Skip to main content

Penguin


  Penguin Movie Review: In the opening scene of Penguin, a kid walks towards a statue in the woods even as his pet cautions him with his barks. As he nears the imposing statue, a person wearing a Charlie Chaplin mask steps from behind it, and in one swift move, slashes the kid. The murderer then picks up the body and walks into a lake, and for a few seconds all that we see is the striking visual of a yellow umbrella submerging into a grey lake. With this frightful stretch, director Eashvar Karthic sets the mood of his film quite effectively.



We are then introduced to Rhythm (Keerthy Suresh), a pregnant woman, still carrying the guilt of letting down her son, Ajay, who has been missing for six years. The incident has reshaped her life, destroying her marriage to Raghu (Linga), but also leading her to her present husband Gautham (Madhampatty Rangaraj). Everyone, including the police, believes the boy to be dead, but Rhythm will not hear anything of it. On a whim, and against the advice of her doctor, she goes to the lake where the boy went missing, and by a quirk of fate, she manages to find Ajay (Master Advaith) even while trying to avoid a masked killer. But where was the boy all these years, and who had kidnapped him?

Eashvar Karthic provides us the answers in this emotional thriller that might be underwhelming compared to recent serial killer thrillers like Ratsasan or Psycho, but isn't a total letdown, especially for a first film. Part of its success is due to the convincing performance of Keerthy Suresh, which brings out the vulnerability and the strength in this character. When a character remarks at how she caught him off guard despite being pregnant, she retorts with a whistle-worthy line, "I'm pregnant not brain damaged".

The first half is fairly engaging and some scenes are creepy enough to genuinely give us the chills. These mainly involve the boy Ajay, and Master Advaith captures the freaky aspect of this character pretty well, and keeps us guessing as to what this kid might do next. At times, the way he stares recalls Harvey Spencer Stephens's portrayal of Damein in Omen. He also gets a terrific moment in the intermission point. But it is mainly Kharthik Phalani's visuals and
Santhosh Narayanan's score that set the eerie mood.

But the writing isn't first-rate. Rather than create suspense in an organic manner, exploiting the oddity of the situation, the director resorts to providing cheap (cheat) thrills in the form of dream sequences and gratuitous violence that only makes us squirm. He also gives us one of the frustrating must-haves of the genre — of a character putting themselves in danger knowing fully well that they could wait and seek help.

And both the way the supporting cast is written and the performances are a letdown. At one point, Karthic tries to plant a seed of doubt in our minds about Rhythm's husbands, but this line isn't fleshed out well for us to make us look at these characters with suspicion. The actors playing these roles, too, disappoint — while Linga seems a bit over the top, Madhampatty Rangaraj struggles with even the basic expressions that we hardly see Gautham as a real threat.

The third act is a mess, as, in the name of twist, we get not one but two revelations (a crucial interrogation scene feels quite amateurish), with both providing not-so-satisfactory explanations for the events that we had witnessed. Equally clumsy is the effort to prop up motherhood in the end with awkward lines like "Amma oru attitude". It only comes across as a bad T-shirt quote.

പൊന്മകൾ വന്തലിനു ശേഷം ഒടിടി പ്ലാറ്റഫോമിൽ റിലീസ് ചെയുന്ന തമിഴ് സിനിമയാണ് പെൻഗ്വിൻ. തമിഴ്, തെലുഗു, മലയാളം എന്നീ മൂന്ന് ഭാഷകളിൽ ആമസോൺ പ്രൈമിൽ റിലീസ് ചെയ്ത സിനിമ സംവിധാനം ചെയ്തിരിക്കുന്നത് ഈശ്വർ കാർത്തിക് ആണ്. ഇമോഷണൽ സൈക്കോളജിക്കൽ ത്രില്ലർ ഗണത്തിൽ പെടുന്ന ചിത്രം ആദ്യ മകനെ നഷ്ട്ടപ്പെടുന്ന ഗർഭിണിയായ അമ്മ നടത്തുന്ന പോരാട്ടങ്ങളുടെ കഥയാണ്.
റിഥം (കീർത്തി സുരേഷ്) ഏഴുമാസം ഗർഭിണിയാണ്. ആറു വർഷങ്ങൾക്ക് മുൻപ് തന്റെ ആദ്യ മകൻ അജയ് (മാസ്റ്റർ അദ്വൈത്) കാണാതാവുകയും തന്മൂലം ഡിവോഴ്സ് ആവുകയും ചെയ്തു. മകൻ മരിച്ചെന്നു എല്ലാവരും പറയുമ്പോഴും വിശ്വസിക്കാത്ത റിഥത്തിനു ഒരു നാൾ തന്റെ മകനെ തിരിച്ചു കിട്ടുന്നു. വർഷങ്ങൾക് മുൻപ് മകനെ തട്ടിക്കൊണ്ടു പോയ ചാർളി ചാപ്ലിൻ വേഷധാരി വീണ്ടും മകന്റെ പുറകെ വരുന്നതും ഗർഭിണിയായ റിഥം അതാരാണെന്ന് കണ്ടുപിടിക്കാൻ ശ്രമിക്കുന്നതും ആണ് പെൻഗ്വിൻ.

