Skip to main content

Love Aaj Kal


 Love Aaj Kal movie cast: Kartik Aaryan, Sara Ali Khan, Randeep Hooda, Arushi Sharma
Love Aaj Kal movie director: Imtiaz Ali
Love Aaj Kal movie rating: 1.5 stars
If you had apprehensions about a brand new film being called by an old name, made by the same director, you were right. If you thought that despite this apparent lack of imagination, this 2.0 ‘Love Aaj Kal’ would fly, you were wrong. Imtiaz Ali’s latest version of romance in this-day-and-that age, is nothing but an incoherent mess.
The 2010 Love Aaj Kal, starring Saif Ali Khan and Deepika Padukone, went back and forth in time, giving us two sets of confused lovers. This one does the same, while making an attempt to connect with contemporary ideas of love-shuv-dating-shating, as it follows the tracks of today’s couple Vir (Aaryan) and Zoe (Khan), as well as Raghu (Hooda) and Leena (Sharma), engaged in the same push-pull, in the early 1990s.
It’s one thing to train the lens on the confounded confusions two people straining to understand the thing between them. Each love story is the same-same but different, and who doesn’t love a lover? But it’s quite another to watch a series of awkwardly-constructed confusions unravel on screen: just what is going on, between Vir and Zoe, as they skim over the in bed-and-out-of-it-bits, slaloming between loudly-and-repeatedly stated ‘career’ choices and realising the worth of pyaar-vyaar? They are talky, but there is no frisson. Ali’s movies have always been heavy on dialogue which feels like it is coming from a space inhabited by the glib poet-philosopher-of-the-filmi-kind, but there has to be a limit on how bumper-sticker you want to go, because on that route there is only banality, no genuine feelings.
The last time I saw the messy feelings of pain-pleasure-exhilaration, feelings that touch you and move you, that radiate from true lovers, was in Ali’s most well-realised movie, Jab We Met, and before, in his lovely, underrated Socha Na Tha. He hasn’t managed to capture those emotions since, not in Rockstar, nor in Tamasha, and certainly not in the misfire that was Jab Harry Met Sejal.
But at least those movies had sparkly moments. I’m hard put to find any in this one which has characters playing familiar types. Aaryan is desperately trying to act as a lover in back-then-Udaipur-and-right-now-Delhi, but the effort doesn’t translate into anything true. Khan is perky and alive, but a captive of the flat writing that encases the film. First-timer Sharma does shyness-boldness well, and Hooda is the one I kept watching through the film, because he brings the experience of a lived-life in his character of a commitment-phobic serial-bed-warmer: the story of the older Raghu and Leena is the more interesting of the two, and you wish it had been explored better.
The film ends with a song, the usual medley of the cast dancing as the credits roll, and there it is, the film. Such liveliness, and zest: if only the whole film had the same feel. I came away with a feeling of being comprehensively let down: where has the craft gone, and where, indeed, the heart?
कलाकार- कार्तिक आर्यन, सारा अली खान, आरूषि शर्मा, रणदीप हुड्डा एक दृश्य में जोइ (सारा) आंखों में आंसू लिए वीर (कार्तिक) से कहती है- 'अब तुम मुझे तंग करने लगे हो'.. फिल्म खत्म होते होते यह संवाद आप निर्देशक से कहना चाहेंगे। फिल्म खत्म होते ही सबसे पहले एक सवाल आपके दिमाग में कौंधता है- क्या इस फिल्म का निर्देशन सच में इम्तियाज अली ने ही किया है? सोचा ना था, जब वी मेट, लव आज कल, तमाशा, रॉकस्टार जैसी फिल्मों के बाद यह विश्वास करना थोड़ा कठिन हो जाता है। इम्तियाज अली की फिल्मों का सबसे मजबूत पक्ष होता है- स्क्रीनप्ले, अभिनय, संगीत, सिनेमेटोग्राफी। "लव आज कल" (2020) में ये सभी पहलू कमज़ोर हैं। साल 2009 में इसी नाम से आई फिल्म की तरह ही "लव आज कल" (2020) भी आगे बढ़ती है। इस बार 1990 और 2020 का समय लिया गया है। प्रेम कहानी अलग है, जोड़ी अलग हैं और उनकी उलझनें अलग हैं।

