Skip to main content

Dil Bechara

 

Story: As romance blooms between two youngsters fighting cancer, Kizie and Manny, they live it up to the fullest, despite the inevitable tragedy looming over them.

Review: ‘Dil Bechara’ is the Hindi film adaptation of John Green’s popular 2012 novel, 'The Fault in Our Stars'. In fact, the book’s Hollywood adaptation with the same name in 2016 met with much critical acclaim.

‘Dil Bechara’ sets itself in Jamshedpur and introduces us to the Basu family. Kizie Basu (Sanjana Sanghi) suffers from thyroid cancer, which has now affected her lungs, requiring her to be on oxygen support almost all the time. With rock solid support from her parents, Kizie takes life as it comes, even taking the bleak, daily multiple hospital visits in her stride. But what she craves for, is a normal life like any girl her age – with regular problems like boyfriends, crushes et al. Instead what she ends up doing is attend funerals of people she doesn't know, to feel a connection of the inevitable that lies ahead of her. She meets Immanuel Rajkumar Junior or Manny (Sushant Singh Rajput) in college at first and later at a cancer support group. And given her quiet, introvert nature, at first, she is wary of his high energy, exuberance and cockiness. Manny has his own story – he has survived osteosarcoma and his cancer is currently in remission.

The two strike up a beautiful bond as a smitten Manny manages to wriggle his way into her heart, despite Kizie trying hard to avert a heartbreak for him, eventually. Their cutesy chemistry grows on you as they zip through the lanes of Jamshedpur in his scooter. And also as they shoot a Bhojpuri film together for Manny's close friend, Jagdish Pandey (Sahil Vaid), whose dream is to direct a film before losing his eyesight to cancer. When Manny decides to go all out to fulfill Kizie’s long standing wish of meeting her favourite musician, Abhimanyu Vaid (Saif Ali Khan), she realises she has fallen for him, too. But little does she know that a tragic twist in the tale awaits her.

Given its poignant premise, ‘Dil Bechara’ makes for a very emotional watch. Even as the story’s underlying message, of celebrating life despite knowing the inevitable, injects it with an infectious energy. Especially in the form of Manny’s character who wants to literally grab every moment of the day.

Sushant Singh Rajput, navigating the depth of his character, shines with a stellar performance that is sensitive, intense, lively and vulnerable. It is with a heavy heart that one watches him effortlessly get under the skin of his character and exude a natural charm. With this, the fine actor adds to his legacy of commendable work in a short span of time. And watch out for his brilliant moves in the one-shot title track, choreographed by Farah Khan.

Sanjana Sanghi who makes her debut in a leading role gives an assured, confident performance. The supporting cast, especially Swastika Mukherjee and Saswata Chatterjee as Kizie's parents are superb and Saif Ali Khan in a cameo is noteworthy. The soundtrack (composed by A.R. Rahman and lyrics by Amitabh Bhattacharya) is peppered with some fantastic, foot-tapping music – particularly Khulke Jeene Ka, Taare Ginn and the title track, Dil Bechara. The chemistry between the lead pair is refreshing to watch, especially in the beautifully shot (cinematography by Satyajit Pande) sequences in Paris.

Director Mukesh Chhabra and writers Suprotim Sengupta and Shashank Khaitan ensure the narrative flows, taking you through some tender, touching moments between Kizie and Manny and Kizie and her parents. And be prepared for some heartbreaking scenes and dialogues that will definitely bring you to tears.

Even though the film’s spirit and breezy pace triumphs, the melancholy that augurs it, will leave you in a puddle of emotions and with a heavy lump in your throat as the end credits roll. ‘Dil Bechara’ will always be remembered as Sushant Singh Rajput’s swan song. Watch this movie simply to witness Sushant Singh Rajput’s last act. A brilliant one at that.


மும்பை: சுஷாந்த் சிங் ராஜ்புத்தின் இறுதி படமான தில் பேச்சாரா படம் டிஸ்னி பிளஸ் ஹாட்ஸ்டாரில் வெளியாகி பலரையும் கண்ணீர் கடலில் ஆழ்த்தி வருகிறது. ஃபாக்ஸ் ஸ்டார் ஸ்டூடியோஸ் தயாரிப்பில் இயக்குநர் முகேஷ் சப்ரா இயக்கத்தில் சுஷாந்த் சிங் ராஜ்புத், சஞ்சனா சங்கி நடிப்பில் உருவான தில் பேச்சாரா OTT ரிலீசாக ரிலீஸ் ஆகி இருக்கிறது. இந்த படம் தியேட்டரில் ரிலீஸ் ஆகி இருக்க வேண்டும். அப்படி ரிலீஸ் ஆகி இருந்தால், ஒட்டுமொத்த தியேட்டரும் கண்ணீருடன் தான் வெளியே வரும் காட்சியை கண்டிப்பாக பார்க்கலாம்.