തമിഴിൽ നിന്നും ഒടിടി പ്ലാറ്റഫോമിൽ റിലീസിന് വരുന്ന രണ്ടാമത് സിനിമയാണ് പെൻഗ്വിൻ. രണ്ടാമത്തെ ഈ ചിത്രവും സ്ത്രീ മുഖ്യകഥാപത്രമാകുന്നു എന്നത് ശ്രദ്ധേയമാണ്. വളരെ ത്രില്ലർ മൂഡിൽ തുടങ്ങുന്ന സിനിമ ആദ്യപകുതി കാഴ്ച്ചക്കാർക്ക് ഒരു ഹൊറർ ഫീൽ നൽകുന്നതിൽ വിജയിച്ചു. പക്ഷെ രണ്ടാം പകുതി ഒരു നനഞ്ഞ പടക്കമായി മാറി.

കീർത്തി സുരേഷ് ചെയ്ത റിഥം എന്ന കഥാപാത്രത്തെ ചുറ്റിപറ്റി പറയുന്ന കഥ, ബാക്കി കഥാപാത്രങ്ങൾക് വലിയ സ്ഥാനം കൊടുക്കുന്നില്ല. റിഥത്തിന്റെ ആദ്യ ഭർത്താവ് രഘു(ലിംഗ), രണ്ടാം ഭർത്താവ് ഗൗതം(മദംപട്ടി രംഗരാജ്) തുടങ്ങിയ കഥാപാത്രങ്ങൾക്കൊന്നും വലിയ സ്പേസ് നൽകുന്നില്ല. എങ്കിലും റിഥത്തിന്റെ മകൻ കഥാപാത്രത്തിനു കുറച്ചു കൂടി പ്രാധാന്യം നൽകിയിരിക്കുന്നു.

സിനിമയിൽ എടുത്തു പറയേണ്ടുന്നത് കീർത്തി സുരേഷാണ്. മഹാനടിയ്ക്ക് ശേഷം വളരെ ആഴമുള്ള മറ്റൊരു കഥാപാത്രമാകും റിഥം. ഏഴുമാസം ഗർഭിണിയായ അമ്മയായി കീർത്തി വളരെ നല്ല പ്രകടനം കാഴ്ച വയ്ക്കുന്നുണ്ട്. മറ്റു കഥാപാത്രങ്ങൾക് വലിയ സ്ഥാനം കൊടുത്തില്ലെങ്കിലും മകനായി അഭിനയിച്ച മാസ്റ്റർ അദ്വൈതും പ്രശംസനാർഹമാണ്.

ഈശ്വർ കാർത്തിക് തന്റെ ആദ്യ സംഭരംഭത്തിലൂടെ തന്റെ സംവിധാന മികവ് തെളിയിക്കുണ്ട്. പക്ഷെ ഒരു തിരക്കഥാകൃത്ത് എന്ന നിലയിൽ പുറകിലാണെന്നു പെൻഗ്വിൻ കാണിച്ചു തരുന്നുണ്ട്. ത്രില്ലിങ്ങായ ആദ്യപകുതിയും കൈവിട്ടു പോയ രണ്ടാം പകുതിയും അതിന്റെ ഉദാഹരണമാണ്. ഇത് തന്നെയാണ് പെൻഗ്വിന്റെ വലിയ പോരായ്മയും. കീർത്തി സുരേഷ്, മാസ്റ്റർ അദ്വൈത് തുടങ്ങിയവർക്ക് പുറമെ മറ്റു കഥാപാത്രങ്ങളെ തിരഞ്ഞെടുത്തതിൽ സംവിധായകന് വലിയ പാകപ്പിഴ ഉണ്ടായിട്ടുണ്ട്. ഓവർ ആക്ടിങ് ആയ ലിംഗയും ഒരു എസ്പ്രഷൻ ഇടാൻ ബുദ്ധിമുട്ടുന്ന മദംപട്ടി രംഗരാജും കാഴ്ചക്കാർക്ക് അലോസരം സൃഷ്ടിക്കുന്നു.

സൈക്കോ ത്രില്ലർ സിനിമകളിൽ വില്ലന്റെ പ്രാധാന്യം വളരെ വലുതാണ്. ഒന്നുകിൽ വില്ലൻ നായകനൊപ്പതിനൊപ്പം നിൽക്കണം അല്ലെങ്കിൽ നായകന് മുകളിൽ നിൽക്കണം. സമീപകാലത്തെ തമിഴ് സൈക്കോ ത്രില്ലെർ സിനിമകളായ രാക്ഷസനും സൈക്കോയും അതു കാണിച്ചു തരുന്നുണ്ട്. പക്ഷെ ഇവിടെ നേരെ തിരിച്ചാവുന്നു. വലിയ ബിൽഡപ്പോടെ വരുന്ന നമ്മുടെ സൈക്കോ സീരിയൽ കില്ലർ വില്ലനെ ക്ലൈമാക്സിൽ കൊണ്ടുപോയി നശിപ്പിച്ചു.

