Skip to main content

UNCLE


 കല്പ്പറ്റയില്മ ക്കള്ക്കൊപ്പം ബസ്സുകയറാന് നിന്ന അച്ഛനെ ഓട്ടോറിക്ഷ ഡ്രൈവര്മാരുടെ സദാചാരപോലീസ് ചോദ്യം
 ചെയ്തതും വാര്ത്തയായതിനും എത്രയോ മുമ്പേ തന്നെയാണ് ഗിരീഷ് ദാമോദറും ജോയ് മാത്യുവും അങ്കിള്എന്ന സിനിമയെ കുറിച്ചാലോചിച്ചത്.
 ഇത്തരം സംഭവങ്ങള്നിത്യവാര്ത്തകളാവുകയും ചൂടുപിടിച്ച ചര്ച്ചകളും ചുംബനസമരങ്ങളുമടക്കം പ്രതിരോധനിരകള്
 ഉയരുകയും ചെയ്തിട്ടും സ്ഥിതിഗതികളില് മാറ്റമൊന്നുമുണ്ടായിട്ടില്ല. പോലീസു പോലും പലപ്പോഴും സദാചാര പോലീസാവുകയാണിവിടെ.
 അവിടെയാണ് അങ്കിള് എന്ന സിനിമയുടെ പ്രസക്തി. അതിലുപരി ക്യാമറയ്ക്ക് മുന്നില്നേര്ക്കുനേരെ നിന്ന് ഇത്തരം സദാചാരവാദി
;കളെ ചോദ്യം ചെയ്യാനും മാനം എന്നത് അങ്ങിനെ ഇടിഞ്ഞുവീഴാനുള്ളതല്ലെന്നും പ്രഖ്യാപിക്കുന്ന അമ്മമാരുടെയും സിനിമയാണ് അങ്കിള് ഞങ്ങള്വെറും
 നമ്പരുകളല്ലെന്ന് പ്രഖ്യാപിക്കുന്ന സ്ത്രീശാക്തീകരണത്തിലേക്ക് ഈ ചിത്രത്തിലെ നായികയുടെ അമ്മയായെത്തുന്ന മുത്തുമണിയേയും
 നമുക്ക് ചേര്ത്ത് നിര്ത്താം. അതുകൊണ്ട് തന്നെ അമ്മമാര്ക്കും പെണ്കുട്ടികള്ക്കുമാവും ഈ ചിത്രം കൂടുതല് ഇഷ്ടപ്പെടുന്നത്.
കെ.കെ എന്നകൃഷ്ണകുമാറായിമമ്മൂട്ടിയുംവിജയന്എന്ന കൂട്ടുകാരനായി ജോയ് മാത്യുവും പ്രധാനവേഷത്തിലെത്തുന്ന ചിത്രം ഒരു ചെറിയ ത്രെഡില്
 നിന്നാണ് തുടങ്ങുന്നത്. അവസാനിക്കുന്നതാവട്ടെ സാമൂഹിക പ്രസക്തിയുള്ള ഒരു വിഷയം അനാവരണം ചെയ്തുകൊണ്ടുമാണ്. ഊട്ടിയില്പഠിക്കുന്ന
 നായിക ശ്രുതി തമിഴ്നാട്ടിലെ സമരത്തെ തുടര്ന്ന്നാട്ടിലേക്ക് ബസ്സ് കിട്ടാതെ വിഷമിക്കുമ്പോള് അച്ഛന്റെ സുഹൃത്തായ കെ കെയുടെ കാറില്
കോഴിക്കോടിന് തിരിക്കുന്നു. കൂട്ടുകാര്ക്കിടയില്നല്ല ഇമേജുള്ള ആളല്ല കെ കെ. അത് അച്ഛനുണ്ടാക്കുന്ന ടെന്ഷനും യാത്രയ്ക്കിടയില് കെ കെ യ്ക്കും
ശ്രുതിയ്ക്കും ഉണ്ടാവുന്ന അനുഭവങ്ങളുമാണ് ഒരു റോഡ്മൂവി കൂടിയായ ചിത്രം. കുറേക്കാലത്തിനു ശേഷം മമ്മൂട്ടി സൂപ്പര്ഹീറോ പരിവേഷമണിയാത്തൊരു
കഥാപാത്രമായെത്തുന്ന ചിത്രത്തില് മികച്ച പ്രകടനമാണ് കാഴ്ചവെക്കുന്നത്. പക്ഷെ അദ്ദേഹത്തിന്റെക്ലീൻഇമേജ് ചിത്രത്തിന് ഭാരമായി മാറുന്നുണ്ട്.
മമ്മൂട്ടിയില് നിന്ന് പ്രേക്ഷകര് മറിച്ച് പ്രതീക്ഷിക്കാത്തത് അദ്ദേഹത്തിന്റെ കുഴപ്പമല്ലെങ്കിലും ചിത്രത്തിലെ ടെന്ഷന്വളര്ത്തുന്നതില്ഇത് ഒരു വിലങ്ങ് തടി തന്നെയാണ്.
 പിരിമുറുക്കം തന്നെയായിരുന്നു ഈ ചിത്രത്തിന്റെ കാതലാവേണ്ടിയിരുന്നത്. ഷട്ടറിനു ശേഷം ജോയ്മാത്യു കഥയും തിരക്കഥയും ഒരുക്കിയ ചിത്രമാണിത്.
 സാമൂഹികമാധ്യമങ്ങളിലൂടെ അദ്ദേഹം നടത്തുന്ന ഇടപെടലുകളുടെ എക്സ്റ്റന്ഷന് ഈ ചിത്രത്തില് നമുക്ക് വായിച്ചെടുക്കാം.