ஆங்கிலத்தில் வெளியான The Fault in Our Stars திரைப்படத்தின் அதிகாரப்பூர்வ ரீமேக் தான் இந்த படம். ஆனால், சுஷாந்த் சிங் ராஜ்புத் தனது முடிவை முன்னதாகவே அறிந்து இந்த படத்தில் நடித்தாரோ என்ற சந்தேகமே படத்தை பார்க்கும் ஒவ்வொரு நொடிக் காட்சியிலும் தோன்றுகிறது. கேன்சர் நோயால் பாதிக்கப்பட்ட இருவர் காதலிப்பதும், அதில் நாயகன் இறுதியில் முன்னதாக மறைவதும் தான் கதை. இசைப்புயல் ஏ.ஆர். ரஹ்மான் இசையில், சோகத்தில் பிழியும் பின்னணி இசை மற்றும் பாடல்கள் நெஞ்சை வருடுகின்றன.

மேனியாக வருகிறார் சுஷாந்த் சிங், அப்படியே இளம் வயது மேடி மாதவனையே அவரது கதாபாத்திரம் நினைவு படுத்துகிறது. முழுப்பெயர் இம்மானுவேல் ராஜ்குமார் ஜூனியர். படத்தின் ஆரம்பத்தில் இருந்து இறுதி வரை ஒரு இடத்தில் கூட சலிப்புத் தட்டாத வகையில் ஒட்டுமொத்த எனர்ஜியையும் வெளியே கொண்டு வந்து நடித்துத் தள்ளுகிறார். கேன்சர் நோயால் தனது கால் போய்விட்டதை கேன்சர் நோயாளிகள் மத்தியில் காட்டும் காட்சி கண்களில் நீரை வரவழைக்கிறது என்றால், கடைசியில், தனது இறுதி அஞ்சலி நிகழ்ச்சியை தானே காண வேண்டும் என தனது நண்பன் மற்றும் காதலியை பேச வைக்கும் காட்சி நெஞ்சை பிழிந்து எடுக்கிறது.

இந்த படத்தில் கிஸ்ஸி கதாபாத்திரத்தில் நடித்துள்ள சஞ்சனா சங்கி, அறிமுக ஹீரோயின் என்றே சொல்ல முடியாத அளவுக்கு நடித்து தள்ளி இருக்கிறார். சோகமான கேன்சர் நோயாளியாக இருக்கும் போதும் சரி, சின்ன சின்ன ஆசைகளை செய்ய முடியாத நிலையில் இருக்கும் அவர், சுஷாந்த் சிங் ராஜ்புத்தின் வருகைக்கு பின்னர் டோட்டலாக மாறுவதும், இடைவேளை காட்சியில், மரணத்தின் விளிம்புக்கே சென்று திரும்புவதுமாக வேற லெவல் ஆக்டிங்கில் மிரட்டி உள்ளார்.

பிரபல பாலிவுட் நடிகர் சைஃப் அலி கான் ஒரே காட்சியில் வந்து செல்கிறார். ஆனால், அந்த ஒரு காட்சி படத்தின் மிகவும் முக்கியக் காட்சியாகவும் பலரது வாழ்க்கைக்கு தத்துவமாகவும் அமைந்துள்ளது. அபிமன்யூ வீர் எனும் இசையமைப்பாளரை காண அடம்பிடித்து நாயகி கிஸ்ஸி தனது காதலன் மேனி மற்றும் அம்மாவுடன் மருத்துவர் ஆலோசனைகளை எல்லாம் மீறி பாரீஸ் செல்கிறார். அங்கே இசையமைப்பாளர் அபிமன்யூ வீராக சைஃப் அலி கான், ஒரு பித்து பிடித்த மனிதராக நடித்து இவர்கள் மத்தியில் வெறுப்பை சம்பாதிக்கிறார். உங்களின் அந்த பாட்டை ஏன் முடிக்கவில்லை என கிஸ்ஸி கேட்க, வாழ்க்கையின் சிறந்த விஷயங்களுக்கு முடிவே கிடையாது என பதில் அளிக்கிறார். சுஷாந்த் சிங் ராஜ்புத்தும் இந்த உலகில் என்றுமே நிலைத்து இருப்பார் என்பதை அந்த வசனங்கள் சொல்வது போலத்தான் தோன்றுகிறது.

தில் பேச்சாரா படத்தில் சுஷாந்த் சிங் ராஜ்புத் சூப்பர்ஸ்டார் ரஜினிகாந்த் ரசிகராகவே படம் முழுவதும் நடித்து இருக்கிறார். ரஜினிகாந்த்தை போல ஸ்டைலாக சிகரெட்டை வாயில் வைத்து இருப்பது, ரஜினிகாந்த் கதாபாத்திரத்தில் ஒரு ஷார்ட் பிலிம் எடுப்பது. கடைசியாக மரணத்தின் விளிம்பில் தனது மனதுக்கு பிடித்த ரஜினிகாந்தின் கபாலி படத்தை பார்த்துக் கொண்டு இருப்பது என படம் முழுவதும் நடிகர் ரஜினிகாந்த் நிறைந்து இருக்கிறார்.