ഗർഭിണി മുഴുനീള കഥാപാത്രമായി വരുന്ന സിനിമകൾ വിരളമാണ്. ഇതിനു മുൻപ് വിദ്യാബാലൻ അഭിനയിച്ച കഹാനി അതിനൊരു ഉദാഹരണമാണ്. ഒരു ഗർഭിണിക്ക് ചെയ്യാൻ കഴിയുന്ന കാര്യങ്ങൾക്കു ഒരു പരിധിയുണ്ട്. ആ പരിധിയിൽ നിന്നിട്ടായിരുന്നു സുജോയ് ഘോഷ് കഹാനി രൂപപ്പെടുത്തിയിരുന്നത്. പക്ഷെ ഇവിടെ ഈശ്വർ കാർത്തികിനു അതിനു സാധിച്ചില്ല എന്നു വേണം കരുതാൻ.

ഇങ്ങനെയൊക്കെ ആണെങ്കിലും കീർത്തി സുരേഷിന്റെ അഭിനയതോടോപ്പോം എടുത്തു പറയേണ്ടവയാണ് കാർത്തിക് പളനിയുടെ ക്യാമറയും സന്തോഷ്‌ നാരായണന്റെ പശ്ചാത്തല സംഗീതവും. ഇവരണ്ടും കാഴ്ചക്കാരെ പിടിച്ചിരുത്താൻ കെൽപ്പുള്ളവയാണ്. അനിൽ കൃഷിന്റെ എഡിറ്റിംഗും മികച്ചു നിന്നു. തമിഴ് ഇൻഡസ്ട്രിയിലെ ത്രില്ലർ സിനിമകളുടെ പുതിയ അമരക്കാരൻ കാർത്തിക് സുബ്ബരാജ് നിർമാതാവിന്റെ വേഷത്തിൽ അവതരിച്ചത് കാഴ്ചക്കാരെ സിനിമയിലേക്കടിപ്പിക്കാൻ ഇടയായിട്ടുണ്ട്. കാലിടറിയ തിരക്കഥയാണെങ്കിലും കീർത്തി സുരേഷിന്റെ മികവാർന്ന പ്രകടനം തന്നെയാണ് പെൻഗ്വിൻ.


Comments

Popular posts from this blog

Maaran

Even as early as about five minutes into Maaran, it’s hard to care. The craft seems to belong in a bad TV serial, and the dialogues and performances don't help either. During these opening minutes, you get journalist Sathyamoorthy (Ramki) rambling on about publishing the ‘truth’, while it gets established that his wife is pregnant and ready to deliver ANY SECOND. A pregnant wife on the cusp of delivery in our 'commercial' cinema means that the bad men with sickles are in the vicinity and ready to pounce. Sometimes, it almost feels like they wait around for women to get pregnant, so they can strike. When the expected happens—as it does throughout this cliché-ridden film—you feel no shock. The real shock is when you realise that the director credits belong to the filmmaker who gave us Dhuruvangal Pathinaaru, that the film stars Dhanush, from whom we have come to expect better, much better. Director: Karthick Naren Cast: Dhanush, Malavika Mohanan, Ameer, Samuthirakani Stre...

Android Kunjappan Version 5.25

  A   buffalo on a rampage ,   teenaged human beings   and a robot in addition, of course, to adult humans – these have been the protagonists of Malayalam films in 2019 so far. Not that serious Indian cinephiles are unaware of this, but if anyone does ask, here is proof that this is a time of experimentation for one of India’s most respected film industries. Writer-director Ratheesh Balakrishnan Poduval’s contribution to what has been a magnificent year for Malayalam cinema so far is  Android Kunjappan Version 5.25 , a darling film about a mechanical engineer struggling to take care of his grouchy ageing father while also building a career for himself.Subrahmanian, played by Soubin Shahir, dearly loves his exasperating Dad. Over the years he has quit several big-city jobs, at each instance to return to his village in Kerala because good care-givers are hard to come by and even the halfway decent ones find this rigid old man intolerable. Bhaskaran Poduval (Suraj ...

Kuthiraivaal

  Kuthiraivaal Movie Review:  Manoj Leonel Jahson and Shyam Sunder’s directorial debut Kuthiraivaal brims with colours and striking imagery. This is apparent as early as its first scene, where its protagonist Saravanan alias Freud squirms in his bed, suspecting a bad omen. As some light fills his aesthetic apartment wrapped with vintage wall colours, his discomfort finally makes sense—for he has woken up with a horse’s tail! The scene is set up incredibly, leaving us excited for what is to come. But is the film as magical as the spectacle it presents on screen? Kuthiraivaal revolves around Saravanan (played by a brilliant Kalaiyarasan) and his quest to find out why he suddenly wakes up with a horse’s tail, and on the way, his existence in life. Saravanan’s universe is filled with colourful characters, almost magical yet just real enough—be it his whimsical neighbour Babu (Chetan), who speaks about his love for his dog and loneliness in the same breath, or the corner-side cigar...