Skip to main content

Bala







Bala Story: Balmukund Shukla aka Bala (Ayushmann Khurrana) tries all sorts of hacks to grow back his silky smooth hair, but to no avail. Finally, he finds a fix, but will that bring him permanent happiness?

Bala Review: “Hum aapki khubsoorti ka raaz hai, aapke sarr ka permanent taj hai.” Attention, this is your hair talking and that is how Bala begins. A quirky voice-over (Vijay Raaz) sets the stage for a fun ride at the expense of the film’s hero. He is all of 25, but looks way older, thanks to his diabetes and bald pate that has replaced what was once a dreamy crop of silky hair.

His childhood sweetheart has also left him and he is demoted at his job as the salesman for a women’s fairness cream. But, Bala is not a sobering mess. Instead, he takes the challenge head on (no pun intended). Bala doubles up as a stand-up comedian where he imitates Bollywood stars and is actively seeking various remedies for his hair loss. These range from ridiculous to bizarre. The situational comedy brings ample opportunities for the first half to be high on fun with witty one-liners that will leave you in splits. Ayushmann owns every scene making Bala’s plight look believable as well as hilarious. He gets the Kanpur accent bang on with accurate body language and other nuances. You can empathise with him but he never comes across as a pitiful character even when his chips are down. All thanks to the smart writing of story, screenplay and dialogues by Niren Bhatt.

Among the actresses, Bhumi Pednekar is impactful as the strong-headed lawyer Latika, who has always faced bias due to her dark skin. However, her make-up doesn’t look very convincing. Yami Gautam (as Pari Mishra) looks beautiful and is quite impressive as Kanpur ki superstar, who is full of herself. Her character reflects the current trend of small town influencers on social media and their growing popularity. Among the character actors Saurabh Shukla, Abhishek Banerjee, Seema Pahwa and Javed Jaffrey lend good support and often bring in the laughs. The film’s music plays mostly in the background and blends well with the narrative. The reference to the various 90s tracks is endearing.

Director Amar Kaushik tries to drive home the message about how our society mocks those who are different. The film tends to get preachy in the second half with the message about societal prejudices hammered down repeatedly. This takes away from the film’s fun quotient, but the story continues to engage the viewer, mostly due to Ayushmann’s stellar performance.

But overall, 'Bala' remains a light-hearted comedy with situations that are relatable. Just like the film’s message, 'Bala' is beautiful even with its flaws, and never fails to entertain.


कलाकार- आयुष्मान खुराना, भूमि पेडनेकर, यामी गौतम ''हम आपकी खूबसूरती का राज़ हैं, आपके सिर का परमानेंट ताज हैं.. सर की ढ़ाल हैं, लगते कमाल हैं..'' बालों का यह वर्णन आपका ध्यान आकर्षित करता है। और यहीं से शुरु होती है बाला की कहानी। 'बदलना क्यों है?' फिल्म में उठा यह सवाल सभी दर्शकों के दिल में एक जगह बना लेता है। और यही है निर्देशक अमर कौशिक की जीत। यह फिल्म आपको खुद से प्यार करना सिखाएगी क्योंकि दुनिया में परफेक्शन की कोई एक परिभाषा नहीं है। सबके परफेक्शन की परिभाषा अलग है, लिहाजा हमें समाज के लिए खुद को बदलने की जरूरत नहीं है। कसी हुई पटकथा, उम्दा निर्देशन, व्यंग से भरपूर हास्य संवाद और दमदार अदाकारी इस फिल्म को मजबूत बनाते हैं।
 
