Skip to main content

Mariyam Vannu Vilakkoothi


Story: Unni and his friends from work are staying as paying guests at Mariyamma's home. All hell breaks loose when they decide to smoke up one night.

Review: A genre largely unexplored, Mariyam Vannu Vilakkoothi is possibly only the second full length stoner movie in Malayalam since Kili Poyi. Written and directed by debutant Jenith Kachapilly, the film is a breezy entertainer replete of nonsensical stoner comedy.


Unni, a naive, teetotaler of orthodox upbringing, lives with his colleagues as Mariyamma's paying guests. And the ageing matriarch, Mariayamma is stiff as a poker with her tenants. When Rony, a troublemaker incarnate, brings himself into this mix, all hell breaks loose.


Shabareesh Varma is the shining bright spot in the entire cinema. He brings in humour like none other. Following him is Althaf Salim who gets a chic character arc in the second half which he masters, no doubt. Sethulakshmi Amma, Krishna Shankar, Siju Wilson are all doing their usual best.


The sepia tone and the vintage floral wallpapers add to the aesthetics making the entire film looks like one long Instagram story. The styling department kept outdoing themselves in each scene. Most of the frames look like they were picked out of the glossy pages of an interior designer magazine. Distracting much! The story of Mariyam Vannu Vilakkoothi is narrated to the audience right as the start, as the first set of credits roll. So basically, you are henceforth watching a movie knowing full well what's happening, why and how.

For a debut, Mariyam Vannu Vilakkoothi has its moments. It is a clean, nonsensical comedy fare. However, it's a short story that got stretched out into feature length with ornate graphics and a state-of-the-art stylist. In parts it is entertaining and in others one wishes it moved faster. However, the films highest achievement (pun intended) is that it makes clean comedy out of smoking up and getting high. It's the kind of story everyone's friend's random friend has experienced at some point in time. And extra brownie points for the amusingly tingling title, Mariyam Vannu Vilakkoothi!

മന്ദാകിനി എന്നായിരുന്നു ഈ സിനിമയ്ക്ക് ആദ്യം നൽകിയിരുന്ന പേര് എന്ന് പണ്ട് വായിച്ച ഓർമകളിൽ ഉണ്ട് . മെക്സിക്കോയിൽ നിന്ന് വന്ന പൊളപ്പനൊരു ഡ്രഗ് ഐറ്റമാണ് മന്ദാകിനി . എൽ എസ് ഡി യും മരിയുവാനായും ബ്ലെൻഡ് ചെയ്ത കോമ്പോ എന്നോ മറ്റോ സിനിമയിൽ പറയുന്നുണ്ട് . ഏതായാലും ഈ ഐറ്റം ചെലുത്തിയ നാല് ചെറുപ്പക്കാരുടെ ഒരു രാത്രിയിലെ രണ്ടുമൂന്നുമണിക്കൂർ നേരത്തെ രസകരമായ സംഭവങ്ങൾ ആണ് മറിയം വന്ന് വിളക്കൂതിയുടെ ഉള്ളടക്കം .

സ്റ്റോണർ ജോണറിൽ പെട്ട കോമഡി എന്ന് പറഞ്ഞാൽ കൈകാര്യം ചെയ്യാൻ ഇച്ചിരി പാടുള്ള ഒരു കേസുകെട്ടാണ് . (കൈകാര്യം ചെയ്യാനല്ല , ചെയ്ത് വിജയിപ്പിക്കാൻ .) 2013ൽ ഇറങ്ങിയ കിളി പോയി ആയിരുന്നു മലയാളത്തിൽ ഇറങ്ങിയ ലക്ഷണമൊത്ത ഒരു സ്റ്റോണർ മൂവി . അന്ന് അങ്ങനെ ഒരു സ്റ്റോണർ സ്വീകരിക്കാൻ ഉള്ള മാനസികവസ്ഥയിൽ ആയിരുന്നില്ല . ആ വർഷം തന്നെ ഇറങ്ങിയ ഹണി ബീ , നി കൊ ഞാ ചാ എന്നീ സിനിമകളും സ്റ്റോണർ സാദ്ധ്യതകൾ ഉപയോഗപ്പെടുത്തിയിരുന്നു .

