Skip to main content

Driving license







Story: Having lost his driving license, superstar Hareendran needs a new one issued ASAP. But coming down from his privileged high-horse would prove to be difficult even though the vehicle inspector Kuruvila is his die-hard fan.

Review: This film has one hero and one villian. One is a man in the cradle of privilege and the other is an average citizen who is expected to bow down to any and every authority. Between the privileged and the average Joe, you get to choose who is who.

Hareendran (Prithviraj) needs a new driving license having misplaced an old one so he can finish shooting a movie. And because even the vehicle inspector Kuruvila (Suraj) is his fan, things should all just fall into place. However, things have a knack to upend when ego starts rolling.

Directed by Lal Jr., and written by Sachi, Driving License has a story that seems laughably trivial. And laugh you will, because a lot of the dialogues are refreshingly hilarious.

Throughout the movie, Prithviraj as Hareendran seems like himself in television interviews, minus the causal and genial candor one sees in his demeanor. Suraj Venjarammood is an actor unto himself. It truly has been a good year for him and as Kuruvila, the star's ardent admirer in a dignified job, he keeps his stars shining. Saiju Kurup is a spot-on laughter initiator. Though his crafty politician is a cliche the actor makes it hilarious. MiYa's performance is also especially laudable. She adorably brings in the craftiness of a less educated homemaker who is pleased and annoyed with the little things in life.

Salim Kumar plays a character quite similar to the one he played in CID Moosa. His character is both trivial, and yet critical at the same time. Time and again, Driving License tries to poke fun at many aspects of the society, much of it is commendable. The digs at media and the film industry are rib-tickling and at times amusingly self depreciating. But it all falls flat eventually.

Driving License has a good start and quite a hilarious run time that proves quite the entertainer. But then, suddenly, it turns apologetic almost like an afterthought. Like every industry that's afraid to diss its loyal customers, Driving License is apologetic about fans' associations and other such fanatics who indulge in mindless deification of it's heroes, even at the cost of common courtesy and basic decency. And when the star is excused of mindless arrogance in the name of said privilege, who then has the last laugh? Why start a joke you cannot finish?

Driving License is a festival release, and has all the necessary elements to keep you glued to it. Mostly, it is a kick-back-your-shoes-and-enjoy fun ride.



താരവും ഫാൻസും തമ്മിലുള്ള ബന്ധമെന്നാൽ നിരുപാധികമായ ഒരുതരം വല്ലാത്ത വൈകാരികതയുടെ പുറത്ത് കെട്ടിപ്പൊക്കി ഉണ്ടാക്കിയ ആകാശക്കുമിളയാണ് . ഒരു തലനാരിഴയിൽ അല്ലെങ്കിൽ ഒരു മൊട്ടു സൂചിപ്പോറലിൽ അത് പാളിപ്പോയാൽ എത്രത്തോളം വഷളാവും എന്ന് കാണിച്ചു തരുന്നു ലാൽ ജൂനിയറിന്റെ ഡ്രൈവിംഗ് ലൈസൻസ് എന്ന സിനിമ.

മലയാളസിനിമയിലെ മിന്നും താരമായ ഹരീന്ദ്രൻ. അദ്ദേഹത്തിന്റെ കടുത്ത ആരാധകനായ മോട്ടോർ വെഹിക്കിൾ ഇൻസ്‌പെക്ടർ കുരുവിള. ജീവിതത്തിന്റെ പ്രത്യേക സാഹചര്യത്തിൽ അവർക്ക് കുരുവിളയുടെ ഔദ്യോഗിക ലാവണത്തിൽ കണ്ടുമുട്ടേണ്ടി വരുന്നു. ചെറിയ ചെറിയ ചില ധാരണപ്പിശകുകളാൽ ആ കണ്ടുമുട്ടൽ രണ്ട് പേരും തമ്മിലുള്ള ശത്രുതയിലേക്കും അതുവഴി കടുത്ത ഏറ്റുമുട്ടലിലേക്കും നീങ്ങുന്നതാണ് ഡ്രൈവിംഗ് ലൈസൻസിന്റെ ഉള്ളടക്കം.. പേര് സൂചിപ്പിക്കുന്നപോലെ അതൊരു ഡ്രൈവിംഗ് ലൈസൻസുമായി ബന്ധപ്പെട്ടതാണ് താനും..

