Skip to main content

Shimla Mirchi

STORY: When a letter, which is meant for the girl that Avinash is in love with, ends up with the girl’s mother, a comedy of errors ensues.

REVIEW: Avinash (Rajkummar Rao) is on a vacation with his family in Shimla, when he spots the feisty local girl Naina (Rakul Preet) and decides to propose to her. But, since he is shy around women when it comes to matters of the heart, he ends up working at her cafe instead so that he could be close to her. And when he finally musters the courage to ask her out through an intimate letter, the amorous note lands up with her mother Rukmani (Hema Malini) instead. Freshly divorced, Rukmani decides to give the relationship with a much younger man a try.

Made in 2015 ‘Shimla Mirchi’ was delayed by a good five years as there were no takers for this romedy. Directed by the veteran filmmaker Ramesh Sippy, this movie is his first on-screen outing in 25 years. There are only a handful of chuckle-worthy scenes that make an appearance only in the second half. The first half is just a very long and dull build-up to a predictable climax.

Rajkummar Rao nails his character as a man punch drunk in love. Rakul, as the feisty small-town girl, too, plays her role to perfection. Hema Malini provides some comic relief, but that’s clearly unintentional. You end up laughing in scenes that are not meant to be funny. Shakti Kapoor cracking jokes in Chinese adds nothing of any real value to the plot.

‘Shimla Mirchi’ is a bland romantic comedy that needed tighter editing and a better climax. It has an interesting plot with multiple possibilities that could have added flavour to the narrative. But they remain underexplored and the result is an uninspiring, two-hour-long movie that doesn’t quite manage to tickle your funny bone.


डायरेक्टर रमेश सिप्पी की शिमला मिर्ची के एक सीन में रूकमिणी (हेमा मालिनी) अपनी बेटी नैना (राकुल प्रीत सिंह) को कहती है - आराम से रहो, इतना उत्साहित होने की ज़रूरत नहीं है। इसी तरह, फिल्म की कहानी में भी उत्साहित होने जैसा कुछ नहीं है।
जिन्हें नहीं पता है, उनकी जानकारी के लिए, शिमला मिर्ची एक प्रेम त्रिकोण हैं - राजकुमार राव - हेमा मालिनी और राकुल प्रीत सिंह के बीच। ये फिल्म रिलीज़ होने से पहले पांच साल तक डिब्बे में बंद रही। लेकिन इन पांच सालों में भी क्या ये शिमला मिर्ची पक पाई है। जानिए हमारी फिल्म समीक्षा में।
क्या है बढ़िया - फिल्म में कुछ सीन अच्छे हैं और उन्हें देखकर आप को हंसी आएगी। क्या है खराब - फिल्म की कहानी ठंडी है और औंधे मुंह गिरी है जिसे अच्छे एक्टर्स भी संभाल नहीं पाते हैं।

कहानी अविनाश यानि कि अवी (राजकुमार राव) हमेशा लड़कियों से अपने दिल की बात कहने के मामले में कच्चा रहा है। वो अपने परिवार के साथ एक फैमिली ट्रिप पर शिमला जाता है जहां उसे पहली नज़र में प्यार हो जाता है चुलबुली और बिंदास नैना (राकुल प्रीत सिंह) से। उसके करीब जाने के लिए अवी, नैना के कैफे में नौकरी कर लेता है।
मा मालिनी की एंट्री चीज़ें अच्छी चल ही रही होती हैं और अवी नैना को एक चिट्ठी लिखता है लेकिन अपना नाम नहीं लिखता है। लेकिन वो चिट्ठी पहुंच जाती है नैना की मां रूकमिणी (हेमा मालिनी) के पास जो अभी भी अपने पति (कंवलजीत सिंह) से अलग होने की की यादों से बाहर आना चाहती है।

शुरू होती है खिचड़ी अविनाश के प्यार को अपने लिए लगाव समझकर, रूकमिणी पीछे की बातें भूलकर अविनाश के साथ ज़िंदगी आगे बढ़ाने की सोचती है। अब इसके बाद ये एक कन्फ्यूजन कैसे पूरी फिल्म को इधर से उधर करेगा यही फिल्म में हंसी के दो चार पल लेकर आता है।
निर्देशन शोले, सीता और गीता जैसी फिल्में बनाने वाले रमेश सिप्पी से ऐसी ढीली फिल्म आने की उम्मीद किसी को नहीं रही होगी। शिमला मिर्ची की कहानी में कोई दम नहीं है और स्क्रीनप्ले लचर है। रमेश सिप्पी 25 साल बाद निर्देशन में लौटे हैं और उनकी कला खोई हुई नज़र आती है। फिल्म के कुछ सीन देखकर तो आप बस खुद को थियेटर छोड़ने के लिए मजबूर पाएंगे।

