Skip to main content

72 Hours: Martyr Who Never Died






: Unable to bear the pangs of hunger, a young Jaswant Singh Rawat (Avinash Dhyani), helming from a remote hamlet situated in the northern part of the country, joins the Indian Army to serve his nation. But, just days after the completion of his training period, he is deployed to the war-torn region of Arunachal Pradesh. The story is about how one soldier braves extreme weather conditions and fights against all odds to protect Indian borders from its international enemies.

The director and protagonist of the film – Avinash Dhyani – has successfully managed to capture the essence of North-East India, especially the mountainous regions of Arunachal Pradesh. If it were not for the post credits, it would have been hard to tell that this period drama was actually shot in the hilly areas of Uttarakhand and not the North-East.

‘72 Hours: Martyr Who Never Died’ starts off on a high note, but gradually becomes one long dialogue about a soldier and his determination to protect the Indian state from being taken over by the Chinese military. Time and again, Rifleman Jaswant’s superiors commend him for his fearlessness, but the makers fail to show what has inspired such a following for the soldier. Jaswant Singh is still worshipped in Arunachal Pradesh and has a temple erected in his honour, too. So, the intent behind making this movie is noble, but the execution needed more work. For example, there are too many random cuts in the movie and the fight scenes don’t always look authentic. The love story between Noora (Yeshi Dema) and the soldier is never given a chance to blossom, either.

At a time when India shares a strained relationship with its immediate neighbours, ‘72 Hours: Martyr Who Never Died’ comes across as relevant story that is killed by mediocre execution.





 अविनाश ध्यानी की फिल्म '72 आर्स मार्टियार हू नेवर डाइड' में सूत्रधार का एक डायलॉग है, 'तुम्हारे आने वाले कल के लिए उन्होंने अपना आज कुर्बान कर दिया'। फिल्म का ये एक संवाद पूरी कहानी का मर्म समझाने के लिए काफी है। फिल्म गढ़वाल राइफल के जांबाज शहीद राइफल मैन जसवंत सिंह रावत की बायॉपिक है, जिसने 1962 में भारत-चीन की जंग के दौरान 72 घंटे तक अकेले लड़कर अपने प्राणों की आहुति दे दी, मगर अपनी धरती का एक इंच भी चीनियों के हाथ नहीं लगने दिया। रिपब्लिक मंथ होने के कारण अब तक आई हुई देशभक्ति पर आधारित फिल्मों के कारण देशप्रेम का माहौल बना हुआ है और ऐसे में '72 आर्स', 'उरी' के बाद इस श्रृंखला में एक अच्छी कोशिश है। 
जसवंत सिंह रावत (अविनाश ध्यानी) एक गरीब और अभावग्रस्त परिवार में पला-बढ़ा है। अपनी घरेलू जिम्मेदारियों को पूरा करने और अपने बूढ़े माता (अलका अमीन) और पिता (वीरेंद्र सक्सेना) के कंधों का भार कम करने के लिए वह फौज में भर्ती होता है। फौज की कड़ी ट्रेनिंग और सक्षम फौजी बनने के बाद वह अपने घर खुशहाली लाता है कि तभी खबर आती है कि चीन ने हमारे देश पर हमला कर दिया है। अपनी जांबाजी के साथ जसवंत सिंह गढ़वाल राइफल के फौजियों के साथ असम के लिए निकल पड़ता है। असम से उनकी पलटन को तवांग और अरुणाचल प्रदेश भेजा जाता है, जहां उनकी पलटन को एक डिफेंस तैयार करना है। गश्त के दौरान जसवंत की मुलाकात वहां के गांव की लड़की नूरा (येशी देमा) से होती है। नूरा जसवंत से प्रेम करने लगती है और उससे वादा करती है कि जसवंत के सीने पर लगने वाली गोली को वह खुद झेल लेगी। जल्द ही ऐतिहासिक जंग की शुरुआत होती है, जहां पलटन को सैनिकों की गिनी-चुनी तादाद, ठंड से बचाव के लिए गरम कपड़ों का अभाव और सीमित गोला-बारूद जैसी चुनौतियों का सामना करना पड़ता है। कर्नल (शिशिर शर्मा) मदद न मिलने पर फैसला लेने की जिम्मेदारी हवलदार सीएम सिंह (मुकेश तिवारी) को सौंपता है। पलटन के कई जवानों के शहीद और घायल होने के बाद हवलदार अपनी पोस्ट को छोड़कर जाने का निर्णय लेता है, मगर जसवंत सिंह रावत को यह मंजूर नहीं। 