அதே போல ‘சரி' எனும் தமிழ் வசனம் படத்தில் முக்கிய இடத்தை பிடித்து இருக்கிறது. ஓகே என சொல்வதற்கு பதிலாக சரி என்ற தமிழ் சொல்லை நாயகிக்கு அறிமுகப்படுத்தும் இடத்தில் இருந்து, இறுதியாக சுஷாந்த் சிங் ராஜ்புத் மறைந்த பிறகு, அவர்களது படம் திரையிடப்பட்டு, அதை அனைவரும் பார்க்கும் போது, ஸ்க்ரீனில் ‘சரி' என சுஷான்ந்த் சிங் சொல்வது வரைக்கும் அந்த வார்த்தைக்கே புதிய அர்த்தம் பிறந்தது போல இருக்கிறது.

நிரந்தரமற்ற இந்த வாழ்வில், இருக்கும் வரை சந்தோஷமாக வாழ வேண்டும், நமக்கு பிடித்தவர் மறைந்து விட்டால், நாம் துக்கத்தில் வாட வேண்டாம். அவர்கள் நினைவுகளுடன் நமது வாழ்க்கையை வாழலாம் என்ற மையக் கருத்தை சொல்லும் அழகான படத்தை கொடுத்துவிட்டு, படத்தின் கிளைமேக்ஸில் வருவதை போலவே சுஷாந்த் சிங் ராஜ்புத்தும் மறைந்து விட்டார். படத்தில் குறைகளே இல்லையா? என்று கேட்டால், குறைகளை விட உணர்வுகள் மேலோங்கி இருப்பதால் நிச்சயம் இந்த படத்தை பார்த்து சிரித்து அழலாம் சுஷாந்த் சிங்கிற்காக!


Comments

Popular posts from this blog

Maaran

Even as early as about five minutes into Maaran, it’s hard to care. The craft seems to belong in a bad TV serial, and the dialogues and performances don't help either. During these opening minutes, you get journalist Sathyamoorthy (Ramki) rambling on about publishing the ‘truth’, while it gets established that his wife is pregnant and ready to deliver ANY SECOND. A pregnant wife on the cusp of delivery in our 'commercial' cinema means that the bad men with sickles are in the vicinity and ready to pounce. Sometimes, it almost feels like they wait around for women to get pregnant, so they can strike. When the expected happens—as it does throughout this cliché-ridden film—you feel no shock. The real shock is when you realise that the director credits belong to the filmmaker who gave us Dhuruvangal Pathinaaru, that the film stars Dhanush, from whom we have come to expect better, much better. Director: Karthick Naren Cast: Dhanush, Malavika Mohanan, Ameer, Samuthirakani Stre...

Kuthiraivaal

  Kuthiraivaal Movie Review:  Manoj Leonel Jahson and Shyam Sunder’s directorial debut Kuthiraivaal brims with colours and striking imagery. This is apparent as early as its first scene, where its protagonist Saravanan alias Freud squirms in his bed, suspecting a bad omen. As some light fills his aesthetic apartment wrapped with vintage wall colours, his discomfort finally makes sense—for he has woken up with a horse’s tail! The scene is set up incredibly, leaving us excited for what is to come. But is the film as magical as the spectacle it presents on screen? Kuthiraivaal revolves around Saravanan (played by a brilliant Kalaiyarasan) and his quest to find out why he suddenly wakes up with a horse’s tail, and on the way, his existence in life. Saravanan’s universe is filled with colourful characters, almost magical yet just real enough—be it his whimsical neighbour Babu (Chetan), who speaks about his love for his dog and loneliness in the same breath, or the corner-side cigar...

Valimai

  H Vinoth's Valimai begins with a series of chain-snatching incidents and smuggling committed by masked men on bikes in Chennai. The public is up in arms against the police force, who are clueless. In an internal monologue, the police chief (Selva) wishes for a super cop to prevent such crimes. The action then cuts to Madurai, where a temple procession is underway.then we are introduced to ACP Arjun (Ajith Kumar), the film’s protagonist, whose introduction is intercut with scenes from the procession. Like a God who is held up high, we see this character rising up from the depths. In short, a whistle-worthy hero-introduction scene. We expect that Vinoth has done away with the mandatory fan service given his star's stature and will get around to making the film he wanted to make. And it does seem so for a while when Arjun gets posted to Chennai and starts investigating a suicide case that seems connected to the chain-snatching and drug-smuggling cases from before. Like in his pr...