Skip to main content

Mahanati


சாவித்ரி வாழ்க்கையின் ஒரு கொண்டாட்டத்தை 'அப்பாஸ் திலகம்' என்று அழைப்பது எளிது, ஏனென்றால் படம் கிட்டத்தட்ட 3
 மணி நேரமாக தனது வாழ்க்கையை சுவாசிக்கின்றது. தெலுங்கு திரையுலகில் சில படங்களும் உள்ளன, இது இந்த வழியை
 உணரவைக்கும் - உணர்ச்சியுடன் மற்றும் தலையில் விழும் கதாபாத்திரங்கள் மீது கதாபாத்திரத்தில் நடிக்கவும். 80 களில் ஒரு
 பத்திரிகையாளரான மதுரவானி, மகாநதியின் ஒரு அறிமுகத்தை நெருங்குகையில், அவளுக்கு ஒரு தலைசிறந்த நட்சத்திரமாக
இருந்தாலும், இந்த தலைமுறைக்கு உண்மையாக இருப்பதைத் தவிர வேறு சாவித்ரிக்கு அவளுடைய சந்ததி எதுவும் தெரியாது
 என்று சொல்கிறது. 'அப்பாஸ் திலகம்' கதை ஆரம்பமானது.

ஒரு மறுபிறவிக்கு மேல், இந்த படம் சாவித்ரி நபர் வகையான ஒரு பாத்திரம் ஆய்வு இருந்தது. பலர் கணவனின் காதலியை காதலித்து
 திருமணம் செய்துகொண்டபோது, ​​அவளுக்கு ஒரு அப்பாவி மற்றும் இளம் வயதினரைத் தெரிந்திருந்தது. சிலர், அந்நியர்களிடம்
எப்படிப்பட்டவர் என்பதைத் தெரிந்துகொள்வது அவசியம், அவளுக்கு அவளது வருவாயைத் தேவையில்லாமல் கொடுக்கலாம்.
 அவர் உயிருடன் இருந்த போது, ​​சாவித்ரி ஒரு வீட்டை உடைப்பாளராகவும், ஒரு ஆல்கஹாலாகவும் தனது வாழ்க்கையை பாழாக்கி
விட்டார், மேலும் அவரது வாழ்க்கை ஏன் அந்த வழியில் வர முடிந்தது என்று விளக்க முயற்சிப்பதாக இருக்கிறது.

ஒரு அப்பாவி மற்றும் அத்தை (ராஜேந்திர பிரசாத் மற்றும் பானுப்பிரியா) வீட்டிற்கு அவளுடைய விதவை பெற்ற தாயுடன் ஒரு
 பிடிவாதமான ஆனால் இரக்கமுள்ள சாவித்ரி (கீர்த்தி) நகரும். சாதுரியின் ஒரே ஆறுதல் அவளது நண்பர் சுசீலா (ஷாலிணி பாண்டே)
மற்றும் அவள் தன் தந்தையை இழந்தபோது ஒரு கல் சிலை. ஒரு ஆலோசனையைப் பற்றிக் கூறுகையில், அவளது மாமா விரைவில்
 படங்களில் ஒரு பங்கைப் பெறுவதற்கு 14 வயதில் தான் அவளை அழைத்துச் செல்கிறார். அதன்பின், அழகு, காதல்,
பொறாமை மற்றும் பின்னடைவு ஆகியவற்றால் நிறைந்த கதை ரெட்ரோ திரைப்படங்கள் தயாரிக்கப்படும் ஒன்றாகும். துரதிருஷ்டவசமாக
 சாவித்ரிக்கு, அவளுடைய வாழ்க்கை எப்படி இருந்தது.

மிக்கி ஜே மேயரின் இசையமைப்பு இசையமைப்பில் அழகாகக் கலந்திருக்கிறது, பல காட்சிகளில் மனநிலையை உருவாக்குகிறது.
கீர்த்தி சாவித்ரி தோற்றத்தில் மற்றும் ஒரு சில நிமிடங்களில் படத்தில் கலக்கிறார், முடிவடையும் இதயத்துடிப்பு எப்படி இருக்கும்
என்பதை கிட்டத்தட்ட மறந்து விடுகிறது. வாழ்க்கையில் வெடித்து சிதறி இறந்த பிறகு மறைந்தால், இது வரை தேதி வரை கீர்த்தியின்
சிறந்த நடிப்புகளில் ஒன்றாகும். துளிகர் ஜெமினி கணேசனுடன் இணைந்து செயல்படுகிறார், அவரின் எண்ணங்கள் உண்மையிலேயே
 அறியப்படாதவை. நீங்கள் அவரது குணத்தால் விழுந்து, அவர் 'அம்மடி' என்று அழைக்கும்போது அவளையே நம்புகிறாள், மேலும் அவரது மகிழ்ச்சியான வாழ்க்கையைப் பொறுத்தவரை அவள் வளர்ந்து வரும் வாழ்க்கைக்கு மேலிருக்கும் அட்டவணையை மாற்றிவிட்டால், உங்கள் இதயத்தை அவள் உடைக்கிறாள், .

To call ‘Mahanati’ a celebration of Savitri’s life would be an understatement, because the film breathes her life in a span of almost 3 hours. There are few films in the Telugu film industry that make you feel the way this one does – empathise and fall head over heels in love with the protagonist even in her lowest of lows. When Madhuravani, a journalist in the 80s, approaches an acquaintance of the Mahanati and tells him her generation knows nothing of Savitri other than the fact that she was once a great star, the same holds true for this generation too. And that is how the tale of ‘Mahanati’ begins.

