Skip to main content

HELEN

 
 
What a wonderful year it is turning out to be for Malayalam, with another cute little gem hitting the screens before the year ends. Debutant director Mathukutty Xavier’s Helen is a terrific survival drama peppered with genuine emotions.

Helen (Anna Ben) is a nurse, who wants to find a job in Canada. She attends IELTS coaching classes and then works in a restaurant named Chicken Hub, inside a plush mall.
 
She lives with her father, an insurance agent Paul (Lal). He doesn’t like her daughter going abroad as he is really close to her. She is in love with a boy Azhar (Noble Babu Thomas), who is in the search for a job.

There is an incident involving a moody sub inspector Ratheesh Kumar (Aju Varghese) and the issues that lead to soon after, which adds to the pace of the narrative. 

If you have watched the trailer and the posters, it is evident that Helen gets trapped somewhere and the rest of the story gets the viewer along with the nail biting moments that follow.

With good writing, beautiful frames and excellent music, the director has packaged this story in an impressive manner. As the tension mounts in the story, you can feel your heart beating faster and you start feeling for those involved.

In another display of brilliance, Anna Ben continues with the fine form that she was in her debut movie, Kumbalangi Nights. She is cute and bubbly initially and later when the situation demands the actor unleashes a matured performance. 

Lal is quite good as Helen’s dad. Watch out for a brilliant show from Aju Varghese, who is doing a character that has a different shade from usual. The rest of the cast is really good. 

Helen is the kind of movie that start affecting you slowly and shakes up totally by the time the end titles start rolling. Go for it!
 
 ഹെലനല്ലിത് ഹെവൻ തന്നെ; പ്രേക്ഷകർക്ക് സന്തോഷം നല്കുന്ന ഹെവൻ

എ വി ഫർദിസ് എഴുതുന്നു...

യാദൃച്ഛികതകളാണ് ജീവിതത്തിൽ അപ്രതീക്ഷിതമായ ട്വിസ്റ്റുകളുണ്ടാക്കുന്നത്. എന്നാൽ ഇത് ആ വ്യക്തിക്കൊപ്പം അയാൾക്ക് ചുറ്റുമുള്ളവരുടെ ജീവിതത്തിലും ഏറെ മാറ്റങ്ങളാണുണ്ടാക്കുക. ചിലപ്പോൾ അത് ഉണ്ടാക്കുന്ന അനന്തരഫലങ്ങളുടെ വ്യാപ്തി ഏറെയായിരിക്കും. ഇത്തരം യാദൃച്ഛികമായ ഒരു കാര്യം എങ്ങനെയാണ് ഹെലൻ പോൾ (അന്ന ബെൻ) എന്ന ഇരുപത്തഞ്ചുകാരിയായ ബി എസ് സി നഴ്സിംഗ് പൂർത്തിയാക്കിയ യുവതിയുടെ ജീവിതത്തിലും ചുറ്റുമുള്ളവരുടെ ജീവിതത്തിലും ഉണ്ടാക്കുന്ന അപ്രതീക്ഷിത സംഭവങ്ങളാണ് 'ഹെലൻ' എന്ന വിനീത് ശ്രീനിവാസൻ ടീമിന്‍റെ ഏറ്റവും പുതിയ ചലച്ചിത്രം.

നഴ്സിംഗ് കഴിഞ്ഞെങ്കിലും വിദേശത്തേക്ക് പോകുവാനുള്ള ഐ ഇ എൽ ടി എസ് ട്രെയിനിങ്ങിന് പോകുകയാണ്. പാർട്ട് ടൈമായി ഇതോടൊപ്പം ചിക് ഹബ് എന്ന ഫാസ്റ്റ്ഫുഡ് കൗണ്ടറിലെ ജീവനക്കാരി കൂടിയാണ്. നേരത്തെ അസുഖം വന്ന് അമ്മച്ചി മരിച്ചതിനാൽ 'അപ്പനും-അമ്മയും' പിതാവ് തന്നെയായിട്ടുള്ള ചെറിയ കുടുംബമാണ് ഹെലന്‍റേത്. കാനഡയിലേക്ക് നഴ്സിംഗ് ഇന്റർവ്യൂ വിജയിച്ച് , അങ്ങോട്ട് വിമാന ടിക്കറ്റ് വരെ ബുക്ക് ചെയ്ത സമയത്ത് അവളെയും കാമുകനെയും പോലീസ് പിടിക്കുന്നു. ഇതിനു ശേഷം അവളൊരു ട്രാപ്പിലാകുന്നു. മരണം മുന്നിൽ കാണുന്ന ഈ സന്ദർഭത്തിൽ നിന്ന് ഹെലൻ രക്ഷപ്പെടുമോ? ഇല്ലയോ അതാണ് ഈ സിനിമ.

