Skip to main content

Dolly Kitty Aur Woh Chamakte Sitare


 STORY: Kajal, a young girl, wanting to live an independent life, comes to Noida to stay with her cousin Dolly while searching for a job. On the face of it, Dolly has the perfect family set up with her husband and two kids, but is it really? And will Kajal be able to live the life of her dreams eventually?



REVIEW: 'Dolly Kitty Aur Woh Chamakte Sitare' calls out the hypocrisy around seemingly happy marriages right at the beginning, when Kajal (Bhumi Pednekar) tells her cousin, Dolly (Konkona Sen Sharma) that her husband Amit (Aamir Bashir) has been hitting on her. When Dolly insists Kajal may have misunderstood his friendly, protective behaviour, she spells it out for her cousin, "Amit ji humse sex karna chahte hain." But there are more things on Dolly's mind than to get worked up about this piece of information, like making plans to move into a plush new complex, where the couple's new flat is under construction. When money falls short for their installments, Dolly hustles - by either stealing from her office or selling her jewelry. Her day at work usually starts off by making three cups of tea - one for her boss, one for her colleague and one for herself.

Kajal, on the other hand, finds a job at a call center for love and sex chats. She moves out to live in a hostel, without revealing to Dolly the actual nature of her job. Kajal who now works under the pseudonym Kitty starts to savor the freedom that comes with her choices. However along the way, she meets with some pleasant and unpleasant experiences. And when a series of events lead to Dolly finding out where Kajal works - she takes the moral high-ground, as does Kajal who knows her cousin's marriage is empty on the inside.

Director Alankrita Shrivastava's film makes a strong point on gender roles, societal norms and moral judgments. As Dolly and Kajal's lives take them through different circumstances, they are first out to judge each other's life's choices, but eventually, they realise they are not very different. Deep down, as women they are looking for the same things, craving the same freedom. Although on the flipside the film's narrative packs in too many angles and sub-texts and at times, leaves some threads underdeveloped. Also, some of the narrative shifts feel too abrupt. But overall, 'Dolly Kitty Aur Woh Chamakte Sitare' drives home the message that it sets out to give. The film opens up conversations around women's sexual needs and desires and is a commentary on moral policing, sexuality, gender biases and stereotyping.

The performances are overall topnotch. Konkona Sen Sharma as Mrs.Yadav or Dolly is superlative as her character moves through an entire arc in this film, exploring her relationship with her husband, her son Pappu and her mother. Bhumi Pednekar also dishes out a stellar act. Amol Parasher stands out as the sweet delivery boy, Osmaan. Vikrant Massey as Kajal's lover, Pradeep, is superb, as is Aamir Bashir as Dolly's disgruntled husband, Amit.

Ultimately, 'Dolly Kitty Aur Woh Chamakte Sitare' brings out the different shades to womanhood through it's layered narrative and pushes one to be who they want to be. And damn it, if society has other dreams for you.

कलाकार- भूमि पेडनेकर, कोंकणा सेन शर्मा, विक्रांत मैसे, अमोल पराशर, आमिर बशीर, करण कुंद्रा, कुब्रा सैत प्लैटफॉर्म- नेटफ्लिक्स समाज द्वारा नियंत्रित और बंधी हुईं औरतों की कहानी से आगे बढ़कर यह फिल्म ख्वाहिशों की, च्वॉइस की बात करती है। काजल (भूमि पेडनेकर) आजादी और नौकरी की तलाश में अपनी चचेरी बहन डॉली (कोंकणा) के पास नोएडा आती है। यहां उसे एक कॉल सेंटर में नौकरी मिलती है, जहां उसे क्लाइंट से रोमांटिक, सेक्सुअल बातें करना है। एक रात डॉली अपनी छोटी बहन से पूछती है कि क्या वो इस नौकरी से खुश है? जवाब में काजल कहती है- "जॉब है, करते हैं। मजबूर थे रोमांस बेचने के लिए? नहीं, च्वॉइस किये हैं। कोई और च्वॉइस होता तो नहीं करते"।दरभंगा (बिहार) की दो चचेरी बहनें डॉली और काजल ग्रेटर नोएडा में रह रही हैं। डॉली (कोंकणा सेन शर्मा) अपनी शादीशुदा जिंदगी में व्यस्त है। कामकाजी पति और दो बच्चों को संभालने के अलावा, वह खुद भी नौकरी करती है, लेकिन समाज के हिसाब से वह 'सिर्फ शौक' के लिए है। वहीं, छोटी बहन काजल (भूमि पेडनेकर) नौकरी की तलाश में है। उसके इरादों में कितना दम यह आपको पहले दृश्य से ही चेता दिया जाता है। जीजाजी की गलत हरकतों की वजह से काजल अपनी बहन का घर छोड़कर, होस्टल में रहती है। साथ ही उसे एक 'रोमांस चैट' कंपनी के कॉल सेंटर में नौकरी मिल जाती है। लेकिन दोनों बहनों की जिंदगी इतनी सीधी सपाट कहां?

