian, played by Soubin Shahir, dearly loves his exasperating Dad. Over the years he has quit several big-city jobs, at each instance to return to his village in Kerala because good care-givers are hard to come by and even the halfway decent ones find this rigid old man intolerable. Bhaskaran Poduval (Suraj ...

Kuthiraivaal

  Kuthiraivaal Movie Review:  Manoj Leonel Jahson and Shyam Sunder’s directorial debut Kuthiraivaal brims with colours and striking imagery. This is apparent as early as its first scene, where its protagonist Saravanan alias Freud squirms in his bed, suspecting a bad omen. As some light fills his aesthetic apartment wrapped with vintage wall colours, his discomfort finally makes sense—for he has woken up with a horse’s tail! The scene is set up incredibly, leaving us excited for what is to come. But is the film as magical as the spectacle it presents on screen? Kuthiraivaal revolves around Saravanan (played by a brilliant Kalaiyarasan) and his quest to find out why he suddenly wakes up with a horse’s tail, and on the way, his existence in life. Saravanan’s universe is filled with colourful characters, almost magical yet just real enough—be it his whimsical neighbour Babu (Chetan), who speaks about his love for his dog and loneliness in the same breath, or the corner-side cigar...