Skip to main content

Bhangra Paa Le


STORY: Both Jaggi and Simi have been harbouring the dream of winning Amritsar’s biggest inter-college bhangra competition for their respective colleges (who also happen to be arch rivals). But, amidst endless banter and bhangra beats, the unusual duo finds love. With feelings seeping into their lives uninvited, will their zest to win the ultimate contest – Bhangra Battle in London – take a backseat?

REVIEW: They are poles apart as individuals – one is extremely competitive on the battleground and the other is highly territorial by nature. But, it is their mutual love and passion for the desi dance-form bhangra that brings Punjabi small-towner Jaggi Singh (Sunny Kaushal) and Amritsar’s ‘best female bhangra dancer’ Simi Kohli (debutante Rukshar Dhillon) closer, and binds these oddballs together. She’s got the moves and attitude of a western dancer and he’s got the zeal of a ‘pind’ boy and, although love’s come knocking at their doors, the couple’s hell-bent on defeating each other and making their individual families proud. Debutante director Sneha Taurani’s ‘Bhangra Paa Le’ is the inner conflict typical in lovers when they are pitted against one another, in the battlefield of love and overall life.

The plotline of this dramedy is divided into two halves, with the backstory tracing its origin all the way to the World War II era. Sunny, as the dreamy-eyed hillbilly trying to make a name for himself and his clan, is endearing and his performance is hilarious and moving in equal measures. Rukshar Dhillon, as the big-city ‘it’ girl, is confidence personified. Cinematographer Jitan Harmeet singh deserves a special mention here because of how beautifully he has captured the innocence of countryside Punjab and juxta positioned with the organised chaos that is Amritsar. The music, too, is peppy – something one would expect out of a dance-based movie.

The real problem is how love blossoms between these two, as their chemistry is glaringly weak on screen, thus making the film irrelevant for most parts. In fact, Sunny shares a stronger rapport with his other parallel love interest Nimo (Shriya Pilgaonkar) than Rukshar’s Simi. Writer Dheeraj Rattan has concocted a weak story and after a point, ‘Bhangra Paa Le’ feels like a mish-mash of other dance movies we have watched in the recent past. Debutante director Sneha Taurani needs to hone her skills behind the camera and the lengthy narrative only makes things worse for her story. For a movie that boasts of Bhangra as its USP, the choreography of this peppy dance form looks pretty weak and predictable.

Apart from the decent performances of its lead actors and a high-spirited soundtrack, ‘Bhangra Paa Le’ has nothing new to offer.



भांगड़ा पा ले आजा आजा, ये सुनते ही सलमान खान -शाहरुख खान की लोकप्रिय फिल्म करण -अर्जुन का गाना फ्लैशबैक में चलने लगता है। अब इस नाम से 2020 के पहले फिल्मी शुक्रवार को नई फिल्म रिलीज हो रही है। इस फिल्म की एक और पहचान है कि विकी कौशल के भाई सनी कौशल डबल भूमिका में हैं। इससे सभी वाकिफ हैं कि भांगड़ा पंजाब की पहचान है।

तकरीबन तीन घंटे की ये फिल्म इसी पहचान को साबित करने के पीछे पड़ जाती है , वो भी इस तरह की फिल्म के हर किरदार से लेकर हर सीन में कई बार ये याद दिलाया जाता है कि फिल्म का टाइटल 'भांगड़ा पा ले' है। जो फिल्म शुरू होने के महज 1 घंटे के भीतर आपके जिंदगी का हिस्सा बनाने की जबरदस्ती की कोशिश करती है।

कहानी फिल्म की कहानी शुरू होती है 1944 से जहां पर युद्ध के मैदान में एक पंजाबी सैनिक चारों तरफ चल रही लड़ाई और गोली बारी के बीच ढोलक लेकर पंजाबी गीत गाकर सैनिकोंं में जोश भरने की कोशिश करता है। अचानक से घायल होकर गिर जाता है और फिर पर्दे पर आता है युवा स्टाइलिश डीजे जग्गी। जो कि कॅालेज का सबसे बेहतरीन भांगड़ा डांसर है उसे एक प्रतियोगिता को जीतकर लंदन इंटरनेशनल भांगड़ा प्रतियोगिता का हिस्सा बनना है। वह तलाश करता है एक ऐसे फीमेल साथी की जो उसी की तरह भांगड़ा की महारथी हो। डबल भूमिका और दो दशक की दो कहानी दिखाते हुए पूरी फिल्म का फोकस यही है कि भांगड़ा से कैसे पंजाब के हर परिवार की भावना जुड़ी है। पंजाबी सैनिक कप्तान और उसके पोते जग्गी की जिंदगी में कैसे भांगड़ा परिवार, प्यार और फेम लेकर आता है पूरी फिल्म की कहानी इसी पर है।