फिल्म की कहानी वीर (कार्तिक आर्यन) और जोइ (सारा अली खान) पहली नजर में एक दूसरे से आकर्षित हो जाते हैं। दोनों में नजदीकियां बढ़ती हैं। लेकिन जहां वीर के लिए प्यार एक खूबसूरत अहसास है, वहीं जोइ करियर और प्यार में नाप तोल कर आगे बढ़ना चाहती है। उसके पास आने वाले 5 सालों का प्लान है कि.. उसे अपनी इवेंट मैनेजमेंट कंपनी को एक मुकाम पर ले जाना है और फिर किसी गंभीर रिलेशनशिप में जाना है। उसने अपनी मां को कहते सुना है कि करियर सबसे महत्वपूर्ण होता है, जिंदगी में सिर्फ आप अपना साथ देते हो, और कोई नहीं। ये है प्रेम कहानी 2020 की। इसके समानांतर दूसरी प्रेम कहानी चलती है- रघु (कार्तिक) और लीना (आरुषि) की, जो 1990 के समय की है। यहां दोनों के बीच प्रगाढ़ प्रेम है। दोनों परिवार, करियर को दांव पर लगाकर एक दूसरे का साथ चाहते हैं। एक समय पर आकर दोनों कहानियां टकराती हैं और किरदारों को भावनात्मक रूप से प्रभावित करती हैं। क्या रघु- लीना और वीर- जोइ को एक दूसरे का साथ मिल पाता है? इसी के इर्द गिर्द घूमती है पूरी कहानी।
अभिनय रघु और वीर के किरदार में कार्तिक आर्यन ने भावनात्मक तौर पर अपना सर्वश्रेष्ठ देने की कोशिश की है। लेकिन उनका बेस्ट इस किरदार के लिए काफी नहीं था। सारा अली खान बेहद खूबसूरत नजर आई हैं, लेकिन अपने किरदार में पूरी तरह से अपरिपक्व लगी हैं। इमोशनल दृश्यों में उनकी ओवर एक्टिंग थोड़ी उबाऊ लगती है। एक सीन में जब वीर के माता- पिता के सामने जोइ इमोशनली टूट जाती है और वीर से दूर रहने की बात करती है.. सारा अली खान के पास अपने अभिनय क्षमता को दिखाने का एक बढ़िया मौका था, लेकिन वह कमज़ोर रहीं। फिल्म के मजबूत पक्ष रहे हैं रणदीप हुड्डा और आरूषि शर्मा। कम दृश्यों में रहकर भी इन दोनों कलाकारों ने ध्यान आकर्षित किया है और अपने किरदार के साथ पूरा न्याय किया है। ऋषि कपूर वाले किरदार में रणदीप हुड्डा को फिट करना इम्तियाज अली द्वारा किया गया इस फिल्म के लिए बेस्ट निर्णय रहा है।

निर्देशन इम्तियाज अली के प्रेम कहानियों की अलग ही फैन फॉलोइंग रही है। उनकी कहानियां सीधे दिल को छूती हैं। लेकिन 'लव आज कल' (2020) में वह चूक गए। दिल को छूना तो दूर यह कहानी दिमाग तक भी नहीं पहुंच पाई। फिल्म का निर्देशन बेहद कमजोर है। चंद दृश्यों को छोड़कर फिल्म में कहीं भी इम्तियाज अली की छाप नजर नहीं आती है। वो अपनी कहानी के द्वारा क्या कहना चाह हैं, यह तो समझा जा सकता है.. लेकिन क्यों कहना चाह रहे हैं, यह एक यक्ष प्रश्न है। जटिल किरदारों को उन्होंने पहले भी अपनी फिल्मों में गढ़ा है, लेकिन उनकी सोच के पीछे एक तर्क होता था। यहां किसी भी किरदार को निखारा नहीं गया है, ना ही कोई रूपरेखा दी गई है। सभी उलझे हैं और कुछ दृश्यों के बाद आपको भी उलझा देते हैं।

