Skip to main content

DABANGG 3







Dabangg 3 Story: The film, a prequel in part, traces Chulbul Pandey’s journey from a young man named Dhaakad to police officer Chulbul Pandey, and his fight with the demons of his past.

Dabangg 3 Review: This is the third instalment of the 'Dabangg' franchise, and the audience is well-acquainted with the larger-than-life, lovable cop and his world. Chulbul (Salman) spends his average day romancing his wife Rajjo (Sonakshi), troubling his brother Makkhi (Arbaaz) and fighting and reforming goons. All is well, until he busts a prostitution racket and saves a bunch of girls, which angers the ringleader, the rich and powerful Balli (Sudeep). Cut to, Chulbul Pandey’s beginnings, a huge chunk of the first part of the film is about his younger days, his love interest – the beautiful and naive Khushi (Saiee) – and the circumstances that urged him to turn over a new leaf and become Robinhood Panday.

There are ample clap-worthy and seeti-maar moments in Prabhudeva’s 'Dabangg 3' for Salman Khan fans to lap up. Yes, he takes off his shirt, flaunts his well-toned, perfectly-greased body and beats up the goons to pulp. The action is raw and solid, however, some action scenes (like Chulbul's introductory sequence) are unreasonably stretched. While the story is clearly predictable, in this one again, Salman’s star power, swag and style remain intact. There is an attempt to infuse comedy in the story, but it seems rather forced. The storyline is not cohesive and the narrative is loosely strung together.

Sudeep is menacing as the baddie, who is out to make Chulbul’s life miserable. The South actor has a great screen presence, which makes the face-offs between Chulbul and him impactful and entertaining. Sonakshi was seen as Rajjo in the first two movies of the franchise, too, but in a film that’s primarily about a tussle between the good and the bad men, she doesn’t have much to do other than play the loving and doting wife. Saiee, who makes her debut as young Chulbul’s lady love, has a pleasant screen presence and is effective, but she could do with expressing more in the emotional scenes. Arbaaz plays his part well.

The film, with a runtime of 2 hours and 42 minutes, seems very long and could have done with a tighter edit. The narrative is also interrupted by a long line-up of songs, of which, the memorable ones are 'Munna Badnam Hua' and the title track.

Overall, the film has all the ingredients required for a massy masala entertainer — good action, music, drama and, of course, Salman packing all of this in one story. The portions where the actor throws in comedy while doing hardcore action scenes are nicely done. 'Dabangg 3' shows Salman in his element – throwing deadly blows at the villains amidst all the smoke, dust and fire, while you can hear chants of Hudd Hudd Dabangg in the background. And those certainly will be paisa-vasool moments for Salman Khan's fans.



कलाकार- सलमान खान, सोनाक्षी सिन्हा, सई मांजरेकर, किच्चा सुदीप, अरबाज़ खान "सुना होगा आपने, अच्छाई और बुराई में जीत अच्छाई की होती है.. गलत सुना है.. जीत बुराई की होती है क्योंकि अच्छे आदमी में इस लेवल का कमीनापन होता ही नहीं है.." बाली और चुलबुल पांडे के बीच इस तरह से संवाद फिल्म को 'दबंग' बनाते हैं। दोनों अभिनेता किसी ज्वालामुखी की तरह दिखे हैं, ताकतवर। इस जोड़ी का भरपूर इस्तेमाल किया जा सकता था। लेकिन, नहीं किया गया है। खैर, जैसा नाम वैसी ही फिल्म, पूरी दंबगई से भरी हुई। पहली सीन से आखिरी सीन तक। प्रभुदेवा के निर्देशन में बनी यह फिल्म एक मसाला इंटरटेनर है, जो पूर्णतः सलमान फैंस के लिए ही बनाई गई है।

