Skip to main content

Tanhaji



'Tanhaji: The Unsung Warrior' Story: The film traces the life of the fierce Maratha warrior, Tanhaji Malusare, who was one of Chhatrapati Shivaji Maharaj’s closest aides and a military leader. It focuses on the famous Battle of Sinhagad (February 4, 1670), which saw Tanhaji take on Udaybhan, a Rajput who fought for Aurangzeb against the Marathas.

'Tanhaji: The Unsung Warrior' Review: 
Under the Treaty of Purandar, Chhatrapati Shivaji Maharaj (Sharad Kelkar) surrendered 23 forts to Aurangzeb (Luke Kenny), including the Kondhana (now called Sinhagad), which was of strategic importance. Rajmata Jijabai (Padmavati Rao) swore that she would walk bare feet till the fort is recaptured by the Marathas. Four years later, Aurangzeb sends Udaybhan (Saif Ali Khan) with a huge army and a massive canon called 'naagin', to ensure that Chhatrapati Shivaji Maharaj cannot reclaim the fort. While Shivaji Maharaj plans a campaign, he doesn't want to send his trusted lieutenant and dear friend, Subedar Tanhaji Malusare on the battlefield, as the latter's son is about to get married. When Tanhaji gets to know of the 'mohim' (campaign), he implores Shivaji Maharaj to give him an opportunity to win Kondhana. His wife, Savitribai (Kajol) proves to be his silent strength. Despite the evil intentions of some like Pisal (Ajinkya Deo), Tanhaji manages to make inroads into the fort that is considered impregnable. A fierce battle ensues where Tanhaji fights the deadly Udaybhan. While the story is known, several creative liberties have been taken to capture the attention of the audience.

Ajay Devgn is in top form playing the braveheart Maratha warrior, Tanhaji, with all his might. He powers through with subtlety and restraint while keeping the patriotic passion high at all times. Kajol as Tanhaji’s strong and supportive wife, Savitribai, makes her limited screen time count with a convincing performance. Saif as Udaybhan overpowers; he brings out the brutality and devilish streak of his character with finesse and ferocity. In some moments of his evil madness, he actually adds a tinge of humour to the scene, while breaking into a sinister laugh himself. This is one of Saif’s most outstanding performances. Another high point of the film is the casting of the key characters. Sharad Kelkar as Chhatrapati Shivaji Maharaj looks the part and brings the required gravitas to the part of the warrior-king.

Director Om Raut shows a flair for storytelling in his debut Hindi movie. He maintains a firm grip on the film and balances the emotions and drama with tact. The 'ghorpad' (monitor lizard) angle, which is disputed by historians, has been given a twist in the movie. There is generous use of CGI, which is merged seamlessly in the narrative. It helps mount the film on a scale that it needed to create a solid impact. The action — and there is obviously a lot of sword fighting, slicing, dicing — is designed (by action director Ramazan Bulut) and shot skillfully and aesthetically and is a visual treat. While the film didn't really need to be made in 3D format, some scenes do stand out.

'Tanhaji: The Unsung Warrior' scores on various counts — superior performances, powerful action, visual impact, and most of all, it unfolds a story from the pages of history that deserved to be told, with just this kind of intensity, passion and vigour.



निर्देशक- ओम राउत कलाकार- अजय देवगन, सैफ अली खान, काजोल, शरद केलकर
छत्रपति शिवाजी महाराज के घनिष्ठ मित्र और वीर निष्ठावान मराठा सरदार तान्हाजी मालुसरे की यह कहानी एक शौर्य गाथा है। तान्हाजी के पिता मृत्यु से पहले स्वराज के सपने की जिम्मेदारी तान्हाजी के मजबूत हाथों में सौंपते हैं और कहते हैं- "लोग वसीयत छोड़कर जाते हैं, मैं कर्ज़ छोड़कर जा रहा हूं, मिट्टी की आज़ादी।" शिवाजी महाराज का दाहिना हाथ और भरोसे की तलवार माने जाने वाले तान्हाजी की यह कहानी देशभक्ति, जुनून और वीरता को बेहतरीन ढ़ंग से पेश करती है।