അഴകപ്പന്റെ അഴകാര്ന്ന ദൃശ്യങ്ങളൊരുക്കുന്ന മനോഹരമായ പ്രകൃതി,
പ്രധാന കഥാപാത്രങ്ങളെ അവതരിപ്പിച്ച മമ്മൂട്ടി, ജോയ്മാത്യു, മുത്തുമണി എന്നിവരുടെ അഭിനയം, മമ്മൂട്ടി പാടുന്ന കള്ളുപാട്ട്...അങ്ങിനെ പ്രേക്ഷകരെ പിടിച്ചിരുത്തുന്ന
 ഘടകങ്ങള് പലതുമുണ്ട് ചിത്രത്തില്. മലയാളത്തിന് പ്രതീക്ഷയുള്ള ഒരു സംവിധായകനെ ഈ ചിത്രം അവതരിപ്പിക്കു
ന്നുണ്ടെന്നും തീര്ത്തു പറയാം.





 Men will be men, is a very common phrase used by women. It may not be a completely derogatory statement but it paints all men with the same brush. However, Girish Damodar and Joy Mathew have come with a tale that shows most men know where and how to draw the line. Also, it underscores that it is high time that the society changed its perception on the relationship between a man and a woman. It is time to rewrite the axiom that a man and a woman will always have a sexual attraction if they aren’t related by blood.

Sruthy (Karthika Muraleedharan) is a college student and she is stuck in Ooty town because of an unexpected hartal. Coincidentally, she meets her dad’s friend Krishnakumar aka KK (Mammootty), on the road. He offers her a lift as there is no other way for her to get back home, and she readily accepts it. Divorcee KK is a ladies’ man, according to his friends, including Sruthy’s father Vijayan (Joy Mathew). His friends have their own different perceptions about KK as a person. So, Vijayan, the father, is anxious and so are several others – from the serial loving neighbour Ammachi to the house maid, not to mention the audience. There is also the mother of Sruthy (Muthumani) who thinks all her husband’s friends are nice people like her husband. As the movie progresses, the true colours of the various individuals emerge. There are moral cops, there are innocent souls and there are sceptical minds.

Uncle holds a mirror to the society and to the minds of those around. There is a father and mother who cannot even trust their own shadows when it comes to the safety of their daughters. There is this girl, a true reflection of every girl child in the contemporary scenario, who even when she asserts that she trusts her co-traveller keeps getting nervous and insecure intermittently. While people in the society go on being sceptical about the things happening around, where are we heading to? Asks the movie. 

