Skip to main content

Bhoot Part One: The Haunted Ship








STORY: A young shipping officer Prithvi (Vicky Kaushal) grappling with a massive personal loss, takes it upon himself to unravel the mysteries of a haunted ship. Will he live to tell the tale?

REVIEW: Based on a true incident, the film begins with a chilling scene. As the film proceeds, debutant writer-director Bhanu Pratap Singh begins to tease us with flashes of the incident that led to Sea Bird becoming the dreaded haunted ship. He juxtaposes this with Prithvi’s poignant past. Solving Sea Bird’s mystery deaths gives Prithvi’s life a sense of purpose. Vicky Kaushal carries his character’s guilt and his new found mission with utmost honesty. The actor manages to deliver consistently despite a repetitive screenplay that puts him in the exact same situation, many times over. Bhumi Pednekar as Prithvi’s wife puts in a brief special appearance, while Ashutosh Rana’s character is too casually written to be taken seriously. Rana plays the learned professor Joshi, who moves around with what looks like an old voltmeter to chase away the ghost. When that fails, he even ends up chanting mantras.

Generally, the horror films have a few hallmarks to effectively scare its audience. These include well-timed jumpscares, an alarming background score, believable computer graphics (CGI) and make-up (wherever required) that makes the characters look genuinely scary. But the make-up here ends up making the characters look unintentionally funny, rather than scary. The film manages to throw in a few terrifying moments while keeping the background score subtle. The CGI often gives away even as the cinematography is consistently dark to create the eerie atmospherics. But all of this is in service of a story that doesn’t stay afloat for long.

While the film’s runtime is short, the pace seems exhausting because most of the scenes are concluded abruptly, leaving you waiting for the big reveal. However, the all-important backstory isn’t convincing enough to make your wait worth it. For a horror film, ‘Bhoot Part One the Haunted Ship’ falls short of sending chills down your spine. At best, it can give you a few spooks.

कलाकार- विकी कौशल, भूमि पेडनेकर, आशुतोष राणा भूत है, रोमांस है, नफरत है, फरेब है, गुड़िया है और चर्च है.. हॉरर फिल्म के लिए ये पर्याप्त मसाला है। लंबे समय से बॉलीवुड में एक pure हॉरर फिल्म का इंतज़ार था। लिहाजा, 'भूत' को लेकर काफी उम्मीदें बंध गई थीं। सच्ची घटना पर आधारित यह फिल्म दिल दहलाने वाली शुरुआत करती है। पहली सीन से ही निर्देशक भुतहा माहौल बनाने की कोशिश करते हैं, लेकिन अंत तक जाते जाते लड़खड़ा जाते हैं। फिल्म में प्रोफेसर बने आशुतोष राणा कहते हैं- 'उसकी आत्मा को मुक्त करना है तो हमें उसके पीछे की कहानी पता करनी होगी, तभी हम उसकी मदद कर पाएंगे..' और सच कहा जाए तो, यह सुनकर दिमाग में बॉलीवुड की पिछली सभी हॉरर फिल्में दौड़ने लगती हैं।

फिल्म की कहानी मुंबई के जुहू बीच पर जहाज Sea Bird आकर किनारे लग गई है, जिसमें कोई इंसान नहीं है। इस जहाज के भूतिया होने के किस्से चर्चित हैं। शिपिंग अफसर पृथ्वी (विकी कौशल) जांच पड़ताल करने के लिए जहाज पर जाते हैं, जहां उसे अहसास होता है कि जहाज पर उनके अलावा भी कोई और है। कुछ अनहोनी घटनाएं होती हैं और पृथ्वी किसी भी तरह उन घटनाओं के पीछे की कहानी जानना चाहता है। अपनी बीवी (भूमि पेडनेकर) और बेटी को एक दुर्घटना में खो देने के बाद पृथ्वी एक अपरोध बोध में ज़िंदगी जी रहा होता है, लेकिन यह जहाज उसे एक उद्देश्य देता है। इसमें उसका साथ देते हैं एक प्रोफेसर जोशी (आशुतोष राणा)। जहाज में फंसी एक आत्मा की कहानी के इर्द गिर्द पूरी फिल्म घूमती है।

अभिनय पृथ्वी के किरदार में विकी कौशल ने अच्छा काम किया है। फिल्म पूरी तरह से ही उनके कंधों पर है, लिहाजा अभिनेता ने कोई कमी नहीं छोड़ी। लेकिन कमजोर पटकथा की मार विकी के किरदार में भी नजर आई। कई दृथ्य दोहराए जैसे लगते हैं, जिस वजह से विकी के हाव भाव में भी भिन्नता नहीं दिखी है। नतीजतन डर का भी अभाव है। प्रोफेसर जोशी बने आशुतोष राणा के किरदार को बेहद अनमने ढ़ंग से लिखा गया है। फिल्म के क्लाइमैक्स में मंत्र चिल्लाने के अलावा उनके हाथों में कोई भी अहम दृश्य नहीं है। भूमि पेडनेकर ने अपने छोटे से किरदार के साथ न्याय किया है।