कहानी लहराते बालों के साथ बालमुकुंद शुक्ला स्कूल का हीरो है। वह स्कूल ड्रामा में भगवान कृष्ण बनता है और लड़कियां उस पर जान छिड़कती हैं। बॉलीवुड सुपरस्टार्स की मिमिकरी करता बाला खुद को सुपरस्टार से कम नहीं समझता। स्कूल में अपने सर को टकला बोलना हो, या क्लास की सांवली लड़की को चिढ़ाना.. बाला हमारे समाज का सटीक उदाहरण है। लेकिन 2005 में लहराते बालों पर इतराने वाले बाला पर गाज़ 2016 में आकर गिरती है, जब उसके बाल दिन ब दिन झड़ते जाते हैं और वह लगभग गंजा हो जाता है। बाला कहता है- ''मेरा hair loss नहीं, identity loss हो रहा है..'' बाल उगाने के 200 से भी ज्यादा उपचार करने के बाद, बाला के हाथों एक जुगाड़ लगता है.. लेकिन क्या उससे बाला का सच्ची खुशी मिलेगी? शादी के मामले में कई लड़कियों से रिजेक्ट होने के बाद बाला की मुलाकात परी मिश्रा (यामी गौतम) से होती है, दोनों में प्यार होता है और जल्द ही शादी भी हो जाती है। लेकिन एक झूठ के साथ शुरु हुए रिश्ते में तूफान तब आता है जब परी को मालूम पड़ता है कि उसका पति यानि की बाला गंजा है। वह कहती है- ''स्कूल में मेरे 45 प्रतिशत से ऊपर नंबर कभी नहीं आए, लेकिन फिर भी मैं स्टार थी.. क्योंकि मैं अच्छी दिखती हूं। मेरे लिए अच्छा दिखना मायने रखता है।'' ऐसे में बाला की मदद उसकी बचपन की दोस्त और वकील लतिका (भूमि पेडनेकर) करती है, जो कि अपने सांवलेपन को लेकर बचपन से ताने सुनती आई है, लेकिन उसे खुद पर विश्वास है और दूसरों की सोच से उसे फर्क नहीं पड़ता। बाला गंजेपन की हीनभावना से निकल पाएगा या क्या उसे अपने गंजेपन का परमानेंट इलाज मिलेगा? फिल्म की पूरी कहानी इसी के इर्द गिर्द घूमती है।
अभिनय बालमुकुंद शुक्ला बने आयुष्मान खुराना ने एक बार फिर जता दिया है कि वह किसी भी किरदार में अपना 100 प्रतिशत लगा देते हैं। एक दृश्य में गंजेपन को लेकर झुंझलाहट दिखती है, तो दूसरे दृश्य में अकड़.. कहीं रोमांस का जादू चलाया है, तो कहीं दोहरी मानसिकता दिखी है। कानपुर के 25 वर्षीय युवा के किरदार में आयुष्मान परफेक्ट हैं। लखनऊ की टिकटॉक स्टार के रोल में यामी गौतम बेहद खूबसूरत दिखी हैं। वहीं, एक सांवलेपन से जूझती लड़की के किरदार में भूमि पेडनेकर ने कमाल की अदाकारी दिखाई है। फर्स्ट हॉफ में उन्हें ज्यादा जगह नहीं मिली है, लेकिन फिल्म के सेकेंड हॉफ में वकील बनीं भूमि काफी दमदार दिखी हैं। बतौर सह कलाकार सौरभ शुक्ला, सीमा पाहवा, अभिषेक बैनर्जी और धीरेन्द्र कुमार गौतम ने अपने किरदारों के साथ न्याय किया है। लेकिन जावेद जाफरी को निर्देशक ने काफी कम इस्तेमाल किया है, इसका शिकवा रहेगा।

निर्देशन स्त्री की बेजोड़ सफलता के बाद निर्देशक अमर कौशिक के लिए वही जादू दोहराना आसान नहीं रहा होगा। लेकिन 'बाला' के साथ शत प्रतिशत उन्होंने एक बार फिर दिल जीत लिया है। गंजेपन और समाज में फैली दोहरी मानसिकताओं पर सवाल उठाती यह फिल्म खुद से प्यार करना सिखा जाएगी। गंजे, मोटे, काले, नाटे होने में कोई शर्म नहीं होनी चाहिए क्योंकि यह कोई दोष नहीं है। समाज की मानसिकता को हम तभी बदल सकते हैं, जब हम खुद अपने आप को पूरे विश्वास के साथ अपनाते हैं। फिल्म सिर्फ गंजेपन पर ही नहीं, बल्कि रंगभेद और सोशल मीडिया एडिक्शन जैसे कई सामाजिक- मानसिक मुद्दों को छूती हुई निकल जाती है। फिल्म का फर्स्ट हॉफ बहुत ही मजबूत है, सेकेंड हॉफ में कहानी थोड़ी खिंची सी लगने लगती है, लेकिन शानदार क्लाईमैक्स के साथ फिल्म सिर्फ अच्छी यादें छोड़ती हैं। फिल्म में भरपूर इंटरटेनमेंट हैं, लेकिन साथ ही साथ कई बातें ऐसी भी कही गई हैं जो युवाओं के लिए समझना बेहद जरूरी है।

