Skip to main content

varathan






 Fahadh Faasil's made a habit of making his fans wait for his films. It's been almost nine months since his last release Carbon. One thing that fans can be assured of though is that he never repeats himself and for Varathan as well the actor has taken on a completely new avatar for his character that goes through varying emotions, but with a stoic calm in the first half only to unleash a storm later.

The movies starts off in Dubai with Abin (Fahadh), who is let go from his job. He alone with wife Priya (Aishwarya) who has a miscarriage decides to shift to the latter's estate in Kerala for a few months till they figure things out. 

However, the moment they land in the village, their presence is resented by the residents --- truly making them the outsiders. From lecherous stares and moral policing glares to malevolent intentions and bullying, the couple have to confront several real world troubles as they reside in their house. All of which seem new to the city-bred and non-confrontational Abin. 

As the uninvited hassles keep mounting and Priya faces danger, he is forced to take a stand in his house. But can he do it successfully? This forms the plot.

While the premise is limited, scriptwriters Sharfu and Suhas have kept the proceedings taut. However, the makers have taken a page or two out of the Hollywood movie Straw Dogs and adapted it brilliantly to suit the Kerala context. Sure there might not be the boiling oil scene, oh wait, there is --- only with a fuel and flame thrower. Same effect but more stylish. 

Credit to Amal Neerad though for letting his signature seep in only during the latter half and keeping the narrative grounded, which such a story warrants.

Aishwarya Lekshmi puts on another mature, realistic performance post Mayaanadhi, and adds authenticity to her part of a confident wife trying to convince her gullible husband of the dangers in and around their house. She also successfully conveys the palpable tension whenever she is alone in the house.

Littil Swayamp chooses a warm tone in the first half, only to make way for intensely grilling visuals in the second. Tapas Nayak's sound design as well as Sushin Shyam's music is as much a vital part of the movie as its visuals and cast.

Varathan takes its time to simmer in the first half, with its songs and varied characters, but in the second half it comes all guns blazing and turns into a stylish survival thriller worth watching.




ഫഹദ് -അമല്‍ നീരദ് കോമ്പോ “ഇയോബിന്‍റെ പുസ്തകവുമായി” വന്നപ്പോള്‍ നിരൂപകശ്രദ്ധയും ബോക്സ് ഓഫീസ് കളക്ഷനും നേടിയ വിജയചിത്രമായി മാറി. ഇരുവരും വീണ്ടും ഒരുമിക്കുന്ന ചിത്രം, ഉഗ്രന്‍ ട്രെയിലര്‍, ഫഹദിനൊപ്പം ഐശ്വര്യ ലക്ഷ്മിയുടെ നായികാ കഥാപാത്രം തുടങ്ങിയ പ്രതീക്ഷകളോടെയാണ് “വരത്തന്‍ “ തീയറ്ററില്‍ എത്തിയത്. ചെറിയ കഥാതന്തുവിന്‍റെ അസാധാരണ മേക്കിംഗ് മികവില്‍, ത്രില്ലടിപ്പിക്കുന്ന ദൃശ്യാനുഭവം- അതാണ്‌ വരത്തന്‍

“എന്‍റെ കുടുംബത്തെ രക്ഷിക്കാൻ ദൈവം എനിക്ക് ഊർജ്ജം നൽകുമെന്ന്” പറയുന്ന ഒരു ഉദ്ധരണിയിലാണ് ചിത്രം ആരംഭിക്കുന്നത്. ഈ പ്രസ്താവനയ്ക്ക് പൂർണമായും അനുസൃതമായിരുന്ന സിനിമയുടെ കഥ പുരോഗമിക്കുന്നു.

പ്രിയന്‍റെയും എബിയുടെയും കഥയാണ് വരത്തന്‍. ദുബായ് ജോലിയിലെ ഒരു പ്രശ്നത്തെ തുടർന്ന് ഒരു വലിയ ഇടവേളയെടുത്ത് എബിയും ഭാര്യ പ്രിയയും കൂടി മലയോര ഗ്രാമപ്രദേശത്തുള്ള പ്രിയയുടെ അപ്പന്‍റെ തറവാട്ട് വീട്ടിലേക്ക് വരുന്നതും തുടർന്ന് അവിടെ നടക്കുന്ന സംഭവങ്ങളുമാണ് ചിത്രം പറയുന്നത്. നാട്ടിലെ തോട്ടത്തില്‍ ഉല്ലസിക്കാന്‍ വരുന്ന അവരുടെ അവിടുത്തെ ജീവിതം സുഖകരമായിരുന്നോ? ഇവിടെയാണ്‌ “വരത്തന്മാര്‍” ഉണ്ടാകുന്നത്. 