മറ്റെന്തു പോരായ്മകൾ ആരോപിച്ചാലും സിനിമയുടെ വൺലൈൻ മാത്രമല്ല സച്ചി എഴുതിയ തിരക്കഥയും പുതുമയുള്ളതാണ്. അതുകൊണ്ട് തന്നെ ഡ്രൈവിംഗ് ലൈസൻസ് നല്ല ഒരു എന്റർടൈനർ ആക്കി മാറ്റാൻ സംവിധായകനും അഭിനേതാക്കൾക്കും സാധിക്കുന്നുമുണ്ട്. താരവുമായി ബന്ധപ്പെട്ട വിഷയങ്ങളിലെ ചാനലുകളുടെ അമിതമായ കൗതുകങ്ങൾ, ബ്രേക്കിംഗ് ന്യൂസ് ആക്രാന്തങ്ങൾ, താരങ്ങളുടെ ധാർഷ്ട്യം, ആരാധക ജൻമങ്ങളുടെയും ഫാസോളികളുടെയും സീറോ ബ്രെയിൻ വെകിളിത്തരങ്ങൾ , താരസംഘടനയുടെ ഉപരിപ്ലവമായ ഇടപെടലുകൾ , തുടങ്ങി നമ്മൾ കണ്ടതും കണ്ടുകൊണ്ടിരിക്കുന്നതുമായ പല വിഷയങ്ങൾ സച്ചിയുടെ സ്ക്രിപ്റ്റിൽ ഉൾക്കൊള്ളിച്ചിട്ടുണ്ട് .

ഇടവേള ബാബു, ഇന്നസെന്റ് എന്നിവരൊക്കെ അവരായി തന്നെ സിനിമയിൽ അവതരിക്കുന്നുണ്ട് . പക്ഷെ കമേഴ്സ്യൽ സിനിമയുടെ ഭാഗമായി നിന്ന് അതിനെ അലക്കുന്നതിന് ഒരു പരിധി ഉണ്ടല്ലോ .. അതിന്റെ പോരായ്മ പടത്തിനുണ്ട് . അതു കൊണ്ട് തന്നെ സാധ്യതകൾ ഒരുപാട് ഉണ്ടായിട്ടും , അനാർക്കലി പോലൊരു സമ്പൂർണമായ ഒരു സിനിമാനുഭവമാക്കി ഡ്രൈവിംഗ് ലൈസന്സിനെ മാറ്റാൻ സച്ചിയുടെ സ്ക്രിപ്റ്റിന് കഴിഞ്ഞില്ല എന്നുപറയേണ്ടി വരും. സൂപ്പർസ്റ്റാർ ഹരീന്ദ്രനായി പൃഥ്വിരാജും ആരാധകൻ കുരുവിളയായി സുരാജ് വെഞ്ഞാറമൂടും കട്ടയ്ക്ക് കട്ട വിലസുന്നുണ്ട് .