शादीशुदा जिंदगी में नाखुश डॉली अपने पति (आमिर बशीर) के साथ सेक्सुअल टेंशन से गुजर रही है। "तुममें ही कमी है" जैसी बातें उसे पति ने इतनी बार सुना दी है कि वह उसे ही सच्चाई मानकर चली जा रही है। इधर कॉल सेंटर में काजल अब किट्टी बन चुकी है और रोमांस बेच रही है। काम के साथ साथ उसने अपने क्लाइंट प्रदीप (विक्रांत मैस्से) में प्यार तलाश लिया है। लेकिन इन सबके बीच उन्हें सही- गलत का अहसास होता चला जाता है। समाज की बनी बनाई जंजीरों को तोड़कर अपनी ख्वाहिश और खुशियों को प्राथमिकता देती दोनों बहनें अच्छी लगती हैं। एक नजरिए से यह कहानी ना पुरूषवादी है या स्त्रीवादी, यह कहानी है खुद को स्वीकार करने की हिम्मत दिखाने की।

"अमित जी हमसे सेक्स करना चाहते हैं", काजल अपनी बहन से साफ साफ कहती है उसके पति ने उसे गलत इरादों से छुआ है। लेकिन डॉली बात को हंसकर टाल देती है कि वह उनके 'हिफाजती बर्ताव' को गलत समझ रही है। भारत में खुशमय शादीशुदा जिंदगी के ढ़ोंग को निर्देशिका अलंकृता श्रीवास्तव ने एक बार फिर सामने लाया है। फिल्म 'लिप्सटिक अंडर माई बुर्का' जैसी बोल्ड फिल्म के बाद यहां भी उन्होंने स्त्रीत्व को अलग सिरे दिखाने की कोशिश की है। हालांकि एक ही कहानी में कई पहलू ढूंस देने की वजह से ध्यान भटकता है। लेकिन इतने बेहतरीन कलाकार का होना उनके लिए फायदेमंद रहा है।

महिला सशक्तिकरण के शोर करने की बजाए यदि इस फिल्म को व्यक्तिगत स्वीकार्यता से जोड़ा जाए, तो ज्यादा सटीक होगा। फिल्म में फूहड़ता नहीं है। महिलावादी दिखाने के चक्कर में पुरूषों को जबरदस्ती छोटा नहीं दिखाया गया है। अलंकृता श्रीवास्तव, जो इस फिल्म की लेखिका भी हैं, ने एक बार फिर पूर्वाग्रह की जंजीरों से बंधे हुए समाज का मजबूती से सामना करती महिलाओं को दिखाया है।

फिल्म के कलाकार इसका मजबूत पक्ष हैं। कोंकणा सेन शर्मा और भूमि पेडनेकर अपने किरदारों में बेहद दमदार दिखी हैं। उनकी मस्ती, शरारत, रोना, हंसना, चाहना, ख्वाहिश, डर, हिम्मत.. हर भाव दिल तक पहुंचता है। दोनों अभिनेत्रियां मजबूत दिखती हैं। उनका बेखौफपन भला लगता है। निर्देशक ने डॉली के किरदार में कोंकणा को पूरा मौका दिया है। एक पत्नी, मां, प्रेमिका, बेटी, बहन, कर्मचारी.. डॉली हर रिश्ते से जुड़ी हैं। वहीं, दोनों बहनों की जिंदगी का हिस्सा रहे.. अमोल पराशर, विक्रांत मैस्से, आमिर बशीर अपने किरदारों में परफेक्ट दिखे हैं। जबकि करण कुंद्रा, कुब्रा सैत का किरदार ढूंसा गया सा लगता है।

