Skip to main content

Pagalpanti





Story: An out-of-luck youngster Raj Kishore (John Abraham) and his friends Junky (Arshad Warsi) and Chandu (Pulkit Samrat) are hired by gangsters Raja (Saurabh Shukla) and WiFi Bhai (Anil Kapoor) in a bid to recover their damages. But this is just the recipe for disaster that brings in more destruction.

Review: At one point in the film, John Abraham’s character Raj declares, “Zaroori nahi ki har cheez ka matlab ho.” This is perhaps the guiding light for the story, screenplay, dialogues and pretty much everything that goes on in Pagalpanti. The problem is not the fact that it is a slapstick comedy, but the fact that there’s little or no semblance of a coherent narrative. From the very first scene, the film is armed with loud action and dialogues trying to be funny, but far from that. And there are a lot of characters, one sillier than the other. While Anil Kapoor once again plays the flashy gangster with his trademark loudness, Arshad Warsi is the funny guy with witty one-liners. John Abraham exudes charm despite his goofy character and Pulkit Samrat once again plays up on his boyish charm. But the three heroines are reduced to looking pretty and mouthing silly lines such as, “Papa kehte hain kiss karne se main pregnant ho jaungi.” Among the character artistes, Saurabh Shukla is impressive as the bumbling mobster who is more funny than scary. There is also a character named Niraj Modi (Inaamulhaq) evidently fashioned on the fugitive businessman Nirav Modi. With an unconvincing Gujarati accent, his character comes off as yet another stereotypical cliché.

Director Anees Bazmee, along with his co-writers, throw in everything into the mix. From exciting car chases to high-octane destruction scenes, from African lions to an entire act involving industrial strength glue – all shot beautifully in the picturesque UK. But nothing sticks, thanks to a weak script. There are far too many songs placed randomly that only add to the runtime. Towards the end, it even meanders into a patriotic subplot that seems more forced.

Even with an enviable starcast and heavy-duty action, Pagalpanti never really manages to pull off more than a few laughs.

कलाकार- जॉन अब्राहम, अनिल कपूर, इलियाना डिक्रूज, अरशद वारसी, सौरभ शुक्ला, पुलकित सम्राट, कृति खरबंदा, उर्वशी रौतेला जब निर्देशक ने फिल्म की टैगलाइन में ही कह दिया है कि 'दिमाग मत लगाना' तो शायद यह बात दर्शकों को गंभीरता से लेनी चाहिए। एक पैसे का दिमाग लगाना भी हानिकारक साबित हो सकता है। पागलपंती को एक तरह से बॉलीवुड की कई कॉमेडी फिल्मों का कॉकटेल मान सकते हैं। थोड़ी सी हाउसफुल, थोड़ी सी हेरा फेरी, थोड़ी सी वेलकम मिला लो.. और बन गई पागलपंती।
कहानी राज किशोर (जॉन अब्राहम) की साढ़े साती चल रही है और वह जिस बिजनेस में हाथ लगाता है, वो बिजनेस बुरी तरह से डूब जाती है। अपनी किस्मत से परेशान राज किशोर और उसके दो दोस्त जंकी (अरशद वारसी) और चंदू (पुलकित सम्राट) का सामना होता है गैंगस्टर राजा (सौरभ शुक्ला) और वाईफाई भाई (अनिल कपूर) से। तीनों दोस्तों की वजह से गैंगस्टर का एक बड़ा नुकसान हो जाता है, जिसकी भरपाई करने के लिए तीनों को वहीं नौकरी पर रख लिया जाता है। लेकिन राज किशोर की साढ़े साती का असर इन गुंडों पर दिखने लगता है और सभी बर्बादी के कगार तक पहुंच जाते हैं। अब साढ़े साती के प्रकोप से निकलकर ये सभी बर्बादी से कैसे बचते हैं, यही है फिल्म की कहानी। इस बीच पैसों का हेर फेर भी है, लव स्टोरी है, भूतनी का खेल भी है और देशभक्ति भी है।
निर्देशन व तकनीकि पक्ष निर्देशक अनीस बज़्मी ने वेलकम और नो एंट्री जैसी कॉमेडी फिल्में दी हैं, जिसके हर संवाद पर ठहाके गूंजते थे। वहीं, पागलपंती गिनकर कुछ मौके देती है, जहां आप दिलखोल हंस सकते हैं। फिल्म में इतने सारे किरदार और अलग अलग प्लॉट डाले गए हैं कि कहानी कहीं से कहीं भागने लगती है और बिखड़ जाती है। तर्क- वितर्क तो अलग, कहानी में कनेक्शन की काफी कमी है। 'दिल दिया है, जान भी देंगे, ऐ वतन तेरे लिए' के साथ देशभक्ति का प्लॉट यदि निर्देशक ने हंसाने के लिए डाला है, तो वह कामयाब रहे हैं। लेकिन यदि कहानी में गंभीरता लाने की कोशिश की गई है, तो यह काफी बेतुका है। पागलपंती की कहानी अनीस बज़्मी, राजीव कौल और प्रफुल्ल पारेख ने लिखी है। सुनील पटेल की सिनिमेटोग्राफी और प्रशांत सिंह राथौड़ की एडिटिंग औसत है। 2 घंटे 32 मिनट लंबी इस फिल्म को आराम से 15-20 मिनट छांटा जा सकता था।
अभिनय कोई दो राय नहीं कि अनिल कपूर, सौरभ शुक्ला और अरशद वारसी फिल्म की जान हैं। उनका अंदाज़ हंसाता है। इलियाना डिक्रूज भी अपने किरदार में जंची हैं। लेकिन बाकी सभी सितारे अपने किरदारों में कोई छाप नहीं छोड़ते। दो- चार मजेदार संवाद छोड़कर जॉन अब्राहम के हाथों में कुछ खास नहीं आया। पुलकित सम्राट, कृति खरबंदा, उर्वशी रौतेला औसत हैं। फिल्म में बतौर सह कलाकार कई बेहतरीन कलाकारों को जोड़ा गया है, जैसे कि बिजेन्द्र काला, ज़ाकिर हुसैन, इनामुलहक.. लेकिन इनके हिस्से गिने चुने दृश्य ही आए।
संगीत साजिद- वाजिद, हनी सिंह और तनिष्क बागची का संगीत प्रभावित नहीं करता। तुम पर हम हैं अटके यारा, बीमार दिल, ठुमका जैसे गाने फिल्म की लंबाई बढ़ाते हैं और कुछ नहीं। थियेटर से निकलने के बाद शायद ही ये गाने आपको याद भी रहेंगे।
देंखे या ना देंखे फिल्म के एक सीन में राज किशोर यानि की जॉन कहते हैं 'जरूरी नहीं कि हर चीज़ का कोई मतलब हो', एक तरह से अनीस बज़्मी की फिल्म 'पागलपंती' का सार है। टाइमपास के लिए फैमिली के साथ यह फिल्म देखी जा सकती है। फिल्मीबीट की ओर से पागलपंती को 2.5 स्टार।

