Skip to main content

Mardaani 2






STORY: In this sequel to the 2014 original, top cop Shivani Shivaji Roy (Rani Mukerji) is up against a ruthless young serial killer, who also rapes young women before savagely murdering them. Will Shivani be able to nab him before he strikes again?

REVIEW: In the very first scene, writer-director Gopi Puthran sets the tone of his film as a brutally chilling saga of a psycho killer on the loose. As the body count continues to mount in Rajasthan’s education hub Kota, the remorseless young killer Sunny (Vishal Jethwa) challenges Shivani to stop him if she can.

Rani Mukerji once again steals the show with her measured and restrained act. She doesn’t go over-the-top with theatrics but captures the nuances required to play a gritty top cop, dealing with heinous crimes, rape victims and a violent murderer. She does a fine balancing act between being powerful and vulnerable at the same time.

The film’s antagonist Vishal Jethwa is a revelation and holds his own confidently against a powerhouse performer like Rani. He looks innocent, but delivers quite a chilling performance for a debutant. He gets the rustic Rajasthani accent right, just enough to add more menace.

The film’s pace is relentless and adds to the thrill even as we see the villain constantly (and quite unbelievably) outsmarting the cops. The first and the second half are equally engaging, with no songs to interrupt the proceedings. Thankfully, the background score is subtle too.

The film’s writing repeatedly hammers the point of gender inequality and bias. The director gives us glimpses into Sunny’s troubled past, but also gives his character way too many smarts, making some of it seem unrealistic. What also doesn’t help is him breaking the fourth wall and talking to the audience. The film tends to stereotype its male characters, portraying almost all of them as misogynistic and insensitive towards the plight of women.

However, it’s the conviction in the performances and a gripping narrative that ensure there’s never a dull moment in Mardaani 2. Yes, it is a brutal story that’s sometimes hard to stomach, but it needs to be told. And none better than Rani in a khakee to lead the show.



कलाकार- रानी मुखर्जी, विशाल जेठवा "भारत में हर साल 18 साल से कम उम्र के लड़कों द्वारा 2000 से अधिक रेप क्राइम किये जाते हैं" इस रिपोर्ट के साथ निर्देशक गोपी पुथरन ने फिल्म की शुरुआत से ही यह बता दिया है कि यह फिल्म क्यों और किस इरादे से बनाई गई है। साल 2014 में आई फिल्म 'मर्दानी' में शिवानी शिवाजी रॉय ने मुंबई में बाल तस्करी का मामला सुलझाया था। वहीं, अब वह एसपी बन चुकी हैं और कोटा में रेप की घटनाओं को रोकने की मजबूत इरादों के साथ काम कर रही हैं। बतौर सीक्वल फिल्म की शुरुआत प्रभावी है। पहले ही दृथ्य में लेखक- निर्देशक गोपी पुथरन ने सनकी किलर की क्रूरता स्थापित करने की कोशिश की है, जो सीन दर सीन और भी डरावना होता जाता है।

फिल्म की कहानी शिवानी शिवाजी रॉय (रानी मुखर्जी) क्राइम ब्रांच अफसर से प्रमोशन पाकर अब एसपी बन चुकीं है और राजस्थान के कोटा में कार्यरत हैं। कोटा, जहां हर साल हजारों बच्चे इंजीनियरिंग, मेडिकल की तैयारी करने के लिए आते हैं, रेप की घटनाओं को लेकर खबरों में सुर्खियां बनाकर रहा है। दशहरे के दिन एक लड़की किडनैप होती है और दो दिनों के बाद नाले में मरी हुई पाई जाती है। उसके साथ बलात्कार हुआ है और बेहरमी से मार दी गई है। 18 से भी कम उम्र का यह बलात्कारी (विशाल जेठवा) बेहद शातिर और क्रूर है। ऐसे में एसपी शिवानी शिवाजी रॉय अपराधी तक कैसे पहुंचती हैं और इस बीच कैसी परिस्थितियां बनती हैं, यह काफी दिल दहलाने वाला है।

अभिनय रानी मुखर्जी एक दमदार अदाकारा हैं और मर्दानी 2 के साथ वो एक बार फिर प्रभावशाली अंदाज में दर्शकों के सामने आई हैं। चालाक, चतुर, जांबाज अंदाज और मजबूत इरादों के साथ रानी मुखर्जी अपने चेहरे पर हर भाव बखूबी दिखा जाती हैं। रेप पीड़िता के साथ हुई बर्बरता का दर्द भी उनके चेहरे पर दिखता है। वहीं, एक्शन दृश्यों में भी वो सहानीय हैं। लेकिन रानी मुखर्जी के सामने जो दमदार टिके हैं, वो हैं विशाल जेठवा। चेहरे से मासूम दिखने वाले विशाल ने क्रूरता और सनकीपन को जिस तरह से दर्शाया है, वह जबरदस्त है। कहना गलत नहीं होगा कि कई दृश्यों में वो हावी रहे हैं। विशाल इससे पहले टेलीविजन में काम कर चुके हैं और मर्दानी 2 उनकी पहली फिल्म है। सह कलाकारों के तौर पर श्रुति बापना, विक्रम सिंह चौहान, दीपिका अमीन आदि ने अच्छा काम किया है।