वह अपनी पोस्ट पर डटे रहने का फैसला करता है और उस फैसले पर टिके रहने के लिए उसे अपनी जान की बाजी लगानी पड़ती है। इस जंग में अकेले रह जाने पर उसका साथ देने नूरा आती है, मगर उसे भी शहीद होना पड़ता है। इसके बावजूद वह हार नहीं मानता और लगातार 72 घंटों तक पोस्ट पर डटे रहकर 300 से भी ज्यादा चीनियों का खात्मा करता है। 

फिल्म के निर्देशक अविनाश ध्यानी ने फिल्म में निर्देशक-ऐक्टर की दोहरी भूमिका निभाई है। यह एक अच्छी नियत से बनाई हुई फिल्म है, मगर कमजोर स्क्रीनप्ले के कारण फिल्म कहीं-कहीं पर लड़खड़ा जाती है। अविनाश ने सीमा पर लड़ रहे गढ़वाल राइफल के जवानों के जरिए जांबाजी की भावना को उकेरने की पूरी कोशिश की है, मगर सेकंड हाफ में जसवंत सिंह के वनमैन आर्मी की स्टोरी लाइन के कारण युद्ध के दृश्यों में दोहराव नजर आता है। प्री क्लाइमेक्स में नूरा-जसवंत का लव ट्रैक राहत देता है, मगर रियलिस्ट नहीं लगता। 
अभिनेता के रूप में अविनाश ने अपनी भूमिका के साथ न्याय किया है। नूरा के रूप में येशी देमा खूबसूरत लगी हैं। सपोर्टिंग कास्ट में शिशिर शर्मा, मुकेश तिवारी, प्रशील रावत और वीरेंद्र सक्सेना अच्छे रहे हैं। 
फिल्म का संगीत औसत है। 

Comments

Popular posts from this blog

Kuthiraivaal

  Kuthiraivaal Movie Review:  Manoj Leonel Jahson and Shyam Sunder’s directorial debut Kuthiraivaal brims with colours and striking imagery. This is apparent as early as its first scene, where its protagonist Saravanan alias Freud squirms in his bed, suspecting a bad omen. As some light fills his aesthetic apartment wrapped with vintage wall colours, his discomfort finally makes sense—for he has woken up with a horse’s tail! The scene is set up incredibly, leaving us excited for what is to come. But is the film as magical as the spectacle it presents on screen? Kuthiraivaal revolves around Saravanan (played by a brilliant Kalaiyarasan) and his quest to find out why he suddenly wakes up with a horse’s tail, and on the way, his existence in life. Saravanan’s universe is filled with colourful characters, almost magical yet just real enough—be it his whimsical neighbour Babu (Chetan), who speaks about his love for his dog and loneliness in the same breath, or the corner-side cigar...

Maaran

Even as early as about five minutes into Maaran, it’s hard to care. The craft seems to belong in a bad TV serial, and the dialogues and performances don't help either. During these opening minutes, you get journalist Sathyamoorthy (Ramki) rambling on about publishing the ‘truth’, while it gets established that his wife is pregnant and ready to deliver ANY SECOND. A pregnant wife on the cusp of delivery in our 'commercial' cinema means that the bad men with sickles are in the vicinity and ready to pounce. Sometimes, it almost feels like they wait around for women to get pregnant, so they can strike. When the expected happens—as it does throughout this cliché-ridden film—you feel no shock. The real shock is when you realise that the director credits belong to the filmmaker who gave us Dhuruvangal Pathinaaru, that the film stars Dhanush, from whom we have come to expect better, much better. Director: Karthick Naren Cast: Dhanush, Malavika Mohanan, Ameer, Samuthirakani Stre...

Valimai

  H Vinoth's Valimai begins with a series of chain-snatching incidents and smuggling committed by masked men on bikes in Chennai. The public is up in arms against the police force, who are clueless. In an internal monologue, the police chief (Selva) wishes for a super cop to prevent such crimes. The action then cuts to Madurai, where a temple procession is underway.then we are introduced to ACP Arjun (Ajith Kumar), the film’s protagonist, whose introduction is intercut with scenes from the procession. Like a God who is held up high, we see this character rising up from the depths. In short, a whistle-worthy hero-introduction scene. We expect that Vinoth has done away with the mandatory fan service given his star's stature and will get around to making the film he wanted to make. And it does seem so for a while when Arjun gets posted to Chennai and starts investigating a suicide case that seems connected to the chain-snatching and drug-smuggling cases from before. Like in his pr...