Skip to main content

Ente Ummante Peru




Written and directed by Jose Sebastian, Ente Ummante Peru is a story set in Malabar. However, unlike scores of films based in Malabar in the past, 'Ente Ummante Peru' doesn't try to sell Malabar to the audience by forced feeding them the biryani, and words like khalb, monchathi, and the like. It's a simple story rooted in the soil.

As the movie begins to take shape, we are told that Hameed (Tovino) is just another young, easy-go-lucky fella from Malabar who is fascinated by the idea of a 'nikah'. But after his father's death, Hameed can't seem to get an alliance on account of being an orphan. Soon he sets out to find his mother and gets into trouble after trouble.

The highlight of the film has to be the chemistry between the boy-next-door charm Tovino and the ace actress Urvashi. As Hameed, Tovino sheds his superstar persona in the blink of an eye. And, his ability to look charming in a slightly dimwit character, devoid of any larger than life gimmicks, in this stage of his career is one of the best aspects about him as an actor. After 'Achuvinte Amma' this film sees Urvashi in a mother-child drama. ‘Vegali’ Aisha, the character she portrays, seems to be tailor made with her acting range in mind. And boy, does she manifest into the character! Tovino and Urvashi look like chalk n cheese on the screen, but at the end of their playful squabbles, you end up feeling like they are two peas in a pod. Hareesh Kanaran and Mamukkoya, the Malabar staples, work towards their part of adding that quintessential Malabar flavour to the narrative. Siddique and Shanti Krishna briefly appear in a couple of scenes but do their best nevertheless. The movie packs a couple of adult jokes quite subtly, and tastefully, and that deserves a pat on their back.

For a debut director, Jose Sebastian knows his craft. His aim to make a feel-good drama has borne fruit. Also, Jose doesn't engage in schooling or spoon feeding his audience to solve the mystery. He subtly narrates it; you get it or you don't, but that's about it because the movie, at that point, is no longer about the mystery. 

However, maybe the writer could have been as good as the director, because the narrative falls short of etching the characters to perfection. It leaves you with more questions than answers. You end up wanting to know more from the past of Aisha and Hyder, and everyone around their time. As a result, you are lost in trying to make an emotional connection with the characters. The movie makes use of minimal background score. And even for the songs, Gopi Sundar's music doesn't stand out.

'Ente Ummante Peru', as the title suggests, is the kind of movie that makes you want to call your mother the moment you get out of the theatre. Better still, take your mother with you to watch the movie. If you don't amp up your expectations, 'Ente Ummante Peru' is a feel-good movie which keeps you engaged till it lasts.





ചുരുങ്ങിയ നാളുകൾക്കുള്ളിൽ മികച്ച സിനിമകൾ തിരഞ്ഞെടുത്തും മികച്ച അഭിനയപ്രകടനം കാഴ്ച വെച്ചും ശ്രദ്ധ നേടിയെടുത്ത ടോവിനൊ‌ നായകനാകുന്ന പുതിയ‌ ചിത്രം എന്‍റെ ഉമ്മാന്‍റെ പേര് തീയറ്ററിലെത്തിയിരിക്കുന്നു. നവാഗതനായ ജോസ്‌ സെബാസ്റ്റ്യൻ തിരക്കഥയെഴുതി സംവിധാനം‌ ചെയ്ത ചിത്രം നിർമ്മിച്ചിരിക്കുന്നത് ആന്‍റോ ജോസഫ് ആണ്. 

ഹമീദ്‌ എന്ന‌ ചെറുപ്പക്കാരന്‍റെ വാപ്പ മരിക്കുന്നു. ശേഷം അനാഥനായി തീർന്ന ഹമീദ്, തന്‍റെ കല്യാണം നടക്കാത്തതിനെ തുടർന്ന്, ഇത് വരെ അറിഞ്ഞിട്ടില്ലാത്ത ഉമ്മയെ തേടിയിറങ്ങുന്നു. കോഴിക്കോട്, പൊന്നാനി‌, ലക്നൗ എന്നിടങ്ങളിലൂടെ കഥ കടന്നു പോകുന്നു. അമ്മയെ അന്യേഷിച്ചിറങ്ങുന്ന മകൻ, മലയാള സിനിമയിൽ അന്യം നിന്ന് പോകാത്ത സ്ഥിരം കഥാതന്തുവിന്‍റെ മറ്റൊരു ആവിഷ്കാരമാണ് എൻ്റെ ഉമ്മാന്‍റെ പേര്. വൃത്തിയുള്ള കഥാവതരണം മാത്രം അവകാശപ്പെട്ടുകൊണ്ട് അധികം മുഷിപ്പില്ലാതെ പ്രേക്ഷകന് കണ്ടിരിക്കാം. ആവശ്യത്തിനുള്ള ചേരുവകളായ സംഗീതം, പ്രേമം, തമാശ, എന്നിവ കാണാൻ സാധിക്കും. മിതമായ രംഗങ്ങൾ, സംഭാഷണങ്ങൾ. വളച്ചുകെട്ടില്ലാതെ കഥയിലേക്ക് പ്രവേശിക്കുന്നു, കടന്നുപോകുന്നു. എങ്കിലും തിരക്കഥയിലും ചില നാടകീയ രംഗങ്ങളിലും അല്പം‌ കൂടി ശ്രദ്ധ നൽകിയിരുന്നെങ്കിൽ മികച്ച നിലവാരത്തിൽ ശ്രദ്ധിക്കപ്പെടുമായിരുന്നു. 