Mammootty, through KK, provides answers to certain questions that were raised during the infamous Kasaba dialogue row. Here he says, “The world may be having bad men but not all are bad.” If anyone thinks that it is not the function of films to educate the society, actor-director Joy Mathew, through wonderfully written dialogues and script, proves them wrong. This film even becomes reference material on how to make sexism-free content. Women in the movie are agents of change -- respected and strong, sometimes outwitting men. They shout out to the world that if they have the guts, nothing can break them -- neither a video clip nor moral policing. 

While cinematographer Azhakappan takes us on a journey through the wilderness of Wayanad and Gundlupt, Joy Mathew skilfully questions, introspects and sometimes even lectures on some murky attitudes of the society. The tale though thrilling lags on occasion. However, with good music, amazing visuals and thought-provoking dialogues, the director manages to make it up.

Mammootty looks fabulous as usual but you do not see the mega star in this film but only the ‘uncle’. If anyone thought that Mammootty’s acting talents were compromised at the altar of super stardom, they will only have to watch Uncle to see him in full swing. He is the handsome, modern and broad-minded uncle that every girl would desire to have. Karthika whom many rated as a disappointment after watching her performance in CIA, has done a superb performance as Sruthy. So too the anxious dad portrayed by Joy Mathew. Muthumani as the contemporary mom also deserves accolades for her power-packed performance.

On the whole, Uncle comes at a time when society is confused and striving to break free from conventions and prejudices. It spreads hope, a commodity that was never needed more than at this point of time.

Comments

Popular posts from this blog

Maaran

Even as early as about five minutes into Maaran, it’s hard to care. The craft seems to belong in a bad TV serial, and the dialogues and performances don't help either. During these opening minutes, you get journalist Sathyamoorthy (Ramki) rambling on about publishing the ‘truth’, while it gets established that his wife is pregnant and ready to deliver ANY SECOND. A pregnant wife on the cusp of delivery in our 'commercial' cinema means that the bad men with sickles are in the vicinity and ready to pounce. Sometimes, it almost feels like they wait around for women to get pregnant, so they can strike. When the expected happens—as it does throughout this cliché-ridden film—you feel no shock. The real shock is when you realise that the director credits belong to the filmmaker who gave us Dhuruvangal Pathinaaru, that the film stars Dhanush, from whom we have come to expect better, much better. Director: Karthick Naren Cast: Dhanush, Malavika Mohanan, Ameer, Samuthirakani Stre...

Kuthiraivaal

  Kuthiraivaal Movie Review:  Manoj Leonel Jahson and Shyam Sunder’s directorial debut Kuthiraivaal brims with colours and striking imagery. This is apparent as early as its first scene, where its protagonist Saravanan alias Freud squirms in his bed, suspecting a bad omen. As some light fills his aesthetic apartment wrapped with vintage wall colours, his discomfort finally makes sense—for he has woken up with a horse’s tail! The scene is set up incredibly, leaving us excited for what is to come. But is the film as magical as the spectacle it presents on screen? Kuthiraivaal revolves around Saravanan (played by a brilliant Kalaiyarasan) and his quest to find out why he suddenly wakes up with a horse’s tail, and on the way, his existence in life. Saravanan’s universe is filled with colourful characters, almost magical yet just real enough—be it his whimsical neighbour Babu (Chetan), who speaks about his love for his dog and loneliness in the same breath, or the corner-side cigar...

Valimai

  H Vinoth's Valimai begins with a series of chain-snatching incidents and smuggling committed by masked men on bikes in Chennai. The public is up in arms against the police force, who are clueless. In an internal monologue, the police chief (Selva) wishes for a super cop to prevent such crimes. The action then cuts to Madurai, where a temple procession is underway.then we are introduced to ACP Arjun (Ajith Kumar), the film’s protagonist, whose introduction is intercut with scenes from the procession. Like a God who is held up high, we see this character rising up from the depths. In short, a whistle-worthy hero-introduction scene. We expect that Vinoth has done away with the mandatory fan service given his star's stature and will get around to making the film he wanted to make. And it does seem so for a while when Arjun gets posted to Chennai and starts investigating a suicide case that seems connected to the chain-snatching and drug-smuggling cases from before. Like in his pr...