आरती बजाज को बेहतरीन एडिटिंग के लिए सराहा जाना चाहिए। महज 2 घंटों में उन्होंने डॉली और किट्टी की जिंदगी के कई पहलूओं को समेटा है। फिल्म बोर नहीं करती है। हालांकि क्लाईमैक्स काफी जल्दी जल्दी में निपटाया सा लगता है। फिल्म की पटकथा खुद निर्देशक अलंकृता श्रीवास्तव ने ही लिखी है। लेकिन यहां ठहराव की थोड़ी कमी दिखती है। कहानी भावनात्मक तौर पर दर्शकों को किरदारों से और भी जोड़ सकती थी। कई तरह के प्रसंग जल्दी जल्दी में छोड़ दिये गए लगते हैं, जैसे कि- डॉली का अपनी मां के साथ संबंध, डॉली के बेटे पप्पू का अपने जेंडर को लेकर असहजता, गुंडों द्वारा योनि स्मारक को तोड़ा जाना। कसी हुई पटकथा से यह और भी प्रभावी साबित हो सकती थी। फिल्म के गाने आते- जाते हैं, लेकिन याद नहीं रहते।

नारीत्व के अलग अलग रंग और भूमि पेडनेकर- कोंकणा सेन शर्मा की जबरदस्त अभिनय के लिए फिल्म देखी जा सकती है। "डॉली किट्टी और वो चमकते सितारे" को फिल्मीबीट की ओर से 3 स्टार।


Comments

Popular posts from this blog

Kuthiraivaal

  Kuthiraivaal Movie Review:  Manoj Leonel Jahson and Shyam Sunder’s directorial debut Kuthiraivaal brims with colours and striking imagery. This is apparent as early as its first scene, where its protagonist Saravanan alias Freud squirms in his bed, suspecting a bad omen. As some light fills his aesthetic apartment wrapped with vintage wall colours, his discomfort finally makes sense—for he has woken up with a horse’s tail! The scene is set up incredibly, leaving us excited for what is to come. But is the film as magical as the spectacle it presents on screen? Kuthiraivaal revolves around Saravanan (played by a brilliant Kalaiyarasan) and his quest to find out why he suddenly wakes up with a horse’s tail, and on the way, his existence in life. Saravanan’s universe is filled with colourful characters, almost magical yet just real enough—be it his whimsical neighbour Babu (Chetan), who speaks about his love for his dog and loneliness in the same breath, or the corner-side cigar...

Maaran

Even as early as about five minutes into Maaran, it’s hard to care. The craft seems to belong in a bad TV serial, and the dialogues and performances don't help either. During these opening minutes, you get journalist Sathyamoorthy (Ramki) rambling on about publishing the ‘truth’, while it gets established that his wife is pregnant and ready to deliver ANY SECOND. A pregnant wife on the cusp of delivery in our 'commercial' cinema means that the bad men with sickles are in the vicinity and ready to pounce. Sometimes, it almost feels like they wait around for women to get pregnant, so they can strike. When the expected happens—as it does throughout this cliché-ridden film—you feel no shock. The real shock is when you realise that the director credits belong to the filmmaker who gave us Dhuruvangal Pathinaaru, that the film stars Dhanush, from whom we have come to expect better, much better. Director: Karthick Naren Cast: Dhanush, Malavika Mohanan, Ameer, Samuthirakani Stre...

Valimai

  H Vinoth's Valimai begins with a series of chain-snatching incidents and smuggling committed by masked men on bikes in Chennai. The public is up in arms against the police force, who are clueless. In an internal monologue, the police chief (Selva) wishes for a super cop to prevent such crimes. The action then cuts to Madurai, where a temple procession is underway.then we are introduced to ACP Arjun (Ajith Kumar), the film’s protagonist, whose introduction is intercut with scenes from the procession. Like a God who is held up high, we see this character rising up from the depths. In short, a whistle-worthy hero-introduction scene. We expect that Vinoth has done away with the mandatory fan service given his star's stature and will get around to making the film he wanted to make. And it does seem so for a while when Arjun gets posted to Chennai and starts investigating a suicide case that seems connected to the chain-snatching and drug-smuggling cases from before. Like in his pr...