കഥയെയും കഥാപാത്രങ്ങളെയും പരിചയപ്പെടുത്തി ആദ്യ പകുതി മുന്നേറുമ്പോള്‍ ഒരു സ്ലോ പേസ്ഡ് മിസ്റ്ററി ത്രില്ലർ എന്ന കണക്കെ സിനിമ അനുഭവപ്പെടും. എന്നാല്‍ രണ്ടാം പകുതിയിലെ ഓരോ രംഗം കഴിയുമ്പോഴും മനസ്സിൽ ഒരുതരം ഭയവും ടെൻഷനും സൃഷ്ടിക്കുന്ന രീതിയിലേക്ക് ചിത്രം മുന്നേറുന്നു . “ഇനി ഇപ്പോള്‍ എന്ത് സംഭവിച്ചേക്കാം” എന്ന ചിന്തയില്‍ പ്രേക്ഷകനെ പിടിച്ചിരുത്താന്‍ കഴിയുന്നിടത്താണ് അമല്‍ നീരദ് എന്ന സംവിധായകന്‍റെ പ്രതിഭ വെളിവാകുന്നത്. അതാണ്‌ അമല്‍ നീരദ് സിഗ്നേച്ചറും. 

ഓരോ ചിത്രങ്ങളും സൂക്ഷമതയോടെ ചെയ്യുന്ന ഫഹദ് വീണ്ടും സ്‌ക്രീനിൽ തകർത്തടുക്കുകയായിരുന്നു. സാധാരണ ഒരു നടനിലെ സ്‌ട്രെയിൻ അവരുടെ മുഖത്ത് പ്രകടമാകുമെങ്കിൽ അതില്ലാത്തിടത്താണ് ഫഹദിന്‍റെ വിജയം. ഒരു കൂസലുമില്ലാതെ അപാര മെയ്‌വഴക്കത്തോടെ അവയോരോന്നും ഗംഭീരമാക്കി. 
ഐശ്വര്യ ലക്ഷ്മി തന്‍റെ റോൾ ഭംഗിയാക്കി. പ്രത്യേകിച്ച് രണ്ടാം പകുതി. ശറഫുദ്ധീന്‍റെ കഥാപാത്രം പ്രത്യേക ശ്രദ്ധ പിടിച്ച് പറ്റുന്നുണ്ട്. 

പ്രേക്ഷകരെ സംബന്ധിച്ചിടത്തോളം ആസ്വാദ്യകരമായ യാത്രയ്ക്ക് ഉപരിയായി കേരളത്തിന്‍റെ, മലയാളികളുടെ ഉള്ളിലെ ഇരുണ്ട മുഖങ്ങളുടെ തുറന്നുകാട്ടല്‍ കൂടിയാണ് ചിത്രം. അന്യന്‍റെ സ്വകാര്യതകള്‍ ഭേദിച്ച്, കപട സദാചാരത്തില്‍ നിറുത്താന്‍ ഉത്സാഹിക്കുന്ന സമൂഹത്തിനുള്ള ഉശിരന്‍ മറുപടി കൂടിയാണ് വരത്തന്‍. അതിക്രമിച്ചു കടക്കുന്ന നോട്ടങ്ങള്‍ ഉണ്ടാവരുത് എന്ന നിലപാടെടുക്കുന്ന ചിത്രം, പെണ്ണുടലിന്‍റെ വാണിജ്യ സാധ്യതകള്‍ മാത്രം കാണുന്ന ചലചിത്രങ്ങള്‍ കണ്ടു ശീലിച്ച സിനിമാ മേഖലയിലെ വേറിട്ട ശബ്ദമാകുന്നു. 

