Skip to main content

Varane Avashyamund


Story: The lives of single mother Neena and her daughter Nikitha, who wants to get hitched only through arranged marriage, takes a turn after Major Unnikrishnan and a youngster called Fraud come to live in their apartment complex.



Review: The trailer of Varane Avashyamund clearly stated the film was about love, life, family and relationships. The film, which is scripted and directed by Anoop Sathyan, more than delivers on that!



Anoop, who is marking his directorial debut with the movie, creates a warm and delightful world with a set of characters that are residing in an apartment complex in Chennai. What adds to the appeal of the slice-of-life story are indeed its characters - be it the single mother and French teacher Neena (Shobana) and her smart daughter Nikitha (Kalyani Priyadarshan), who only wants to tie the knot through arranged marriage or the inhibited and retired Major Unnikrishnan (Suresh Gopi), who thinks he still has enough in his tank to plan a surgical attack but shivers when it comes to attending a marriage function, and a youngster referred to as Fraud (Dulquer), who often picks a fight with his younger brother but almost has his priorities sorted out.



Most of the film revolves around the relationships of these four characters who reside in the same apartment complex and how each of them influences the other, with small acts of kindness, love or just by lending an ear.



Anoop makes a fine debut and the script has enough cute and endearing moments throughout its 145-minute duration to always keep a smile on the audience's faces. But that's not where the film's strength lies, it's in the moving moments when each of the four characters talk about their past. In the first half, the pacing might seem a bit wobbly but as soon as the characters, thanks to some charming performances from the actors, win you over, you are wrapped in this beautiful world, cinematographed by Mukesh Muraleedharan.



Shobana hardly seems to have missed a beat, despite being away from Mollywood for seven years. As the confident Neena, she owns every frame she is in. Suresh Gopi does the same that you almost wonder why he has stayed away so long. The veterans show that be it humour or touching moments, they know how to ace the game.



For Dulquer, the character is a walk in the park. But the scene where he talks about his character's past shows his range as an actor. And credit to him for choosing to be part of such a project where he isn't a central character but adds so much value nonetheless. The movie is an effort that he can be proud of as a producer too. Kalyani too makes a confident debut, and looked assured while sharing screen space with more experienced actors. As Nikitha, her scenes especially with Urvashi are a standout.



The film also benefits so much from the casting with the likes of KPAC Lalitha, Urvashi, Johny Anthony, Rahul Rajasekharan, Lalu Alex and Major Ravi bringing their A-game to an already stellar ensemble.


If you had to pick a flaw, it would have to be that not all four of central characters' story arcs get their due. But that could be because the director seems to have prioritised Neena's and Nikitha's stories well and the other characters are those who come into their lives. At moments, when the pace slows down, like in the mid of both halves, the music of Alphons Joseph comes to the rescue and gets it back on seamless track.



Varane Avashyamund is a feel-good movie for all audience and probably all seasons, because it is all heart.

ദുൽഖർ ആദ്യമായി നിർമാതാവാകുന്ന സിനിമയാണ് 'വരനെ ആവശ്യമുണ്ട്'. സത്യൻ അന്തിക്കാടിന്റെ മകൻ അനൂപ് ആദ്യമായി സംവിധായകനാവുന്നു. പ്രിയദർശന്റെ മകൾ കല്യാണി ആദ്യമായി മലയാളത്തിൽ അഭിനയിക്കുന്നു. ശോഭനയും സുരേഷ് ഗോപിയും വളരെ നാളുകൾക്ക് ശേഷം തിരിച്ചുവരുന്നു — സിനിമയ്ക്ക് ഇങ്ങനെ സവിശേഷതകൾ നിരവധിയുണ്ട്.

നിർമ്മാതാവാണെങ്കിലും വളരെ കുറഞ്ഞ സ്‌ക്രീൻ സ്‌പെയ്‌സ് മാത്രമേ എടുത്തിട്ടുള്ളൂ ദുൽഖർ. ഒരുപക്ഷെ ഫോക്കസിൽ നിൽക്കുന്ന ശോഭനയുടെയും സുരേഷ് ഗോപിയുടെയും കല്യാണിയുടെയും പിറകിൽ വെറും ഒരു സാദാ ക്യാരക്റ്റർ. മറ്റൊരു ഡെക്കറേഷനുമില്ല. നിർമാതാവാകുമ്പോഴും അല്ലാത്തപ്പോഴും സ്ക്രിപ്റ്റിൽ കയ്യിട്ട് തങ്ങളുടെ ഹീറോയിസം പൊലിപ്പിക്കുന്ന നടന്മാരെ കണ്ടിട്ടുണ്ട്. തന്നെക്കാൾ തിളങ്ങിയോ എന്ന് സംശയമുള്ള സഹതാരങ്ങളെ എഡിറ്റിംഗ് ടേബിളിൽ വെട്ടുന്ന അപ്പാവികൾ വരെയുണ്ട് അതിനിടയിലാണ് ഇങ്ങനെ ഒരു അതിമാന്യത — യെതുക്ക് പ്പാ!

