Skip to main content

Manmarziyaan






                   The maturity with which Anurag Kashyap’s Manmarziyaan talks about love and relationships is refreshing. The seemingly conventional story of a love triangle, gets original with its treatment and portrayal of love. With characters constantly oscillating between confusion and complex emotions, Manmarziyaan presents a new and updated look at romance and relationships. It’s unlike any Anurag Kashyap film you’ve seen before. Despite its strengths, this romantic drama might be, at times, a little too mature for the average audience.

The film is set in Amritsar, where Rumi (Taapsee) and Vicky's (Kaushal) sex-heavy romance creates a radical contrast to the small-town setting. He jumps from one roof to the other, to sneak into her bedroom. They’re horny as hell and totally into each other. But the apparent and obvious frivolity of their relationship, kicks up a surprise. Commitment issues, immaturity and the folly of exuberance, bring a reality check to their rip-roaring romance. When they decide to run away, she asks the pertinent question… ‘what will we do for a living?’ and when Vicky has no answer, the fairytale romance comes crashing down. Once Abhishek Bachchan’s Robbie enters the scene, as a prospective suitor backed by the local matchmaker, the story gets an interesting spin. You can never peg down, why Robbie is so interested in marrying Rumi, knowing fully well that she and Vicky are inseparable. 

To say that Kanika Dhillon’s writing on Manmarziyaan is layered is stating the obvious. It’s not just good writing, this is an in-depth exploration of love and the mistakes people make in matters of the heart, before they finally settle down. To top that, Kashyap has adopted a restrained storytelling style where dialogue and emotions take centre stage. The climactic scene where Taapsee and Abhishek have a long exchange of dialogue is pure cinematic delight. Amit Trivedi’s music elevates the emotions in the film to a large degree. Most of the songs help flesh out the feelings of the characters. Songs like Dhyaanchand, Halla, Daryaa and Sacchi Mohabbat are the highlights of the film. The cinematography by Sylvester Fonseca is top notch as well. The second half of the film picks up the drama and the pace, owing to the taut editing by Aarti Bajaj.

The performances by Taapsee, Vicky and Abhishek are special, to say the least. Taapsee, overcomes a few initial hiccups, to sink her teeth into the central role. This is by far, the best performance of her career. Vicky, as the quintessential Punjabi munda, who does not really have a handle on life, is superb too. But it’s Abhishek’s performance that adds to the drama. He plays the good guy with masterful restraint. Manmarziyaan is as much his film, as it is Taapsee’s.

This new-age love story with Facebook friend requests and Tinder conversations, also has the charm and depth of an old-school love saga. The motif of twins, peppered right through the film is funny and random but if you dig deep, you will probably find out why. At times, the story might be a little too deep for millennials, but Manmarziyaan is one of the best romantic movies to come out of Bollywood in a long time.




                          'लव ऐंड रिलेशनशिप्स आर कॉम्प्लिकेटेड' यानी प्यार और रिलेशनशिप जटिल होते हैं, ये स्टेटस आपने दसियों बार कहीं न कहीं पढ़ा होगा। अनुराग कश्यप निर्देशित और आनंद एल. राय निर्मित 'मनमर्जियां' में इसी स्टेट्स को बहुत खूबसूरती और मच्योरिटी के साथ डील किया गया है। फिल्म की कहानी भले प्रेम त्रिकोण जैसे पुराने आइडिया के इर्द-गिर्द घूमती हो, मगर इन फिल्मकारों की स्टोरी टेलिंग का अंदाज नया और अनोखा है, जो हो सकता है कि परंपरागत सोच वाले दर्शकों के गले न उतरे, मगर फिर आपको समझना होगा कि अनुराग कश्यप जैसे बागी फिल्मकार ने परंपरा का निर्वाह कब किया है? 
कहानी एक सरल नोट पर शुरू होती है, जहां रूमी (तापसी पन्नू) और विकी (विकी कौशल) एक-दूसरे के प्यार में गले तक इस कदर डूबे हैं कि जब भी मौका मिलता है, वे एक-दूसरे में समा जाने को आतुर रहते हैं। उनका प्यार देह की सीमाओं को पार कर चुका है। कहानी में ट्विस्ट तब आता है, जब एक दिन तापसी के बेडरूम में दोनों को घरवाले रंगे हाथों पकड़ लेते हैं। अब हालात ऐसे बन जाते हैं कि रूमी के घरवाले उस पर शादी का दबाव बनाते हैं। खिलंदड़ी और बेबाक रूमी मस्तमौला और गैरजिम्मेदार विकी के सामने फरमान जारी कर देती है कि वह अगले दिन अपने घरवालों को लेकर शादी की बात करने आए, मगर विकी इस स्थिति के लिए मच्योर नहीं हुआ है। 