फिल्म की कहानी कहानी शुरु होती है एक शादी से। जहां लूटेरों ने धावा बोल दिया है और सभी मेहमानों को लूटकर भाग रहे हैं। इतने में एंट्री होती है चुलबुल पांडे (सलमान खान) की, जो गुंडों से एक लंबी लड़ाई लड़कर सारे गहने छुड़वाता है और कुछ पैसों को समाज कार्य में लगवाता है। वह 'पुलिस वाला गुंडा' है, लेकिन दिलदार है। पत्नी रज्जो (सोनाक्षी), एक बेटे, भाई मक्खी (अरबाज खान) और पिता (प्रमोद खन्ना) के साथ इंस्पेकटर चुलबुल पांडे दंबगई की ज़िंदगी गुज़ार ही रहा होता है, जब एक केस को सुलझाते सुलझाते उसका सामना लड़कियों की तस्करी करने वाले खूंखार माफिया सरदार बाली (किच्चा सुदीप) से होता है। बाली के साथ ही चुलबुल पांडे की आंखों के सामने उसका अतीत कौंध जाता है। वो अतीत, जहां खुशी (सई मांजरेकर) है, चुलबुल की जिंदगी में बेइंतहा प्यार है। लेकिन यह प्यार ज्यादा देर तक नहीं टिक पाता क्योंकि बाली की बुरी नजर खुशी पर है और वो चुलबुल की जिंदगी पूरी तरह से तबाह कर जाता है। बाली वो नाम है, जिसकी वजह से चुलबुल पांडे दबंग इंस्पेटकर चुलबुल पांडे बन जाता है। अब एक बार फिर दोनों आमने सामने आए हैं। लेकिन इस बार चुलबुल के इरादे ज्यादा मजबूत हैं। वह ना सिर्फ अपनी परिवार की रक्षा करता है, बल्कि देश के प्रति अपने फर्ज़ को निभाने की भी कसम खाता है। अब चुलबुल पांडे बाली से बदला कैसे लेगा और क्या बाली से एक बार फिर अपने परिवार को बचा पाएगा? यह जानने के लिए आपको फिल्म देखनी होगी।

अभिनय कोई शक नहीं कि रॉबिनहुड चुलबुल पांडे के किरदार में सलमान खान दमदार हैं। एक्शन, रोमांस हो या ज़ज्बाती सीन, सलमान प्रभावी दिखे हैं। उनका एक अलग ही स्वैग है, जो दबंग के चुलबुल पांडे पर फिट बैठता है। वहीं, बॉलीवुड मसाला फिल्मों में विलेन का दमदार होना भी बेहद महत्वपूर्ण है। ऐसे में किच्चा सुदीप फिल्म के लिए परफेक्ट चुनाव हैं। फिल्म में हर वो दृश्य उभरकर आया है, जहां सलमान और सुदीप आमने सामने हैं। लेकिन अफसोस वैसे दृश्य ही बहुत कम हैं। सोनाक्षी सिन्हा और सईं मांजरेकर स्क्रीन पर खूबसूरत दिखी हैं। लेकिन दबंग फ्रैंचाइजी की बाकी फिल्मों की तरह यहां भी बतौर हीरोइन उन्हें जगह काफी कम मिली है। अरबाज खान ने अपने किरदार मक्खनचंद पांडे के साथ न्याय किया है, जबकि सह कलाकरों में शायद ही कोई चेहरा आपको याद रहे।

निर्देशन बतौर निर्देशक प्रभुदेवा की अपनी एक स्टाइल है और वो दबंग 3 में भी साफ साफ झलकती है। उन्होंने फिल्म में हर वो तड़का डाला है, जो सलमान खान के फैंस देखना पसंद करते हैं- भरपूर एक्शन, थोड़ा रोमांस, थोड़ी चुहलबाजी, धमाकेदार सीटीमार डायलॉग्स और भाई की शर्टलेस सीन। और इसी फेर में फिल्म बन गई 2 घंटे 42 मिनट की। कहानी का ताना बाना इतना कमजोर बुना गया है कि पहले हॉफ से ही फिल्म थकाने लग जाती है। एक्शन से भरपूर कुछ दृश्य अच्छे लगे हैं, लेकिन चुलबुल पांडे और उनके सिपाहियों के बीच के मजेदार संवाद काफी कम डाले हैं। लिहाजा, चुलबुल पांडे का चुलबुलापन खलेगा।