फिल्म की कहानी छत्रपति शिवाजी महाराज (शरद केलकर) का सपना है स्वराज, जो हर मराठा के दिल में बसता है। फिल्म की कहानी मराठों और मुगलों के बीच जंग की कहानी है। औरंगज़ेब शासित मुगल सल्तनत दिन ब दिन और अधिक शक्तिशाली होती जा रही थी। कई राजपूत राजा उनसे जा मिले थे। अब औरंगजेब अपने साम्राज्य को बढ़ाना चाहता है। मुगल धोखे से मराठों के 23 किलों को अपने कब्ज़े में कर लेते हैं, जिसमें से एक है कोंढ़णा का किला। शिवाजी महाराज तक खबर पहुंचती है कि जिस तरह उत्तर भारत का केंद्र है दिल्ली, उसी तरह दक्षिण भारत में मुगल का केंद्र होगा कोंढ़णा। और इस आक्रमण के लिए औरंगज़ेब अपने वफादार उदयभान राथौड़ (सैफ अली खान) को कोंढ़णा की ओर रवाना करते हैं। शिवाजी महाराज अब किसी भी तरह उदयभान को रोकना चाहते हैं। इधर सुबेदार तान्हाजी (अजय देवगन) अपने बेटे की शादी में व्यस्त है और शिवाजी महाराज नहीं चाहते कि वह उनकी खुशी में खलल डालें। लेकिन तान्हाजी को जैसे ही आक्रमण की खबर लगती है, वह बेटे की शादी छोड़ मिट्टी का कर्ज़ अदा करने की ठान लेते हैं। अब तानाजी किस तरह कोंढ़णा के किले को उदयभान की विशाल सेना से बचाते हैं और उस पर भगवा लहराते हैं, इसी के साथ कहानी आगे बढ़ती है।

अभिनय सुबेदार तान्हाजी मालुसरे के किरदार में अजय देवगन खूब जंचे हैं। फर्स्ट हॉफ में अभिनय कुछ डगमगाती दिखती है, लेकिन फिल्म के दूसरे हॉफ में अजय देवगन शानदार लगे हैं। एक दृश्य में तान्हाजी और शिवाजी महाराज के रिश्ते की तुलना कृष्ण- सुदामा की मित्रता से की गई है। दोनों के बीच का संवाद आपको संवेदनाओं से भर देगा। अजय देवगन के हाव भाव में शौर्य, सम्मान और देशभक्ति की भावना खूब झलकती है। छत्रपति शिवाजी महाराज के किरदार में शरद केलकर पूरी तरह से रच बस गए हैं। वह बेहद सटीक और सच्चे लगे हैं। सावित्रीबाई मालुसरे बनीं हैं काजोल, जो इमोशनल दृश्यों को अपने नाम कर गई हैं। वहीं, तान्हाजी के सामने जो जमकर टिके हैं वो हैं उदयभान राथौड़ के किरदार में सैफ अली खान, जो उल्लेखनीय काम कर जाते हैं। क्लाईमैक्स में मौत के करीब पहुंचकर भी उदयभान के चेहरे पर क्रूर हंसी आपको किरदार से नफरत करने पर मजबूर कर देगी। बतौर सह कलाकार ल्यूक केनी, जगपति बाबू, नेहा शर्मा ने अपने किरदारों के साथ न्याय किया है।

निर्देशन ओम राउत ने इतिहास से एक ऐसा पन्ना उठाया है, जिसके बारे में ज्यादा लोगों ने पढ़ा या सुना नहीं है। लिहाजा, फिल्म में उन्होंने खूब रचनात्मक स्वतंत्रता ली है। लेकिन अच्छी बात है कि उन्होंने फिल्म को तान्हाजी की कहानी से इतर नहीं होने दिया। फिल्म की पटकथा मजबूत है, जिसका प्रभाव निर्देशन पर भी दिखता है। निर्देशक ने हर किरदार को पूरी तरह से उभरने का मौका दिया। तान्हाजी और शिवाजी महाराज के बीच के संवाद हों, या तान्हाजी और सावित्री के.. हर रिश्ता बखूबी उभरा है। वहीं, क्लाईमैक्स तक जाते जाते फिल्म अलग ऊंचाई पर पहुंच जाती है। तान्हाजी और उदयभान राथौड़ के बीच फिल्माया गया एक्शन सीन उम्दा है।