निर्देशन फिल्म की कहानी, पटकथा, संवाद और निर्देशन की जिम्मेदारी गोपी पुथरन के हाथों में थी और वो एक दमदार फिल्म देने में सफल भी रहे हैं। उनका निर्देशन काफी सधा हुआ सा है। फिल्म की तेज गति और विषय पर केंद्रित कहानी आपको बोर होने का मौका नहीं देती है। कुछ मौकों पर लिखावट कमज़ोर होती दिखी है, खासकर जहां क्रिमिनल को सामने देखकर भी पुलिस पहचान नहीं पाती। फिल्म के लगभग सभी पुरुष को महिला विरोधी दिखाने की कोशिश की गई है। जो थोड़ा चुभता है। फिल्म में महिला सुरक्षा के साथ साथ महिलाओं के प्रति समाज में फैले असमानता पर भी थोड़ी बात की गई है। क्लाईमैक्स तक जाते जाते फिल्म अलग ऊंचाई पर पहुंच जाती है। फिल्म का संदेश काफी स्पष्ट और दमदार है, जिसे आज समझने की बहुत जरूरत है।

तकनीकि पक्ष बेहतरीन एडिटिंग के लिए मोनीषा बलदवा को जरूर तारीफ मिलनी चाहिए। फिल्म महज पौने दो घंटे में पूरी कहानी कह जाती है और यही तेज गति इसे और मजबूत बनाती है। फिल्म का फर्स्ट हॉफ जितना सधा हुआ सा है, सेकेंड हॉफ भी उतना ही आपको बांधे रखता है। कहानी में रुकावट लाने के लिए कोई गाने नहीं हैं और John Stewart Eduri द्वारा दिया गया बैकग्राउंड स्कोर भी बहुत सहज है।

देंखे या ना देंखे कोई शक नहीं कि आज के वक्त में यह एक बहुत ही महत्वपूर्ण और तार्किक फिल्म है। यह फिल्म समाज बदलने का वादा नहीं करती, लेकिन यदि कुछ लोगों भी सोचने पर मजबूर करती है, तो यह फिल्म की जीत है। 'मर्दानी 2" एक महिला को सचेत और प्रबल होने के साथ साथ कानून को भी मजबूत होने का संदेश देती है। फिल्मीबीट की ओर से फिल्म को 3 स्टार।

Comments

Popular posts from this blog

Kuthiraivaal

  Kuthiraivaal Movie Review:  Manoj Leonel Jahson and Shyam Sunder’s directorial debut Kuthiraivaal brims with colours and striking imagery. This is apparent as early as its first scene, where its protagonist Saravanan alias Freud squirms in his bed, suspecting a bad omen. As some light fills his aesthetic apartment wrapped with vintage wall colours, his discomfort finally makes sense—for he has woken up with a horse’s tail! The scene is set up incredibly, leaving us excited for what is to come. But is the film as magical as the spectacle it presents on screen? Kuthiraivaal revolves around Saravanan (played by a brilliant Kalaiyarasan) and his quest to find out why he suddenly wakes up with a horse’s tail, and on the way, his existence in life. Saravanan’s universe is filled with colourful characters, almost magical yet just real enough—be it his whimsical neighbour Babu (Chetan), who speaks about his love for his dog and loneliness in the same breath, or the corner-side cigar...

Maaran

Even as early as about five minutes into Maaran, it’s hard to care. The craft seems to belong in a bad TV serial, and the dialogues and performances don't help either. During these opening minutes, you get journalist Sathyamoorthy (Ramki) rambling on about publishing the ‘truth’, while it gets established that his wife is pregnant and ready to deliver ANY SECOND. A pregnant wife on the cusp of delivery in our 'commercial' cinema means that the bad men with sickles are in the vicinity and ready to pounce. Sometimes, it almost feels like they wait around for women to get pregnant, so they can strike. When the expected happens—as it does throughout this cliché-ridden film—you feel no shock. The real shock is when you realise that the director credits belong to the filmmaker who gave us Dhuruvangal Pathinaaru, that the film stars Dhanush, from whom we have come to expect better, much better. Director: Karthick Naren Cast: Dhanush, Malavika Mohanan, Ameer, Samuthirakani Stre...

Valimai

  H Vinoth's Valimai begins with a series of chain-snatching incidents and smuggling committed by masked men on bikes in Chennai. The public is up in arms against the police force, who are clueless. In an internal monologue, the police chief (Selva) wishes for a super cop to prevent such crimes. The action then cuts to Madurai, where a temple procession is underway.then we are introduced to ACP Arjun (Ajith Kumar), the film’s protagonist, whose introduction is intercut with scenes from the procession. Like a God who is held up high, we see this character rising up from the depths. In short, a whistle-worthy hero-introduction scene. We expect that Vinoth has done away with the mandatory fan service given his star's stature and will get around to making the film he wanted to make. And it does seem so for a while when Arjun gets posted to Chennai and starts investigating a suicide case that seems connected to the chain-snatching and drug-smuggling cases from before. Like in his pr...