Skip to main content

Love FM



Story: A love story that transcends generations with an unsolved mystery at the heart of it


Review: As Valentine's month comes to a close, movie-goers get a fare of love stories on the silver screen. Directed by debutante Sreedev Kappur and written by Saju Kodiyan, Love FM revolves around love that transcends two generations.

In quite a Shakespearean twist, Love FM is about a tragic love story that haunts the next generation. It starts with a Murphy radio and ends at an FM station. The love story of Gafoor and Rabiya couldn't succeed, but how will Ghazal and Rabiya Jr fare?

Love FM is blatantly Shakespeare meets Emily Brontë, only sans all the niceties. Except for the title, the movie lacks heavily in the emotional quotient. In the whole two hours of run time, the viewer is not made to invest in any of the characters or their emotions. It has a narrative fit for the 60s. If it were just for the retro effect in the flashbacks, it sort of works. But, since the present-day narratives don't get any better, one may think it wasn't done just for the effect. For a movie that runs a ticker stating 'violence against women is punishable by law' even when the men beat up each other, none of the female characters have any agency. There is no concept of choice or consent, even for the lead who is portrayed as fickle-minded. It must be remembered that great love stories were not made out of fickle-mindedness!

Sarath Appani is a good performer. If only he had something to do here. Malavika Menon reminds one of yesteryear actresses. But other than that, her character lacks dimension. It speaks more about the unidimensional writing than about the actors and their calibre.

Love FM has a visually appealing narrative. The frames are eye-catching in a cliched, music video-esque way. Bright, bold colours which provide contrast and ruggedness. The art direction deserves a pat on the back for a job done well.

Malayalam cinema has been blessed with a number of campus love stories that has made generations fall, guiltlessly and guilelessly, for cheesy romances. And, in spite of being a campus story that boasts of two love stories two generations apart, Love FM does not deserve a seat in that hall of fame. Love FM has a story that is as bland as its performances, that should have stayed on the 60s.


അങ്കമാലി ഡയറീസ് ഇറങ്ങിയിട്ട് കൃത്യം മൂന്നു കൊല്ലമായി. എന്നിട്ടും ടിറ്റോ, ശരത് എന്നീ നടന്മാർ ആ സിനിമയിലെ പേരിൽത്തന്നെ ഇപ്പോഴും അറിയപ്പെടുന്നത് ആ ക്യാരക്റ്ററുകളുടെ ബലം കൊണ്ടാണല്ലോ എന്ന കാര്യം ലവ് എഫ്എം എന്ന പടം കണ്ടപ്പോൾ ഓർത്തു. അര മണിക്കൂർ മുൻപ് കണ്ട സിനിമയുടെ റിവ്യൂ എഴുതാനായി പലപ്പോഴും പത്തിരുപത് പ്രാവശ്യമൊക്കെ ഗൂഗിൾ റെഫർ ചെയ്യുന്ന കാലത്താണിത്. ലവ് എഫ്‌എം എന്ന സിനിമയിലെ ഒരു കൗതുകമായി തോന്നിയ കാര്യമാണ് തലക്കെട്ടിൽ എഴുതിയത്. യൂക്ലാമ്പ് രാജൻ ഈ സിനിമയിൽ അപ്പാനി രവിയുടെ അച്ഛനായി അഭിനയിക്കുന്നു.

നവാഗതർക്ക് സ്വാഗതമെന്ന ആയിരത്തൊന്നാവർത്തിച്ച കോളേജ് ഗേറ്റിന്റെ ഇൻട്രോ സീനുമായാണ് ലവ് എഫ്എം തുടങ്ങുന്നത്. പിന്നൊക്കെ പതിവ് പോലെ തന്നെ — ചളി കോമഡി, പ്രണയം, ആട്ടം, പാട്ട്, കൊണ്ടാട്ടം, ക്യാന്റീൻ. സാജു കൊടിയനാണ് കോളേജിന്റെ പ്രിൻസിപ്പാൾ. ഇത്തരുണത്തിൽ ഓർത്തു വെക്കാവുന്ന ഒരു വെറൈറ്റിയും ഇതുമാത്രം. അദ്ദേഹം തിരക്കഥയിൽ പങ്കാളി കൂടിയാണ്. സാധാരണഗതിയിൽ സ്വയം എഴുതുന്ന രചനയാവുമ്പോൾ ഭേദപ്പെട്ട ക്യരക്റ്റർ ചെയ്യണമെന്ന് ഏതൊരു നടനും ആഗ്രഹം കാണും. പക്ഷെ ഇവിടെ കൊടിയൻ ചേട്ടന് അങ്ങനെ ഒന്നുമില്ല. തിരക്കഥയുടെ ബാക്കി രചിച്ചിരിക്കുന്നത് മലയാളത്തിലെ അറിയപ്പെടുന്ന യുവകഥകൃത്ത് പി ജിംഷാറാണ്. സാജു കൊടിയൻ എഴുതിയ ഭാഗമേത് ജിംഷാർ എഴുതിയ ഭാഗമേതെന്ന് ചളിയുടെ തോതനുസരിച്ച് നമുക്ക് വേർതിരിച്ചെടുക്കാൻ സാധിക്കും.