95ശതമാനം നേരവും ഒരു വീടിനുള്ളിൽ അല്ലെങ്കിൽ ഒരു റൂമിനുള്ളിൽ കഥ പറഞ്ഞ് , മറ്റധികം ലൊക്കേഷനുകളില്ലാതെ തന്നെ സിനിമയെ എൻഗേജിങ് ആയി നിലനിർത്തുന്നു എന്നതാണ് മറിയം വന്ന് വിളക്കൂതിയുടെ ഒരു ഹൈലൈറ്റ് . രസകരവും കുസൃതിയോടെയുമുള്ള സിറ്റുവേഷണല്‍ ട്രീറ്റ്‌മെന്റ് തന്നെ കാരണം . സന്ദർഭങ്ങളും സംഭാഷണങ്ങളും സമ്മാനിക്കുന്ന ഫ്രഷ്നസ് .
 
ടൈറ്റിലിൽ കാണുന്ന മറിയം എന്ന മറിയാമ്മ ചേടത്തിയെ കൊളംബിയ പിക്‌ചേഴ്‌സിന്റെ ലോഗോയിൽ കാണുന്ന റോമൻ വനിതാ യോദ്ധാവിന്റെ പോസിൽ കാരിക്കേച്ചർ ചെയ്ത് നിർത്തിയ എംബ്ലം കാണിച്ചുകൊണ്ടാണ് സിനിമ തുടങ്ങുന്നത് . ടൈറ്റിൽസിൽപോലും ഇത്തിരി നോട്ടിനെസ് ഉണ്ട് . സേതുലക്ഷ്മി ചേച്ചിയാണ് മറിയാമ്മയെ അവതരിപ്പിക്കുന്നത് . മറിയാമ്മ ചേച്ചിയുടെ വീടിന്റെ ഒരു പോർഷനിൽ വാടകയ്ക്ക് താമസിക്കുന്നവൻ ആണ് ഉണ്ണികൃഷ്ണൻ നമ്പൂതിരി (അൽതാഫ് ). നമ്പൂതിരിയുടെ ഉറ്റ കൂട്ടുകാരാണ് ഉമ്മൻ ,റോണി , ബാലു ,അദ്ദു എന്നിവർ .

നിവിനൊപ്പം പ്രേമത്തിൽ ഉണ്ടായിരുന്ന ഗെഡികൾ ഒന്നിക്കുന്നു എന്നൊക്കെ ആയിരുന്നു മന്ദാകിനി ആദ്യം അനൗൺസ് ചെയ്തിരുന്ന സമയത്തെ പ്രധാന വിശേഷമായി പറഞ്ഞിരുന്നത് . സിജു വിത്സൺ ,ശബരീഷ് വർമ്മ , കൃഷ്ണപ്രസാദ്‌ , കൃഷ്ണശങ്കർ എന്നിവർ മേല്പറഞ്ഞ കൂട്ടുകാരായി അൽത്താഫിനൊപ്പം പടത്തെ ലെവൽ താഴാതെ പിടിച്ചു നിർത്തുന്നു . പക്ഷെ ഷറഫുവിന്റെ അസാന്നിധ്യം ഇവർക്കിടയിൽ നോട്ടബിൾ ആണ് . ഷിയാസിന് അത് നികത്താനാവുന്നുമില്ല.
അദ്ദുവിനെ കളിയാക്കാൻ കൂട്ടുകാർ ബോഡി ഷെയ്‌മിംഗിനെ കൂട്ടുപിടിക്കുന്നതൊക്കെ ഈ രണ്ടായിരത്തി ഇരുപതിലും കേൾക്കേണ്ടിവരുന്നത് ദയനീയമാണ് . മന്ദാകിനി അടിച്ചതല്ലേ എന്ന് കരുതി ആശ്വസിക്കാനാവുന്നവർ അങ്ങനെ ചെയ്യട്ടെ . അവസാനഭാഗത്ത് സാരോപദേശം നേരിട്ട് പറയുന്ന പോലൊരു തോന്നൽ ഉണ്ടാവുന്നു എന്നതും ചെറിയൊരു പ്രശ്നമാണ് .