अभिनय सनी कौशल को बतौर अभिनेता पहली पहचान फिल्म 'गोल्ड' से मिली। अक्षय कुमार के साथ गोल्ड में उन्हें उतना स्क्रीन स्पेस नहीं मिला। जब उन्हें खुल कर स्क्रीन पर खेलने का मौका इस फिल्म में मिलता है तो वह असफल होते हैं। कप्तान और जग्गी डबल भूमिका में सनी को हर सेड किरदार में निभाने का मौका देता है। जो कि वह खो देते हैं। इमोशनल सीन में सनी कच्चे नजर आते हैं। लेकिन जहां सवाल डांस का है तो सनी ने इसके लिए काफी मेहनत की है जो कि फिल्म के हर आधे घंटे में दिखाई देती है। सनी के साथ भांगड़ा में स्क्रीन पर उन्हें बराबरी की टक्कर दे रही हैं रुखशार ढिल्लन। ये उनकी डेब्यू फिल्म है। पूरी फिल्म में वह बेहतरीन डांसर दिखाई दी है और साथ में खूबसूरत भी। उन्हें भी खुद पर काम करने की जरूरत है। फिर भी डेब्यू के लिहाज से वह सनी के सामने एक पायदान ऊपर दिखी हैं। सनी कौशल और रुखशार को अपनी अदायगी से स्क्रीन पर चुनौती देने का काम किया है श्रिया पिलगांवकर ने। उनका पर्दे पर आना कुछ अच्छे और भावुक सीन दे जाता है। लेकिन वो भी चंद मिनट के लिए। सहायक किरदार के तौर परमीत सेठी और समीर सोनी के सीन नाम मात्र के हैं उनके किरदारों को खिलने का मौका नहीं दिया है। जो कि कहानी और कलाकारों के साथ नाइंसाफी करता है।

निर्देशन निर्माता रमेश तौरानी की बेटी स्नेहा तौरानी ने बतौर निर्देशक इस फिल्म से अपना डेब्यू किया है। लेकिन बतौर डायरेक्टर वह छाप छोड़ नहीं पाई हैं। कई लंबे और ऐसे सीन हैं जो पर्दे पर दर्शकों के लिए निराशाजनक होता है। संगीत पूरी कहानी में जबरन अपनी जगह बनाकर बैठे हुए हैं। सिनेमा और दर्शकों के लिए अब वह समय बीत चुका है जहां पर वह फिल्में गाने देखने और सुनने के लिए जाते हैं। यहां पर पूरी ढाई घंटे की फिल्म में पर्दे पर कहानी नहीं बल्कि सिर्फ गाने और रिपीट डायलॅाग सुनाई दिए हैं।

देंखे या ना देंखे कुल मिलाकर देखा जाए तो भांगड़ा पा ले उन यादों को खट्टा कर जाती है जो कभी भांगड़ा पा ले सांग सुनकर सिनेमा प्रेमी के लिए सलमान-शाहरुख का आइकोनिक गाना लेकर आती है। बाकी साल का पहला शुक्रवार है और नए साल के जश्न में आप अभी तक आप अपने रुटीन से दूर हैं और नए पंजाबी सांग सुनने की ख्वाहिश रखते हैं तो ये फिल्म देखने जा सकते हैं। हमारी तरफ से फिल्म को ढाई स्टार।

Comments

Popular posts from this blog

Maaran

Even as early as about five minutes into Maaran, it’s hard to care. The craft seems to belong in a bad TV serial, and the dialogues and performances don't help either. During these opening minutes, you get journalist Sathyamoorthy (Ramki) rambling on about publishing the ‘truth’, while it gets established that his wife is pregnant and ready to deliver ANY SECOND. A pregnant wife on the cusp of delivery in our 'commercial' cinema means that the bad men with sickles are in the vicinity and ready to pounce. Sometimes, it almost feels like they wait around for women to get pregnant, so they can strike. When the expected happens—as it does throughout this cliché-ridden film—you feel no shock. The real shock is when you realise that the director credits belong to the filmmaker who gave us Dhuruvangal Pathinaaru, that the film stars Dhanush, from whom we have come to expect better, much better. Director: Karthick Naren Cast: Dhanush, Malavika Mohanan, Ameer, Samuthirakani Stre...

Kuthiraivaal

  Kuthiraivaal Movie Review:  Manoj Leonel Jahson and Shyam Sunder’s directorial debut Kuthiraivaal brims with colours and striking imagery. This is apparent as early as its first scene, where its protagonist Saravanan alias Freud squirms in his bed, suspecting a bad omen. As some light fills his aesthetic apartment wrapped with vintage wall colours, his discomfort finally makes sense—for he has woken up with a horse’s tail! The scene is set up incredibly, leaving us excited for what is to come. But is the film as magical as the spectacle it presents on screen? Kuthiraivaal revolves around Saravanan (played by a brilliant Kalaiyarasan) and his quest to find out why he suddenly wakes up with a horse’s tail, and on the way, his existence in life. Saravanan’s universe is filled with colourful characters, almost magical yet just real enough—be it his whimsical neighbour Babu (Chetan), who speaks about his love for his dog and loneliness in the same breath, or the corner-side cigar...

Valimai

  H Vinoth's Valimai begins with a series of chain-snatching incidents and smuggling committed by masked men on bikes in Chennai. The public is up in arms against the police force, who are clueless. In an internal monologue, the police chief (Selva) wishes for a super cop to prevent such crimes. The action then cuts to Madurai, where a temple procession is underway.then we are introduced to ACP Arjun (Ajith Kumar), the film’s protagonist, whose introduction is intercut with scenes from the procession. Like a God who is held up high, we see this character rising up from the depths. In short, a whistle-worthy hero-introduction scene. We expect that Vinoth has done away with the mandatory fan service given his star's stature and will get around to making the film he wanted to make. And it does seem so for a while when Arjun gets posted to Chennai and starts investigating a suicide case that seems connected to the chain-snatching and drug-smuggling cases from before. Like in his pr...