ഉർവശിയുടെ മികച്ച പ്രകടനം കൂടിയാകുന്നു ഈ സിനിമയിലേത്. ടോവിനോയും തന്‍റെ വേഷം ഭംഗിയായി ചെയ്തിരിക്കുന്നു. ഹരീഷ് കണാരൻ, സിദ്ദിഖ്, മാമുക്കോയ, ദീലീഷ് പോത്തൻ, ഷിൽപ്പ എന്നിവരാണ് മറ്റു താരങ്ങൾ. 

ആദ്യഭാഗം അല്പം മന്ദതാളത്തിൽ തുടങ്ങുന്നതിനാൽ മുഷിപ്പ് അനുഭവപ്പെടുന്നു. രണ്ടാം പകുതി നാടകീയതയിലും മികച്ച അവതരണത്തിലും മുന്നിട്ട് നിന്നു. 

ചിത്രത്തിലെ സംഗീതവും ഗാനങ്ങളും രസകരമാണ്. ക്യാമറ കാഴ്ചകളും ഭംഗിയേറുന്നു. രസകരമായ‌ ചില സ്വഭാവികത കലർന്ന രംഗങ്ങൾ‌ സിനിമയിൽ ഉണ്ട്. കൂടാതെ ഇടയ്ക്ക്‌ പ്രേക്ഷകരെ ചിരിപ്പിക്കുകയും‌ നൊമ്പരപ്പെടുത്തുകയും‌ ചെയ്യുന്നുണ്ട് സിനിമ. 

ആവർത്തനവിരസതയേറിയ ഒരു കഥാസന്ദർഭത്തെ മികച്ച രീതിയിൽ അവതരിപ്പിക്കുന്നതിൽ സംവിധായകൻ മികവ് പുലർത്തിയിരിക്കുന്നു. സിനിമ സംസാരിക്കുന്നത് അമ്മയും മകനും‌ തമ്മിലുള്ള സ്നേഹത്തിന്റെ കഥയാണ്. പെറ്റമ്മയെക്കാളും മനസ്സ് കൊണ്ട് ആയിരം തവണ പെറുന്ന അമ്മമാരുടെ കഥകൂടിയാണ് ഈ സിനിമ. 

കാഴ്ചക്കാരന് ഊഹിക്കാവുന്ന ഒരു‌ ക്ലൈമാക്സ് ആണെങ്കിൽ കൂടി, അത് ഹൃദ്യമായി മാറുന്നു. പുഞ്ചിരി സമ്മാനിച്ച്‌ കൊണ്ട് സിനിമ അവസാനിക്കുന്നു. 

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kuthiraivaal

  Kuthiraivaal Movie Review:  Manoj Leonel Jahson and Shyam Sunder’s directorial debut Kuthiraivaal brims with colours and striking imagery. This is apparent as early as its first scene, where its protagonist Saravanan alias Freud squirms in his bed, suspecting a bad omen. As some light fills his aesthetic apartment wrapped with vintage wall colours, his discomfort finally makes sense—for he has woken up with a horse’s tail! The scene is set up incredibly, leaving us excited for what is to come. But is the film as magical as the spectacle it presents on screen? Kuthiraivaal revolves around Saravanan (played by a brilliant Kalaiyarasan) and his quest to find out why he suddenly wakes up with a horse’s tail, and on the way, his existence in life. Saravanan’s universe is filled with colourful characters, almost magical yet just real enough—be it his whimsical neighbour Babu (Chetan), who speaks about his love for his dog and loneliness in the same breath, or the corner-side cigar...

Maaran

Even as early as about five minutes into Maaran, it’s hard to care. The craft seems to belong in a bad TV serial, and the dialogues and performances don't help either. During these opening minutes, you get journalist Sathyamoorthy (Ramki) rambling on about publishing the ‘truth’, while it gets established that his wife is pregnant and ready to deliver ANY SECOND. A pregnant wife on the cusp of delivery in our 'commercial' cinema means that the bad men with sickles are in the vicinity and ready to pounce. Sometimes, it almost feels like they wait around for women to get pregnant, so they can strike. When the expected happens—as it does throughout this cliché-ridden film—you feel no shock. The real shock is when you realise that the director credits belong to the filmmaker who gave us Dhuruvangal Pathinaaru, that the film stars Dhanush, from whom we have come to expect better, much better. Director: Karthick Naren Cast: Dhanush, Malavika Mohanan, Ameer, Samuthirakani Stre...

Valimai

  H Vinoth's Valimai begins with a series of chain-snatching incidents and smuggling committed by masked men on bikes in Chennai. The public is up in arms against the police force, who are clueless. In an internal monologue, the police chief (Selva) wishes for a super cop to prevent such crimes. The action then cuts to Madurai, where a temple procession is underway.then we are introduced to ACP Arjun (Ajith Kumar), the film’s protagonist, whose introduction is intercut with scenes from the procession. Like a God who is held up high, we see this character rising up from the depths. In short, a whistle-worthy hero-introduction scene. We expect that Vinoth has done away with the mandatory fan service given his star's stature and will get around to making the film he wanted to make. And it does seem so for a while when Arjun gets posted to Chennai and starts investigating a suicide case that seems connected to the chain-snatching and drug-smuggling cases from before. Like in his pr...