Comments

Popular posts from this blog

Maaran

Even as early as about five minutes into Maaran, it’s hard to care. The craft seems to belong in a bad TV serial, and the dialogues and performances don't help either. During these opening minutes, you get journalist Sathyamoorthy (Ramki) rambling on about publishing the ‘truth’, while it gets established that his wife is pregnant and ready to deliver ANY SECOND. A pregnant wife on the cusp of delivery in our 'commercial' cinema means that the bad men with sickles are in the vicinity and ready to pounce. Sometimes, it almost feels like they wait around for women to get pregnant, so they can strike. When the expected happens—as it does throughout this cliché-ridden film—you feel no shock. The real shock is when you realise that the director credits belong to the filmmaker who gave us Dhuruvangal Pathinaaru, that the film stars Dhanush, from whom we have come to expect better, much better. Director: Karthick Naren Cast: Dhanush, Malavika Mohanan, Ameer, Samuthirakani Stre...

Kuthiraivaal

  Kuthiraivaal Movie Review:  Manoj Leonel Jahson and Shyam Sunder’s directorial debut Kuthiraivaal brims with colours and striking imagery. This is apparent as early as its first scene, where its protagonist Saravanan alias Freud squirms in his bed, suspecting a bad omen. As some light fills his aesthetic apartment wrapped with vintage wall colours, his discomfort finally makes sense—for he has woken up with a horse’s tail! The scene is set up incredibly, leaving us excited for what is to come. But is the film as magical as the spectacle it presents on screen? Kuthiraivaal revolves around Saravanan (played by a brilliant Kalaiyarasan) and his quest to find out why he suddenly wakes up with a horse’s tail, and on the way, his existence in life. Saravanan’s universe is filled with colourful characters, almost magical yet just real enough—be it his whimsical neighbour Babu (Chetan), who speaks about his love for his dog and loneliness in the same breath, or the corner-side cigar...

Valimai

  H Vinoth's Valimai begins with a series of chain-snatching incidents and smuggling committed by masked men on bikes in Chennai. The public is up in arms against the police force, who are clueless. In an internal monologue, the police chief (Selva) wishes for a super cop to prevent such crimes. The action then cuts to Madurai, where a temple procession is underway.then we are introduced to ACP Arjun (Ajith Kumar), the film’s protagonist, whose introduction is intercut with scenes from the procession. Like a God who is held up high, we see this character rising up from the depths. In short, a whistle-worthy hero-introduction scene. We expect that Vinoth has done away with the mandatory fan service given his star's stature and will get around to making the film he wanted to make. And it does seem so for a while when Arjun gets posted to Chennai and starts investigating a suicide case that seems connected to the chain-snatching and drug-smuggling cases from before. Like in his pr...