तकनीकि पक्ष हीरो- विलेन की आपसी रंजिश के अलावा फिल्म में दहेज, पानी संरक्षण, बाल तस्करी, रेप जैसे मुद्दों पर भी हल्की फुल्की बात की गई है। गौरतलब है कि फिल्म की कहानी लिखी है सलमान खान ने और पटकथा में उनका हाथ बंटाया है प्रभुदेवा और अलोक उपाध्याय ने। रितेश सोनी द्वारा एडिटिंग की गई है, जो कि फिल्म की सबसे कमज़ोर कड़ी है। फिल्म को आराम से 20-25 मिनट छांटा जा सकता था, जिससे कहानी थोड़ी मजबूत और बंधी हुई लग सकती थी। महेश लिमाए की सिनेमेटोग्राफी औसत है।

संगीत फिल्म में संगीत दिया है साजिद- वाजिद ने। जिन्हें नहीं पता, बता दें कि दबंग और दबंग 2 में भी साजिद- वाजिद ने ही संगीत दिया था, जो कि काफी चर्चित रहा था। दोनों फिल्मों के गाने चार्टबस्टर रहे थे। लेकिन इस श्रेणी में दबंग 3 थोड़ा निराश करती है। फिल्म का एक भी गाना प्रभावित नहीं करता और फिल्म की लंबाई को बढ़ाने का दोषी भी लगता है। सभी गाने जबरदस्ती कहीं भी, कभी भी ठूंसे गए हैं।

देंखे या ना देंखे फिल्म लंबी होने की वजह से कहीं कहीं सब्र का इम्तिहान लेती है। लेकिन यदि दबंग फ्रैंचाइजी और चुलबुल पांडे के फैन रहे हैं तो दबंग 3 भी आपको निराश नहीं करेगी। फिल्मीबीट की ओर से दबंग 3 को 3 स्टार।

Comments

Popular posts from this blog

Kuthiraivaal

  Kuthiraivaal Movie Review:  Manoj Leonel Jahson and Shyam Sunder’s directorial debut Kuthiraivaal brims with colours and striking imagery. This is apparent as early as its first scene, where its protagonist Saravanan alias Freud squirms in his bed, suspecting a bad omen. As some light fills his aesthetic apartment wrapped with vintage wall colours, his discomfort finally makes sense—for he has woken up with a horse’s tail! The scene is set up incredibly, leaving us excited for what is to come. But is the film as magical as the spectacle it presents on screen? Kuthiraivaal revolves around Saravanan (played by a brilliant Kalaiyarasan) and his quest to find out why he suddenly wakes up with a horse’s tail, and on the way, his existence in life. Saravanan’s universe is filled with colourful characters, almost magical yet just real enough—be it his whimsical neighbour Babu (Chetan), who speaks about his love for his dog and loneliness in the same breath, or the corner-side cigar...

Maaran

Even as early as about five minutes into Maaran, it’s hard to care. The craft seems to belong in a bad TV serial, and the dialogues and performances don't help either. During these opening minutes, you get journalist Sathyamoorthy (Ramki) rambling on about publishing the ‘truth’, while it gets established that his wife is pregnant and ready to deliver ANY SECOND. A pregnant wife on the cusp of delivery in our 'commercial' cinema means that the bad men with sickles are in the vicinity and ready to pounce. Sometimes, it almost feels like they wait around for women to get pregnant, so they can strike. When the expected happens—as it does throughout this cliché-ridden film—you feel no shock. The real shock is when you realise that the director credits belong to the filmmaker who gave us Dhuruvangal Pathinaaru, that the film stars Dhanush, from whom we have come to expect better, much better. Director: Karthick Naren Cast: Dhanush, Malavika Mohanan, Ameer, Samuthirakani Stre...

Valimai

  H Vinoth's Valimai begins with a series of chain-snatching incidents and smuggling committed by masked men on bikes in Chennai. The public is up in arms against the police force, who are clueless. In an internal monologue, the police chief (Selva) wishes for a super cop to prevent such crimes. The action then cuts to Madurai, where a temple procession is underway.then we are introduced to ACP Arjun (Ajith Kumar), the film’s protagonist, whose introduction is intercut with scenes from the procession. Like a God who is held up high, we see this character rising up from the depths. In short, a whistle-worthy hero-introduction scene. We expect that Vinoth has done away with the mandatory fan service given his star's stature and will get around to making the film he wanted to make. And it does seem so for a while when Arjun gets posted to Chennai and starts investigating a suicide case that seems connected to the chain-snatching and drug-smuggling cases from before. Like in his pr...