संगीत फिल्म का संगीत अजय- अतुल, सचेत- परंपरा और मेहुल व्यास ने दिया है। जबकि गाने लिखे हैं स्वानंद किरकिरे और अनिल वर्मा ने। फिल्म में चार गाने हैं, जो कि कहानी को आगे ले जाते हैं। फिल्म का संगीत औसत से ऊपर है। घमंड कर और मां भवानी कानों में लंबे समय तक के लिए गूंजते हैं।

देंखे या ना देंखे इतिहास पर बनी फिल्में एक सबक की तरह होती हैं। भारत की मिट्टी से बाहरी ताकत को दूर रखने की लड़ाई में कई योद्धाओं ने अपनी जान गंवाई। फिल्म तान्हाजी के साथ निर्देशक ओम राउत आपको इतिहास के उन पन्नों में ले जाते हैं, जहां कुछ वीर योद्धा गुमनाम रह गए थे। तान्हाजी मालुसरे छत्रपति शिवाजी महाराज के घनिष्ठ मित्र और वीर निष्ठावान मराठा सरदार थे। यह फिल्म तान्हाजी की वीरता, सच्चाई और देशभक्ति की कहानी है। जिसे जरूर देखा जाना चाहिए। फिल्मीबीट की ओर से फिल्म को 3.5 स्टार।

Comments

Popular posts from this blog

Kuthiraivaal

  Kuthiraivaal Movie Review:  Manoj Leonel Jahson and Shyam Sunder’s directorial debut Kuthiraivaal brims with colours and striking imagery. This is apparent as early as its first scene, where its protagonist Saravanan alias Freud squirms in his bed, suspecting a bad omen. As some light fills his aesthetic apartment wrapped with vintage wall colours, his discomfort finally makes sense—for he has woken up with a horse’s tail! The scene is set up incredibly, leaving us excited for what is to come. But is the film as magical as the spectacle it presents on screen? Kuthiraivaal revolves around Saravanan (played by a brilliant Kalaiyarasan) and his quest to find out why he suddenly wakes up with a horse’s tail, and on the way, his existence in life. Saravanan’s universe is filled with colourful characters, almost magical yet just real enough—be it his whimsical neighbour Babu (Chetan), who speaks about his love for his dog and loneliness in the same breath, or the corner-side cigar...

Maaran

Even as early as about five minutes into Maaran, it’s hard to care. The craft seems to belong in a bad TV serial, and the dialogues and performances don't help either. During these opening minutes, you get journalist Sathyamoorthy (Ramki) rambling on about publishing the ‘truth’, while it gets established that his wife is pregnant and ready to deliver ANY SECOND. A pregnant wife on the cusp of delivery in our 'commercial' cinema means that the bad men with sickles are in the vicinity and ready to pounce. Sometimes, it almost feels like they wait around for women to get pregnant, so they can strike. When the expected happens—as it does throughout this cliché-ridden film—you feel no shock. The real shock is when you realise that the director credits belong to the filmmaker who gave us Dhuruvangal Pathinaaru, that the film stars Dhanush, from whom we have come to expect better, much better. Director: Karthick Naren Cast: Dhanush, Malavika Mohanan, Ameer, Samuthirakani Stre...

Valimai

  H Vinoth's Valimai begins with a series of chain-snatching incidents and smuggling committed by masked men on bikes in Chennai. The public is up in arms against the police force, who are clueless. In an internal monologue, the police chief (Selva) wishes for a super cop to prevent such crimes. The action then cuts to Madurai, where a temple procession is underway.then we are introduced to ACP Arjun (Ajith Kumar), the film’s protagonist, whose introduction is intercut with scenes from the procession. Like a God who is held up high, we see this character rising up from the depths. In short, a whistle-worthy hero-introduction scene. We expect that Vinoth has done away with the mandatory fan service given his star's stature and will get around to making the film he wanted to make. And it does seem so for a while when Arjun gets posted to Chennai and starts investigating a suicide case that seems connected to the chain-snatching and drug-smuggling cases from before. Like in his pr...