More than a retelling, this film is a character study on the kind of person Savitri was. Few know how innocent and young she was when she married an already wedded Ganeshan out of love, despite many calling her a home-breaker. Few also know how kind she was even to strangers, free to give away her earnings to those in need. When she was alive, Savitri was branded as a home-breaker and an alcoholic who ruined her life and this film tries to explain why her life could’ve come to be that way.

Innocent and childish, a stubborn but kind hearted Savitri (Keerthy) moves in as a child with her widowed mother to her uncle and aunt’s (Rajendra Prasad and Bhanupriya) home. Pushed to learn dance and later theatre by her uncle who finds there’s money in it, Savitri’s only solace is her friend Susheela (Shalini Pandey) and a stone idol she turns to when she misses her father. Acting upon a suggestion given, her uncle soon takes her to Madras when she’s only 14 to get her a role in films. The story thereafter filled with beauty, love, greed, jealousy and backstabbing is one that retro films are made of. Unfortunately for Savitri, this is what her life was like.

The music by Mickey J Meyer blends into the story beautifully, creating the mood in many scenes. Keerthy just blends into the skin of Savitri and a few moments into the film, one almost forgets how heart-breaking the ending will be like. Bursting with life and later fading away to death, this has to be one of Keerthy’s best performances till date. She is ably supported by Dulquer playing Gemini Ganeshan, a man whose intentions are never truly known. You fall for his charms and believe him as much as she does when he calls her ‘ammadi’, and your heart breaks probably as much as hers did when he turns the tables on her out of jealously for her thriving career even as his fortunes fade.

That’s not to say the film is a dreary one all through because despite the ending, one will chuckle along with Savitri when she shares funny moments with Akkineni Nageswara Rao (Naga Chaitanya) on the sets of ‘Devadas’ and even before. Or even when she secretly shadows SV Ranga Rao (Mohan Babu) on the sets of ‘Mayabazar’ so she can learn his mannerisms and ace her performance in the song ‘Aha Na Pelli Anta’. 

Samantha and Vijay Deverakonda, apart from the rest of the cast, are stupendous in their roles, not for a minute taking the attention away from the character they’re portraying. Samantha acing an emotional scene almost at the end of the film makes one remember the potential she has, the powerhouse of talent she really is. Nag Ashwin deserves all the credit as he has done a stupendous job. The film’s cinematography by Dani Sanchez-Lopez too is truly a beauty, bringing in a sepia toned old-school feel, as if shot on a film camera.

Watching ‘Mahanati’ is an experience one won’t forget soon as it will make you walk away with a heavy heart, mourning for a great artiste whose life was wasted and lost. Tears will be shed, claps will be heard, goose bumps will be felt – all in reverence and in tribute to the Mahanati. But the best part about this film is, it will make you smile, because Savitri deserves to be remembered for more than just the tragedy in her life, she deserves to be remembered for the beautiful soul she was.

Comments

Popular posts from this blog

Maaran

Even as early as about five minutes into Maaran, it’s hard to care. The craft seems to belong in a bad TV serial, and the dialogues and performances don't help either. During these opening minutes, you get journalist Sathyamoorthy (Ramki) rambling on about publishing the ‘truth’, while it gets established that his wife is pregnant and ready to deliver ANY SECOND. A pregnant wife on the cusp of delivery in our 'commercial' cinema means that the bad men with sickles are in the vicinity and ready to pounce. Sometimes, it almost feels like they wait around for women to get pregnant, so they can strike. When the expected happens—as it does throughout this cliché-ridden film—you feel no shock. The real shock is when you realise that the director credits belong to the filmmaker who gave us Dhuruvangal Pathinaaru, that the film stars Dhanush, from whom we have come to expect better, much better. Director: Karthick Naren Cast: Dhanush, Malavika Mohanan, Ameer, Samuthirakani Stre...

Android Kunjappan Version 5.25

  A   buffalo on a rampage ,   teenaged human beings   and a robot in addition, of course, to adult humans – these have been the protagonists of Malayalam films in 2019 so far. Not that serious Indian cinephiles are unaware of this, but if anyone does ask, here is proof that this is a time of experimentation for one of India’s most respected film industries. Writer-director Ratheesh Balakrishnan Poduval’s contribution to what has been a magnificent year for Malayalam cinema so far is  Android Kunjappan Version 5.25 , a darling film about a mechanical engineer struggling to take care of his grouchy ageing father while also building a career for himself.Subrahmanian, played by Soubin Shahir, dearly loves his exasperating Dad. Over the years he has quit several big-city jobs, at each instance to return to his village in Kerala because good care-givers are hard to come by and even the halfway decent ones find this rigid old man intolerable. Bhaskaran Poduval (Suraj ...

Kuthiraivaal

  Kuthiraivaal Movie Review:  Manoj Leonel Jahson and Shyam Sunder’s directorial debut Kuthiraivaal brims with colours and striking imagery. This is apparent as early as its first scene, where its protagonist Saravanan alias Freud squirms in his bed, suspecting a bad omen. As some light fills his aesthetic apartment wrapped with vintage wall colours, his discomfort finally makes sense—for he has woken up with a horse’s tail! The scene is set up incredibly, leaving us excited for what is to come. But is the film as magical as the spectacle it presents on screen? Kuthiraivaal revolves around Saravanan (played by a brilliant Kalaiyarasan) and his quest to find out why he suddenly wakes up with a horse’s tail, and on the way, his existence in life. Saravanan’s universe is filled with colourful characters, almost magical yet just real enough—be it his whimsical neighbour Babu (Chetan), who speaks about his love for his dog and loneliness in the same breath, or the corner-side cigar...