മീഡിയാ പ്രവർത്തകനും ആർ ജെ യുമായിരുന്ന ജെനിത് കാച്ചപ്പിള്ളിയുടെ സംവിധായകൻ ആയുള്ള വരവ് വിജയകരമാണ് . കയ്യിൽ നിന്ന് പോവാൻ സകലമാന സാധ്യതയുമുള്ള ഒരു ഉള്ളടക്കത്തെ എൻഗേജിങ് ആയി നിർത്തി സെയ്ഫ് ആയി ലാൻഡ് ചെയ്യിപ്പിച്ച സ്ക്രിപ്റ്റിന്റെ പേരിലും ചെങ്ങായി ശ്രദ്ധ നേടുന്നു .സിനോജിന്റെ ക്യാമറ , വസിം-മുരളിയുടെ ബാക് ഗ്രൗണ്ട് സ്കോറിംഗ് എന്നിവയും പടത്തിന്റെ ജീവൻ ആണ് . കിളി പോയി യുടെ കാലഘട്ടത്തിൽ നിന്നും പ്രേക്ഷകരുടെ മനോനില എങ്ങനെ മാറിയിരിക്കുന്നു എന്നത് പടത്തിന്റെ ബോക്സോഫീസ് റിസൾട്ടിൽ നിർണായകമായിരിക്കും.

ദൈവത്തിന് നന്ദി അങ്ങേര് ശരിക്കും മാസാണ് എന്നാണ് സംവിധായകൻ തുടക്കത്തിൽ സംവിധായകൻ സാക്ഷ്യപ്പെടുന്നത്. പ്രിയദർശന് ഒരു മാപ്പ് പറച്ചിലുമുണ്ട്. കാരണം മാന് ആണ്. സ്മാർട്ട് ആൻഡ് നോട്ടി എന്ന് അടിവര .

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kuthiraivaal

  Kuthiraivaal Movie Review:  Manoj Leonel Jahson and Shyam Sunder’s directorial debut Kuthiraivaal brims with colours and striking imagery. This is apparent as early as its first scene, where its protagonist Saravanan alias Freud squirms in his bed, suspecting a bad omen. As some light fills his aesthetic apartment wrapped with vintage wall colours, his discomfort finally makes sense—for he has woken up with a horse’s tail! The scene is set up incredibly, leaving us excited for what is to come. But is the film as magical as the spectacle it presents on screen? Kuthiraivaal revolves around Saravanan (played by a brilliant Kalaiyarasan) and his quest to find out why he suddenly wakes up with a horse’s tail, and on the way, his existence in life. Saravanan’s universe is filled with colourful characters, almost magical yet just real enough—be it his whimsical neighbour Babu (Chetan), who speaks about his love for his dog and loneliness in the same breath, or the corner-side cigar...

Maaran

Even as early as about five minutes into Maaran, it’s hard to care. The craft seems to belong in a bad TV serial, and the dialogues and performances don't help either. During these opening minutes, you get journalist Sathyamoorthy (Ramki) rambling on about publishing the ‘truth’, while it gets established that his wife is pregnant and ready to deliver ANY SECOND. A pregnant wife on the cusp of delivery in our 'commercial' cinema means that the bad men with sickles are in the vicinity and ready to pounce. Sometimes, it almost feels like they wait around for women to get pregnant, so they can strike. When the expected happens—as it does throughout this cliché-ridden film—you feel no shock. The real shock is when you realise that the director credits belong to the filmmaker who gave us Dhuruvangal Pathinaaru, that the film stars Dhanush, from whom we have come to expect better, much better. Director: Karthick Naren Cast: Dhanush, Malavika Mohanan, Ameer, Samuthirakani Stre...

Valimai

  H Vinoth's Valimai begins with a series of chain-snatching incidents and smuggling committed by masked men on bikes in Chennai. The public is up in arms against the police force, who are clueless. In an internal monologue, the police chief (Selva) wishes for a super cop to prevent such crimes. The action then cuts to Madurai, where a temple procession is underway.then we are introduced to ACP Arjun (Ajith Kumar), the film’s protagonist, whose introduction is intercut with scenes from the procession. Like a God who is held up high, we see this character rising up from the depths. In short, a whistle-worthy hero-introduction scene. We expect that Vinoth has done away with the mandatory fan service given his star's stature and will get around to making the film he wanted to make. And it does seem so for a while when Arjun gets posted to Chennai and starts investigating a suicide case that seems connected to the chain-snatching and drug-smuggling cases from before. Like in his pr...