കഥാപാത്രമെന്ന നിലയിൽ കുരുവിളയ്ക്കാണ് പാത്രസൃഷ്ടിയിൽ മികവ് എന്നതിനാൽ സുരാജിന് പലപ്പോഴും രണ്ട് പടി മുന്നിൽ കയറിപ്പോവാൻ സാധിക്കുന്നു. ആരാധനാപാത്രത്തിൽ നിന്നും കിട്ടുന്ന അവഹേളനം കുരുവിളയിൽ സൃഷ്ടിക്കുന്ന ആന്തരികസംഘർഷങ്ങളെ സുരാജ് അതിമനോഹരമായി ആവിഷ്കരിച്ചിരിക്കുന്നു. കുഞ്ഞപ്പനിലെ ഭാസ്കരപ്പൊതുവാളിൽ നിന്നും കുരുവിളയിലേക്കുള്ള അകലം സുരാജ് എന്ന നടനെ രേഖപ്പെടുത്തുന്നതാണ്. സിനിമയിൽ നെഗറ്റീവ് ഷെയ്ഡുകൾ ആവോളമുള്ള ക്യാരക്റ്റർ ആണ് സൂപ്പർസ്റ്റാർ ഹരീന്ദ്രൻ. മമ്മൂട്ടി ഉൾപ്പടെ പലരും വായിച്ച് നിരസിച്ച റോൾ ആണെന്ന് കേട്ടിട്ടുണ്ട്.

മമ്മുട്ടിയാണോ ക്യാരക്റ്ററിന്റെ മോഡൽ എന്ന് ആ മുൻകോപത്തിൽ നിന്നും എടുത്തു ചാട്ടത്തിൽ നിന്നും തോന്നിപ്പിക്കുന്നു. എന്നിട്ടും അത്തരം ഒരു റോൾ സ്വീകരിക്കുക മാത്രമല്ല, ആ സിനിമ ലിസ്റ്റിൻ സ്റ്റീഫനൊപ്പം ചേർന്ന് പ്രൊഡ്യൂസ് ചെയ്യാൻ കൂടി ആർജവം കാണിച്ച പൃഥ്വിരാജിന്റെ ആറ്റിറ്റ്യൂഡിനെ സമ്മതിക്കണം. കുരുവിളയുമായുള്ള പോരിനൊപ്പം ഹരീന്ദ്രന്റെ ഗാർഹസ്ഥ്യ ജീവിതത്തിലെ വൈകാരികതീവ്രതകളുള്ള ഭർത്താവ് വേഷവും പൃഥ്വിയ്ക്ക് ഒരു നടനെന്ന നിലയിൽ ഗുണകരമാവുന്നുണ്ട്. മാത്രവുമല്ല, ക്യാരക്ടറി നാവശ്യമായ മസിലുപിടിയും നാടകീയതയും ഒഴിച്ചു നിർത്തിയാൽ മണ്ണിൻ ചവിട്ടി നടക്കുന്ന മനുഷ്യനുമാണ് ഹരീന്ദ്രൻ,

ഹരീന്ദന്റെ എതിരാളിയായി ഭദ്രൻ എന്നൊരു സൂപ്പർ സ്റ്റാർ കൂടി ഉണ്ട് സിനിമയിൽ.. ഏറക്കുറെ പദ്മശ്രീ സരോജ് കുമാറിന് സമാനൻ. താരയുദ്ധത്തെ അത്ര ഡെവലപ്പ് ചെയ്യാനും ശ്രീനിവാസൻ പിടിച്ചപോൽ പുലിവാലിൽ കേറിപ്പിടിക്കാനും സിനിമ തയ്യാറാവുന്നില്ല . സുരേഷ് കൃഷ്ണ ആണ് ഭദ്രൻ . പുള്ളിയെക്കൊണ്ട് കഴിയും വിധമൊക്കെ 'സരോജ് കുമാറാക്കിയിട്ടുണ്ട്. പടത്തിലെ രണ്ട് സജീവ സ്ത്രീ സാന്നിധ്യങ്ങൾ മിയാ ജോർജും ദീപ്തിസതിയുമാണ് . കുരുവിളയുടെ ഭാര്യയായി വരുന്ന മിയ ലൗഡ് ക്യാരക്റ്റർ ആണെങ്കിൽ ഹരീന്ദ്രന്റെ ഭാര്യ ദീപ്തി സതിയിൽ കാം ആണ്.