अभिनय राजकुमार राव जैसे सशक्त अभिनेता भी इस ढीली फिल्म में कोई जान नहीं डाल पाए हैं। बल्कि कहीं कहीं तो वो अपने अंदर के शाहरूख खान को जगाने की कोशिश करते हैं जो फिल्म को और अझेल बनाता है। हेमा मालिनी जैसी अभिनेत्री से ओवर एक्टिंग की उम्मीद कम ही लोगों को होगी। लेकिन वो उम्मीद इस फिल्म में पूरी होगी। पूरी फिल्म में देखने लायक केवल राकुल प्रीत सिंह हैं हालांकि वो भी बहुत कोशिश करती हैं।
सहयोगी कलाकार सहयोगी भूमिकाओं में शक्ति कपूर और कंवलजीत सिंह के हाथ फिल्म में कुछ भी नहीं लगा है।

तकनीकी पक्ष हरमीत सिंह के कैमरे से शिमला की खूबसूरती भी नहीं दिख पाती है। फिल्म का बैकग्राउंड म्यूज़िक कोई असर नहीं छोड़ता है। विजय वेंकटरमन की एडिटिंग भी कच्ची है।
संगीत इश्क दी फीलिंग जैसा गाना जब फिल्म के शुरू में बजता है तो वो पहले ही सीन के बाद भुलाया जा सकता है। मिर्ची शिमले दी भी आपको डांस फ्लोर पर नहीं खींचेगा। गाने केवल फिल्म का टाइम बढ़ाते हैं।
फैसला इश्क दी फीलिंग न्यू न्यू है, एक गाने के बोल हैं। लेकिन राजकुमा राव - हेमा मालिनी - राकुल प्रीत सिंह की इस फिल्म में कुछ भी नया नहीं है। आपको तभी समझ आ जाएगा कि फिल्म में देखने जैसा कुछ नहीं है जब पूरी फिल्म में केवल धर्मेंद्र का कैमियो ही याद रखने लायक रह जाएगा। हम शिमला मिर्ची को 5 में से 2 सितारे देंगे।

Comments

Popular posts from this blog

Kuthiraivaal

  Kuthiraivaal Movie Review:  Manoj Leonel Jahson and Shyam Sunder’s directorial debut Kuthiraivaal brims with colours and striking imagery. This is apparent as early as its first scene, where its protagonist Saravanan alias Freud squirms in his bed, suspecting a bad omen. As some light fills his aesthetic apartment wrapped with vintage wall colours, his discomfort finally makes sense—for he has woken up with a horse’s tail! The scene is set up incredibly, leaving us excited for what is to come. But is the film as magical as the spectacle it presents on screen? Kuthiraivaal revolves around Saravanan (played by a brilliant Kalaiyarasan) and his quest to find out why he suddenly wakes up with a horse’s tail, and on the way, his existence in life. Saravanan’s universe is filled with colourful characters, almost magical yet just real enough—be it his whimsical neighbour Babu (Chetan), who speaks about his love for his dog and loneliness in the same breath, or the corner-side cigar...

Maaran

Even as early as about five minutes into Maaran, it’s hard to care. The craft seems to belong in a bad TV serial, and the dialogues and performances don't help either. During these opening minutes, you get journalist Sathyamoorthy (Ramki) rambling on about publishing the ‘truth’, while it gets established that his wife is pregnant and ready to deliver ANY SECOND. A pregnant wife on the cusp of delivery in our 'commercial' cinema means that the bad men with sickles are in the vicinity and ready to pounce. Sometimes, it almost feels like they wait around for women to get pregnant, so they can strike. When the expected happens—as it does throughout this cliché-ridden film—you feel no shock. The real shock is when you realise that the director credits belong to the filmmaker who gave us Dhuruvangal Pathinaaru, that the film stars Dhanush, from whom we have come to expect better, much better. Director: Karthick Naren Cast: Dhanush, Malavika Mohanan, Ameer, Samuthirakani Stre...

Valimai

  H Vinoth's Valimai begins with a series of chain-snatching incidents and smuggling committed by masked men on bikes in Chennai. The public is up in arms against the police force, who are clueless. In an internal monologue, the police chief (Selva) wishes for a super cop to prevent such crimes. The action then cuts to Madurai, where a temple procession is underway.then we are introduced to ACP Arjun (Ajith Kumar), the film’s protagonist, whose introduction is intercut with scenes from the procession. Like a God who is held up high, we see this character rising up from the depths. In short, a whistle-worthy hero-introduction scene. We expect that Vinoth has done away with the mandatory fan service given his star's stature and will get around to making the film he wanted to make. And it does seem so for a while when Arjun gets posted to Chennai and starts investigating a suicide case that seems connected to the chain-snatching and drug-smuggling cases from before. Like in his pr...