निर्देशन फिल्म का लेखन- निर्देशन भानु प्रताप सिंह ने किया है। बतौर निर्देशक यह उनकी पहली फिल्म है। फिल्म के पहले दृश्य से ही निर्देशक ने डर का साया बनाकर रखने की कोशिश की है। फर्स्ट हॉफ तक वह सफल भी रहे हैं। इंटरवल तक फिल्म जिस ऊंचाई पर पहुंचती है, सेकेंड हॉफ में नीचे ढ़लकती जाती है। महज दो घंटे की यह फिल्म लंबी लगने लगती है क्योंकि कई दृश्यों में दोहराव है। वहीं, काफी ज्यादा मसाला डालने की भी कोशिश की गई है। क्लाईमैक्स तक पहुंचते हुए फिल्म सारे राज सामने रख देती है, लिहाजा क्लाईमैक्स बेहद ठंडा बन पड़ा है।

तकनीकि पक्ष स्क्रीनप्ले के अलावा.. हॉरर फिल्म के तीन सबसे मजबूत पक्ष होते हैं- बैकग्राउंड स्कोर, मेकअप और ग्राफिक्स.... भूत इन तीनों डिपार्टमेंट में अच्छी रही है। पुष्कर सिंह की सिनेमेटोग्राफी दृश्यों को एक ऊंचाई देती है। लेकिन बोधादित्य बैनर्जी की एडिटिंग औसत है। कई दृश्यों को बीच में ही छोड़ दिया गया है। आप उम्मीद करते हैं कि इसे अगले किसी दृश्य के साथ जोड़ा जाएगा, लेकिन नहीं.. ऐसा कुछ नहीं होता। यह बहुत ही निराशाजनक है।

संगीत फिल्म में सिर्फ एक ही गाना है- चन्ना वे.. जिसका संगीत दिया है अखिल सचिदेवा ने। यह एक रोमांटिक गाना है लेकिन फिल्म में कहीं भी बाधित नहीं करती है। बल्कि कहानी को आगे बढ़ाती है। वहीं, केतन सोधा द्वारा दिया गया बैकग्राउंड स्कोर बढ़िया है।

देंखे या ना देंखे इस जॉनर की फिल्में पसंद करते हैं तो 'भूत' एक बार थियेटर में जरूर देखी जा सकती है। लगभग पूरी फिल्म जहाज पर फिल्माई गई है तो उसे बड़े पर्दे पर देखने का रोमांच अलग होता है। फिल्मीबीट की ओर से 'भूत' को 3 स्टार।

Comments

Popular posts from this blog

Maaran

Even as early as about five minutes into Maaran, it’s hard to care. The craft seems to belong in a bad TV serial, and the dialogues and performances don't help either. During these opening minutes, you get journalist Sathyamoorthy (Ramki) rambling on about publishing the ‘truth’, while it gets established that his wife is pregnant and ready to deliver ANY SECOND. A pregnant wife on the cusp of delivery in our 'commercial' cinema means that the bad men with sickles are in the vicinity and ready to pounce. Sometimes, it almost feels like they wait around for women to get pregnant, so they can strike. When the expected happens—as it does throughout this cliché-ridden film—you feel no shock. The real shock is when you realise that the director credits belong to the filmmaker who gave us Dhuruvangal Pathinaaru, that the film stars Dhanush, from whom we have come to expect better, much better. Director: Karthick Naren Cast: Dhanush, Malavika Mohanan, Ameer, Samuthirakani Stre...

Kuthiraivaal

  Kuthiraivaal Movie Review:  Manoj Leonel Jahson and Shyam Sunder’s directorial debut Kuthiraivaal brims with colours and striking imagery. This is apparent as early as its first scene, where its protagonist Saravanan alias Freud squirms in his bed, suspecting a bad omen. As some light fills his aesthetic apartment wrapped with vintage wall colours, his discomfort finally makes sense—for he has woken up with a horse’s tail! The scene is set up incredibly, leaving us excited for what is to come. But is the film as magical as the spectacle it presents on screen? Kuthiraivaal revolves around Saravanan (played by a brilliant Kalaiyarasan) and his quest to find out why he suddenly wakes up with a horse’s tail, and on the way, his existence in life. Saravanan’s universe is filled with colourful characters, almost magical yet just real enough—be it his whimsical neighbour Babu (Chetan), who speaks about his love for his dog and loneliness in the same breath, or the corner-side cigar...

Valimai

  H Vinoth's Valimai begins with a series of chain-snatching incidents and smuggling committed by masked men on bikes in Chennai. The public is up in arms against the police force, who are clueless. In an internal monologue, the police chief (Selva) wishes for a super cop to prevent such crimes. The action then cuts to Madurai, where a temple procession is underway.then we are introduced to ACP Arjun (Ajith Kumar), the film’s protagonist, whose introduction is intercut with scenes from the procession. Like a God who is held up high, we see this character rising up from the depths. In short, a whistle-worthy hero-introduction scene. We expect that Vinoth has done away with the mandatory fan service given his star's stature and will get around to making the film he wanted to make. And it does seem so for a while when Arjun gets posted to Chennai and starts investigating a suicide case that seems connected to the chain-snatching and drug-smuggling cases from before. Like in his pr...