സൈജു കുറുപ്പ്, മേജർ രവി,അരുൺ, നന്ദു, ലാലു അലക്സ് എന്നിവരും പ്രധാന റോളുകളിൽ ഉണ്ട്. ഹണി ബീ രണ്ടു പാർട്ടുകളിലും ഹായ് അയാം ടോണിയിലും കണ്ട മെയ്ക്കിംഗ് സ്റ്റൈൽ അല്ല ലാൽ ജൂണിയർ ഡ്രൈവിംഗ് ലൈസൻസിൽ അവലംബിച്ചിരിക്കുന്നത്. ഹ്യൂമർ പാക്കേജാണ്. ക്യാമറ അലക്സ് ജെ പുളിക്കൻ ,രണദിവെ . സംഗീതം യാക്സൺ ഗ്യാരി പെരേര ആൻഡ് നേഹ എസ്.നായർ.. എല്ലാം ദ്വന്ദ്വങ്ങൾ ആണ്. പാട്ടുകൾ കിടു.. പഴയ കാല ഹിറ്റ് "കളിക്കളം അത് പടക്കളം " മൂഡ് പോവാതെ റിമിക്സ് ചെയ്യുകയും ചിത്രീകരിക്കുകയും ചെയ്തിരിക്കുന്നത് സന്തോഷം.

Comments

Popular posts from this blog

Kuthiraivaal

  Kuthiraivaal Movie Review:  Manoj Leonel Jahson and Shyam Sunder’s directorial debut Kuthiraivaal brims with colours and striking imagery. This is apparent as early as its first scene, where its protagonist Saravanan alias Freud squirms in his bed, suspecting a bad omen. As some light fills his aesthetic apartment wrapped with vintage wall colours, his discomfort finally makes sense—for he has woken up with a horse’s tail! The scene is set up incredibly, leaving us excited for what is to come. But is the film as magical as the spectacle it presents on screen? Kuthiraivaal revolves around Saravanan (played by a brilliant Kalaiyarasan) and his quest to find out why he suddenly wakes up with a horse’s tail, and on the way, his existence in life. Saravanan’s universe is filled with colourful characters, almost magical yet just real enough—be it his whimsical neighbour Babu (Chetan), who speaks about his love for his dog and loneliness in the same breath, or the corner-side cigar...

Maaran

Even as early as about five minutes into Maaran, it’s hard to care. The craft seems to belong in a bad TV serial, and the dialogues and performances don't help either. During these opening minutes, you get journalist Sathyamoorthy (Ramki) rambling on about publishing the ‘truth’, while it gets established that his wife is pregnant and ready to deliver ANY SECOND. A pregnant wife on the cusp of delivery in our 'commercial' cinema means that the bad men with sickles are in the vicinity and ready to pounce. Sometimes, it almost feels like they wait around for women to get pregnant, so they can strike. When the expected happens—as it does throughout this cliché-ridden film—you feel no shock. The real shock is when you realise that the director credits belong to the filmmaker who gave us Dhuruvangal Pathinaaru, that the film stars Dhanush, from whom we have come to expect better, much better. Director: Karthick Naren Cast: Dhanush, Malavika Mohanan, Ameer, Samuthirakani Stre...

Valimai

  H Vinoth's Valimai begins with a series of chain-snatching incidents and smuggling committed by masked men on bikes in Chennai. The public is up in arms against the police force, who are clueless. In an internal monologue, the police chief (Selva) wishes for a super cop to prevent such crimes. The action then cuts to Madurai, where a temple procession is underway.then we are introduced to ACP Arjun (Ajith Kumar), the film’s protagonist, whose introduction is intercut with scenes from the procession. Like a God who is held up high, we see this character rising up from the depths. In short, a whistle-worthy hero-introduction scene. We expect that Vinoth has done away with the mandatory fan service given his star's stature and will get around to making the film he wanted to make. And it does seem so for a while when Arjun gets posted to Chennai and starts investigating a suicide case that seems connected to the chain-snatching and drug-smuggling cases from before. Like in his pr...