ഗസൽ എന്ന അപ്പാനി ശരത്തും റാബിയയും തമ്മിലുള്ള പ്രണയമാണ് ഇന്റർവെൽ വരെ. അത് പതിവ് പോലൊക്കെ സംഭവിക്കും. ഇന്റർവെൽ കഴിഞ്ഞ് ഫ്ലാഷ്ബാക്ക് വരും. അതിൽ മറ്റൊരു റാബിയ വരും. 1980 -കളാണ് പശ്ചാത്തലം. അത് എങ്ങനെയെന്ന് കലണ്ടർവെച്ചും കഥാപാത്രങ്ങളുടെ പ്രായംവെച്ചും കണക്കുകൂട്ടാൻ ശ്രമിച്ചാൽ ഭ്രാന്ത് പിടിക്കുകയേ ഉള്ളൂ.

അങ്ങനെ രണ്ട് കാലങ്ങളിലായി നടക്കുന്ന രണ്ട് റാബിയമാരുടെ കഥയെന്ന് ശ്രീദേവ് കപ്പൂർ സംവിധാനം ചെയ്ത ലവ് എഫ്എം സിനിമയെ വിശേഷിപ്പിക്കാം. കപൂർ എന്നൊക്കെ കേൾക്കുമ്പോ ബോളിവുഡിലെ കപൂർ ഫാമിലിയുമായി എന്തെങ്കിലും ബന്ധമുള്ള ആളാണോ സംവിധായകനെന്ന് ആകാംക്ഷപ്പെടേണ്ടതില്ല. പാലക്കാട് ജില്ലയുടെ പടിഞ്ഞാറേ മൂലയ്ക്കുള്ള ഒരു സ്ഥലമാണ് കപ്പൂർ. അവിടമായിരിക്കണം ശ്രീദേവിന്റെ സ്വദേശം.

ആദ്യപകുതിയെ ക്യാംപസ് സ്റ്റോറിയായും രണ്ടാം പകുതിയെ ഫാമിലി ഡ്രാമയായും സംയോജിപ്പിക്കാൻ ശ്രമിച്ചിരിക്കുന്നു സംവിധായകൻ. രണ്ട് സ്ക്രിപ്റ്റ് റൈറ്റർമാരുടെയും ഭാഗങ്ങൾ രണ്ടായി അനുഭവിക്കാം. വേറെ പണിയൊന്നുമില്ലെങ്കിൽ നേരംപോക്കായി കണ്ടിരിക്കാം. പാട്ടുകൾക്കൊന്നും എണ്ണവും കണക്കുമില്ല. എന്തിനുപറയുന്നു, ചിലതൊക്കെ മനോഹരവുമാണ്. ശരത്തിനും വിത്സനും പുറമെ മാളവിക, നീനാ കുറുപ്പ്, മണികണ്ഠൻ പട്ടാമ്പി, ദേവൻ, സിനോജ്, സീനിൽ സൈനുദ്ദീൻ എന്നിവരൊക്കെ സിനിമയിലുണ്ട്. സിനിൽ സൈനുദ്ദീനൊക്കെ കോളേജ് സ്റ്റുഡന്റാണ് എന്നോർക്കണം. അതിലും മുതിർന്നവരുമുണ്ട്. കൂടുതലെന്ത് പറയാൻ.

Comments

Popular posts from this blog

Kuthiraivaal

  Kuthiraivaal Movie Review:  Manoj Leonel Jahson and Shyam Sunder’s directorial debut Kuthiraivaal brims with colours and striking imagery. This is apparent as early as its first scene, where its protagonist Saravanan alias Freud squirms in his bed, suspecting a bad omen. As some light fills his aesthetic apartment wrapped with vintage wall colours, his discomfort finally makes sense—for he has woken up with a horse’s tail! The scene is set up incredibly, leaving us excited for what is to come. But is the film as magical as the spectacle it presents on screen? Kuthiraivaal revolves around Saravanan (played by a brilliant Kalaiyarasan) and his quest to find out why he suddenly wakes up with a horse’s tail, and on the way, his existence in life. Saravanan’s universe is filled with colourful characters, almost magical yet just real enough—be it his whimsical neighbour Babu (Chetan), who speaks about his love for his dog and loneliness in the same breath, or the corner-side cigar...

Maaran

Even as early as about five minutes into Maaran, it’s hard to care. The craft seems to belong in a bad TV serial, and the dialogues and performances don't help either. During these opening minutes, you get journalist Sathyamoorthy (Ramki) rambling on about publishing the ‘truth’, while it gets established that his wife is pregnant and ready to deliver ANY SECOND. A pregnant wife on the cusp of delivery in our 'commercial' cinema means that the bad men with sickles are in the vicinity and ready to pounce. Sometimes, it almost feels like they wait around for women to get pregnant, so they can strike. When the expected happens—as it does throughout this cliché-ridden film—you feel no shock. The real shock is when you realise that the director credits belong to the filmmaker who gave us Dhuruvangal Pathinaaru, that the film stars Dhanush, from whom we have come to expect better, much better. Director: Karthick Naren Cast: Dhanush, Malavika Mohanan, Ameer, Samuthirakani Stre...

Valimai

  H Vinoth's Valimai begins with a series of chain-snatching incidents and smuggling committed by masked men on bikes in Chennai. The public is up in arms against the police force, who are clueless. In an internal monologue, the police chief (Selva) wishes for a super cop to prevent such crimes. The action then cuts to Madurai, where a temple procession is underway.then we are introduced to ACP Arjun (Ajith Kumar), the film’s protagonist, whose introduction is intercut with scenes from the procession. Like a God who is held up high, we see this character rising up from the depths. In short, a whistle-worthy hero-introduction scene. We expect that Vinoth has done away with the mandatory fan service given his star's stature and will get around to making the film he wanted to make. And it does seem so for a while when Arjun gets posted to Chennai and starts investigating a suicide case that seems connected to the chain-snatching and drug-smuggling cases from before. Like in his pr...