ഒരു സ്ത്രീ കേന്ദ്രീകൃത സിനിമ എന്നതാണ് ഹെലനെക്കുറിച്ചു അണിയറ പ്രവർത്തകരുടെ ഏറ്റവും വലിയ പ്രഖ്യാപനം, എന്നാൽ സിനിമ കണ്ടിറങ്ങുന്ന പ്രേക്ഷകൻ നൂറ് ശതമാനം ഇതിന് കൈയടി നല്കും. കാരണം ഇത് വെറുമൊരു പരസ്യവാചകമല്ല. മറിച്ച് യാഥാർത്ഥ്യത്തെ ഉൾക്കൊണ്ടു കൊണ്ടുള്ള ഒരു പ്രഖ്യാപനമാണ്. അത് സിനിമ തെളിയിക്കുന്നുമുണ്ട്. ഷാൻ റഹ്മാന്‍റെ സംഗീതത്തിലുള്ള മൂന്നു ഗാനങ്ങളും ഈണം കൊണ്ടും വരികൾ കൊണ്ടും ആലാപനം കൊണ്ടും വേറിട്ട അനുഭൂതി തന്നെയാണ്.

ലാൽ, അന്ന തുടങ്ങിയവരെ പോലെ തന്നെ ഏറെ മനോഹരമാക്കിയിട്ടുണ്ട് നോബിൾ ബാബു തോമസിന്‍റെ അസർ എന്ന കാമുക കഥാപാത്രം. ഈ കഥാപാത്രത്തെ മനോഹരമായി നോബിളിന്‍റെ അഭിനയം കാണുമ്പോൾ നാം അറിയാതെ ചോദിച്ചു പോകുക, എന്തേ നിർമാതാവേ നിങ്ങളിത്രകാലം പിന്നണിയിൽ നിന്നതെന്നായിരിക്കും. അതുപോലെ ഒരു സീനിലുള്ള വിനീത് ശ്രീനിവാസന്‍റെ കാമിയോ കഥാപാത്രവും ഗംഭീരമായിട്ടുണ്ട്. മനോഹരവും പരീക്ഷണാർഥവുമുള്ള ഈ സിനിമയുടെ ക്യാമറാമാൻ ആനന്ദ് സി ചന്ദ്രനും ഏറെ കൈയടി അർഹിക്കുന്നുണ്ട് ഈ സിനിമയുടെ പേരിൽ. അതിനെല്ലാം ഉപരി പുതുമുഖ സംവിധായകനായ മാത്തുക്കുട്ടി സേവ്യർ...ഞെട്ടിച്ചു കളഞ്ഞിട്ടുണ്ടദ്ദേഹം...

Comments

Popular posts from this blog

Kuthiraivaal

  Kuthiraivaal Movie Review:  Manoj Leonel Jahson and Shyam Sunder’s directorial debut Kuthiraivaal brims with colours and striking imagery. This is apparent as early as its first scene, where its protagonist Saravanan alias Freud squirms in his bed, suspecting a bad omen. As some light fills his aesthetic apartment wrapped with vintage wall colours, his discomfort finally makes sense—for he has woken up with a horse’s tail! The scene is set up incredibly, leaving us excited for what is to come. But is the film as magical as the spectacle it presents on screen? Kuthiraivaal revolves around Saravanan (played by a brilliant Kalaiyarasan) and his quest to find out why he suddenly wakes up with a horse’s tail, and on the way, his existence in life. Saravanan’s universe is filled with colourful characters, almost magical yet just real enough—be it his whimsical neighbour Babu (Chetan), who speaks about his love for his dog and loneliness in the same breath, or the corner-side cigar...

Maaran

Even as early as about five minutes into Maaran, it’s hard to care. The craft seems to belong in a bad TV serial, and the dialogues and performances don't help either. During these opening minutes, you get journalist Sathyamoorthy (Ramki) rambling on about publishing the ‘truth’, while it gets established that his wife is pregnant and ready to deliver ANY SECOND. A pregnant wife on the cusp of delivery in our 'commercial' cinema means that the bad men with sickles are in the vicinity and ready to pounce. Sometimes, it almost feels like they wait around for women to get pregnant, so they can strike. When the expected happens—as it does throughout this cliché-ridden film—you feel no shock. The real shock is when you realise that the director credits belong to the filmmaker who gave us Dhuruvangal Pathinaaru, that the film stars Dhanush, from whom we have come to expect better, much better. Director: Karthick Naren Cast: Dhanush, Malavika Mohanan, Ameer, Samuthirakani Stre...

Valimai

  H Vinoth's Valimai begins with a series of chain-snatching incidents and smuggling committed by masked men on bikes in Chennai. The public is up in arms against the police force, who are clueless. In an internal monologue, the police chief (Selva) wishes for a super cop to prevent such crimes. The action then cuts to Madurai, where a temple procession is underway.then we are introduced to ACP Arjun (Ajith Kumar), the film’s protagonist, whose introduction is intercut with scenes from the procession. Like a God who is held up high, we see this character rising up from the depths. In short, a whistle-worthy hero-introduction scene. We expect that Vinoth has done away with the mandatory fan service given his star's stature and will get around to making the film he wanted to make. And it does seem so for a while when Arjun gets posted to Chennai and starts investigating a suicide case that seems connected to the chain-snatching and drug-smuggling cases from before. Like in his pr...