वह रूमी को गच्चा दे जाता है और नहीं आता। रूमी और विकी में इस बात को लेकर खूब लड़ाई होती है, मगर इस बीच विदेश से शादी के लिए आए हुए रॉबी (अभिषेक बच्चन) को जब रूमी का रिश्ता दिखाया जाता है, तो वह उसकी फोटो देखते ही उसके प्यार में पड़ जाता है। विकी से नाराज रूमी रॉबी के साथ शादी करने की हामी भर भी लेती है, मगर फिर विकी उसे अपने प्यार शिदद्त का वास्ता देकर मना लेता है और उसे घर से भागने के लिए मना लेता है। कमिटमेंट फोबिक विकी अभी उतना परिपक्व नहीं हुआ कि शादी जैसी जिम्मेदारी को निभा सके, इसलिए वह बार-बार जिम्मेदारी की बात आने पर मुंह मोड़ लेता है। अंततः रूमी रॉबी के नाम की मेहंदी लगा लेती है और अगले दिन उसकी शादी है, मगर अब विकी किसी भी हाल में रूमी को किसी और का नहीं होने देना चाहता। वे दोनों फिर भागने का प्लान बनाते हैं, मगर एक बार फिर विकी अपने वादे से पलट जाता है। 

रूमी और रॉबी की शादी हो जाती है, मगर कहानी खतम नहीं होती। इन किरदारों का अंजाम क्या होता है, इसे जानने के लिए आपको सिनेमा हॉल जाना होगा। आनंद एल. राय निर्मित और अनुराग कश्यप निर्देशित मनमर्जियां आज के दौर के प्यार की उस व्याख्या को चित्रित करती है, जिससे कमोबेश आज का युवा गुजरता है। किरदारों के बोल्डनेस के मामले में आनंद एक कदम आगे बढ़े हैं, तो अनुराग उन्हें ट्रीट करते हुए नर्मी से पेश आए हैं। अनुराग ने किरदारों को सीक्वेंस और दृश्यों के साथ इस खूबी से गूंथा है कि आप उन्हें जज करने के बजाय उनके साथ बहते चले जाते हैं। अमृतसर की रहनेवाली रूमी और विकी का दैहिक प्यार आपको चौंकाता जरूर है, मगर कहीं न कहीं आप उनकी दुनिया का हिस्सा बन जाते हैं। निर्देशक के रूप में अनुराग इस फिल्म में एक अलग अंदाज में दिखे हैं। उन्हें कनिका ढिल्लन जैसी लेखिका का भी खूब साथ मिला है। 

फिल्म के कई दृश्य ऐसे हैं, जो बेहद ही मजेदार बन पड़े हैं। वे आपको मल्टिपल इमोशंस का अहसास कराते हैं। आपको आखिर तक पता नहीं चल पाता कि रूमी किस तरफ जाएगी? क्लाइमैक्स बहुत ही प्यारा है। 
अभिनय के मामले में 'मनमर्जियां' हर तरह से बीस साबित होती है। तापसी पन्नू आज के दौर की संवरी हुए अभिनेत्री हैं, मगर इस फिल्म को उनके करियर की उत्कृष्ट फिल्म कहना गलत न होगा। उन्होंने एक अनकन्वेंशनल किरदार को इतने कन्विंसिंगली जिया है कि आप उसके प्यार में पड़ जाते हैं। अभिषेक बच्चन की संयमित परफॉर्मेंस कहानी को खास बनाती है। शराब पीकर बार में नाचनेवाला दृश्य और क्लाइमैक्स में अभिषेक और तापसी का संवाद फिल्म का हाई पॉइंट साबित होता है। 