ചെന്നൈയിലെ ഒരു അപ്പാർട്ട്മെന്റിലെ വിവിധ ഫ്ലാറ്റുകളിൽ താമസിക്കുന്ന കുറച്ച് കുടുംബങ്ങളുടെയും ചില വ്യക്തികളുടെയും ജീവിതമാണ് സിനിമ. അമ്മയും മകളുമായ നീനയും നികിതയും അയൽപക്കത്തുള്ള റിട്ടയേർഡ് മേജർ ഉണ്ണിക്കൃഷ്ണനുമാണ് അതിൽ പ്രധാനികൾ. സീരിയൽ നടിയായ ആകാശവാണിയും അവരുടെ അടികൂടുന്ന (വളർത്തു) മക്കളായ ബിബീഷും കാർത്തിക്കും പിന്നീട് അവിടേക്ക് എത്തും.

തിരക്കഥാകൃത്ത് കൂടിയായ സംവിധായകൻ കഥയിലും കഥാഗതിയിലും വഴിത്തിരിവുകളിലും അധികം മല്ലുക്കെട്ടാൻ നിൽക്കുന്നില്ല. രസകരമായ ചെറിയ സംഭവങ്ങളിലൂടെയും ക്യാരക്ടറുകൾ തമ്മിലുള്ള വൈകാരിക സന്ദർഭങ്ങളിലൂടെയുമാണ് സിനിമ മുന്നോട്ട് പോവുന്നത്. പഴയകാല ശോഭനയുടെയും സുരേഷ് ഗോപിയുടെയും നൊസ്റ്റാൾജിയപ്പെടുത്തുന്ന പാട്ടുകളും സംഭാഷണങ്ങളുമൊക്കെ ആവശ്യത്തിനും അനാവശ്യത്തിനും തിരുകിക്കയറ്റി പ്രേക്ഷകരെ ആനന്ദനിർവൃതിയിൽ ആറാടിക്കാൻ സംവിധായകൻ ശ്രമിക്കുന്നുണ്ട്. ചിലതൊക്കെ ക്ലിക്കായിട്ടുമുണ്ട്. അനുരാഗലോലഗാത്രിക്കൊക്കെ അതിന്റെ ഒറിജിനൽ വേർഷനേക്കാൾ മാധുര്യം!

വിചിത്രമായ സ്വാഭാവങ്ങളുള്ള ആളാണ് മേജർ ഉണ്ണികൃഷ്ണൻ. തനിക്ക് സ്വന്തമായ വൈചിത്ര്യമുള്ള അഭിനയ ശൈലിയിലൂടെ സുരേഷ് ഗോപി മേജറായി വരുന്നു. ശോഭനയുടെ നീനയും സംവിധായകനും മേജറിനെ കൈകാര്യം ചെയ്യുന്നത് രസായിട്ടാണ്. ആളുകൾക്കും ഇഷ്ടമാവുന്നുണ്ട്. ഈ മനുഷ്യനിൽ എന്തു കണ്ടിട്ടാ ഈ സ്ത്രീ ഇയാൾക്ക് പിന്നാലെ എന്ന ചോദ്യത്തിന് ഉത്തരം കിട്ടണമെങ്കിൽ സ്ത്രീ മനസിന്റെ അഗാധങ്ങളിൽ മുങ്ങിത്തപ്പേണ്ടി വരും.

അങ്ങനെ ശോഭന – സുരേഷ് ഗോപി പ്രണയനാടകമായി രണ്ടുമണിക്കൂർ മുന്നോട്ട് പോവുന്ന പടത്തിൽ കൃത്യം 122 -മത്തെ മിനുട്ടിൽ ബിബീഷ് പി എന്ന ദുൽഖറിന്റെ ഫ്ലാഷ്ബാക്ക് അനുഭവവിവരണമുണ്ട്. സ്വന്തം ഭൂതകാലത്തെക്കുറിച്ച്! അതോടെ ചിത്രമങ്ങ് മാറും. കേവലം ഏഴോ എട്ടോ വാചകങ്ങളിലൂടെ പടത്തെ ബിബീഷ് പിയും ദുൽക്കറും നൈസായിട്ടങ്ങ് ഹൈജാക്ക് ചെയ്യും. പ്രതിഭ എന്നുപറഞ്ഞാൽ പ്രതിഭ തന്നെയാണെന്ന് തെളിയിക്കപ്പെടുന്ന നേരം. കടിക്കുന്ന പട്ടിക്കെന്തിനാ തല? അധികം സ്ക്രീൻ സ്പെയ്സ്!