तकनीकि पक्ष निरेन भट्ट ने दिखा दिया कि बढ़िया लेखन में कितना दम होता है। फिल्म का सबसे मजबूत पक्ष है इसके संवाद (डायलॉग्स)। बाला के एक एक डायलॉग इतने मजेदार और व्यंग से भरे हैं कि आप शुरूआती कुछ मिनटों में ही कहानी से जुड़ जाते हैं। एक सीन में लतिका ढांढस बंधाते हुए बाला को कहती हैं- ''जब पूरा उत्तर प्रदेश भगवान के नाम पर चल रहा है तो तुम्हारी भी कट ही जाएगी..''। फिल्म की बेहतरीन एडिटिंग के लिए हेमंती सरकार की तारीफ भी जरूर होनी चाहिए।

संगीत सचिन जिगर का संगीत काफी अच्छे तरीके से फिल्म में पिरोया गया है। गाने कहीं भी फिल्म को रोकती नहीं है। 90s के गानों पर हीरो हीरोइन का थिरकना दिल जीत लेता है।
देंखे या ना देंखे? आयुष्मान खुराना की फिल्में ज्ञान के साथ साथ इंटरटेनमेंट का पूरा ख्याल रखती है और 'बाला' भी कुछ ऐसी ही फिल्म है। 'स्त्री' के बाद अमर कौशिक ने एक बार फिर अपने सधे हुए निर्देशन से दिलों को जीता है। एक अच्छी कहानी, अर्थपूर्ण मैसेज और सभी कलाकारों की बेहतरीन अदाकारी के लिए 'बाला' जरूर देंखे। फिल्मीबीट ओर से बाला को 4 स्टार।

 

Comments

Popular posts from this blog

Kuthiraivaal

  Kuthiraivaal Movie Review:  Manoj Leonel Jahson and Shyam Sunder’s directorial debut Kuthiraivaal brims with colours and striking imagery. This is apparent as early as its first scene, where its protagonist Saravanan alias Freud squirms in his bed, suspecting a bad omen. As some light fills his aesthetic apartment wrapped with vintage wall colours, his discomfort finally makes sense—for he has woken up with a horse’s tail! The scene is set up incredibly, leaving us excited for what is to come. But is the film as magical as the spectacle it presents on screen? Kuthiraivaal revolves around Saravanan (played by a brilliant Kalaiyarasan) and his quest to find out why he suddenly wakes up with a horse’s tail, and on the way, his existence in life. Saravanan’s universe is filled with colourful characters, almost magical yet just real enough—be it his whimsical neighbour Babu (Chetan), who speaks about his love for his dog and loneliness in the same breath, or the corner-side cigar...

Maaran

Even as early as about five minutes into Maaran, it’s hard to care. The craft seems to belong in a bad TV serial, and the dialogues and performances don't help either. During these opening minutes, you get journalist Sathyamoorthy (Ramki) rambling on about publishing the ‘truth’, while it gets established that his wife is pregnant and ready to deliver ANY SECOND. A pregnant wife on the cusp of delivery in our 'commercial' cinema means that the bad men with sickles are in the vicinity and ready to pounce. Sometimes, it almost feels like they wait around for women to get pregnant, so they can strike. When the expected happens—as it does throughout this cliché-ridden film—you feel no shock. The real shock is when you realise that the director credits belong to the filmmaker who gave us Dhuruvangal Pathinaaru, that the film stars Dhanush, from whom we have come to expect better, much better. Director: Karthick Naren Cast: Dhanush, Malavika Mohanan, Ameer, Samuthirakani Stre...

Valimai

  H Vinoth's Valimai begins with a series of chain-snatching incidents and smuggling committed by masked men on bikes in Chennai. The public is up in arms against the police force, who are clueless. In an internal monologue, the police chief (Selva) wishes for a super cop to prevent such crimes. The action then cuts to Madurai, where a temple procession is underway.then we are introduced to ACP Arjun (Ajith Kumar), the film’s protagonist, whose introduction is intercut with scenes from the procession. Like a God who is held up high, we see this character rising up from the depths. In short, a whistle-worthy hero-introduction scene. We expect that Vinoth has done away with the mandatory fan service given his star's stature and will get around to making the film he wanted to make. And it does seem so for a while when Arjun gets posted to Chennai and starts investigating a suicide case that seems connected to the chain-snatching and drug-smuggling cases from before. Like in his pr...