विकी कौशल ने विकी के अपने किरदार को बखूबी जिया है, जिसे प्यार तो समझ में आता है , मगर जिंदगी और जिम्मेदारी नहीं। उनका फंकी लुक उनके किरदार को बल देता है। फिल्म की सहयोगी कास्ट भी मजबूत है। संगीत के मामले में सभी गाने सोलफुल हैं। अमित त्रिवेदी के संगीत में 'हल्ला', 'ग्रे वाला शेड', 'डराया' जैसे सभी गाने अच्छे बन पड़े हैं। 

क्यों देखें: नए दौर की अनकन्वेंशनल रोमांटिक फिल्मों के शौकीन यह फिल्म देख सकते हैं। 

Comments

Popular posts from this blog

Kuthiraivaal

  Kuthiraivaal Movie Review:  Manoj Leonel Jahson and Shyam Sunder’s directorial debut Kuthiraivaal brims with colours and striking imagery. This is apparent as early as its first scene, where its protagonist Saravanan alias Freud squirms in his bed, suspecting a bad omen. As some light fills his aesthetic apartment wrapped with vintage wall colours, his discomfort finally makes sense—for he has woken up with a horse’s tail! The scene is set up incredibly, leaving us excited for what is to come. But is the film as magical as the spectacle it presents on screen? Kuthiraivaal revolves around Saravanan (played by a brilliant Kalaiyarasan) and his quest to find out why he suddenly wakes up with a horse’s tail, and on the way, his existence in life. Saravanan’s universe is filled with colourful characters, almost magical yet just real enough—be it his whimsical neighbour Babu (Chetan), who speaks about his love for his dog and loneliness in the same breath, or the corner-side cigar...

Maaran

Even as early as about five minutes into Maaran, it’s hard to care. The craft seems to belong in a bad TV serial, and the dialogues and performances don't help either. During these opening minutes, you get journalist Sathyamoorthy (Ramki) rambling on about publishing the ‘truth’, while it gets established that his wife is pregnant and ready to deliver ANY SECOND. A pregnant wife on the cusp of delivery in our 'commercial' cinema means that the bad men with sickles are in the vicinity and ready to pounce. Sometimes, it almost feels like they wait around for women to get pregnant, so they can strike. When the expected happens—as it does throughout this cliché-ridden film—you feel no shock. The real shock is when you realise that the director credits belong to the filmmaker who gave us Dhuruvangal Pathinaaru, that the film stars Dhanush, from whom we have come to expect better, much better. Director: Karthick Naren Cast: Dhanush, Malavika Mohanan, Ameer, Samuthirakani Stre...

Valimai

  H Vinoth's Valimai begins with a series of chain-snatching incidents and smuggling committed by masked men on bikes in Chennai. The public is up in arms against the police force, who are clueless. In an internal monologue, the police chief (Selva) wishes for a super cop to prevent such crimes. The action then cuts to Madurai, where a temple procession is underway.then we are introduced to ACP Arjun (Ajith Kumar), the film’s protagonist, whose introduction is intercut with scenes from the procession. Like a God who is held up high, we see this character rising up from the depths. In short, a whistle-worthy hero-introduction scene. We expect that Vinoth has done away with the mandatory fan service given his star's stature and will get around to making the film he wanted to make. And it does seem so for a while when Arjun gets posted to Chennai and starts investigating a suicide case that seems connected to the chain-snatching and drug-smuggling cases from before. Like in his pr...