പുതുമുഖമെന്ന നിലയിലും ഉപനായിക എന്ന നിലയിലും കല്യാണി പക്കാ ഓക്കെയാണ് — ക്യൂട്ട് ഓൾസോ. എക്സറ്റൻഡഡ്‌ കാമിയോ പോലൊരു റോളിൽ വരുന്ന ഉർവശി കിട്ടിയ ഗ്യാപ്പിൽ അന്യായമായങ്ങ് തിളങ്ങി. ഒരുപക്ഷെ ശോഭനയെ പോലും നിഷ്പ്രഭമാക്കുന്ന വിധത്തിൽ! കേൾക്കുമ്പോൾ വിശ്വസിക്കാൻ പ്രയാസം തോന്നും, പടത്തിന്റെ കോമഡി ട്രാക്ക് സുരക്ഷിതമായി ലീഡ് ചെയ്യുന്നത് ജോണി ആന്റണിയാണ്. നന്നായി ചിരിപ്പിക്കുന്നു ജോണി പലപ്പോഴും. ഹെന്താല്ലേ!

ഏതായാലും ഒരുകാര്യം ഉറപ്പ് പറയാം. നിലവിലുള്ള സാഹചര്യങ്ങളിൽ സത്യൻ അന്തിക്കാടിനെക്കാളും ബഹുദൂരം മുന്നിലാണ് പുത്രൻ അന്തിക്കാട്. ആള് അപ്പ് റ്റു ഡേറ്റഡ് ആണ്. കഥയിൽ മല്ലുക്കെട്ടുന്നവർക്ക് പരാതികൾ കാണും. കാര്യമാക്കണ്ട. അവർ ബാലരമ വാങ്ങി വായിച്ചോളും! സത്യൻ സ്വന്തമായി എഴുതിയ ഒരു സ്ക്രിപ്റ്റും ഇത്ര നന്നായിട്ടില്ല എന്നതുറപ്പ്. പടത്തിന് കുറച്ചു കൂടി നല്ലൊരു പേര് ഇടമായിരുന്നു എന്നൊരു അഭിപ്രായമുണ്ട്. സത്യൻ പോലും ഇത്ര ബോറൻ പേരിട്ട്‌ കണ്ടിട്ടില്ല.

Comments

Popular posts from this blog

Kuthiraivaal

  Kuthiraivaal Movie Review:  Manoj Leonel Jahson and Shyam Sunder’s directorial debut Kuthiraivaal brims with colours and striking imagery. This is apparent as early as its first scene, where its protagonist Saravanan alias Freud squirms in his bed, suspecting a bad omen. As some light fills his aesthetic apartment wrapped with vintage wall colours, his discomfort finally makes sense—for he has woken up with a horse’s tail! The scene is set up incredibly, leaving us excited for what is to come. But is the film as magical as the spectacle it presents on screen? Kuthiraivaal revolves around Saravanan (played by a brilliant Kalaiyarasan) and his quest to find out why he suddenly wakes up with a horse’s tail, and on the way, his existence in life. Saravanan’s universe is filled with colourful characters, almost magical yet just real enough—be it his whimsical neighbour Babu (Chetan), who speaks about his love for his dog and loneliness in the same breath, or the corner-side cigar...

Maaran

Even as early as about five minutes into Maaran, it’s hard to care. The craft seems to belong in a bad TV serial, and the dialogues and performances don't help either. During these opening minutes, you get journalist Sathyamoorthy (Ramki) rambling on about publishing the ‘truth’, while it gets established that his wife is pregnant and ready to deliver ANY SECOND. A pregnant wife on the cusp of delivery in our 'commercial' cinema means that the bad men with sickles are in the vicinity and ready to pounce. Sometimes, it almost feels like they wait around for women to get pregnant, so they can strike. When the expected happens—as it does throughout this cliché-ridden film—you feel no shock. The real shock is when you realise that the director credits belong to the filmmaker who gave us Dhuruvangal Pathinaaru, that the film stars Dhanush, from whom we have come to expect better, much better. Director: Karthick Naren Cast: Dhanush, Malavika Mohanan, Ameer, Samuthirakani Stre...

Valimai

  H Vinoth's Valimai begins with a series of chain-snatching incidents and smuggling committed by masked men on bikes in Chennai. The public is up in arms against the police force, who are clueless. In an internal monologue, the police chief (Selva) wishes for a super cop to prevent such crimes. The action then cuts to Madurai, where a temple procession is underway.then we are introduced to ACP Arjun (Ajith Kumar), the film’s protagonist, whose introduction is intercut with scenes from the procession. Like a God who is held up high, we see this character rising up from the depths. In short, a whistle-worthy hero-introduction scene. We expect that Vinoth has done away with the mandatory fan service given his star's stature and will get around to making the film he wanted to make. And it does seem so for a while when Arjun gets posted to Chennai and starts investigating a suicide case that seems connected to the chain-snatching and drug-smuggling cases from before. Like in his pr...