കാര്യസ്ഥനായി എത്തിയ ദിലീഷ് പോത്തനും, നാട്ടുകാരായിട്ട്‌ വേഷമിട്ട ഷറഫുദീന്‍, വിജിലേഷ്, ചേതന്‍ ജയലാല്‍, ഉണ്ണിമായ തുടങ്ങിയവര്‍ വരത്തന്‍റെ മിഴിവ് കൂട്ടിയ താരനിരയാണ്. വിസ്മയദൃശ്യങ്ങൾ നല്‍കിയ ലിറ്റിൽ സ്വയാമ്പ് പ്രത്യേകം ക്രെഡിറ്റുകൾ നൽകണം. പറവയിലൂടെ ഞെട്ടിച്ച സ്വയംപിന്‍റെ മറ്റൊരു വിഷ്വല്‍ ട്രീറ്റാണ് വരത്തന്‍. മിസ്റ്റി ഫീല്‍ ഉണ്ടാക്കുന്നതില്‍ സുശീല്‍ ശ്യാമിന്റെ സംഗീതവും ബി ജി എമ്മും വഹിച്ച പങ്ക് ചെറുതല്ല. അവസാന അരമണിക്കൂറാണ് ചിത്രത്തിന്‍റെ ഹൈലൈറ്റ് എന്ന് പറയാതെ വയ്യ. ഗംഭീരമായിരുന്നു എഡിറ്റിംഗ്. 

വരത്തന്‍ മികച്ച ദൃശ്യ-ശബ്ദ സംവിധാനങ്ങളുള്ള, തീയറ്ററില്‍ തന്നെ പോയി കാണേണ്ട, അറിയേണ്ട, അനുഭവിക്കേണ്ട ചിത്രമാണ്. ഗംഭീര മേക്കിംഗ് ഉള്ള ചിത്രം എന്നതിലുപരി നാം ജീവിക്കുന്ന കാലത്തിനോടുള്ള ചോദ്യം കൂടിയാണ് വരത്തന്‍.

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Maaran

Even as early as about five minutes into Maaran, it’s hard to care. The craft seems to belong in a bad TV serial, and the dialogues and performances don't help either. During these opening minutes, you get journalist Sathyamoorthy (Ramki) rambling on about publishing the ‘truth’, while it gets established that his wife is pregnant and ready to deliver ANY SECOND. A pregnant wife on the cusp of delivery in our 'commercial' cinema means that the bad men with sickles are in the vicinity and ready to pounce. Sometimes, it almost feels like they wait around for women to get pregnant, so they can strike. When the expected happens—as it does throughout this cliché-ridden film—you feel no shock. The real shock is when you realise that the director credits belong to the filmmaker who gave us Dhuruvangal Pathinaaru, that the film stars Dhanush, from whom we have come to expect better, much better. Director: Karthick Naren Cast: Dhanush, Malavika Mohanan, Ameer, Samuthirakani Stre...

Android Kunjappan Version 5.25

  A   buffalo on a rampage ,   teenaged human beings   and a robot in addition, of course, to adult humans – these have been the protagonists of Malayalam films in 2019 so far. Not that serious Indian cinephiles are unaware of this, but if anyone does ask, here is proof that this is a time of experimentation for one of India’s most respected film industries. Writer-director Ratheesh Balakrishnan Poduval’s contribution to what has been a magnificent year for Malayalam cinema so far is  Android Kunjappan Version 5.25 , a darling film about a mechanical engineer struggling to take care of his grouchy ageing father while also building a career for himself.Subrahmanian, played by Soubin Shahir, dearly loves his exasperating Dad. Over the years he has quit several big-city jobs, at each instance to return to his village in Kerala because good care-givers are hard to come by and even the halfway decent ones find this rigid old man intolerable. Bhaskaran Poduval (Suraj ...

Kuthiraivaal

  Kuthiraivaal Movie Review:  Manoj Leonel Jahson and Shyam Sunder’s directorial debut Kuthiraivaal brims with colours and striking imagery. This is apparent as early as its first scene, where its protagonist Saravanan alias Freud squirms in his bed, suspecting a bad omen. As some light fills his aesthetic apartment wrapped with vintage wall colours, his discomfort finally makes sense—for he has woken up with a horse’s tail! The scene is set up incredibly, leaving us excited for what is to come. But is the film as magical as the spectacle it presents on screen? Kuthiraivaal revolves around Saravanan (played by a brilliant Kalaiyarasan) and his quest to find out why he suddenly wakes up with a horse’s tail, and on the way, his existence in life. Saravanan’s universe is filled with colourful characters, almost magical yet just real enough—be it his whimsical neighbour Babu (Chetan), who speaks about his love for his dog and loneliness in the same breath, or the corner-side cigar...