तकनीकि पक्ष फिल्म की पटकथा भी इम्तियाज अली ने ही लिखी है। लिहाजा, ढ़ीली पटकथा का परिणाम है कमज़ोर निर्देशन। जहां इम्तियाज अली की पिछली फिल्मों के संवाद आज भी युवाओं को मुंह जबानी याद हैं, 'लव आज कल' (2020) के संवाद सिरदर्द करते हैं। अमित रॉय की सिनेमेटोग्राफी हिस्सों में अच्छी रही है, लेकिन प्रभावी नहीं है। 90 के दशक को दिखाने के लिए कहीं सलमान खान की 'मैंने प्यार किया' के गानों को फिट किया गया है, तो कहीं आमिर खान की 'कयामत से कयामत तक' को। लेकिन सेट डिजाइन विश्वनीय नहीं लगती है। वहीं आरती बजाज द्वारा की गई एडिटिंग से फिल्म को काफी हद तक बचाने की कोशिश की गई है।

संगीत फिल्म का संगीत दिया है प्रीतम ने और गाने लिखे हैं इरशाद कामिल ने, जो कि औसत है। अरिजित सिंह की आवाज़ में 'शायद' और 'हां मैं गलत' चर्चित रहे हैं, लेकिन फिल्म की कहानी में जान नहीं डालते हैं। यूं कह लें कि फिल्म देखने के बाद कोई भी गाना आपके दिल- दिमाग में ठहरता नहीं है।

देंखे या ना देंखे इम्तियाज अली के निर्देशन में बनी 'लव आज कल' (2020) हर पक्ष में कमज़ोर फिल्म है। बेहतर है 2009 वाली 'लव आज कल' को वैलेंटाइन डे के मौके पर फिर से देख लें। फिल्मीबीट की ओर से लव आज कल को 2 स्टार।

Comments

Popular posts from this blog

Kuthiraivaal

  Kuthiraivaal Movie Review:  Manoj Leonel Jahson and Shyam Sunder’s directorial debut Kuthiraivaal brims with colours and striking imagery. This is apparent as early as its first scene, where its protagonist Saravanan alias Freud squirms in his bed, suspecting a bad omen. As some light fills his aesthetic apartment wrapped with vintage wall colours, his discomfort finally makes sense—for he has woken up with a horse’s tail! The scene is set up incredibly, leaving us excited for what is to come. But is the film as magical as the spectacle it presents on screen? Kuthiraivaal revolves around Saravanan (played by a brilliant Kalaiyarasan) and his quest to find out why he suddenly wakes up with a horse’s tail, and on the way, his existence in life. Saravanan’s universe is filled with colourful characters, almost magical yet just real enough—be it his whimsical neighbour Babu (Chetan), who speaks about his love for his dog and loneliness in the same breath, or the corner-side cigar...

Maaran

Even as early as about five minutes into Maaran, it’s hard to care. The craft seems to belong in a bad TV serial, and the dialogues and performances don't help either. During these opening minutes, you get journalist Sathyamoorthy (Ramki) rambling on about publishing the ‘truth’, while it gets established that his wife is pregnant and ready to deliver ANY SECOND. A pregnant wife on the cusp of delivery in our 'commercial' cinema means that the bad men with sickles are in the vicinity and ready to pounce. Sometimes, it almost feels like they wait around for women to get pregnant, so they can strike. When the expected happens—as it does throughout this cliché-ridden film—you feel no shock. The real shock is when you realise that the director credits belong to the filmmaker who gave us Dhuruvangal Pathinaaru, that the film stars Dhanush, from whom we have come to expect better, much better. Director: Karthick Naren Cast: Dhanush, Malavika Mohanan, Ameer, Samuthirakani Stre...

Valimai

  H Vinoth's Valimai begins with a series of chain-snatching incidents and smuggling committed by masked men on bikes in Chennai. The public is up in arms against the police force, who are clueless. In an internal monologue, the police chief (Selva) wishes for a super cop to prevent such crimes. The action then cuts to Madurai, where a temple procession is underway.then we are introduced to ACP Arjun (Ajith Kumar), the film’s protagonist, whose introduction is intercut with scenes from the procession. Like a God who is held up high, we see this character rising up from the depths. In short, a whistle-worthy hero-introduction scene. We expect that Vinoth has done away with the mandatory fan service given his star's stature and will get around to making the film he wanted to make. And it does seem so for a while when Arjun gets posted to Chennai and starts investigating a suicide case that seems connected to the chain-snatching and drug-smuggling cases from before. Like in his pr...